Hjälp med tre skärmar!

Permalänk
Medlem

Hjälp med tre skärmar!

Nu är det så att jag har införskaffat mig 3 skärmar som jag tänkte kör på mitt singel kort men får bara 2 av dem att fungera

Grafikkortet är ett https://www.inet.se/produkt/5410056/xfx-radeon-r9-280x-3gb-tahiti-xtl

Skärmarna är https://www.komplett.se/asus-24-led-vn247h/803204

skärmarna är inkopplade med en via hdmi till hdmi en med hdmi till dvi och en med https://www.komplett.se/adapter-mini-displayport-to-hdmi/809374

Vet inte varför det inte vill funka snälla hjälp

Mvh Tim

Permalänk

Bara för att klargöra, alla skärmar är kopplade till grafikkortet och inte moderkortet?

Permalänk
Medlem

Din mini displayport till HDMI adapter måste vara AKTIV.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

japp jag är ingen idiot

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Skillnaden är att den du köpt inte är aktiv, och är således fel sorts adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den du köpt är passiv, den på inet är aktiv. Den passiva kopplar om HDMI-signaler som skickas ut från ditt grafikkort via DP-porten till en HDMI-kontakt. Ditt grafikkort kan bara skicka ut totalt två videoströmmar som inte är native DP, och HDMI genom DP-porten kommer då inte fungera när du har två DVI-skärmar inkopplade. Den aktiva tar "riktiga" DP-signaler och omvandlar till DVI-signaler, vilket gör att du kan ansluta en DVI-skärm mer än annars.

Sedan ska vi ju inte tala om överpriset på den där passiva adaptern... Drygt 1100% mer än om man skulle köpt på ebay.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

efter lätt googlande fick jag svar på min fråga om "skillnaden" vilket är ett chip i kabeln som gör om signalerna. Tack för dem som svarat vettigt! (LPG)

Permalänk
Medlem

Tack Lemon ett sådant svar jag sökte

Permalänk
Medlem

Som sagt, din kabel måste vara en aktiv, inte passiv.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Sedan ska vi ju inte tala om överpriset på den där passiva adaptern... Drygt 1100% mer än om man skulle köpt på ebay.

Snarare kina-adaptern som är alldeles för billig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Snarare kina-adaptern som är alldeles för billig.

För billig? Sist jag kollade var billig något bra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

För billig? Sist jag kollade var billig något bra.

Man måste tänka lite djupare än enbart på vad du som slutkund betalar vid det enskilda köpet för att se helhetsproblemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Man måste tänka lite djupare än enbart på vad du som slutkund betalar vid det enskilda köpet för att se helhetsproblemet.

Okej, ha så kul med tänkandet. Själv tänker jag fortsätta spara 180 kr på varje adapter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Okej, ha så kul med tänkandet. Själv tänker jag fortsätta spara 180 kr på varje adapter.

Jag skulle gärna spara 180 kr på en adapter men då leveranstiden verkar vara tre veckor tror jag att hellre tar den för 349 på komplett.

Var köper du dina? Vad har leveranstiden varit?

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Jag skulle gärna spara 180 kr på en adapter men då leveranstiden verkar vara tre veckor tror jag att hellre tar den för 349 på komplett.

Var köper du dina? Vad har leveranstiden varit?

Jag köper mina från ebay. Leveranstiden varierar mellan drygt en vecka (extremt ovanligt) och tre månader (också extremt ovanligt). Det vanligaste är att det tar 3-4 veckor för saker att komma fram. Jag planerar i förväg och köper adaptrar jag kommer behöva någon gång i framtiden och lägger på lager, så för mig är leveranstiden inte ett problem. Har jag planerat dåligt och måste ha tag i en adapter snabbt som attan kollar jag med min bekantskapskrets om någon råkar ha en liggandes som jag kan låna, och har ingen det beger jag mig motvilligt till en fysisk återförsäljare och slipper leveranstid helt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.