Permalänk
Medlem

Mitt första bygge, ingen bild!

Hej alla

Byggde en dator åt farsan ( mitt första bygge ) men får ingen bild.
Datorn får ström och modekortet

Jag har följt moderkortets manual väldigt noga, steg för steg.

Datorns komponenter

Nätagg Corsair cs750w +gold
Modekort: GA-Z87X-UD3H
CPU: Intel G3258
Minne: Crucial BallistixSport 4GB 1600MHz

Har ingen GPU tänkte köra processorns ett tag tills jag hittar ett grafikkort
Ram minnet är nytt köpt idag.

Cpun har jag koppla till ATX 12v uttaget på modekortet.

Minnet och nätagget funkar, testade på min dator

http://imgur.com/RR8R2eV bild på bygget.

Hoppas någon kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Har du testat att sätta minnen närmre cpu?

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortet kräver minst BIOS-version F9 för att stödja din CPU, kan vara en tänkbar förklaring. Moderkortet kommer antagligen med F7.

http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4481#

Varför saknas det moderkortsskruvar på flera ställen? Har du använt moderkortsdistanser?

En annan potentiellt katastrofal sak är att CPU-strömmen verkar sitta på fel håll, dvs total kortslutning. Enligt gigabytes bilder ska spärren sitta mot moderkortskanten och inte inåt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Moderkortet kräver minst BIOS-version F9 för att stödja din CPU, kan vara en tänkbar förklaring. Moderkortet kommer antagligen med F7.

Killen jag köpte av körde en 4790k på den då borde den ha senaste biosen?

http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4481#

Varför saknas det moderkortsskruvar på flera ställen? Har du använt moderkortsdistanser?

Skrivet av Felek:

Har du testat att sätta minnen närmre cpu?

Jag provade en grå och en svart plats men inte den närmaste cpun, ska det spela någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Moderkortet kräver minst BIOS-version F9 för att stödja din CPU, kan vara en tänkbar förklaring. Moderkortet kommer antagligen med F7.

http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4481#

Varför saknas det moderkortsskruvar på flera ställen? Har du använt moderkortsdistanser?

En annan potentiellt katastrofal sak är att CPU-strömmen verkar sitta på fel håll, dvs total kortslutning. Enligt gigabytes bilder ska spärren sitta mot moderkortskanten och inte inåt.

Jag har använd moderkortsdistanser, fattas tre skruvar för det fanns inga fler som följde med.
Men modekortet får ju ström och funkar men jag ska testa åt andra hållet.

Menar du atx 12v kontakten eller 4 pin kontakten?

Killen jag köpte av hade 4790k på den och sa att det var senaste bioset

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenerim:

Jag har använd moderkortsdistanser, fattas tre skruvar för det fanns inga fler som följde med.
Men modekortet får ju ström och funkar men jag ska testa åt andra hållet.

Killen jag köpte av hade 4790k på den och sa att det var senaste bioset

Rätt kabel passar bara på ett håll så som jag skrev angående total kortslutning är det inget man testar. Sätts den i på fel håll med våld så kortsluts nätagg och moderkort. Detta gäller 12V-strömmen till CPU, 8-pinnars. Men eftersom det ibland även finns pcie 8-pinnars (som är polvänd jämfört med CPU-kontakten) kan man möjligen ta fel kabel helt och hållet.

Jag skrev även "verkar" eftersom det är omöjligt att avgöra med 100% säkerhet på bara en bild i en vinkel.

Edit: Vad som kan tolkas som en spärr på fel sida är antagligen bara plastkanterna där 4+4-kontakterna möts och bildar en 8a.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Rätt kabel passar bara på ett håll så som jag skrev angående total kortslutning är det inget man testar. Sätts den i på fel håll med våld så kortsluts nätagg och moderkort. Detta gäller 12V-strömmen till CPU, 8-pinnars. Men eftersom det ibland även finns pcie 8-pinnars (som är polvänd jämfört med CPU-kontakten) kan man möjligen ta fel kabel helt och hållet.

Jag skrev även "verkar" eftersom det är omöjligt att avgöra med 100% säkerhet på bara en bild i en vinkel.

Kablarna sitter rätt.

Men nu till en väldigt pinsam grej.
Min SSD har ingen sata kabel kopplat från modekortet till ssd disken bara från nätagget till disken.

Det fattas en sån här kabel http://www.inet.se/produkt/8906189/serial-ata-6gb-s-0-3m

Kan det vara anledningen att jag inte får bild eller kommer åt bios?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenerim:

Kablarna sitter rätt.

Men nu till en väldigt pinsam grej.
Min SSD har ingen sata kabel kopplat från modekortet till ssd disken bara från nätagget till disken.

Det fattas en sån här kabel http://www.inet.se/produkt/8906189/serial-ata-6gb-s-0-3m

Kan det vara anledningen att jag inte får bild eller kommer åt bios?

Nej, det kvittar för bilden.

Dock kan du behöva nollställa CMOS-minnet som håller BIOS-inställningarna eftersom det använts en helt annan CPU tidigare. Läs manualen hur man gör och testa det.

Eftersom det är begagnat moderkort: Kom det med sockelskyddet till CPU på plats och har du kollat att alla sockelpinnar är oskadade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat din bildskärm till datorn?
VGA/DVI/HDMI/DP?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nej, det kvittar för bilden.

Dock kan du behöva nollställa CMOS-minnet som håller BIOS-inställningarna eftersom det använts en helt annan CPU tidigare. Läs manualen hur man gör och testa det.

Eftersom det är begagnat moderkort: Kom det med sockelskyddet till CPU på plats och har du kollat att alla sockelpinnar är oskadade?

Japp sockelskyddet följde med ,jag kollade innan jag köpte och det fanns inga böjda pinnar.

Kan det vara för att jag inte har skruvat på tre ställen på modekortet, tänkte det här med modekortsdistanser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur har du kopplat din bildskärm till datorn?
VGA/DVI/HDMI/DP?

Kopplat till tvn med hdmi kabel.

Permalänk
Avstängd

1: flytta minnet till en annan slot tex den närmast cpu´n och kolla alla strömkablar så dom verkligen sitter riktigt i botten och att minnet verkligen gått ner helt
2: resett bios alternativt ta ur batteriet med datorn avslagen och vänta lite och sätt i det igen och tänk på att sätta det som det satt
är vad jag hade testat och funkar inte det är det som sagts ovan stor chans att du måste ha bios uppdatering

annars ett ganska vanliga problem är att distanser sitter fel under moderkortet och kortsluter och för att svara på din fråga så ska du få bild på skärmen utan sata sladden till ssd men du kommer inte kunna starta windows eller installera nått på den men ska se bios text/bild osv ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Problemet är löst!!

Jag bytte plats på minnet och satte den på platsen närmast cpun som felek skrev tidigare:)

Permalänk
Testpilot

Om du inte har gjort en CMOS reset efter du satte i CPU'n så kan det vara anledning att du inte får bild som tidigare nämts.
Fick samma problem förut bara efter att jag tog ur CPU för att göra rent runtomkring sockeln och bytte pasta. CMOS reset och så funkade allt utan problem igen (CMOS reset återställer moderkorts BIOS till default inställningar).

Hur du clearar CMOS;
1. Stäng av strömmen till nätagget.
2. Plocka ur batteriet ur moderkortet.
3. Flytta jumpern ett steg (du har 3 pins och jumpern täcker 2).
4. Trycka på power knappen som du sätter på datorn med för att dränera all kvarliggande ström (gör detta 4-5gånger med 1 sec intervall).
5. Flytta tillbaka jumpern till sin ursprung position.
6. Sätt tillbaka batteriet.
7. Slå på nätagget och testa om datorn startar som den ska nu.

Låt det gå en 10-15sec, första starten efter CMOS reset kan ta lite längre tid.

Bild på CMOS jumper;

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Även om du fått till bilden bör du bör fixa de saknade skruvarna innan du fortsätter med datorn. Moderkortet jordas via skruvarna, saknas de kan det vara areor på moderkortet som får fel potential iom att du saknar anslutning till jord och du kan därmed få mystiska fenomen/haverier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niwa:

Även om du fått till bilden bör du bör fixa de saknade skruvarna innan du fortsätter med datorn. Moderkortet jordas via skruvarna, saknas de kan det vara areor på moderkortet som får fel potential iom att du saknar anslutning till jord och du kan därmed få mystiska fenomen/haverier.

Det är väll en skröna och jag har kollat äldrekort som inte haft en endast bana till skruvfästena och har kört moderkort som setat med träskruv på träskiva och säkert testat 200 kort utan chassie som funkat fint utan skruvar så jorden får dom från 24 /4 / 8 pin kablarna ...nu säger jag inte att han inte ska sätta fast dom för det bör man så det inte är onödiga vibrationer och det blir robust men jordat ..nä tror jag inte på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

NU till ett annat problem!

Jag kan inte köra dual channel.

Jag la 4gb minne till exakt likadan. Är det något man måste ändra i bios?
Tar jag bort minnet får jag bild igen. Enda platsen som verkar funka är den närmast cpun

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

NU till ett annat problem!

Jag kan inte köra dual channel.

Jag la 4gb minne till exakt likadan. Är det något man måste ändra i bios?
Tar jag bort minnet får jag bild igen. Enda platsen som verkar funka är den närmast cpun

du har 2 kanaler för minnena och portarna är grå och svarta så kör båda minnena i portar av samma färg och det är brukligt om man har 4 slot... 1-2-3-4 att man kör port 1 och 3 som brukar ha samma färg ..så testa det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

du har 2 kanaler för minnena och portarna är grå och svarta så kör båda minnena i portar av samma färg och det är brukligt om man har 4 slot... 1-2-3-4 att man kör port 1 och 3 som brukar ha samma färg ..så testa det

Jag kör på samma färg, svarta platserna men det funkar inte. Gråa funkar inte heller

Ena minnet måste vara på svarta platsen närmast cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det är väll en skröna och jag har kollat äldrekort som inte haft en endast bana till skruvfästena och har kört moderkort som setat med träskruv på träskiva och säkert testat 200 kort utan chassie som funkat fint utan skruvar så jorden får dom från 24 /4 / 8 pin kablarna ...nu säger jag inte att han inte ska sätta fast dom för det bör man så det inte är onödiga vibrationer och det blir robust men jordat ..nä tror jag inte på

Dagens moderkort är ju även tillverkade i 4-6 lager kanske mer för vissa tillverkare, kan vara rätt besvärligt att få jord till alla ytor på PCBn från endast 24 / 4 / 8 pins kontakterna. Alla nyare moderkort jag monterat har haft dessutom haft ytor som varit förtennade runt alla skruvhål. Jag har svårt att tro att moderkortstillverkare gör detta för att det är roligt Det brukar finnas en bra anledning till att de gör som de gör.

Men kan hålla med dig till viss del.
Finns ju gott om exempel på folk som monterat i trä eller plexichassin utan problem. Även helt utan chassin. Personligen skulle jag dock se till att dessa punkter har anslutning till jord då de är konstruerade för att sitta i ett metallchassi.

Skrivet av Fenerim:

Jag kör på samma färg, svarta platserna men det funkar inte. Gråa funkar inte heller

Ena minnet måste vara på svarta platsen närmast cpun.

Låter ju nästan som det skulle kunna vara någonting galet med anslutningen till cpun. Har du dubbelkollat att ingen pin på cpu socketen är skadad? Minneshanteringen sker ju i cpun.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Jag kör på samma färg, svarta platserna men det funkar inte. Gråa funkar inte heller

Ena minnet måste vara på svarta platsen närmast cpun.

funkar båda minnena om du köra dom i första slotten ...inte samtidigt utan ett och ett tänkte så ena minnet inte är keff

Skrivet av Niwa:

Dagens moderkort är ju även tillverkade i 4-6 lager kanske mer för vissa tillverkare, kan vara rätt besvärligt att få jord till alla ytor på PCBn från endast 24 / 4 / 8 pins kontakterna. Alla nyare moderkort jag monterat har haft dessutom haft ytor som varit förtennade runt alla skruvhål. Jag har svårt att tro att moderkortstillverkare gör detta för att det är roligt Det brukar finnas en bra anledning till att de gör som de gör.

Men kan hålla med dig till viss del.
Finns ju gott om exempel på folk som monterat i trä eller plexichassin utan problem. Även helt utan chassin. Personligen skulle jag dock se till att dessa punkter har anslutning till jord då de är konstruerade för att sitta i ett metallchassi.

Runt skruvhålen skyddar bara pcb´n när man drar åt skruvarna och känns idiotiskt att sätta jordpunkter i skruvfästen allrahelst vid felsökning då många moderkort felsöks lösa och är inget företag som sitter och skruvar i varje kort i ett chassi och även om det skulle vara bra jordpunkter så tror jag inte någon använder dom som det ...nätagg kan ha en jordkabel som går i chassiet till själv agget men annars tror jag inte på det ändå

Låter ju nästan som det skulle kunna vara någonting galet med anslutningen till cpun. Har du dubbelkollat att ingen pin på cpu socketen är skadad? Minneshanteringen sker ju i cpun.

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Jag kör på samma färg, svarta platserna men det funkar inte. Gråa funkar inte heller

Ena minnet måste vara på svarta platsen närmast cpun.

funkar båda minnena om du köra dom i första slotten ...inte samtidigt utan ett och ett tänkte så ena minnet inte är keff

Skrivet av Niwa:

Dagens moderkort är ju även tillverkade i 4-6 lager kanske mer för vissa tillverkare, kan vara rätt besvärligt att få jord till alla ytor på PCBn från endast 24 / 4 / 8 pins kontakterna. Alla nyare moderkort jag monterat har haft dessutom haft ytor som varit förtennade runt alla skruvhål. Jag har svårt att tro att moderkortstillverkare gör detta för att det är roligt Det brukar finnas en bra anledning till att de gör som de gör.

Men kan hålla med dig till viss del.
Finns ju gott om exempel på folk som monterat i trä eller plexichassin utan problem. Även helt utan chassin. Personligen skulle jag dock se till att dessa punkter har anslutning till jord då de är konstruerade för att sitta i ett metallchassi.

Låter ju nästan som det skulle kunna vara någonting galet med anslutningen till cpun. Har du dubbelkollat att ingen pin på cpu socketen är skadad? Minneshanteringen sker ju i cpun.

Runt skruvhålen skyddar bara pcb´n när man drar åt skruvarna och känns idiotiskt att sätta jordpunkter i skruvfästen allrahelst vid felsökning då många moderkort felsöks lösa och är inget företag som sitter och skruvar i varje kort i ett chassi och även om det skulle vara bra jordpunkter så tror jag inte någon använder dom som det ...nätagg kan ha en jordkabel som går i chassiet till själv agget men annars tror jag inte på det ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag tror cpun är dålig monterad. Min temp hoppar från 30c till 45 c fram och tillbaka.
När jag kollar aktivitetshanteraren kan cpu hoppa från 1% användning till 90% och sen tillbaka till 1%.

Nånting galet måste det vara med cpu monteringen

Det fanns kylpasta på fläkten som följde med cpun så jag använde inget när jag monterade

Båda minnena funkar när jag kör i första slotten

TS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Jag tror cpun är dålig monterad. Min temp hoppar från 30c till 45 c fram och tillbaka.
När jag kollar aktivitetshanteraren kan cpu hoppa från 1% användning till 90% och sen tillbaka till 1%.

Nånting galet måste det vara med cpu monteringen

Det fanns kylpasta på fläkten som följde med cpun så jag använde inget när jag monterade

Båda minnena funkar när jag kör i första slotten

TS

Det är som det ska vara då cpu´n har strömsparar funktioner som klockar up och ner vilket förklarar tempen och är normalt och händelser som win update eller om man startar webläsare eller någon bakrundstjänst rullar igång så gör dom ett skutt i användning och låter med helt normalt

minnena kan det vara så att dom e.v inte är riktigt kompatibla med moderkortet ?? om det är så kan lösningen vara att sänka hastigheten i bios tex och se om den vill ta båda då ..men det bästa är väll att börja från grunden att trippel kolla manualen så dom sitter rätt och kolla av kompabilitetslista och köra memtest på minnena ett och ett sen om båda är helt ok testa med sänkt mhz för att se om dom vill skutta i gång tillsammans ..vill dom fortfarande inte det kan det ev finnas bios uppdatering som kan hjälpa eller alternativa metoder som sänka mhz mer eller ge dom ström eller kolla latency så dom får fel timings mhz osv och kan ju ev vara så illa att det är fel på en minnes sockel även om det är ganska ovanligt så händer det men det är vad jag hade gjort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det är som det ska vara då cpu´n har strömsparar funktioner som klockar up och ner vilket förklarar tempen och är normalt och händelser som win update eller om man startar webläsare eller någon bakrundstjänst rullar igång så gör dom ett skutt i användning och låter med helt normalt

minnena kan det vara så att dom e.v inte är riktigt kompatibla med moderkortet ?? om det är så kan lösningen vara att sänka hastigheten i bios tex och se om den vill ta båda då ..men det bästa är väll att börja från grunden att trippel kolla manualen så dom sitter rätt och kolla av kompabilitetslista och köra memtest på minnena ett och ett sen om båda är helt ok testa med sänkt mhz för att se om dom vill skutta i gång tillsammans ..vill dom fortfarande inte det kan det ev finnas bios uppdatering som kan hjälpa eller alternativa metoder som sänka mhz mer eller ge dom ström eller kolla latency så dom får fel timings mhz osv och kan ju ev vara så illa att det är fel på en minnes sockel även om det är ganska ovanligt så händer det men det är vad jag hade gjort

Tack för hjälpen

När det gäller tempen så hoppar den i idle. Jag har varken webbläsare eller annat program på förutom hwmonltor. Tempen kan ligga på 45-50 grader i 2-3 minuter sen går den ner till 30-35 och upp igen.
jag ska kolla bios om jag kan lösa problemet med dual Channel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenerim:

Tack för hjälpen

När det gäller tempen så hoppar den i idle. Jag har varken webbläsare eller annat program på förutom hwmonltor. Tempen kan ligga på 45-50 grader i 2-3 minuter sen går den ner till 30-35 och upp igen.
jag ska kolla bios om jag kan lösa problemet med dual Channel.

men idle är inte alltid helt idle utan datorn arbetar nog bara i bakrunden som är windows bakrundstjänster som du inte ser och därav temp skillnaden då den ligger på 800mhz tex sen vid lite mer belastning så hoppar dom up i högre mhz och man har lite belastning och blir 45-50c ner till 35 och det tar ett tag innan den går ner i lägsta möjliga belastnings läge så jag tror du lurar dig på strömsparar funktioner och kylningen sitter riktigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w