Lära ut programmering innan gymnasiet?

Permalänk

Lära ut programmering innan gymnasiet?

Hej, jag ska skriva en argumenterade text på engelskan och jag hade tänkt skriva om att "Lära ut programmering innan gymnasiet".

Behöver lite hjälp med för och mot argument. Jag har inte bestämt ifall jag ska vara för eller mot än.

Vad är era åsikter på att börja lära ut programmering innan gymnasiet?

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Hej, jag ska skriva en argumenterade text på engelskan och jag hade tänkt skriva om att "Lära ut programmering innan gymnasiet".

Behöver lite hjälp med för och mot argument. Jag har inte bestämt ifall jag ska vara för eller mot än.

Vad är era åsikter på att börja lära ut programmering innan gymnasiet?

börja med sätt upp 5-10 punkter för/emot så kan man svara. vi gör inte läxan åt dig

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

börja med sätt upp 5-10 punkter för/emot så kan man svara. vi gör inte läxan åt dig

De frågar jag inte om Behöver bara hjälp med argument, resten skriver jag

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Skrivet av ChickenNoodles4U:

De frågar jag inte om Behöver bara hjälp med argument, resten skriver jag

skriv några punkter så kan ja försöka svara

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det finns mycket skrivet om detta. I vissa länder finns programmering med i skolans läroplan. Googla så hittar du mycket info.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själva uppgiften är ju också att komma med argumenten själv

Permalänk
Skrivet av ChickenNoodles4U:

De frågar jag inte om Behöver bara hjälp med argument, resten skriver jag

Jag tror Gröna Hunden menar att själva "hitta för och mot argument" är en del av läxan Att bara skriva en rapport baserat på vad ett gäng skriver på ett forum på Sweclockers tycker jag känns som en rätt kass läxa.

Gissar på att läxan går ut på att du ska lära dig hitta källor, vara kritisk, ta egna ställningar i frågan och sen argumentera för din åsikt i en rapport som ska lämnas in. Inte bara skriva rapport och kunna formulera sig om andras åsikter.

Så jag säger samma som tidigare inlägg. Kom med punkter själv först så kan vi säkert få igång ett argument här. Bestämm dig för att vara antingen för eller emot också skriver du nått här så kan vi se sen om vi kan få dig att byta sida eller stannar kvar

Permalänk

Kan inte mycket om programmering, men det känns inte som det är något man behöver kunna innan man väljer att gå en linje där det används. Men det kanske kan va ett sätt att locka folk till att gå tekniska linjer?

Permalänk
Medlem

Det är bättre om du hittar argumenten själv, du kommer lära dig mer. Vilket liksom är hela syftet med en skoluppgift.

Försök fundera på vad en elev skulle ha för nytta av att lära sig programmera i en ung ålder. Kanske lär sig eleven tänka i nya banor, vilket hjälper studenten med annat i livet/skolan. Osv.. tänk till ordentligt själv!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, det finns ju inga argument emot, det gör ju uppgiften nästan omöjlig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av JugsteR:

Ärligt talat, det finns ju inga argument emot, det gör ju uppgiften nästan omöjlig.

Folk kommer fastna i det, vilket gör att de kommer bli alltför mycket stillasittande. Och stillasittande ska ju vara ganska farligt från hälsosynpunkt..

Permalänk
Skrivet av JugsteR:

Ärligt talat, det finns ju inga argument emot, det gör ju uppgiften nästan omöjlig.

så klart det går, du får tänka som en konservativ förälder som tycker "datorer" är helvetets påfund det går väl lika bra vara ute i naturen.
man behöver ju inte tycka för/emot något för att spåna argument ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

så klart det går, du får tänka som en konservativ förälder som tycker "datorer" är helvetets påfund det går väl lika bra vara ute i naturen.
man behöver ju inte tycka för/emot något för att spåna argument ?

Argument som säkerligen förekommer sorgligt nog i verkligheten - "Usch för teknik och datorer! Ne tacka vet jag att bara ta min bärbara GPS och fotvandra lite!" haha

Skrivet av JugsteR:

Ärligt talat, det finns ju inga argument emot, det gör ju uppgiften nästan omöjlig.

Gissar på att du inte var helt seriös men kan absolut förstå vad du menar. Jag är själv programmerare och jag ser väldigt lite nackdelar med att försöka hålla sig på området då det verkar vara framtiden. Jag kan dock komma på en del nackdelar om ALLA(väldigt många) lär sig programmering vilket kan bli så ifall vi göra programmering till ett för stort ämne. Men jag tänkter inte börja dra för mycket om argument för än OP börjar göra sina läxor!!

Dock ett mycket intressant ämne och jag skulle verkligen vilja se en diskussion på SweC på de.

Permalänk
Medlem

Det enda jag fick lära mig i grundskolan om datorer var hur man använde altavista.
Jag vet däremot hur man gör smörknivar. Alltså inte sånna som säljs i affärer utan sånna i trä som användes på 1800-talet?

Permalänk
Skrivet av Slweedlen:

Argument som säkerligen förekommer sorgligt nog i verkligheten - "Usch för teknik och datorer! Ne tacka vet jag att bara ta min bärbara GPS och fotvandra lite!" haha

jaså är du en av dom nya som inte vet vad karta / kompass är för något det är tjock-tv och klassisk musik på radion som gäller och LP skivor. telefon har man väl hemma ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slweedlen:

Argument som säkerligen förekommer sorgligt nog i verkligheten - "Usch för teknik och datorer! Ne tacka vet jag att bara ta min bärbara GPS och fotvandra lite!" haha

Finns gott om argument emot, framför allt läroplanen, skolverket och lärarna. Vill inte skriva några specifika argument här. Den läxan får TS göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JugsteR:

Ärligt talat, det finns ju inga argument emot, det gör ju uppgiften nästan omöjlig.

Skrivet av hakro807:

Folk kommer fastna i det, vilket gör att de kommer bli alltför mycket stillasittande. Och stillasittande ska ju vara ganska farligt från hälsosynpunkt..

Skrivet av Grönahunden:

så klart det går, du får tänka som en konservativ förälder som tycker "datorer" är helvetets påfund det går väl lika bra vara ute i naturen.
man behöver ju inte tycka för/emot något för att spåna argument ?

Skrivet av Slweedlen:

Argument som säkerligen förekommer sorgligt nog i verkligheten - "Usch för teknik och datorer! Ne tacka vet jag att bara ta min bärbara GPS och fotvandra lite!" haha

Gissar på att du inte var helt seriös men kan absolut förstå vad du menar. Jag är själv programmerare och jag ser väldigt lite nackdelar med att försöka hålla sig på området då det verkar vara framtiden. Jag kan dock komma på en del nackdelar om ALLA(väldigt många) lär sig programmering vilket kan bli så ifall vi göra programmering till ett för stort ämne. Men jag tänkter inte börja dra för mycket om argument för än OP börjar göra sina läxor!!

Dock ett mycket intressant ämne och jag skulle verkligen vilja se en diskussion på SweC på de.

Jag tycker att ett väldigt bra argument mot att ha programmering innan gymnasiet är:

Det finns en väldigt massa människor som aldrig någonsin kommer att komma i närheten av programmering.
Detta argument kan faktiskt inte riktigt appliceras på någon annan kurs, förutom möjligtvis träslöjd/syslöjd/bild, men där handlar det lite om annat än att man behöver ha det.

Sen är jag inte sen med att säga att jag definitivt tycker att alla ska lära sig lite grundläggande programmering, då det underlättar en hel del saker i livet. Men det finns fortfarande en massa personer i min direkta omgivning som aldrig någonsin kommer att komma i närheten av programmering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JugsteR:

Ärligt talat, det finns ju inga argument emot, det gör ju uppgiften nästan omöjlig.

Håller med, dessutom bara bra om ungdomar lär sig göra några vettiga saker på datorn/internet och inte bara facebook/spel.
Jag kan inte tänka mig att programmering inte kommer bli viktigare och snart ingå som bas i grundskolan tillsammans med matte, engelska och svenska.

Permalänk
Avstängd

Det lättaste argumentet att göra är väl att allt mer av vårt samhälle är beroende av programmering eller mjukvara för att fungera och därför behöver alla åtminstone ha en grundläggande förståelse för hur det funkar. Alla får ju exempelvis lära sig om fotosyntesen trots att det är ytterst få som blir forskare inom biologi (eller bönder) då det liksom hör till allmänbildningen eftersom det är något som rör oss alla, om än i varierande grad.

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Finns gott om argument emot, framför allt läroplanen, skolverket och lärarna. Vill inte skriva några specifika argument här. Den läxan får TS göra.

Frågan i sig var väl om det ska läras ut och inte hur det ska läras ut, men håller med dig! läroplan, skolverk och lärare kan alltid diskuteras!

Skrivet av Nesvop:

Jag tycker att ett väldigt bra argument mot att ha programmering innan gymnasiet är:

Det finns en väldigt massa människor som aldrig någonsin kommer att komma i närheten av programmering.
Detta argument kan faktiskt inte riktigt appliceras på någon annan kurs, förutom möjligtvis träslöjd/syslöjd/bild, men där handlar det lite om annat än att man behöver ha det.

Sen är jag inte sen med att säga att jag definitivt tycker att alla ska lära sig lite grundläggande programmering, då det underlättar en hel del saker i livet. Men det finns fortfarande en massa personer i min direkta omgivning som aldrig någonsin kommer att komma i närheten av programmering.

Grundläggande programmering håller jag med fullständigt att man borde lära sig. Jag tänker väldigt mycket på hur många idag inte verkar förstå hur tex internet funkar. Tar de argumentet för de som har varit i kontakt med programmering ofta får lite utbildning i hur internet funkar. Med det menar jag egentligen att bara få röra sig mer i djupet inom det tekniska ämnet är idag enligt mig en mycket bristande egenskap hos folk.

"Det finns en väldigt massa människor som aldrig någonsin kommer att komma i närheten av programmering." Vet inte om jag missuppfattar dig där, men som jag ser på det så kommer faktiskt egentligen i stort sett alla i kontakt med programmering idag. Inte på de viset att dom ser koden eller kan ändra i koden eller så, men just att de använder utrustning som är programmerade. Och med då en grundläggande kunskap i programmering så kan man förstå mer hur dess prylar vi använder dagligen idag tänker.

Dessutom om man då tar tex träslöjd som exempel så kanske man i framtiden kommer att få köra cnc-svarvar med egenprogrammerade program i tidig ålder? Vem vet. På lång sikt kan ju faktiskt kanske standard för gränssnitt i enheter, istället för att vara "För enklade för användaren" kanske vara "Mer fria för användarer". Då menar jag att om majoritetet av befolkningen är bekant med programmering så kan man kanske programmera tex sin mobil att göra som man vill istället för att bara kunna göra de saker som utvecklarna har gett dig tillåtelse att göra.

Kände nu att nyckelordet i min text verkar vara just "Grundläggande programmering"

Permalänk
Medlem

Det finns väl inga argument egentligen mot att lära sig någonting på fritiden och man behöver inte skola för att lära sig, särskilt med världens största bibliotek, internet. Det är väl bara att titta på Aaron Swartz som hjälpte till och skrev kåd till vad idag är RSS Feed när han var 12 år gammal om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Alternativt förslag på ämne som ligger trådskaparen nära: "Be andra göra läxan åt en". Borde vara lättare att hitta argument och skriva om det.

Personligen anser jag debatter och argumenterande texter i skolan vara ett perfekt tillfälle att ta ut svängarna - argumentera på ett seriöst sätt mot allmänna opinionen och/eller något totalt oväsentligt. Jättebra övning och kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slweedlen:

"Det finns en väldigt massa människor som aldrig någonsin kommer att komma i närheten av programmering." Vet inte om jag missuppfattar dig där, men som jag ser på det så kommer faktiskt egentligen i stort sett alla i kontakt med programmering idag. Inte på de viset att dom ser koden eller kan ändra i koden eller så, men just att de använder utrustning som är programmerade. Och med då en grundläggande kunskap i programmering så kan man förstå mer hur dess prylar vi använder dagligen idag tänker.

Ingen missuppfattning, men för att göra det klarare så menar jag att många människor inte kommer i närheten av programmering. Visst, de använder programmerade produkter, men de är fortfarande inte nära programmering. Lite som att även fast du bakar bröd (använder produkten mjöl) så är du inte närmare en bonde (producenten av mjöl) för det.

Lite underligt exempel, men det jag vill komma till är att det finns i samhället idag väldigt, väldigt många människor som helt enkelt inte har någon insikt i "programmeringsvärlden", och de klarar sig finfint.

Dock tycker jag nog att det borde höra till Högstadie-kursen Teknik att få programmera lite granna, det kan vara bra att få göra några enklare saker. Finns ju väldigt många enklare exempel som inte alls behöver ta lång tid, säg 10 timmar så kan du nog klämma in en hel del programmering :-).

FÖRTYDLIGANDE: Det jag menar är bara att jag tycker att det argument jag presenterar är ett bra motargument, inte att jag själv står bakom det.

Permalänk
Medlem

Men du får väl ta och göra lite efterforskningar för att komma fram till vilka för- och nackdelar som finns. Ska andra sitta och tillhandahålla dig med argumenten så är ju 50% av läxan gjord, och då tappar den ju sitt syfte.

Jag tycker dock definitivt inte att programmering ska vara obligatorisk i grundskolan, men däremot kunde det vara ett alternativ när det kommer till att studera ett tredje språk (efter engelska och svenska, alltså). När jag pluggade så var jag tvungen att plugga antingen spanska, franska eller tyska, varav samtliga var i stort sett värdelösa för mig att lära mig. Hade jag kunnat välja att plugga ett programmeringsspråk istället så hade jag utan tvekan valt det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Ett klassiskt argument som kanske är mer snärtigt än faktiskt sant är: Antingen programmerar man eller så blir man programmerad.