Rookie på Mac, diverse frågor

Permalänk
Medlem

Rookie på Mac, diverse frågor

Köpte min första Mac Mini igår och är smått förvirrad. Har kört med laptop med Windows, ipad och iphone under en längre tid och är det nånting som aldrig strulat så är det applegrejerna. Dom verkar vara sjukt stabila och det bara funkar, OM man vet Hur det funkar:) och det vet inte jag. Installerade den igår kväll och har knappt lärt mig att krypa, nu vill jag lära mig att gå också:)

Uppsättningen är en NAS där filmer, tv-serier och bilder finns. Där har jag även PLEX installerad för att enkelt och på en snyggt sätt titta på grejerna. Mac Mini som huvudenhet och tv:n som skärm. Datorn kommer främst att vara en mediaenhet och kanske slösurfas lite på. Men efter ett par timmar med tusentals försök och googlingar så har en del frågor kommit upp

1. Jag har ett trådlöst tangentbord och mus men skulle hellre spegla mini:n till min ipad, ungefär som teamwiever. Anledningen är att jag sitter typ 5 meter från tv:n och då blir allting ganska litet. Om ni vet hur man kan förstora allting så är det en bra början. Jag kan iofs airplaya när jag väl vill se på en play-app, websida eller spela musik men helst vill jag kunna administrera mini:n direkt, typ flytta mappar och program, använda utorrent m.m.

2. Är det skillnad på program och appar? i appstore på macen hittar jag knappt några av alla appar jag har i telefonen och på ipaden, typ play-apparna, spotify osv. Spotify laddade jag hem via deras hemsida men jag trodde att macen fungerade som en iphone typ, att visst går det att ladda hem saker via webbsidor men det mesta finns i appstore. Kanske är helt ute och cyklar och jag hittar ju allt på webben men vad ska jag då med appstore till?

Permalänk
Medlem

Hej!
Hoppas att jag kan hjälpa dig lite på traven.

1. Angående göra allting större så att det blir lättare att se på tvn från soffan så kan du gå in i systeminställningar -> skärm och ändra upplösningen. I systeminställningar kan du även gå in under hjälpmedel (Accessibility), där kan man bland annat ändra storleken på muspekaren.

2. Ja, det är skillnad på appar för iphone/ipad och för OS X. Anledningen till att playkanalerna inte har appar (program) för OS X är för att tanken är att man ska använda webbsidorna. Föredelen med Appstore på macen är att den kan uppdatera dina program i bakgrunden. Så när det kommer en uppdatering behöver du inte vänta på att den installerar när du startar programmet, den är redan installerad. Dessutom så kan man dela appar med upp till fem personer (har jag för mig) via deras appelid, så att inte alla behöver köpa dem i familjen tex. Nackdelen är dock att vissa program ibland är lite dyrare i AppStore än på nätet så det kan fortfarande vara idé att kolla det innan man köper.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att alla kan mer än mig om mac, så hjälpa mig gör du garanterat!

Citat:

1. Angående göra allting större så att det blir lättare att se på tvn från soffan så kan du gå in i systeminställningar -> skärm och ändra upplösningen. I systeminställningar kan du även gå in under hjälpmedel (Accessibility), där kan man bland annat ändra storleken på muspekaren.

Det ska jag prova för nu är det precis för litet för att det ska vara bekvämt. I affären visade säljaren mig hur man kunde gör ikonerna större i "dock" heter det väl, men jag mins inte hur han gjorde så det får du gärna berätta.

Citat:

2. Ja, det är skillnad på appar för iphone/ipad och för OS X. Anledningen till att playkanalerna inte har appar (program) för OS X är för att tanken är att man ska använda webbsidorna. Föredelen med Appstore på macen är att den kan uppdatera dina program i bakgrunden. Så när det kommer en uppdatering behöver du inte vänta på att den installerar när du startar programmet, den är redan installerad. Dessutom så kan man dela appar med upp till fem personer (har jag för mig) via deras appelid, så att inte alla behöver köpa dem i familjen tex. Nackdelen är dock att vissa program ibland är lite dyrare i AppStore än på nätet så det kan fortfarande vara idé att kolla det innan man köper.

Ok. Angående OS X, hur vet jag vilken version jag har. Antar att det är Yosemite, då macen är ny? Fungerar det som med Windows att man köper en dator med tex Vista sen får man leva med det tills man köper nytt os eller uppdateras det som på iphone så man hela tiden har det nyaste?

Uppskattar hjälpen!

Permalänk
Medlem

En sak till. Vad jag förstår så kan man bara streama(airplaya) från min iPad till Mac mini med hjälp av Apple tv eller ett program som heter Reflector? Finns säkert fler men det är en som jag blivit rekommenderad.

Varför går det bra med en Apple tv men inte Mac mini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubar81:

I affären visade säljaren mig hur man kunde gör ikonerna större i "dock" heter det väl, men jag mins inte hur han gjorde så det får du gärna berätta.

Går att ändra storlek, placering och förstoring under Dock i systeminställningar. Alternativt borde du kunna förstora docken genom att "dra" i avskiljningsstrecket mellan dina dockade applikationer och programmapp, papperskorg etc.

Skrivet av Fubar81:

Angående OS X, hur vet jag vilken version jag har. Antar att det är Yosemite, då macen är ny? Fungerar det som med Windows att man köper en dator med tex Vista sen får man leva med det tills man köper nytt os eller uppdateras det som på iphone så man hela tiden har det nyaste?

Går att se versionsnummer under "äpple" -> Om den här datorn. Uppdateringar kommer genom App Store, och likaså är det därigenom du laddar hem nya versioner av OS X (gratis sedan några versioner tillbaka).

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fubar81:

En sak till. Vad jag förstår så kan man bara streama(airplaya) från min iPad till Mac mini med hjälp av Apple tv eller ett program som heter Reflector? Finns säkert fler men det är en som jag blivit rekommenderad.

Varför går det bra med en Apple tv men inte Mac mini?

Det kan jag tyvärr inte svara på, men jag antar att de inte kommit på någon anledning till varför någon skulle vilja göra det. Tror inte de lägger så mycket fokus på de som använder mac minin som htpc.

Det finns som du skriver tredjepartsprogram som löser det, t.ex. Reflektor, AirServer och X-Mirage. Dock så verkar det som att alla kostar pengar. Men eftersom du ska ha minin vid tv kanske det kan vara värt att lägga några kronor på att få det att fungera. Bara att testa och se vilket av programmen som du tycker verkar bäst först.