Drömmen om att spaka JAS 39 Gripen

Permalänk
Melding Plague

Drömmen om att spaka JAS 39 Gripen

En rote Gripen vrålar fram över himlen. Piloterna viftar lätt på joysticken med blicken fäst på tre bildskärmar. Det kan vara på riktigt, men även någonting från ett datorspel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Städje är ju bara så bra.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Mycket intressant läsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer!

Permalänk
Avstängd

Ett av de sämsta, seriösa simpit-byggen jag nånsin sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Ett av de sämsta, seriösa simpit-byggen jag nånsin sett.

Den är ju inte färdig. Istället för att klaga kan du ju gå med i föreningen. Då får du bygga själv.

Permalänk
Medlem

Finns ju några fina "drop-in force-sensing" moddar till både Hotas Cougar och A10 Warthog om man är sugen. Dock inte billiga, men är man nörd så är man, kanske något för framtiden?

Hotas Cougar
http://www.realsimulator.com/html/fssb.html

Hotas Warthog
http://www.realsimulator.com/html/fssb_r3_warthog.html

Fast det där känner nog artikelförfattaren redan till misstänker jag.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Finns ju en Gripensimulator på Flygvapenmuseum här i Linköping. Den är ganska häftig den med.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Avstängd

Vill man prova på en flygsimulator hemma i sin dator så finns FlightGear som är en gratis flygsimulator för Linux, OS X och Windows.

Permalänk
Medlem

Jas 39 Gripen är ett så fint flygplan att jag önskar det var med i Battlefield

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JörgenS:

Den är ju inte färdig. Istället för att klaga kan du ju gå med i föreningen. Då får du bygga själv.

Färdigt eller ej, det ser inte ens lovande ut.

Permalänk
Avstängd

Hade velat se detta med occulus rift eller likvärdig produkt. Men att bara ha en tv och titta på i simulatorn bör inte ger samma upplevelse. Bra artikel iallafall, brukar bli så tråkigt när man inte får nya artiklar förrens på måndag på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Finns ju några fina "drop-in force-sensing" moddar till både Hotas Cougar och A10 Warthog om man är sugen. Dock inte billiga, men är man nörd så är man, kanske något för framtiden?

Hotas Cougar
http://www.realsimulator.com/html/fssb.html

Hotas Warthog
http://www.realsimulator.com/html/fssb_r3_warthog.html

Fast det där känner nog artikelförfattaren redan till misstänker jag.

Nä, det kände artikelförfattaren inte till alls. Men han tackar ändå. Tänk vad bra det är med konstrruktiva förslag. Det är oändligt mycket bättre än trista klagomål. Artikeln handlar trots allt mera om filosofin bakom instrumenteringen och styrningen än att kunna presentera ett färdigt, glänsande bygge.

Permalänk
Medlem

redigt coolt. bra artikel.

Visa signatur

Stationär: moderkort: Asus Rog Rampage V extreme l processor: i7 5960x @ 4.5ghz l GPU: Zotac RTX 3080 ti l SSD:Samsung SSD 970 EVO 500GB NVMe M.2 l SSD Samsung QVO 2tb l Ram: 32gb Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3000mhz CL9 l nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850W l kyllare: Custom Loop med 2x360 radiators

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Ett av de sämsta, seriösa simpit-byggen jag nånsin sett.

Sämsta är det ju inte. Men där är en bit kvar till att få samma känsla som att sitta i ett verkligt JAS 39. Förstår inte varför de inte använda occulus rift eller något istället. En tv att titta på känns lite väl basic. Det är trots allt en simulator som man försöker göra så verklighetstrogen så möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Ett av de sämsta, seriösa simpit-byggen jag nånsin sett.

Sämt tycker vi väl är att ta i, men vi har inte lagt särskillt mycket tid på vår multisim utan istället valt att satsa på vår Viggen, Draken och 737.
Finns en artikel om 737 av Städje här:
http://www.sweclockers.com/artikel/19810-flygsimulatorer-for-...

Mvh
Jonas
Swesim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Hade velat se detta med occulus rift eller likvärdig produkt. Men att bara ha en tv och titta på i simulatorn bör inte ger samma upplevelse. Bra artikel iallafall, brukar bli så tråkigt när man inte får nya artiklar förrens på måndag på sweclockers.

Men med Oculus Rift som simulerar cockpit hade du aldrig fått taktil feedback från reglagen. Nu är Swesims bildskärm inte så mycket att hurra för i omvärldssimulering. Deras övriga simulatorer är mycket mera utvecklade på den fronten.

Permalänk
Medlem

Tack till Jörgen.

Dessutom är det trevligt att se att en representant från Swesim finns på "plats".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Städje som alltid levererar fullt perfekta artiklar
Tackar för artikeln och mycket härlig information som alltid

Mvh

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jas 39 Gripen är ett så fint flygplan att jag önskar det var med i Battlefield

Jas 39 Gripen är ett så fint flygplan att jag är glad att det inte är med i Battlefield.

Permalänk

Drömmer mig istället tillbaka ungefär ett år då jag hade nöjet att spaka en riktig Gripen, och mentalt kommer jag aldrig landa...

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Jas 39 Gripen är ett så fint flygplan att jag är glad att det inte är med i Battlefield.

Skulle hellre vlija se det i War Thunder. Dock är det nog lite för modernt skulle jag tro.

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

Bra artikel, intressant läsning.

Är väldigt intresserad av flygning och simulatorer. Men något jag saknar är ny mjukvara som kan utnyttja kraften i nya datorsystem. För mig är grafiken viktig för att man ska känna verklig inlevelse. Förstå mig rätt nu, grafiken är såklart pricken över "i:et" och om något annat inte håller en hög standard så fallerar det där. Så längtar efter att någon tar upp och börjar utveckla den ultimata flightsimen.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Få svenska industriprodukter har väl fått utstå så mycken mediakritik, smutskastning och grävande svammeljournalistik som stridsflygplanet Saab JAS 39 Gripen.

känns inte riktigt som swec bör ta ställning i vad som är eller inte är "smutskastning" eller "svammeljournalistik". Swec borde hålla sig för goda för att ta ställning i liknande frågor, kommer själv hit för att läsa om hårdvara inte för att tillgodogöra mig enskilda skribenters politiska ställningstaganden.
Intressant nytt uttryck dock - "Grävande svammeljournalistik"..ska man skratta eller gråta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Jas 39 Gripen är ett så fint flygplan att jag är glad att det inte är med i Battlefield.

Hade hoppats få se Gripen i DCSW2 vilket hade varit perfekt. Det fanns lite rykten om det men ED sa sen att det inte finns några planer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordError:

Skulle hellre vlija se det i War Thunder. Dock är det nog lite för modernt skulle jag tro.

Lansen och Draken. åh vad jag vill se dem i War Thunder. jänketrädet skulle ju kunna ha dem som premiums... dräggel!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av Storfiskaren:

Drömmer mig istället tillbaka ungefär ett år då jag hade nöjet att spaka en riktig Gripen, och mentalt kommer jag aldrig landa...

En tur i baksits ?

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, speciellt om historia och konstruktion av planet..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Finns ju en Gripensimulator på Flygvapenmuseum här i Linköping. Den är ganska häftig den med.

Och för som som bor i nottbotten så finns det en i Luleå på F21 flygmuseum.
Rätt kul att "flyga" i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

Men med Oculus Rift som simulerar cockpit hade du aldrig fått taktil feedback från reglagen. Nu är Swesims bildskärm inte så mycket att hurra för i omvärldssimulering. Deras övriga simulatorer är mycket mera utvecklade på den fronten.

Ifall händerna trackas och den virtuella cockpitten är rätt modellerad så går det.