Permalänk

problem stationär dator

Hej!

jag har en stationär dator som jag har haft problem med sedan dag 1. köpte alla mina delar från komplett, och efter jag genomsökt komponenterna i datorn så kom jag fram till ramminnena. jag ringde till kompletts kundtjänst och fick dem utbytta till ett par corsair, dem hade skickat med balistix tror jag dem hette som inte funkade med moderkortet? gjorde att skiten krascha typ.

datorn funkade bra i några månader, tills några veckor tillbaka nu så började den krångla igen. Datorn fryser så fort den börjar jobba eller liknande jag kan inte genomföra en skann av virus med hjälp av virusprogrammet för då hänger datorn sig. eller om jag typ laddar ner en film och ska kolla på film samtidigt så händer samma sak. men så fort jag startar om datorn igen så kan jag använda den normalt igen då ett tag tills samma sak händer igen. vad kan man göra? kastar snart ut den genom fönstret.... jag har inte använt datorn så mycket, så det finns inte mycket spel på den osv. jag önskar dock jag kunder använda datorn mer.

om någon kan hjälpa mig eller har ett hum om problemet så tveka inte att hjälpa till..

vill ni veta prestandan!

amd r9 280x oc grafikkort
intel i5 processor
corsair 8 gb ram
1 tb hdd
modekort z87 eller om det var z97 kan kolla upp om de spelar ngn roll!

Permalänk
Medlem

Omöjligt att hjälpa utan mer info.

Vi börjar med operativsystem som datorn nyttjar.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Skulle även kunna vara drivrutiner som krockar eller att kanske är värme relaterat.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

ja windows 8.0 kör jag. och precis nu fick jag bluescreen och det kommer upp en blå ruta där det står. warning no bootable device is detected. system will enter the BIOS setup utility. verkar som windows blivit bortglömt? gnt jag kan göra för att komma tbx till windows?

Permalänk
Medlem

Först tar du bort all eventuell överklockning av CPU mha BIOS

Sen tar du bort all eventuell överklockning av Minnesbussen mha BIOS (Minnesbussen ska vara o-överklockad enligt JEDEC 1333 9-9-9-24)

Från BIOS bootar du hårddisken som operativsystemet Windows 8.0 är installerad på.

Om nödvändigt bootar du i safe mode (dvs om datorn krashar innan du ens kan göra något inuti W8.0)

Sen uppdaterar du alla drivrutiner från chiptillverkarnas respektive hemsidor.

Sen uppdaterar du till Windows 8.1

Sen installerar du alla uppdateringar för operativsystemet Windows 8.1 mha Windows automatic updates.

Sen rapporterar du tillbaka här om läget. Så får vi ta en titt på operativsystemets processer, program och drivrutiner.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

oki tillägger sålänge då att datorn är oöverklockad. grafikkortet är överklockat från fabrik. så låter det vara som det är. men börjar på resten av grejorna. det står no bootable device found när jag försöker boota up? och det verkar ju som jag inte kan installera ngt när datorn fryser upp sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

oki tillägger sålänge då att datorn är oöverklockad. grafikkortet är överklockat från fabrik. så låter det vara som det är. men börjar på resten av grejorna. det står no bootable device found när jag försöker boota up? och det verkar ju som jag inte kan installera ngt när datorn fryser upp sig?

byt HDD/SSD som din dator bootar från i Bios

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

oki tillägger sålänge då att datorn är oöverklockad. grafikkortet är överklockat från fabrik. så låter det vara som det är. men börjar på resten av grejorna. det står no bootable device found när jag försöker boota up? och det verkar ju som jag inte kan installera ngt när datorn fryser upp sig?

Du måste boota den HDD som operativsystemet är installerat på. Bootar du rätt HDD och fortfarande får upp samma felmeddelande får vi återskapa bootfilerna. Det är en annan fråga. Kolla först att du bootar rätt fysisk disk

BIOS --> Boot Priority --> HDD Boot Priority OCH Boot priority

Jag tror inte att dina minnen kör i 1333. Kolla gärna detta i BIOS. Om du inte kör i 1333, sätt dem isf på 1333.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

kör bara på en hdd. har ingen annan tillgänglig här nu. då jag bor i 2 olika städer. förstår mig inte på bios så värst bra heller. men får väl ta med den hem på söndag å testa i min andra dator? om det inte finns ngt annat jag kan göra? kan tillägga att typ om jag kollar på film i vlc så blir bilden cpig ibland och fastnar som efter en stund uppdaterar. händer inte när jag spelar eller kollar på youtube el liknande. låter ju som hdd är dum? men den är ju väldigt ny så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

oki tillägger sålänge då att datorn är oöverklockad. grafikkortet är överklockat från fabrik. så låter det vara som det är. men börjar på resten av grejorna. det står no bootable device found när jag försöker boota up? och det verkar ju som jag inte kan installera ngt när datorn fryser upp sig?

Kollat så att kablarna sitter i ordentligt till hårddisken då? Vad är det för hårddisk för övrigt?
Uppdatera gärna din hårdvarulista med märke och modell.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

kör bara på en hdd. har ingen annan tillgänglig här nu. då jag bor i 2 olika städer. förstår mig inte på bios så värst bra heller. men får väl ta med den hem på söndag å testa i min andra dator? om det inte finns ngt annat jag kan göra? kan tillägga att typ om jag kollar på film i vlc så blir bilden cpig ibland och fastnar som efter en stund uppdaterar. händer inte när jag spelar eller kollar på youtube el liknande. låter ju som hdd är dum? men den är ju väldigt ny så?

Vad menar du? Bootar BIOS din HDD med windows på eller inte?

Ta en bild med din mobil om du inte förstår, så hjälper vi.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Du måste boota den HDD som operativsystemet är installerat på. Bootar du rätt HDD och fortfarande får upp samma felmeddelande får vi återskapa bootfilerna. Det är en annan fråga. Kolla först att du bootar rätt fysisk disk

BIOS --> Boot Priority --> HDD Boot Priority OCH Boot priority

Jag tror inte att dina minnen kör i 1333. Kolla gärna detta i BIOS. Om du inte kör i 1333, sätt dem isf på 1333.

jag har flera olika flikar jag kan trycka på och när jag trycker på en av dem kan jag välja ytterligare flikar på dem. så förstår inte riktigt det du letar efter när man ska köra boot priority då jag inte hittar ngt alternativ om hdd boot priority osv. kan typ ta ngt som heter save and exit då kommer det upp följande.

boot override
load profiles
save profiles
load defaults
q-flash
detta är det enda som verkar likt. när jag tar typ boot override står det ingen profil tillgänglig.
load default kan jag ta från senaste fungerande typ men då kommer jag tillbaka till bios igen för den inte hittar ngt å boota från. kan jag ladda upp en bild hör som visar hur det ser ut? vet inte hur man laddar upp bilder? på sweclockers

Permalänk

jag hara bara en hårddisk i datorn. men som sagt jag kan ladda upp bild om ngn berättar hur man gör

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Kollat så att kablarna sitter i ordentligt till hårddisken då? Vad är det för hårddisk för övrigt?
Uppdatera gärna din hårdvarulista med märke och modell.

hdd är en seagate barracuda 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

jag hara bara en hårddisk i datorn. men som sagt jag kan ladda upp bild om ngn berättar hur man gör

BIOS kan boota från många andra interface än bara SATA HDD.

USB
NIC
DVD
FLOPPY
PCI-E

Du måste se till att BIOS först pekar på din installerade HDD och inte på något annat.

Du tar en bild med en valfri kamera. Till exempel om du har en kamera i mobilen. Sen hostar du den på valfri http sida. Till exempel tinypic.com/

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

oki då ska vi se om det funkar

tog bilder på olika flika så att säga. så står det olika grejor om ni vill ha så mycket info som möjligt

Permalänk
Medlem

OK, Boot prefernces kommer vara någonstans i SYSTEM fliken.

Men vi kan skippa det för tillfället. Gör såhär istället:

Save & Exit --> Tryck Boot Override --> Välj din HDD från listan.

Din HDD kommer nu bootas en gång, och vi kan se vad som händer.

Är din HDD inte med på Boot Override listan så är det ett fysiskt fel på kopplingen av sladdarna eller disken i sig.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Intel Core i5-4670K Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell

Gigabyte GA-Z87MX-D3H, Socket-1150 m-ATX, Z87, DDR3, 2xPCIe-x16, SLI/CFX, DVI, HDMI, DP, Haswell

Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB 8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-24

fast jag har andra ramminnen som heter exakt

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 1 ST 0,140 KG
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader,
240

och så grafikkortet GIGABYTE RADEON R9 280X OC REV 2.0 BF4 3GB PCI-E HDMI/DVI/DP

hdd - hdd är en seagate barracuda 1tb

nätagg corsair cx500

det är exakt vad alla komponenter i datorn heter

Permalänk
Skrivet av ggwp:

OK, Boot prefernces kommer vara någonstans i SYSTEM fliken.

Men vi kan skippa det för tillfället. Gör såhär istället:

Save & Exit --> Tryck Boot Override --> Välj din HDD från listan.

Din HDD kommer nu bootas en gång, och vi kan se vad som händer.

Är din HDD inte med på Boot Override listan så är det ett fysiskt fel på kopplingen av sladdarna eller disken i sig.

oki för det testade jag innan då alltså boot override då jag inte hittade hdd där.

så där kan jag inget göra? inget annat jag ska trycka på ? så det innebär att det är fel på hdd? eller nätagget? dvs sladd ev? eller kanske hela nätagget?

satt ju nyss å lyssna på spotify å surfa på internet innan datorn fick bluescreen? verkar ju jättekonstigt ju?

sladdarna kan väl inte vara felkopplade då jag kört så i några månader nu? då kanske man kan anta att hdd är problemet? borde jag testa hdd i en annan dator för att utesluta? det är iof inget jag kan görra förrän tidigast söndag men kommer nog hem sent då

Permalänk
Medlem

Lade bara märke till att dina minnen som är:

"Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 1 ST 0,140 KG
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader,
240"

om jag tolkade det rätt...

Enligt din bild tycks dock minnena vara inställda på 9-9-9-24. Huruvida det nu spelar någon roll får någon annan mer kunnig säga något om.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

ja du tolkade infon rätt! ja deet kan ju vara intressant att veta om det påverkar ngt? dock har jag kört så ngra månader tbx det är bara nu senaste tiden som jag fick problem som sagt?

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med en dator som hade dåliga SATA-kablar. Har du Deltacos kablar utan clips så byt ut dem mot bättre med clips.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Har haft liknande problem med en dator som hade dåliga SATA-kablar. Har du Deltacos kablar utan clips så byt ut dem mot bättre med clips.

oki löste sig problemet när du bytte kablar menar du? och vad är Deltacos kablar? clips har dem iaf så antar det är rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

ja du tolkade infon rätt! ja deet kan ju vara intressant att veta om det påverkar ngt? dock har jag kört så ngra månader tbx det är bara nu senaste tiden som jag fick problem som sagt?

Mjo, fast att din HDD inte hittas borde väl bero på något annat tycker jag. Har du kollat så kablarna sitter som de ska?

Edit: Eller så att de sitter i ordentligt...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

oki löste sig problemet när du bytte kablar menar du? och vad är Deltacos kablar? clips har dem iaf så antar det är rätt?

Det problemet löste sig när jag bytte dem. Deltaco är en tillverkare av kablar och annan utrustning som ofta håller låg kvalitet. Har du andra kablar kan det vara värt att testa att byta ändå

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

oki för det testade jag innan då alltså boot override då jag inte hittade hdd där.

så där kan jag inget göra? inget annat jag ska trycka på ? så det innebär att det är fel på hdd? eller nätagget? dvs sladd ev? eller kanske hela nätagget?

satt ju nyss å lyssna på spotify å surfa på internet innan datorn fick bluescreen? verkar ju jättekonstigt ju?

sladdarna kan väl inte vara felkopplade då jag kört så i några månader nu? då kanske man kan anta att hdd är problemet? borde jag testa hdd i en annan dator för att utesluta? det är iof inget jag kan görra förrän tidigast söndag men kommer nog hem sent då

Det låter som om hårddisken har havererat.

Öppna datorn och kontrollera en gång till iaf att alla sladdar sitter ordentligt.

Sen gör du som du själv säger och testar hårddisken i en annan dator.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

oki jag har öppnat och kollat alla sladdar. jag återkommer på söndag eller så snabbt jag kan ang hdd. skall inte hdd knastra typ om det är ngt fel på den? el liknande

Permalänk

alltså jag fattar ingenting av cp datorn ? startar upp nu och då kommer den in i windows igen? så nu kan jag logga in igen? men antar fortfarande att mitt ursprungliga problem kvarstår? dvs den kommer frysa sig så fort den börjar jobba lite? har ni ngt tips på vad jag kan göra åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

alltså jag fattar ingenting av cp datorn ? startar upp nu och då kommer den in i windows igen? så nu kan jag logga in igen? men antar fortfarande att mitt ursprungliga problem kvarstår? dvs den kommer frysa sig så fort den börjar jobba lite? har ni ngt tips på vad jag kan göra åt det?

Se mitt andra inlägg.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

återkommer