Varför vill man ha högre upplösning än man har användning av (4K)?

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha högre upplösning än man har användning av (4K)?

Till exempel varför vill jag ha 3840x2160 istället för 2560x1440 på en 27" skärm. Jo, det ger en marginell bildförbättring, men också skalningsproblem för ikoner etc. Är det monitor-producenternas nya lockbete, eller finns det något påtagligt här?

Nån som kan ge ett bra argument för högupplösta skärmar?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

4K film..? Många kameror filmar i 4K nu för tiden och då är det rätt tråkigt att sitta med 1920x1080.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

För film och tillämpningar där man kollar på hela bilden samtidigt är det kanske inte så värdefullt att gå bortom fyra tusen breddpixlar, men det är väldigt bekvämt att cadda små detaljer i en stor modell utan att behöva panorera och zooma med musen - pan & zoom görs genom att man flyttar huvudet.

Permalänk
Medlem

8K när det väl kommer: E-p***s så klart
Nej men seriöst, nån gång förr eller senare så kommer det väl hittas användningsområden till extremt högupplösta skärmar såsom 8K och framåt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Till exempel varför vill jag ha 3840x2160 istället för 2560x1440 på en 27" skärm. Jo, det ger en marginell bildförbättring, men också skalningsproblem för ikoner etc. Är det monitor-producenternas nya lockbete, eller finns det något påtagligt här?

Nån som kan ge ett bra argument för högupplösta skärmar?

Just nu finns det ingen större nytta för det men som med allt annat så måste det finnas infrastruktur först. Om det inte finns 4k-skärmar kommer inget 4k-material. I framtiden när väl 4k är samma standard som 1080p är idag så kommerr det kännas mycket mer vettigt då windows(och övriga OS) kommer vara anpassade för 4k istället för 1080p som det är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Till exempel varför vill jag ha 3840x2160 istället för 2560x1440 på en 27" skärm. Jo, det ger en marginell bildförbättring, men också skalningsproblem för ikoner etc. Är det monitor-producenternas nya lockbete, eller finns det något påtagligt här?

Nån som kan ge ett bra argument för högupplösta skärmar?

Skalningsproblemet är just problemet, annars säger det ju sig självt att samma skärm med högre punkttäthet ger bättre bildkvalitet. Skärmarna har blivit såpass stora så det är högst väsentligt att punkttätheten hänger med. Min Toshiba-notebook från 1998 har samma ppi som en 22" 2560x1440-skärm, vilket får mig att vilja kräkas när jag måste använda min pixliga HD-skärm till vardagsaktiviteter 17 år senare (än roligare på mobilfronten, där det tas på ännu större allvar trots att skärmarna är 4-8 gånger mindre och därmed betydligt mer punkttäta vid samma upplösning iallafall)

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Coolt, jag har fått 3 hyfsade anledningar, mer än jag räknat med!

1. 4k video
2. analog zoom
3. bana väg för framtiden med okända applikationer.

Q4Rspwn: ditt argument handlar mer om fördelen av större skärmar med bibehållen punkttäthet, så du är diskad

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Jag t.ex. som håller på mycket med bild/film-redigering, ser väl också en fördel med att man får större arbetsyta att jobba med bilderna på.
Det kvittar i vilket redigeringsprogram man har, så finns det verktyg som tar upp plats och ju mer fri yta att jobba på, ju bättre.

Dock väntar jag på bättre skärmar vad det gäller att färgerna stämmer och att de är kalibrerbara, innan jag tänker gå upp i 4K..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Har sagt detta sedan det började pratas om 4k. Tills skalningsproblemen i Windows och spel är lösta så skulle inte jag skaffa 4k skärm. Ge tekniken något år så den får mogna, då tar jag gärna 4k/8k

Skickades från m.sweclockers.com