Val av Router som funkar med Bahnhofs VPN tjänst?

Permalänk
Medlem

Val av Router som funkar med Bahnhofs VPN tjänst?

Vet inte om detta kommit upp tidigare men är sugen på en router som funkar bra med PPTP eller OpenVPN. Känns inte så kul att koppla upp en dator i taget, vill att alla mina enheter ska hamna bakom VPN. Välkomnar förslag och exempel på hur ni andra har gjort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Edgerouter Lite 3 har stöd för OpenVPN om jag inte minns fel. Dock så vet jag inte hur den fungerar med Bahnhofs VPN tjänst eftersom jag har inte testat det själv.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Pfsense stödjer bl.a openVPN.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Ubiquiti Edgerouter Lite 3 har stöd för OpenVPN om jag inte minns fel. Dock så vet jag inte hur den fungerar med Bahnhofs VPN tjänst eftersom jag har inte testat det själv.

Skrivet av vipers:

Pfsense stödjer bl.a openVPN.

Ska kika på Ubiquiti, har kört deras WiFi AP ganska mycket via jobbet.

Ang. pfsense så måste jag dra igång en microserver för det, är redan för mycket teknik här hemma

Har en gammal Netgear WNDR 3700 V1. Nån som vet hur bra den är med DD-WRT på? Är VPN klienten stabil? Sist jag körde DD-WRT var det inte speciellt stabilt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ska kika på Ubiquiti, har kört deras WiFi AP ganska mycket via jobbet.

Ang. pfsense så måste jag dra igång en microserver för det, är redan för mycket teknik här hemma

Har en gammal Netgear WNDR 3700 V1. Nån som vet hur bra den är med DD-WRT på? Är VPN klienten stabil? Sist jag körde DD-WRT var det inte speciellt stabilt.

Min erfarenhet av hemmaroutrar och OpenVPN är att det inte fungerar optimalt. Nu var det ett tag sedan jag pillade på DD-WRT.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Min erfarenhet av hemmaroutrar och OpenVPN är att det inte fungerar optimalt. Nu var det ett tag sedan jag pillade på DD-WRT.

Det är min erfarenhet också, dock testade jag sist för många år sen. Vad finns det annars för alternativ för rimliga pengar?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är min erfarenhet också, dock testade jag sist för många år sen. Vad finns det annars för alternativ för rimliga pengar?

Jag kör pfsense nu men hade nog kört på en edgerouter istället om jag inte hade haft möjlighet till dedikerad router.

Permalänk

Konsumentroutrar har dåligt stöd för inbyggd VPNklient. De som har stöd har klarar ofta inte av någon högre kapacitet över VPN då kryptering kräver mycket CPU-kraft. Räkna med max 10-20 MBit kapacitet med OpenVPN. PPTP borde gå lite snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag kör pfsense nu men hade nog kört på en edgerouter istället om jag inte hade haft möjlighet till dedikerad router.

Skrivet av maltenizer:

Konsumentroutrar har dåligt stöd för inbyggd VPNklient. De som har stöd har klarar ofta inte av någon högre kapacitet över VPN då kryptering kräver mycket CPU-kraft. Räkna med max 10-20 MBit kapacitet med OpenVPN. PPTP borde gå lite snabbare.

Hur är det med Netgear Nighthawk? Någonting att satsa på kanske? Kör jag en Edge måste jag komplettera med en AP för att få WiFi, den verkar krånglig att konfa dessutom. Men kanske är värt det?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

jag har en Netgear nighthawk och den ska stöd för open vpn

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

jag har en Netgear nighthawk och den ska stöd för open vpn

Den är dyrare än enheten från Ubiquiti! För samma pengar som en Netgear nighthawk kan du köpa Ubiquiti och en accesspunkt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Cisco asa5505/5510

vet att de är brandvägg men funkar fint som router med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Den är dyrare än enheten från Ubiquiti! För samma pengar som en Netgear nighthawk kan du köpa Ubiquiti och en accesspunkt.

Inte lika smidigt dock. Då måste jag dra igång Ubiquitis mjukvarokontroller på en av mina datorer osv. Har kört det mkt i jobbet, det funkar bra, men hemma vill man ha en lite enklare lösning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

jag har en Netgear nighthawk och den ska stöd för open vpn

Har du testat hur det fungerar? Finns det PPTP också? Kanske är tillräckligt att köra enbart PPTP

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Hej!
Jag går också i samma tankar att skaffa en router/brandvägg som klarar openvpn på en 100mbit lina.

Jag använder idag en Netgear WNR3500 med tomatousb men hastigheten på den över vpn är inte ens värt att skriva ner.

Har kollat på Cisco ASA 5505 men den känns yr, svårt att konfigurera och omodern med tanke på sin ålder.

Jag har även läst lite om Netgear Nighthawk och Ubiquiti Edgerouter Lite 3 men hittar inget om vad de har för vpn passthrough

Permalänk
Medlem
Skrivet av robwir0106:

Hej!
Jag går också i samma tankar att skaffa en router/brandvägg som klarar openvpn på en 100mbit lina.

Jag använder idag en Netgear WNR3500 med tomatousb men hastigheten på den över vpn är inte ens värt att skriva ner.

Har kollat på Cisco ASA 5505 men den känns yr, svårt att konfigurera och omodern med tanke på sin ålder.

Jag har även läst lite om Netgear Nighthawk och Ubiquiti Edgerouter Lite 3 men hittar inget om vad de har för vpn passthrough

Jag tror inte att du kommer att lyckas att maxa linan med OpenVPN och Ubiquiti Edgerouter Lite 3. Jag gissar att du kanske hamnar runt 20-30 Mbit/s.
Netgear Nighthawk lär inte vara bättre.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Jag tror inte att du kommer att lyckas att maxa linan med OpenVPN och Ubiquiti Edgerouter Lite 3. Jag gissar att du kanske hamnar runt 20-30 Mbit/s.
Netgear Nighthawk lär inte vara bättre.

Ungefär det jag befarar, men med en ASA 5505 så ska det väl inte vara några problem?

Finns ju en hel del som säljs på ebay med både standard license och unlimited.

Alternativt så kanske det finns någopn nyare modell av 5505 som är lite bättresom man kan hitta på typ ebay till ett reducerat pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har du testat hur det fungerar? Finns det PPTP också? Kanske är tillräckligt att köra enbart PPTP

Nej, har inte testat såg bara att det finns stöd, nighthawken har dessutom en ganska snabb CPU

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Cisco routrar är dock inte superenkla att konfa vad jag vet. Var länge sen jag pysslade med sånt. Tror jag har en gammal cisco router på jobbet, ska kolla vad det kan va för modell.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ska man maxa en 100Mbit lina med OpenVPN, då behöver du bygga din egen router och välja en bra CPU

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |