Permalänk
Avstängd

Ett kap eller vad?!?!?!

Va lite små stressig dag idag, har krånglat med pengar pga ett icke genomfört datorköp (man ska inte alltid lita på bekanta) så varit i full rulle med att försöka sälja den datorn, min egen dator, mitt PS4. Men så en polares kollega köpte min dator, i samma veva som han är här och checkar in den ringer en och vill köpa den andra, tänkte att jag måste ju sammtidigt hitta något nytt i prisklass runt 4-5k som klarar det jag vill och ändå ha pengar kvar.

Så börjar söka av Swec, blocket osv, rätt som så kommer en ny annons upp med en i7 cpu, chassit såg snyggt ut, 4000:- ingick skärm och tillbehör, den låg bara 15min från han som skulle köpa min så tog kontakt direkt, bestämde att vi skulle ses om 2 timmar.

Kommer dit, kollar in datorn, han har nästan alla kartonger kvar, fint chassi, lite dammigt och vissa delar såg aningen skitiga ut, men en 120Hz Alienware skärm 22" satt även ett GTX 680, inte bästa kortet idag men fullt dugligt! tänkte inte så mycket mer, han lassa in 2st tangentbord, hörlurar, ljudkort, kartonger, skärmen, datorn, in i bilen bara betalade och va glad för det.
Jag trodde det va socket 13666 just då, vet inte varför men trodde bara det, var så glad för allt så tänkte inte mer på det.

Nu för 20min sen kom jag hem från polaren, började installera drivisar och annat. Söker på processorn för att jämföra prestanda mot typ i5 4690k, och vad står det?!?! socket 2011... Inte nog med detta, ett Phantek chassi, liksom... hej

Så för att sammanställa allt, för 4000:- fick jag detta

4x4GB 1600Mhz DDR3
s2011 i7-3820 3,6Ghz
EVGA GTX 680 2GB
500GB lagringsdisk
Corsair 750W nätagg
Coolermaster sluten vattenkylnin
Ex antal fläktar
Phanteks Enthoo Pro
Asus P9X79
128GB SSD OCZ Agility (versionen utan blåskärmar)
Sounb Blaster Z SBX
1st Steelseries Apex Raw, bra skick endast lite smuts under tangenterna
1st Razer Arctosa, bra skick
1st Steelseries Siberia v2 (vita) bra skick
1st Steelseries Kana
1st Steelseries musmatta i bra skick, hård med mjuk yta
Nvidia 3D Glasögon, med mottagare och laddningssladd.

120Hz Alienware 22" monitor + DVI DL kabel, guldpläterad av bättre märke.

Allt detta, inget i dåligt skick, allt fungerar utmärkt, fick jag för 4000:- bra deal?!?!

Men sen för att inte bara skryta, någon som har en aning om totala värdet på allt detta? måste ju gå upp till ganska mycket.
Någon som vet om mus, tangentbord, musmattor, hörlurar osv säljs på annons eller ska man ge till bättre behövande i sin umgängeskrets?
Vad kan man sälja en Alienware skärm för? dom är väl lite udda, inga döda pixlar, inga repor, utmärkt skick.

OBS!! vill inte ha några tiggar mail, kommer inte bara ge bort något till någon jag inte känner så generös är jag inte

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Inaktiv

Stöldgods.

Permalänk
Medlem

Och vad skulle hans polare stjäla denna hemmabyggda speldatorn då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Stöldgods.

Köpte på blocket, men han kunde för mycket om det och såg för ordentlig ut för att ha minsta misstanke om det
Dessutom vem gör inbrott snor en dator, plockar med sig kartonger osv?

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Inaktiv

Känns ganska självklart att det är stöldgods för det priset. Speciellt om personen visste vad det var för grejer.

Alternativt att personen var desperat eller hade en psykos eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför personen inte sålde delarna var för sig, då skulle han få "mer". Eller så visste inte snubben vad grejerna var värda, det är också en tänkbar lösning eller så ville han ha "snabba cash" ahaha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Känns ganska självklart att det är stöldgods för det priset. Speciellt om personen visste vad det var för grejer.

Alternativt att personen var desperat eller hade en psykos eller liknande

Visst har en professionell tjuv gott om pengar, då han bodde fint i ett fint område. Men skulle det vara stöldgods skulle han nog inte bjuda hem mig till sig, då skulle vi nog ha mötts på någon parkering. Han skulle nog tagit kontanter och inte Swish där jag ser hans fullständiga namn :). Man ska inte tro det värsta om folk hehe.

Skrivet av VideoyGTX:

Jag fattar inte varför personen inte sålde delarna var för sig, då skulle han få "mer". Eller så visste inte snubben vad grejerna var värda, det är också en tänkbar lösning eller så ville han ha "snabba cash" ahaha.

Enligt honom hade det stått i ett par månader och han ville bara bli av med det snabbt. Men på plats visste jag först inte ens att det va s2011 blev lite shockad när jag skulle ladda ner drivrutiner.
Men tror som sagt han hade kunnat dubbla det han sålde för och ändå få sålt på sakerna snabbt.

Vet inte hur intresset är för s2011 nu, men dom moderkort osv som fortfarande säljs kostar ju en del, samma sak med processor.
Är lite sugen på att veta vad man kan få för skärmen dock, inget visat intresse i annonsen

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Det säljs inga 2011 moderkort eller 2011 processorer längre, bara begagnade och de som säljs nya är restlager med utdaterade och höga priser.

Permalänk
Medlem

Ibland gör man kap, bara att gratta

Allt jag hittar på Blocket är sånt här:
http://www.blocket.se/trelleborg/Bra_speldator_59434153.htm?c...

Permalänk

Om du känner någon som behöver kringutrustningen du inte är i behov av hade jag åtminstone gett det till de som behöver det. Jag menar, du fick det trots allt på köpet och det var ett väldigt billigt köp med tanke på vad du fick.

Jag betvivlar också att det är frågan om stöldgods. Det låter mer som någon med mycket pengar på banken som helt enkelt kollar vad han kan få in för att hjälpa till med nästa dator. Jag tror vanligtvis inte på turen, men du hade ögonen öppna vid rätt tillfälle. Vad allt du fick kan vara värt vågar jag inte gissa på då jag egentligen inte sysslar med andrahandsförsäljning över huvud taget, men jag ska ändå gratta. Mycket fint köp!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Känns ganska självklart att det är stöldgods för det priset. Speciellt om personen visste vad det var för grejer.

Alternativt att personen var desperat eller hade en psykos eller liknande

Äsch behöver inte alls vara stöldgods, speciellt inte med en stationär dator med kartonger, betalning via swish och köp hemma hos snubben. Stöldgods är snarare Macbooks/Iphones utan laddare och kontant betalning på stan. Hittade själv en jävligt billig dator på blocket (6k) som jag styckade och sålde delarna för 11k (i5 Haswell/z87-kort/2st R9 290X/chassi/RM850 gold plus komplett custom vattenkylning till allting utom cpu).

Vissa har helt enkelt dålig koll/vill ha snabba pengar/orkar inte stycka upp datorn/orkar inte skicka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Äsch behöver inte alls vara stöldgods, speciellt inte med en stationär dator med kartonger, betalning via swish och köp hemma hos snubben. Stöldgods är snarare Macbooks/Iphones utan laddare och kontant betalning på stan. Hittade själv en jävligt billig dator på blocket (6k) som jag styckade och sålde delarna för 11k (i5 Haswell/z87-kort/2st R9 290X/chassi/RM850 gold plus komplett custom vattenkylning till allting utom cpu).

Vissa har helt enkelt dålig koll/vill ha snabba pengar/orkar inte stycka upp datorn/orkar inte skicka.

Håller med det är inte alltid för bra för att vara sant, ibland är det bara okunniga eller personer med för mycket pengar som inte bryr sig, vilket är till en annans fördel.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk

Jag brukar lägga mina gamla delar i garderoben och vänta i ett par år tills de är värdelösa så tja, inte helt konstigt. Oftast rör det sig om välanvända saker men för ett gäng år sen gjorde jag ett misslyckat vattenkylningsprojekt där ingen av delarna gått förbi bootscreen/1min i windows, bortmonterade/klippta kablar till kylning på grafikkort å så men annars tip top. hade någon erbjudit 4k för det hade jag huggit direkt.

Permalänk
Medlem

Grattis till en bra affär. Har man inte brist på pengar och inte är girig kan man mycket väl sälja begagnade saker man tröttnat på billigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Grattis till en bra affär. Har man inte brist på pengar och inte är girig kan man mycket väl sälja begagnade saker man tröttnat på billigt.

Helt sant, vissa vill bara få bort "skiten". Alla vill inte spendera x antal timmar för att få ut jämviktspriset eller mer. Andra sätter gladligen av xx timmar för någon hundralapp extra i fickan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av osborn666:

Jag brukar lägga mina gamla delar i garderoben och vänta i ett par år tills de är värdelösa så tja, inte helt konstigt. Oftast rör det sig om välanvända saker men för ett gäng år sen gjorde jag ett misslyckat vattenkylningsprojekt där ingen av delarna gått förbi bootscreen/1min i windows, bortmonterade/klippta kablar till kylning på grafikkort å så men annars tip top. hade någon erbjudit 4k för det hade jag huggit direkt.

Det ända jag märkt av i denna rigg, och då har jag gått igenom ordentligt är Khüler H20 kylaren som va lite gängpajj bara märkte när jag skulle montera på min uppsättning lite nyare tystare fläktar annars så är CPU, grafik, minnen allt är tipp topp, har testat dom noga genom olika bench, burn test osv.
Dessutom kan man ju bara kolla på musen, tangentborden och headsetet även skärmen jag fick med, väldigt sparsamt använt.

Skrivet av fantomsmurfen:

Grattis till en bra affär. Har man inte brist på pengar och inte är girig kan man mycket väl sälja begagnade saker man tröttnat på billigt.

Tack jo ibland kan man ju få en liten jackpott fastän det inte handlar om spel. Hade tur att jag var först ut! under tiden jag åkte dit så hade ju ca 20st hört av sig.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||