Roto VR gör gamingstol för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Roto VR gör gamingstol för virtuell verklighet

En motoriserad stol med ställ och andra tillbehör är Roto VR:s recept för en bekväm upplevelse av den virtuella verkligheten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

recept för en bekväm upplevelse av den virtuella verkligheten.

Är det bara jag som tycker den ser väldigt obekväm ut?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kul att det dyker upp mer och mer produkter till VR. Men för min del tycker jag det hade varit betydligt roligare med en stol som kan röra sig i höjd- och sidled, då kan man ju simulera G-krafter och annat ballt. Men det lär väl ha en helt annan prislapp. Den här stolen lär väl enbart förstärka illamåendet.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Undrar hur stolen simulerade den där sidokrocken

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Är det bara jag som tycker den ser väldigt obekväm ut?

Det ser ju ut som om du kan välja valfri stol om du tittar på videon.

Permalänk
Medlem

Hade jag använt den där stolen så skulle jag

kaskadkräkas

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Är det bara jag som tycker den ser väldigt obekväm ut?

Skulle just säga exakt samma sak...

Sen allt utan vettiga armstöd går fetbort.

Permalänk
Medlem

Gillar reaktionerna på folket i filmen haha...

Vet inte om detta är det ultimata för VR direkt, men det är bra att det kommer något i alla fall!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

7500? Nja, då sitter jag hellre och snurrar i någon sjysst Kinnarps eller dylik ergonomisk stol. Ska hur som helst vänta på att VR faktiskt blir tillgängligt på ordentligt sätt för konsumenter.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Proffsmobbare

Krigspsykos om 3.. 2.. 1..

Permalänk
Medlem

Som Snigeln Bert nämner ovan så är grundpaketet alltså bara själva foten, som man sen kan sätta valfri stol i. Så ni som inte gillar designen/ergonomin i stolen kan helt enkelt byta om ni vill.

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker det börjar bli lite för mycket VR produkter nu?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Skulle just säga exakt samma sak...

Sen allt utan vettiga armstöd går fetbort.

Blir ju svårt att röra armarna fritt med armstöd.. VR är inte till för de lata!

Permalänk
Avstängd

Cool idé. Väntar dock in en DIY-guide på instructables. Kommer väl bara ta några dagar...
Billigare och blir precis som man vill ha det.

Permalänk
Medlem

Det skulle ju vara najs med racing spel och någon stol o ratt till vr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop : Lenovo ideapad gaming 3i CPU:I5 10300h GPU:GTX1650ti RAM:16GB SSD:512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zache_:

Kul att det dyker upp mer och mer produkter till VR. Men för min del tycker jag det hade varit betydligt roligare med en stol som kan röra sig i höjd- och sidled, då kan man ju simulera G-krafter och annat ballt. Men det lär väl ha en helt annan prislapp. Den här stolen lär väl enbart förstärka illamåendet.

Det är en rad andra problem om du vill ha en som gör även det. Hur ser man till att stolen inte skadar någon till exempel. Det finns även en begränsning där, du kan bara få upplevelsen sålänge stolen kan förändra höjd så det skulle vara ganska begränsat. Tror det är bättre med stolar som lutar/gungar då vilket redan utnyttjas för racing-stolar.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir precis samma sak som med 3D - överhypat. Jättemånga tycker att det är häftigt, och sen dör det ut om några år.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tar hellre en Omni tror jag

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av AeoNES:

Jag tror att det blir precis samma sak som med 3D - överhypat. Jättemånga tycker att det är häftigt, och sen dör det ut om några år.

Icke! VR är en game changer, men det krävs att man själv får tillfälle att prova på det för att inse potentialen. Skrapar man på ytan ser det bara ut som ytterligare en displayteknik.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

jag kommer nog att bygga min egna stol, när nu oculus lanserar. kommer förmodligen bygga på ett par extra längder på arm stöden så att razer orb och en mus kan sitta på stolen. då har man fritt fram att rotera stolen en bit, skall se på lite andra finesser ochså. lägger la in i sweclockers forum om det blir ett lite större projekt.

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt?
Man snurrar stolen genom två pedaler? Höger och vänster?!
Och det ska simulera vars man går eller?
Har den "rumble pack", dvs. vibrationer inbyggt?

Inte särskilt informativ video måste jag säga..
Jag förstod inte alls vad som var coolt och innovativt med den. Kan någon förklara?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Avstängd

Gör dom inte stolen ergonomisk så kan dom hälsa hem. Inte en chans att jag sitter i en sån stol som på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Gör dom inte stolen ergonomisk så kan dom hälsa hem. Inte en chans att jag sitter i en sån stol som på bilden.

Om du tittar på filmen ser det ut som om man kan välja valfri stol och sätta fast..

Permalänk
Medlem

Hade ju varit nice om det faktiskt kom ut en produkt istället för pr kampanjer dock.

Permalänk

När sweclockers har fler kommentarer än själva youtube videon...

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Icke! VR är en game changer, men det krävs att man själv får tillfälle att prova på det för att inse potentialen. Skrapar man på ytan ser det bara ut som ytterligare en displayteknik.

Det sa folk om 3D också, i början. Jag är skeptisk, men den som lever får se.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

7200:- för en stol.. lika mycket som en sprillans ny gaming dator.. nee tack. känner ingen användning för något så dyrt när det är dåligt med jobb i dagens läge.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Om stolen bara kan snurra höger och vänster känns den relativt meningslös. Om den kan röra sig mer avancerat än så kan det bli awesome istället, att ha hydralik-stol för flygsimulatorer måste vara totalt awesome men kostar väl extremt mycket mer än såhär.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Åååååh! En stol som snurrar lite. Jävlar va grymt!

Permalänk
Medlem

Det må låta negativt, men den här produkten känns verkligen helt meningslös och har dessutom ett galet överpris för vad man faktiskt får.

Skrivet av AeoNES:

Det sa folk om 3D också, i början. Jag är skeptisk, men den som lever får se.

Jag avskyr 3D i nästan alla dess former – 3DTV och 3D-bio inkluderat. Det är helt enkelt bara en gimmick som inte är värt ansträngningarna/kostnaderna för att användas.
VR är dock något helt annat. Det är definitivt inte en gimmick och jag kan utan vidare säga att jag inte kommer ha mycket användning för min skärm i spelsammanhang efter att jag inhandlat konsumentversionen av Rift eller Vive – så grymt är det. Problemet är att VR verkligen måste upplevas för att man ska förstå hur häftigt det är. Det är verkligen inte bara att "ha en skärm jättenära ögonen" som många verkar tro, och att kalla det för "en mer avancerad Virtual Boy" är väl ungefär lika träffande som att kalla en Jas Gripen för en avancerad luftballong.
Även om upplösning och dylikt knappast är optimala så får man ändå en helt fantastisk känsla av att man faktiskt är inne i spelet. Sedan finns det självklart de som har provat prototyperna av Rift eller Vive men som ändå inte tycker att det är något att hänga i julgranen, men de tycks vara i en till synes väldigt liten minoritet.

Jag rekommenderar folk som aldrig provat Rift att försöka leta reda på någon som har den och prova. Det finns säkerligen ett flertal medlemmar här på Sweclockers som har DK1 eller DK2 som är villiga att låta folk testköra och frälsas.

Edit: Här finns en karta där folk som är villiga att demonstrera Rift har lagt in sig själva. Kanske är utdaterad, men det skadar aldrig att slänga iväg ett mail om man vill prova. https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zOfhcB3uWEbI.k7yXLlv2H...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG