Permalänk
Medlem

Netgear R7000, Tips och hjälp

Hej!
Har ett tag varit på jakt efter ny ny router då jag tyckt att min Asus N56U presterat lite dåligt på de trådlösa enheterna samt att räckvidden inte varit kanon.
Även möjligheten till AC standard har lockat.

Läst runt här ett tag för att hitta en ersättare, det stod till slut mellan Netgear R7000 och Asus AC68U.
Trots tidigare dåliga erfarenheter så föll valet på Netgear då nästan alla lovordade denna router.

Sagt och gjort, fick hem routern igår och startar upp för att konfigurera den etc.

När jag är klar går jag ner för att testa lite. Över trådat märker jag ingen skillnad mot förut, vilket jag iofs räknat med. Över 2.4GHz märks heller ingen skillnad i hastighet, i 5GHz dock har hastigheten fördubblats ungefär. Vilket är väldigt positivt.

Dock det stora problemet. Räckvidden är inte ett dugg bättre än den gamla routern. Kan man på något sätt påverka detta?
Jag har routern i ena ändan av huset och har ingen möjlighet att ha den på något annat ställe (läs: placering inkommande fiber & nätverks central + WAF faktor).

Nästa problem, när jag streamar video från youtube i telefonen går det jättebra i 3-4min sen dyker hastigheten till 0,2Mbit. Får slå av WiFi på telefonen och starta igen sen går det. Detta är på 5GHz frekvensen. Mycket skumt. Hände inte med N56U och händer på fler än en enhet här nu.

Så, behöver lite hjälp. Hur är era routrar konfigurerade? Något speciellt man ska tänka på?
WMM är påslaget.

Tack på förhand!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag fick betydligt bättre täckning när jag la in dd-wrt. Anäder dock inte 5ghz nätet så där vet jag inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan fixa bättre antenner om du vill ha bättre räckvidd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du routern längst ner i huset och du sitter 20 meter längre upp?
Prova att ändra riktning på antennerna och mät signalstyrkan med tex wifi analyzer för att se om det blir bättre.
När antennerna står rakt upp då kommer det bli bättre signal i sidled.

Permalänk
Medlem

dd-wrt är väl kanske inte jätte aktuellt i dagsläget. Håller mig gärna kvar till original formware om jag kan.

20meter längre upp? Ne, ett höghus har jag inte på tomten.
Problemen är inte i höjdled utan i sidled. Ska prova att ställa alla antenner rakt upp.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha alla antenner rakt upp för då blir täckningen ännu sämre, de två sidorna antennerna skall vara lite vinklade.

Sen om du nu inte kan flytta på Netgear:n så kan du värsta fall gör om asus:en till AP och så får den täcka upp resten av huset där du får sämre räckvidd och hastighet.

Permalänk
Medlem

Ok, då får dom stå som dom är. Den i mitten rakt upp och de andra i 45graders vinkel.
Mjo, får väl se hur det blir. Kanske blir tvingad att köra en ap.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Min R7000 når 20meter, ända ner till källaren xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Hej!
När jag streamar video från youtube i telefonen går det jättebra i 3-4min sen dyker hastigheten till 0,2Mbit. Får slå av WiFi på telefonen och starta igen sen går det. Detta är på 5GHz frekvensen. Mycket skumt. Hände inte med N56U och händer på fler än en enhet här nu.

Ingen som har en idé ang detta?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk

Köpte precis en r7000 . skal testa. hoppas inte mitt ochså laggar ner efter några minuter på youtube :/

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av depalma:

Ingen som har en idé ang detta?

Har du kollat om det beror på de lokala wififörhållanden eller inte ? dvs funkar det via kabel till en dator ?
Och har du funderat på att ordna bättre antenner ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om det beror på de lokala wififörhållanden eller inte ? dvs funkar det via kabel till en dator ?
Och har du funderat på att ordna bättre antenner ?

Funkar via kabel ja.
Nya antenner nej. Detta händer även där jag har full WiFi täckning och problemet existerade inte med min gamla router.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Köpte precis en r7000 . skal testa. hoppas inte mitt ochså laggar ner efter några minuter på youtube :/

Mäter jag innan jag startar en video får jag ut runt 90Mbit åt båda håll. Efter att videon spelat i några minuter så ballar det ur. Kollar jag hastigheten då så har jag 0,2Mbit ut.

Kopplar från wifi och ansluter igen, sen funkar det igen ett par minuter. Bara vid videouppspelning.
Flera telefoner samt Chromecast gör likadant. Har aldrig haft några problem förut.

R7000 börjar kännas som en dålig uppgradering mot gamla Asusen... Ska prata med Netgear support sen.
Mina gamla Netgear kvalites vibbar börjar återkomma.... Fan också...

Blir det ingen ordning på detta får jag skicka tillbaka routern och köpa Asus rt-ac68u istället.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat om det blir skillnad med och utan aktiverad WMM ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för FW i routern?

Permalänk
Medlem

Har du testat med andra Wi-Fi enheter? Så att du är säker på om felet verkligen sitter i routern och inte i din telefon.

För min R7000 upplever inte detta på min telefon eller bärbara datorer, kör FW 1.0.4.18.

Permalänk
Medlem

Senaste firmware. Är på flera enheter, telefoner surplattor samt chromecast.

Kör just nu utan WMM aktiverat och det verkar som det fungerar då. Skumt?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av depalma:

Senaste firmware. Är på flera enheter, telefoner surplattor samt chromecast.

Kör just nu utan WMM aktiverat och det verkar som det fungerar då. Skumt?

WMM är lite ökänt för att kunna strula ibland, jag litar nästan inte på nått som har en förkortning som börjar på v/w.
Du får väl prova en tid och hoppas på det bästa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.