Skumt problem med färg på video

Permalänk
Medlem

Skumt problem med färg på video

Tja, nu har jag hittat en jäkligt skumt problem. Håller på att göra en hemsida där en video ska användas som bakgrund på ett ställe. satt då videon som ett video element och satt det som en "bakgrund" och satte sidans färg till samma färg som filmen. allt funkar och allt är bra. ska senare sätta mig och jobba vid en annan dator och ser att bakgrunds färgen inte riktigt stämmer, konstigt tänker jag eftersom jag körde Photoshop för att se vilken färg det va. Tänkte aja, skyllde det på att laptopens skärm suger, och gjorde samma sak igen på min stationära. ser bra ut igen. Till jag ska jobba från laptopen....

Börjar fundera...

Drog ut VLC så att jag får vlc's svarta kanter på två av sidorna.

på min laptop så har vlc's kanter #000000 (Helsvart) och videon har #010001(nästan helsvart)

medans på min staionära så har vlc's kanter fortfarande #000000 (Helsvart) men videon har på något magiskt sätt blivit #101010 (ganska grå)

Tänk då på att detta är screenshots och har därmed inget med skärm att göra.
Videon är identisk och syncas via dropbox, byte mässigt så är dom identiska.
Jag får samma effekt i chrome.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Filerna må vara identiska, men troligen är inte dina färgprofiler det. Se om du kan sätta båda till att använda samma ICC-profil (sRGB exempelvis), det borde lösa ditt problem.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i