Permalänk
Medlem

Behöver mer CPU prestanda..

Hej!
Jag arbetar ofta natt med projektarbete där övervakning av system är involverat.
I nuläget använder jag en 4670k OC 4.2GHz på datorn jag använder.
Min CPU load ligger ständigt på 100% när jag arbetar, oftast då har jag 3 aktiva program.
Jag har ett övervakningsprogram aktivt tillsammans med ett program som genererar krypterade nycklar för åtkomst till systemet, men..
Oftast innebär arbetet att bara sitta och vänta vilket gör att jag spelar en del under tiden, dock går min CPU load upp till 100% direkt när jag har detta aktivt.

Jag har övervägt:
att byta processor, dock är Xeon processorerna inte så lämpade till spelande (detta är trots allt min privata dator jag använder)
om en i7 4790k skulle vara tillräckligt?
att använda mig utav en till dator, men har inte direkt plats på mitt hemmakontor
övriga alternativ som inte lett någonstans.

Är det något som har ett bra förslag alternativt koll på hur stor prestandaskillnaden skulle bli med en 4790k istället?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du borde ha två system, ett för spelande och en för resten. Om du ändå funderar på xeon grejer kan du likagärna bygga en ny dator som är dedikerad på "arbete".

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Önskar verkligen att det skulle gå att koppla ihop två datorer idag..
Får försöka lösa ett till system på sidan, frågan är bara då jag i nuläget saknar plats för en till skärm.
Finns det nå smidiga lösningar för att slippa ett extra tangentbord och mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uniqfact:

Önskar verkligen att det skulle gå att koppla ihop två datorer idag..
Får försöka lösa ett till system på sidan, frågan är bara då jag i nuläget saknar plats för en till skärm.
Finns det nå smidiga lösningar för att slippa ett extra tangentbord och mus?

Det finns en mjukvara som sköter allt det, över nätverket.
Synergy heter mjukvaran, den fixar så att en uppsättning mus + tangentbord funkar till två datorer.

Oerhört smidigt, jag kör det på jobb+privata när jag jobbar hemifrån.

Permalänk
Medlem

Som redan ovanstående sagt jag skulle också rekommendera dig att ha ett annat system för det en workstation eller en server där du kan köra igenom dina simuleringar.

För jag tror inte att en cpu uppgradering skulle gagna dig så mycket , visst det skulle det säkert gå snabbare att utföra det arbetet du gör men de skulle nog fortfarande använda 100% oavsett hur kraftfull dator du har.

Det finns ju flera lösningar du kan ju sätta upp en maskin med valfritt operativsystem och ställa in den med fjärråtkomst så kan du ju enkelt gå in på datorn via fjärråtkomst via din egna utan att ha mer än ström och en nätverksladd kopplad till burken.

Du kan ju också överväga att kanske sätta upp ESXI eller hyper-v och köra virtuella maskiner på den och därmed köra dina simuleringar i virtuell miljö där du också kan begränsa hur mycket prestanda av maskinen det får använda.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av uniqfact:

Önskar verkligen att det skulle gå att koppla ihop två datorer idag..
Får försöka lösa ett till system på sidan, frågan är bara då jag i nuläget saknar plats för en till skärm.
Finns det nå smidiga lösningar för att slippa ett extra tangentbord och mus?

Det du är ute efter än en KVM - switch. Med en sådan kan du styra flera separata datorer med samma tangentbord, mus och skärm.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk

Det kanske skulle hjälpa att byta till en processor med hyperthreading typ 4770K eller 4790K

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det finns en mjukvara som sköter allt det, över nätverket.
Synergy heter mjukvaran, den fixar så att en uppsättning mus + tangentbord funkar till två datorer.

Oerhört smidigt, jag kör det på jobb+privata när jag jobbar hemifrån.

Jag hoppas Synergy är lika bra som det verkar, såg ut som en jäkligt bra ide.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av uniqfact:

Jag hoppas Synergy är lika bra som det verkar, såg ut som en jäkligt bra ide.

Synergy fungerar dåligt i spel när fönstret tappar fokus en gång var 5:e minut. Sedan löser det inte ditt problem, du måste fortfarande ha en till skärm för datorn. En KVM switch är vad du letar efter. Ett annat alternativ är att köra remote desktop, då slipper du köpa mer hårdvara.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Synergy fungerar dåligt i spel när fönstret tappar fokus en gång var 5:e minut. Sedan löser det inte ditt problem, du måste fortfarande ha en till skärm för datorn. En KVM switch är vad du letar efter. Ett annat alternativ är att köra remote desktop, då slipper du köpa mer hårdvara.

Fast här tror jag inte att du använder det korrekt då. Du kan ju välja vilken av dina stationer som har hårdvaran kopplad till sig, för den stationen är det ju ingen skillnad alls. För mig funkar det klockrent, förutom att det var lite besvärligt att ställa in allt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nesvop:

Fast här tror jag inte att du använder det korrekt då. Du kan ju välja vilken av dina stationer som har hårdvaran kopplad till sig, för den stationen är det ju ingen skillnad alls. För mig funkar det klockrent, förutom att det var lite besvärligt att ställa in allt.

Synergy ger dig möjligheten att styra flera system med samma inputs.

Det ger dig inte möjligheten att använda en skärm till flera system.

Ts problem var att han inte hade plats med en till skärm.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Synergy ger dig möjligheten att styra flera system med samma inputs.

Det ger dig inte möjligheten att använda en skärm till flera system.

Ts problem var att han inte hade plats med en till skärm.

Du föreslår ju en KVM-switch, det kräver att skärmen han har har minst två utgångar som han kan använda.
Varför skulle han inte manuellt kunna ändra ingången som används, istället för att använda KVM-switchen för att göra exakt samma sak?

Lika lite som synergy ger dig möjligheten att använda en skärm till flera system ger ju en KVM-switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Du föreslår ju en KVM-switch, det kräver att skärmen han har har minst två utgångar som han kan använda.
Varför skulle han inte manuellt kunna ändra ingången som används, istället för att använda KVM-switchen för att göra exakt samma sak?

Lika lite som synergy ger dig möjligheten att använda en skärm till flera system ger ju en KVM-switch.

KVM = Keyboard Video Mouse.

Dvs det räcker med en ingång på skärmen.
Samt en mus och ett tangentbord.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

KVM = Keyboard Video Mouse.

Dvs det räcker med en ingång på skärmen.
Samt en mus och ett tangentbord.

2 datorer till en skärm = 2 inputs? Eller missar jag något?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Vet inte om KVM switch kommer funka så bra heller. Beror på vilken i så fall. Vissa av dessa mappar ju allt över USB och det blir nog för såsigt för spel, för arbete går det utmärkt.

Varför inte bara köra RDP /Teamviewer /VNC? Ser inget problem i det.

Om du inte vill köra 2 datorer kanske det funkar om du köper en 6-kärnig CPU och kör dator 2 i en VMware/Hyper-V och låser den till 2 kärnor. Kommer fortfarande belasta din dator ganska mycket dock, då RAM och buss, disk osv också kommer vara upptagna. Men kommer gå bättre än som du gör nu. Du kan ju testa med nuvarande datorn. Släng in en HyperV med 1 kärna och kör dina arbetsprogram där, se hur det påverkar spelprestandan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

KVM = Keyboard Video Mouse.

Dvs det räcker med en ingång på skärmen.
Samt en mus och ett tangentbord.

Jag tar nog tillbaka mitt uttalande, tycker dock i vart fall inte att det är värt med en KVM, men det är en annan sak :-).

Permalänk
Medlem

Skaffa en burk som har ipmi så är det löst.
KVM switch körde man på -90 talet...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av uniqfact:

Jag hoppas Synergy är lika bra som det verkar, såg ut som en jäkligt bra ide.

Du skulle även kunna kolla på Multiplicity, ska vara samma typ av program vet inte om det finns för eller nackdelar men värt att kolla på:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

2 datorer till en skärm = 2 inputs? Eller missar jag något?

Skrivet av Nesvop:

Jag tar nog tillbaka mitt uttalande, tycker dock i vart fall inte att det är värt med en KVM, men det är en annan sak :-).

Aldrig kört de hemma, men de används överallt på arbetet.

Hela syftet med en KVM-switch är att den bara behövs en uppsättning tgb+mus+skärm.

Ringen i mitten syftar på KVM-switchen.

Kan dock inte svara för delay osv, men tror inte det ska vara märkbart om man har ok kvalité.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Aldrig kört de hemma, men de används överallt på arbetet.

Hela syftet med en KVM-switch är att den bara behövs en uppsättning tgb+mus+skärm.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/Kvm-...

Ringen i mitten syftar på KVM-switchen.

Kan dock inte svara för delay osv, men tror inte det ska vara märkbart om man har ok kvalité.

Jag tror tyvärr det är en alldeles för stor delay. Speciellt på billiga KVM som skickar allt över USB och isntallerar att USB-gpu på varje dator. Men även de dyrare omvandlar ofta först signalen och skickar sen vidare igen. Men helt klart snababre än VNC tex såklart. Vet dock inte om det funkar att spela med, har aldrig testat.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kan ju även skaffa en fot som sväljer två monitorer, exempelvis denna:

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nesvop:

Du föreslår ju en KVM-switch, det kräver att skärmen han har har minst två utgångar som han kan använda.
Varför skulle han inte manuellt kunna ändra ingången som används, istället för att använda KVM-switchen för att göra exakt samma sak?

Lika lite som synergy ger dig möjligheten att använda en skärm till flera system ger ju en KVM-switch.

Skrivet av Xcym:

2 datorer till en skärm = 2 inputs? Eller missar jag något?

Skrivet av Nesvop:

Jag tar nog tillbaka mitt uttalande, tycker dock i vart fall inte att det är värt med en KVM, men det är en annan sak :-).

Ser att det redan har förklarats kring KVM switchar i tråden.

Tror dock fortfarande att det på alla sätt och vis är att föredra Remote desktop om det inte är något som är responskritiskt på serverdatorn.
Dock har en bra KVM switch ingen delay då de inte har någon signalbehandling mer än att de lyssnar på ett knappkommando som bara slår över reläerna till en annan dator.

Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror tyvärr det är en alldeles för stor delay. Speciellt på billiga KVM som skickar allt över USB och isntallerar att USB-gpu på varje dator. Men även de dyrare omvandlar ofta först signalen och skickar sen vidare igen. Men helt klart snababre än VNC tex såklart. Vet dock inte om det funkar att spela med, har aldrig testat.

Påkostade KVM switchar har ingen delay, de har solidstate-relays som byter aktiva ledningsbanor bara.

Den billiga 300kr switchen vi har hemma till servern har inga hittepå USB-GPU:er eller annan skit. De är raka kopparledningar och ordinarie kontakter på alla maskiner. Dock endast PS/2 och VGA, ingen DVI eller USB.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag röstar för en Intel NUC eller en Gigabyte Brix med en i7a i. Sedan KVM switch på det.

Permalänk
Medlem

Är det ett problem att den belastas till 100%? Är du säker på att du behöver mer prestanda?
Du kanske kan låsa jobbprogrammen till vissa kärnor, om programmen är sådana som tar 100% oavsett. Då kan du se till att ha en eller flera kärnor kvar till spel. (Minst två till moderna spel.)