Permalänk
Medlem

4G Router - 5 ghz.

God morgon gott folk!
Ni som har läst min tråd om felsökning i det trådlösa vet att jag har haft en del strul med det. Jag hoppas att det ska lösa sig när vi flyttar bort ifrån det wifi-täta området vi bor i nu men det har fått mig att kolla lite närmre på nätverksprodukter.

Dit jag ska flytta finns ingen telefonlina, inget fiber men dock ganska ok 4G-täckning ifrån tele2. Så ett mobilt bredband ifrån tele2 kommer det alltså att bli.

Nu till problemet.
Tele2 rekommenderar att man köper med Huawei B593 modem/router (vet inte riktigt vad som är den korrekta termen eftersom den både tar emot och skickar ut trådlöst). Den fixar dock inte 5ghz-bandet vilket jag har börjat förstå mer och mer att det är det alternativ jag vill använda med tanke på överföringshastighet och det faktum att 2.4ghz-bandet är mer konkurrensutsatt.

Detta verkar dock vara en svår produkt att finna och jag vill inte heller köpa första bästa jag får syn på och efterfrågar därför om någon här har erfarenhet av ovanstående problem. Tele2 kunde inte rekommendera något mer än deras egna men så länge det är en olåst 4G modem/router så ska den kunna fungera enligt deras kundtjänst.

Tack på förhand för tips och råd!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan vara att skaffa en AP som klarar 5Ghz.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Hm, ok. Låt mig se om jag hänger med här nu i det tekniska. AP = Access point, right?
Så då skaffar jag en modem/router via tele2 och sen har en AP som då kodar om till 5 ghz och skickar vidare. Har jag förstått dig rätt?
Det jag har lite svårt att få ihop rent logiskt i huvudet är då hur jag kan komma upp i de högre överföringshastigheterna eftersom signalen från modemet till AP i lägre frekvens? Eller har jag dragit fel slutsats i att 5ghz öppnar upp för överföringshastigheter över 54mbit?
Många frågor och som du/ni förstår så har jag inte pysslat med datorer och nätverk speciellt mycket och när jag gjorde det så var det många år sedan...

Permalänk
Medlem

Huawei B593 är en 4G-router som stöder trådlöst upp till 300 Mbit/s (n-standard).

Om du sedan vill ha ännu snabbare trådlöst så är det ac-standard som gäller.
Som ovanstående skriver, anslut en Access Punkt (ac-standard) via kabel till routern.

Sedan, vilken hastighet du får beror på vilka enheter du ansluter etc.

Permalänk
Medlem

Ok, lär mig mer med varje svar Tack.
Så den huvudsakliga anledningen till varför 5ghz skulle vara bättre är per definition inte bara bundet till hastighet utan även till stor del för att inte konkurrera med det betydligt vanligare 2.4 ghz-bandet. Det som i huvudsak avgör vilken hastighet är alltså vilken standard som router respektive trådlöst nätverkskort använder och tillåter.

Så när jag flyttat ut till landet finns egentligen inte någon anledning till att insistera på 5ghz-bandet eftersom 300mbit/s är klart mer än vad hårdvaran behöver iallafall.

Får läsa på lite om olika standarder och se till att jag har ett nätverkskort som klarar N-standard. Tack AndersHu och thorsama för att ni tog er tid att dela med er av er kunskap

Permalänk
Medlem

4G =hög svarstid
WIFI=hög svarstid
4G+WIFI=hög svarstid+hög svarstid

Jag ser ingen anledning till att köpa en dyr AP när 2.4 Ghz fungerar bra.
4G ger inte så hög hastighet direkt.

Permalänk
Medlem

AP kopplar du via kabel till LAN interfacet i Huawei routern, jag rekommenderar dig starkt att välja en trådbunden lösning, dvs inte WDS eller trådlös förlängare, de fungerar i princip alltid värdelöst. Powerline kan vara ett alternativ om du vill ha AP i ett annat rum än routern står och då rekommenderar jag något av märket TP-LINK.

Vad gäller trådlösa standarder så är specifikationerna teoretiska och du ser aldrig i närheten av de 300Mbit som den är specificerad till. Normalt på en 50Mbit anslutning via N får du kanske 20-35 beroende på router och hur miljön routern står i ser ut. Värt att veta är att 2,4Ghz har större täckyta än 5Ghz. Sen så måste ju givetvis enheterna (surf-platta, dator etc) ha stöd för 5Ghz också för att du ska kunna nyttja det bandet. Det mest logiska tycker jag är att du testar och ser hur bra Huawei routern fungerar, fungerar det bra att streama etc så finns det ju ingen anledning att köpa till en AP som klarar 5Ghz.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Tack! Kommer köra på tele2s Huaweirouter. Känns nu dock som ett betydligt mer informerat och bra beslut

Permalänk
Medlem

Jag har det modemet och tycker det är riktigt värdelöst. 100mbit lan portar och sunkiga hastigheter på wifin, speciellt med flera enheter uppkopplade samtidigt. Löste det genom att köpa en Asus n56 och satte modemet i Asus routerns wan port. Det som är bra på huawein är att man kan köra externa antenner, har kommit upp i lite över 50mbit både upp o ner.