Filändelse surfkeepit - virus?

Permalänk

Filändelse surfkeepit - virus?

Hej!

Jag har idag suttit och jobbat i Sublime text 2, i xxamp, hela dagen med lite skoluppgifter. När jag på sluttampen inte fick ihop projektet jag arbetade på inser jag att några av filerna som jag själv gett filändelserna .php nu har filändelsen surfkeepit. Googlat och har förstått att det finns något virus som heter surfkeepit, men att det spammar upp massa annonser i Chrome och Firefox. Det gör inte det här nu. Samtidigt vill nu mitt Windows 8.1 att jag återbekräfta mitt lösenord. En googling på "sublime text surfkeepit" generar 0 svar.

Är det ett virus, eller någon riktig serverprocess som jag som nybörjare missar?

Permalänk
Medlem

Öppna filen i din IDE, hur ser den ut?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Precis som originalfilen, sånär som att filändelsen .php inte är med efter filnamnet uppe i fliken. Den heter istället endast filnamnet utan ändelse.

Permalänk
Skrivet av Kråkvinkel:

Hej!

Jag har idag suttit och jobbat i Sublime text 2, i xxamp, hela dagen med lite skoluppgifter. När jag på sluttampen inte fick ihop projektet jag arbetade på inser jag att några av filerna som jag själv gett filändelserna .php nu har filändelsen surfkeepit. Googlat och har förstått att det finns något virus som heter surfkeepit, men att det spammar upp massa annonser i Chrome och Firefox. Det gör inte det här nu. Samtidigt vill nu mitt Windows 8.1 att jag återbekräfta mitt lösenord. En googling på "sublime text surfkeepit" generar 0 svar.

Är det ett virus, eller någon riktig serverprocess som jag som nybörjare missar?

Jag sökte på surfkeepit och det här var det första resultatet: http://malwaretips.com/blogs/remove-surfkeepit-virus/

Så det ser ut att vara en form av adware som du sa.

Lusläste inte guiden men det kan nog vara bra att följa den för att försäkra sig om att du fått bort det helt.

Ett symptom ser ut att vara: "Random web page text is turned into hyperlinks."
Kan kanske vara det som hänt med dina filer.
Eller kanske bara att den ändrat filändelsen ändå.

Har du provat att bara byta tillbaka till .php?

Permalänk

Jag har prövat att byta tillbaka ändelsen till .php, vilket tycks fungera ett tag. Den ena filen finns i två exemplar, den andra (som strular) byter först namn, men den med .php försvinner.

När jag klickar på filerna med surfkeepit vet inte Windows vilket program det ska använda, utan ber mig markera på en lista.

Permalänk

Jag har letat i både Firefox och Chrome, men inga nya tillägg finns. Om jag försöker avinstallera program så finns det inga nya program att avinstallera. Allt ser ut att vara i sin ordning.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är ett annonsprogram så känns Malwarebytes som ett bra alternativ. Ladda ner det och kör en skanning av datorn.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG