Snabbtitt: Minidatorn ECS Liva X

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Minidatorn ECS Liva X

Kompakta datorer för hem- och kontorsbruk är rätt i tiden. SweClockers klämmer på ECS Liva X, en rejält krympt variant med Intel Celeron under skalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Minidator... pffft! Jag har haft mikrodator sedan 80-talet. Det ni!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

När det börjar komma samma med Core M så kanske...BayTrail känns ganska värdelöst..
Denna känns lite dyr också, inte långt kvar till en NUC med Core i3

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vad är det för film som går på skärmen i början?

Visa signatur

Listen to the mission listen Miss as I do work

Asus Rampage IV Formula | i7-3820 | Asus R9 290-DC2OC | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 Pro 250GB | Steelseries Rival | Corsair K70 Cherry Red | ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Aldrig hört talas om denna så det var kul!

Permalänk
Entusiast

Med andra ord en laptop/surfplatta utan all kringutrustning och istället trade-offen att man kan byta ut det mesta i den.
Tycker precis som Emil att det är en väldigt nischad produkt, Svenssons som vill ha en billig dator köper nog hellre en laptop för 2000-3000kr eftersom stationära datorer är såååå ute.

Det är dock riktigt coolt att man kan få en så enormt strömsnål, billig och liten dator idag som faktiskt kan surfa runt hyfsat bra
Bra jobbat med recensionen, flera videorecensioner tack!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Emil, du testade inte att Stream med Steam på den? Vore intressant att se om Atom klarar av att ta mot en data-ström nu med alla sådana dedikerade lösningar som tittar fram. Jag försökte på fruns gamla Atom (äldre variant) och då ville bara ljudet och kontrollerna fungera, bilden fanns bara på värddatorn.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Emil,

Eftersom ni testar en HTPC, är det möjligt och inkludera hemmabio test för en sådan produkt i framtiden, det räcker att ni kopplar in HDMI till receivern och se vilka ljudformat som stöds. Jag skulle vilja veta om DTS-MA och andra HD ljud fungerar. Bay Trail har varit problematiska när det gäller HD ljud med pass through i windows. Med Openelec så fungerar det. Annars tack för recensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Emil, du testade inte att Stream med Steam på den? Vore intressant att se om Atom klarar av att ta mot en data-ström nu med alla sådana dedikerade lösningar som tittar fram. Jag försökte på fruns gamla Atom (äldre variant) och då ville bara ljudet och kontrollerna fungera, bilden fanns bara på värddatorn.

Jag hade gärna sett ett steam streaming test jag med

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk

Ahh, jag ser att Mecha-godzilla vilat klart nu. Trevligt att se

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4.5 GHz - GPU: ASUS GeForce GTX 660 Ti 3GB - MB: ASUS Z87-K - HDD: 1TB Seagate SSHD + 120GB SSD - Chassi: Corsair Obsidian 550D - RAM: G.Skill Ares 16GB @ 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Sa han 5w?
Vad drar en j1900 egentligen?

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr säga att jag försökte vara intresserad av denna dator, och hänga med.
Men filmen som går i bakgrunden är mer intressant än datorn låter...

Som vissa nämner ovan, Steam remote fungerar det bra? Dock även om det skulle kunna fungera, om nu Valve släpper en maskin till det, för 500kr, varför skulle man köpa denna för minst 2kkr, om den inte riktigt klarar något mer än en enkelt surfplatta för tusenlappen gör?

Permalänk
Medlem

Skulle passa till mamma, pappa och äldre som inte spelar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak:81:

Sa han 5w?
Vad drar en j1900 egentligen?

Han sa att de fått upp maskinen strax över 10W som mest, men normalt ligger den på 4-5W. Det är alltså för hela maskinen, CPU, RAM, disk-minne, nätverk och allt annat som finns i den, hur mycket själva CPU'n drar är lite svårare att mäta, men man kan väl gissa på typ max 5W.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av ansik:

Vad är det för film som går på skärmen i början?

http://www.imdb.com/title/tt2285752/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Han sa att de fått upp maskinen strax över 10W som mest, men normalt ligger den på 4-5W. Det är alltså för hela maskinen, CPU, RAM, disk-minne, nätverk och allt annat som finns i den, hur mycket själva CPU'n drar är lite svårare att mäta, men man kan väl gissa på typ max 5W.

ah men jo, syftade på hela systemet såklart!

Permalänk

Måste bara påpeka en sak med videon som någon redan nämnt men shieet vad jag inte kunde koncentrera mig när filmen rullade bredvid.

Permalänk
Medlem

vore kul om ni kunde testa andra HTCP , och sedan tex testa steam streaming osv hur det fungerar. Vore riktigt kul att läsa

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Lite völ dyr tycker jag nog så här rent spontant, sett till prestandan då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Snusfri

Är ute efter en sådan här liten dator åt föräldrarna som skall uppgradera från en gammal Core2Duo laptop till en stationär.
Vi har kollat på en i3 nuc som och den känns som ett bättre väl helt enkelt, tyvärr är denna Liva X för dyr för vad man får.

Hade den legat runt 99$ för instegsmodellen så hade denna kunnat vara ett alternativ, men inte när den i3 bara är några hundralappar dyrare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ansik:

Vad är det för film som går på skärmen i början?

Tears of Steel, en sci-fi kortfilm av Blender Foundation. Skaparna bakom den fria mjukvaran Blender.

Permalänk
Avstängd

Den känns redan förlegat. Som något som borde släppts för flera år sedan.
Ingen USB 2 och SATA 3 Gbit/s, ninja please?
Ingen USB 3.1, Bluetooth, NFC.

Dom borde göra en med;

  • USB 3.1

  • HDMI 2.0

  • DisplayPort 1.3

  • Blueooth och NFC

  • SATA 6 Gbit/s (gärna två så man kan spegla diskar)

  • M.2 (gärna två så man kan spegla diskar)

  • IP68 chassi (vattentät, dammtät)

  • Högst 1U högt chassi (44.45 mm)

  • Stapelbardesign så man kan stacka flera enheter på varandra

  • Standardiserad formfaktor (Nano-ITX, Pico-ITX, Mobile-ITX, SMARC, Qseven, CoreExpress eller nåt)

Permalänk
Medlem

Kul att fler minidatorer är på ingång, men i just detta fallet känns inte priset motiverat i förhållande till vad får.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

För dem som vill ha bra minidatorer kan man ju ta en titt på HP's Ultra Slim Desktop. Om nu priset inte är något spelar allt för mycket roll. Man kan ju annars hitta dem lite äldre modellerna begagnade på vissa sidor :).

Har en HP DC7900 USFF som jobbdator. Core 2 duo e8400, 4GB RAM, 160GB Intel X25-M, Windows 7 Pro, 150Mbit Wifi.
Den har aktiv kylning och är väldigt tyst. Den har även VESA 100. Prestandan räcker långt för surf, Office, video, photoshop och mail.
Dessa datorer är menade för företag men fungerar lika bra i hemmamiljö. Det går att hitta dem för 1500kr och uppåt. Tycker man får mycket dator för pengarna. Haft den arbetsdatorn i lite över 2 år och tycket fortfarande den är fantastisk.
I/O: Slim DVD-RW, 8st USB 2.0, VGA, Displayport(endast ljud), Ljud ut, Line in, PS2 Mus, PS2 Tangentbord, LAN.

Modellerna heter:
HP DC7800 Ultra Slim Desktop USFF (Core 2 Duo)
HP DC7900 Ultra Slim Desktop USFF (Core 2 Duo)
HP Compaq 8000 Elite Ultra Slim Desktop (Core 2 Duo)
HP Compaq 8200 Elite Ultra Slim Desktop (Sandy Bridge)
HP Compaq 8300 Elite Ultra Slim Desktop (Ivy Bridge)
HP EliteDesk 800 G1 Ultra slim PC (Haswell) (i3-4160, i5-4590S, i7-4790S)

Satt i möte med HP förra veckan och de visade upp bland annat deras nya variant av dessa. Har testat alla de äldre modellerna och tycker att de är alla fantastiska.

Visa signatur

Stationär: 6700XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@4K , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, Hyper X Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

För 1000kr till.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2926906 Är ett rätt mycket bättre val, nas med uppgraderbart minne (8GB) 2x usb2 2x usb3 2x mSATA 2x 1Gbit s/pdif HDMI, Finns Spotifyapp, XMBC (Helix) alt Plex, Chrome mfl. Stöder BT/Wifi-dongel, Riktigt nöjd med min.

Visa signatur

Chassi: Antec nine hundred PSU: Corsair HX 520W Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 (rev. 1.0) CPU: Core i7 930 2.8Ghz RAM: 6GB Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC Ljudkort: X-Fi XtremeMusic

Permalänk
Medlem

Det här känns som något mitt emellan en Raspberry pi 2 och en intel NUC/Gigabyte BRIX

Personligen har jag svårt att se användningsområdet för denna enhet. Den presterar inte tillräckligt för att vara en fullgod PC, men vill man köra lättare saker (openelec eller vad det nu kan tänkas vara), fungerar en raspberry pi 2 tillräckligt, dessutom får ju den windows 10 stöd när det släpps.

Annars väntar jag ivrigt på https://www-ssl.intel.com/content/www/us/en/compute-stick/int...

Permalänk
Medlem

Bra snabb-recension och det är bra att ni visar upp vad enheten klarar av i form av videoklipp. Tänka bara på att man lätt tappa fokus på vad som är viktigt, att Emil pratar om själva enheten, när det är något annat som händer på skärmen under i hela recensionen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett en modell som var lite större närmare bestämt 435 millimeter på bredden. Då hade datorn passat bättre in bland de övriga hemmabioapparaterna. Samtidigt kunde det ju bli lite mer plats för minnen, är inte 4 GB i minsta laget för Windows 8.1.

Permalänk

Hi Guys

In English (sorry)

1st Price: this is the top-end model, there are cheaper options and when people compare it to a NUC, they forget that they need to add memory&storage which pushes a cheap NUC alternative to double the cost.

2nd Performance: We are putting in there what we can considering we want to keep the unit PASSIVELY cooled. This means, only <5W SoCs for this kind of form-factor. This is all with the idea that you can use the LIVA (or just its motherboard) anywhere without requiring fans. If you think ComputeStick is fast enough, this blows a computestick out of the water.

3rd Processor Options: In the coming months you'll see updated and newer versions with faster CPUs, of course the Core M is one of the logical options to actually allow light gaming (think LoL) on a fanless mini-PC.

All-in-all we're creating LIVA at different price-points, I saw the suggestions here for more options but you need to realize that we are trying to keep the price around $200 for our high-end model.

If you have any more questions, I'll be happy to answer them.

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Minidator... pffft! Jag har haft mikrodator sedan 80-talet. Det ni!

Pfff!
ZX Sinclair Spectrum i fickan, varje dag.
-

Skulle valt en NUC alla dagar över denna iaf.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB