Nybyggt: Datorn bootar om efter 15 sekunder

Permalänk
Medlem

Nybyggt: Datorn bootar om efter 15 sekunder

Hej!

Jag har precis satt ihop en ny dator, eller ny och ny, vi ska inte skjuta under stolen att det är äldre delar som nu skall bli en dator åt min brorsa. Det har dock uppstått ett problem, även fast jag har satt ihop en hel del datorer själv i mina dagar har jag aldrig stött på något liknande.

Förlopp: Datorn startas och går igång, alla fläktar kickar igång som det ska(mobo får ström), sen händer det inte så mycket mer. Efter 15 sekunder kommer datorn att bootas om.

Testat: Jag har testat med annat RAM, som fungerar, dragit ur batteriet, bara kört med de endast nödvändigaste komponenterna. (mobo, ram, agg, hdd).

System:

Processor: i5 2500k
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI p67a-gd65
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 5770
Hårddisk: Samsung Spinpoint 500gig
Nätaggregat: AXP Super Flower 630W

Hoppas vi kommer fram med en slutsats tillsammans, det skulle vara kul att se att min brorsa på 12år också får sitt intresse för Counter-Strike, DoTa eller Starcraft.

Mvh,

KEZI

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5
Grafikkort: eVga 970SSC
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3 800w
CPU: Intel Core i7 4770k @4.4
Moderkort: Gigabyte Z87X

Permalänk
Skrivet av kEzi:

Hej!

Jag har precis satt ihop en ny dator, eller ny och ny, vi ska inte skjuta under stolen att det är äldre delar som nu skall bli en dator åt min brorsa. Det har dock uppstått ett problem, även fast jag har satt ihop en hel del datorer själv i mina dagar har jag aldrig stött på något liknande.

Förlopp: Datorn startas och går igång, alla fläktar kickar igång som det ska(mobo får ström), sen händer det inte så mycket mer. Efter 15 sekunder kommer datorn att bootas om.

Testat: Jag har testat med annat RAM, som fungerar, dragit ur batteriet, bara kört med de endast nödvändigaste komponenterna. (mobo, ram, agg, hdd).

System:

Processor: i5 2500k
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI p67a-gd65
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 5770
Hårddisk: Samsung Spinpoint 500gig
Nätaggregat: AXP Super Flower 630W

Hoppas vi kommer fram med en slutsats tillsammans, det skulle vara kul att se att min brorsa på 12år också får sitt intresse för Counter-Strike, DoTa eller Starcraft.

Mvh,

KEZI

testat med annat nätagg som du vet fungerar ?
inte skadat cpu-pinnarna på moderkortet ?
satt i strömkabeln till processorn är ju antingen 4pin eller 4+4pin?

distanser under moderkortet sitter på korrekt sätt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

jag hade samma problem med mitt moderkort av samma modell.

visade sig att det var en kanal till minnet på moderkortet som var kaputt så nu har jag bara 3 fungerande slots.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kEzi:

Testat: Jag har testat med annat RAM, som fungerar, dragit ur batteriet, bara kört med de endast nödvändigaste komponenterna. (mobo, ram, agg, hdd).

HDD är INTE nödvändigt.

Det är ingen ide att blanda in Windows (HDD) och bild (grafikkort) så länge du ser/hör på andra sätt (fläktarna osv) att datorn startar om. Dom och kablarna de kopplas med kan orsaka fel. Det gäller också chassi fläktar, DVD, mus, tangentbord, USB kablar/prylar som inte heller behövs just nu.

Testa grafikkortet i din dator.
Testa ditt nätagg i hans dator.

Om du lyckas fixa dator och i framtiden får konstiga fel så är AXP nätagget som är ett budget märke en av de första sakerna du ska misstänka. Om ni i framtiden tänker köpa bättre grafikkort så bör ni byta ut den också oavsett antal watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

testat med annat nätagg som du vet fungerar ?
inte skadat cpu-pinnarna på moderkortet ?
satt i strömkabeln till processorn är ju antingen 4pin eller 4+4pin?

distanser under moderkortet sitter på korrekt sätt ?

Skrivet av panpo98:

HDD är INTE nödvändigt.

Det är ingen ide att blanda in Windows (HDD) och bild (grafikkort) så länge du ser/hör på andra sätt (fläktarna osv) att datorn startar om. Dom och kablarna de kopplas med kan orsaka fel. Det gäller också chassi fläktar, DVD, mus, tangentbord, USB kablar/prylar som inte heller behövs just nu.

Testa grafikkortet i din dator.
Testa ditt nätagg i hans dator.

Om du lyckas fixa dator och i framtiden får konstiga fel så är AXP nätagget som är ett budget märke en av de första sakerna du ska misstänka. Om ni i framtiden tänker köpa bättre grafikkort så bör ni byta ut den också oavsett antal watt.

Jag har testat med både mitt newton R3, samma sak då. Hans agg fungerar i min dator utan problem. Jag har kört utan HDD innan också, samma resultat. CPU pinnarna ser prima ut, det samma gör prollen. Det är en 4+4 kabel f.ö. men jag antar att jag får gå på jakt efter ett nytt mobo?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5
Grafikkort: eVga 970SSC
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3 800w
CPU: Intel Core i7 4770k @4.4
Moderkort: Gigabyte Z87X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kEzi:

Jag har testat med både mitt newton R3, samma sak då. Hans agg fungerar i min dator utan problem. Jag har kört utan HDD innan också, samma resultat. Jag antar att jag får gå på jakt efter ett nytt mobo?

Du svarar ju bara på en bråkdel av frågorna. Inte mycket till felsökning och det går inte att säga vad som felar. AXP 630W är ett riktigt skitagg som inte bör sitta i någon dator oavsett effektuttag. Kommer leda till problem förr eller senare. Super Flower kan göra nätagg idag men var rätt darriga förr, till skillnad mot SeaSonic som i princip aldrig gjort ett dåligt nätaggregat.

Lägg gärna upp tydliga bilder på sockeln utan CPU monterad samt översiktsbilder på bygget så kanske vi kan se någon orsak.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hade du kollat moderkortsdistanserna?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kEzi:

Förlopp: Datorn startas och går igång, alla fläktar kickar igång som det ska(mobo får ström), sen händer det inte så mycket mer. Efter 15 sekunder kommer datorn att bootas om.

Sen händer de inte så mycket mer, känner igen de där ifrån ett eget försök i helgen som misslyckades.
Sitter för tillfället och väntar på besked ifrån Gigabyte hur man väljer att gå vidare med reklamationen.

Hur ser det ut med kringutrustningen och skärm tänkte jag fråga. Tänds någonting när kortet startar?
Räddningen i mitt fall var att jag använde tangentbord och mus med den här funktionen så jag kunde se ifall kortet klarade av att POST'a. Hade jag använt mitt andra trådlösa tangentbord med mus ifrån Logitech så hade jag antagligen inte haft en chans att själv förstå vad som felade, saknar lampor. Fixade helt enkelt inte att gå igenom POST stadiet och känna in ansluten utrustning, vad det nu beror på.

Visserligen läst att det ibland kan ha att göra med böjda pins men verkade inte så för mig.
Fläktarna snurrade här också

Permalänk
Skrivet av kEzi:

Jag har testat med både mitt newton R3, samma sak då. Hans agg fungerar i min dator utan problem. Jag har kört utan HDD innan också, samma resultat. CPU pinnarna ser prima ut, det samma gör prollen. Det är en 4+4 kabel f.ö. men jag antar att jag får gå på jakt efter ett nytt mobo?

Oavsett agget fungerar eller inte bör axp hamna på elskroten.

Har du kollat så du monterat distanser under moderkortet på rätt ställe? Kollat så det är inga böjda pinnar under cpu?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du svarar ju bara på en bråkdel av frågorna. Inte mycket till felsökning och det går inte att säga vad som felar. AXP 630W är ett riktigt skitagg som inte bör sitta i någon dator oavsett effektuttag. Kommer leda till problem förr eller senare. Super Flower kan göra nätagg idag men var rätt darriga förr, till skillnad mot SeaSonic som i princip aldrig gjort ett dåligt nätaggregat.

Lägg gärna upp tydliga bilder på sockeln utan CPU monterad samt översiktsbilder på bygget så kanske vi kan se någon orsak.

Du får gärna informera mig vilka frågor jag "duckar" på?

Skrivet av Dinoman:

Hade du kollat moderkortsdistanserna?

Ja.

Skrivet av Broken-arrow:

Oavsett agget fungerar eller inte bör axp hamna på elskroten.

Har du kollat så du monterat distanser under moderkortet på rätt ställe? Kollat så det är inga böjda pinnar under cpu?

Ja, distarna sitter på rätt ställe. Nej, det är inga böjda pinnar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5
Grafikkort: eVga 970SSC
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3 800w
CPU: Intel Core i7 4770k @4.4
Moderkort: Gigabyte Z87X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kEzi:

Du får gärna informera mig vilka frågor jag "duckar" på?

Ja.

Ja, distarna sitter på rätt ställe. Nej, det är inga böjda pinnar.

Då kan du nog kasta det moderkortet och sikta på att köpa ett nytt. Har du garanti så är det RMA som gäller.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt