Cougar avtäcker kompakt Mini ITX-chassi

Permalänk
Melding Plague

Cougar avtäcker kompakt Mini ITX-chassi

Mini ITX-datorlådor är ofta inte särskilt mini. Det här vill Cougar ändra på med nytillskottet QBX, som trots kompakta yttermått rymmer högpresterande komponenter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut, hoppas på att fler tillverkare hakar på!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

5970 <3

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Riktigt tuff!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

ser riktigt nice ut.. Frågan ja ställer mig är, Hur tänkte dom med kylaren som sitter i luckan? Jobbigt o montera på cpu om man måste ha luckan öppen sådär väl ? .. Går nog montera den i taket annars men..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Proffsmobbare

Det ser ut som Ncase-satsningen har gjort gott för industrin!

Permalänk
Medlem

Nej tack, för lite radiatoryta.

Permalänk
Medlem

Skall bli spännande och se om någon kan få in riktig vattenkylning i denna.
Ser riktigt nice ut annars

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, smarta lösningar. Intressant. Recension räknar jag med!

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

ser riktigt nice ut.. Frågan ja ställer mig är, Hur tänkte dom med kylaren som sitter i luckan? Jobbigt o montera på cpu om man måste ha luckan öppen sådär väl ? .. Går nog montera den i taket annars men..

Ser inte vad som skulle vara jobbigt med att montera CPU om kylaren sitter så där, däremot så ser det väldigt trångt ut att koppla i kontakterna till GPU om hårddiskarna ska sitta så där, ser trångt ut även om de inte sitter där.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Imponerande! Så här ska mITX se ut, inte som groteska Prodigy till exempel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ser inte vad som skulle vara jobbigt med att montera CPU om kylaren sitter så där, däremot så ser det väldigt trångt ut att koppla i kontakterna till GPU om hårddiskarna ska sitta så där, ser trångt ut även om de inte sitter där.

inte cpu.. Att montera kylaren på cpu, om radiatorn sitter sådär..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Bra, det går åt rätt håll. Ncase M1 har uppenbarligen påverkat industrin i rätt riktning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nice! Men slår inte NCase M1 inte

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vattenkylaren som sitter på dörren, antar jag, går till CPUn. Men hur öppnar man då luckan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

inte cpu.. Att montera kylaren på cpu, om radiatorn sitter sådär..

Det är den CPU kylaren som är på bilden ser jag inga problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Vattenkylaren som sitter på dörren, vad kyler den egentligen?

Den skall nog kyla cpun men är nog bortmonterad för att inte skymma bilden för mycket.
Slangarna försvinner bakom luckan på utsidan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Necere och Wahaha360 (skaparna av Ncase M1) har verkligen påverkat industrin då de både har fått tillverkare att tillverka små och kompakta mITX chassin, men även lyckades få highpower/chieftec och Silverstone att skapa SFX-L nätagg.

Ska bli kul att se deras satsning på steam machine chassi, och se hur även den påverkar chassi utbudet i framtiden...

Permalänk
Inaktiv

Vad får er att anse att Ncase M1 påverkat industrin? Kompakta chassin fanns långt innan trots allt.

Oavsett trevligt med fler alternativ att välja på. Mindre bra för mig själv då jag blir sugen på att bygga nytt hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av segen:

Vattenkylaren som sitter på dörren, antar jag, går till CPUn. Men hur öppnar man då luckan?

Observera att "dörren" inte är någon dörr utan en konsol för att fästa radiator och hdd, den är inte stor nog att vara en dörr.
Mvh// Claes

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en recension av det här chassit, har oerhört goda erfarenheter av deras fläktar och vore kul om chassit var lika bra.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se att den var 2-3cm högre så att normala nätaggregat får plats, 140mm är ju bara dumt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att man kan få in så mycket i ett så litet chassi.
Och sen ser man tillverkare som inte ens kan få in mer än 3 hdd och 1 långt grafikkort i ett ATX chassi, och denna klarar det lätt.

Hur löser man PSU strömkontakten dock? Eller sitter den på sidan/"Bak till" på chassit?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av anon5930:

Vad får er att anse att Ncase M1 påverkat industrin? Kompakta chassin fanns långt innan trots allt.

Oavsett trevligt med fler alternativ att välja på. Mindre bra för mig själv då jag blir sugen på att bygga nytt hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

I min mening är detta chassit starkt influerat av M1 i grunderna; smalt chassi, nätdel placerad i taket och radiatorfäste i sida.

Därmed inte sagt att M1 var första chassit i sitt slag, men ett "folkets chassi" som visar vad entusiaster är ute efter.

Jag tror att allt som utvecklas genom lyckad crowd funding formar marknaden på ett eller annat sätt, eftersom att det visar på brister.

För er som är intresserade finns ett annat chassi i liknande stil som släpptes nyligen.

ID-Cooling T60-SFX
http://www.idcooling.com/Product/detail/id/31/name/T60-SFX

Permalänk
Avstängd

Ser rätt bulkigt och fult ut.
Min nuvarande dator en Haswell i ett ATX chassi.
Men nästa blir nog en Intel NUC.

Permalänk
Medlem

Fler än jag som är lite less på installationer med en massa komponenter, men helt utan kablar ?
Jag menar det är ju inga problem att få ett chassi och se bra ut utan att installera det ordentligt.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser intressant ut, skulle gärna testa bygga en liten burk i den, är nog lite pillrigt och så att få till. Men är nog värt mödan man lagt ner ändå.

Hoppas ni får in ett exemplar för review nån gång i framtiden.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Necere och Wahaha360 (skaparna av Ncase M1) har verkligen påverkat industrin då de både har fått tillverkare att tillverka små och kompakta mITX chassin, men även lyckades få highpower/chieftec och Silverstone att skapa SFX-L nätagg.

Ska bli kul att se deras satsning på steam machine chassi, och se hur även den påverkar chassi utbudet i framtiden...

Lol va? Var tvungen att kolla upp vad M1 ens var. Det ser nästan identiskt ut som mitt Silverstone SG09 som är ett äldre chassi.

Visst behöver vi mer mATX/ITX chassin - fullstora ATX chassin är såååå 2000-tal - men varken M1 eller detta Cougar är särskilt nyskapanda. Dom bara fortsätter konceptet med att vi faktiskt kan flytta våra datorer utan att använda gaffeltruck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

ID-Cooling T60-SFX

Så nära men så långt ifrån...:|

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laine:

I min mening är detta chassit starkt influerat av M1 i grunderna; smalt chassi, nätdel placerad i taket och radiatorfäste i sida.

Därmed inte sagt att M1 var första chassit i sitt slag, men ett "folkets chassi" som visar vad entusiaster är ute efter.

Jag tror att allt som utvecklas genom lyckad crowd funding formar marknaden på ett eller annat sätt, eftersom att det visar på brister.

För er som är intresserade finns ett annat chassi i liknande stil som släpptes nyligen.

ID-Cooling T60-SFX
http://www.idcooling.com/Product/detail/id/31/name/T60-SFX

http://www.idcooling.com/Uploads/images/2014/ITX/T60SFX-BR%20...

Skrivet av murklor:

Lol va? Var tvungen att kolla upp vad M1 ens var. Det ser nästan identiskt ut som mitt Silverstone SG09 som är ett äldre chassi.

Visst behöver vi mer mATX/ITX chassin - fullstora ATX chassin är såååå 2000-tal - men varken M1 eller detta Cougar är särskilt nyskapanda. Dom bara fortsätter konceptet med att vi faktiskt kan flytta våra datorer utan att använda gaffeltruck.

Precis, konceptet är ju inte på något vis nytt (bortsett från crowdfundingen iallafall). Exempelvis Shuttle och Silverstone har ju haft många olika produkter på området, och då i mindre format.

Själv byggde jag ihop denna SFF för lite drygt fem år sedan. Silverstone Sugo SG05, i5 750 ihop med ett P55-baserat DFI Lanparty-moderkort och ett HD5850:

Förstå mig rätt nu, jag dissar inte Ncase M1 eller något annat utan bara påpekar att sådanna byggen fanns innan. Mycket enklare nu att få tag i komponenter och sådant, finns mer att välja på och även vettiga kylningslösningar avsedda för mindre system.

Jag hade gärna skaffat en M1a med men priset är lite mer än jag kan ta för tillfället. Den ser ju onekligen riktigt bra ut.