Netgear modem med "optisk" kabel till RJ 45

Permalänk
Medlem

Netgear modem med "optisk" kabel till RJ 45

Har just nu Netatonce som levernatör och kan inte säga annat än att jag är sjukt missnöjd.
Inte med själva linan utan deras sjukt dåliga support.
Dom vägrar brygga mitt modem så jag kan fixa mina MC servrar, och modemet från Netatonce blockar servrarna efter ett flertal försök
att öppna portar på netatonce modemet.
Jag kör med en router som har fungerat helt utmärkt och vill därför fortsätta att använda den. (Netgear WNR nånting)
Har då ett netgear modem liggandes som användes tidigare ihop med Comhem.
Nu till problemet, istället för en RJ45 kontakt så har modemet en "optisk" kabel.
Finns det då konverterare för detta ändamål?
Har ingen aning om något alls vad som gäller detta så hjälp uppskattas verkligen!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Du behöver en mediakonverterare fiber => koppar.
Sen måste du ta reda på ett par saker om fibern så att konvertern matchar fiberns andra ände.
Typ av kontakt på fibern
10/100M eller 1G
SingleMode eller Multimode
Våglängd på TX och RX
Standard eller BiDi
km? brukar finnas blandannat 3,10,20,40,80km
Det är mycket som måste stämma mot andra ändan om du ska skaffa egen konverter..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för anslutningstyp ? Vad är det för något du kallar modem från Netatonce, apparaten har väl ett namn ?
Burken från Comhem är nog troligen ett modem för att ansluta till ett kabeltvnät, den har väl en f kontakt och inte optik ? Den är hursomhelst troligen oanvändbar för dig, och har du fiberanslutning så använder du inte något modem överhuvudtaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har just nu en Inteno fg500 tror jag den heter, och har försökt ett flertal gånger att öppna portar på den men det spelar tydligen ingen roll vad jag än gör så kommer jag inte in på nån MC server.
Ringt netatonce ett flertal gånger men deras sjukt otrevliga personal påstår varenda gång att det inte går
att brygga det modemet.
Och vill som sagt använda min Netgear router.
Kan tillägga att öppna portar på min Netgear är sjukt mycket enklare än den där jä*la inteno modemet! ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maho:

Har just nu en Inteno fg500 tror jag den heter, och har försökt ett flertal gånger att öppna portar på den men det spelar tydligen ingen roll vad jag än gör så kommer jag inte in på nån MC server.
Ringt netatonce ett flertal gånger men deras sjukt otrevliga personal påstår varenda gång att det inte går
att brygga det modemet.
Och vill som sagt använda min Netgear router.
Kan tillägga att öppna portar på min Netgear är sjukt mycket enklare än den där jä*la inteno modemet! ^^

Intenon är som sagt inget modem...
Men den verkar ju gå att brygga och gör du det så kommer den bara att agera som fiberkonverter, för du har väl fiberanslutning ?
Bryggar du den så kan du ansluta din egen router efter den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Du har fiber, det är inget modem.

Har du varken ip-tv elelr ip-telefoni kan du logga in på 192,168.1.1 user/user

Permalänk
Medlem

FG500 är väl en tjänstefördelare (Internet, TV etc) och inte ett modem.
Därmed kan det inte bryggas.
Däremot borde du kunna använda din gamla router, och den ska vara kopplad via Inteno.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersHu:

FG500 är väl en tjänstefördelare (Internet, TV etc) och inte ett modem.
Därmed kan det inte bryggas.
Däremot borde du kunna använda din gamla router, och den ska vara kopplad via Inteno.

Den har ju wifi så någon typ av routing funktionalitet måste ju finnas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

FG500 är väl en tjänstefördelare (Internet, TV etc) och inte ett modem.
Därmed kan det inte bryggas.
Däremot borde du kunna använda din gamla router, och den ska vara kopplad via Inteno.

FG500 är både tjänstfördelare och router. Ownit tillåter brygga dessa enligt äldre trådar på swec, däremot när det gäller netatonce tvärvägrar denna leverantör bryggning. TS kan med andra ord inte göra något såvida han inte kan byta ut utrustningen.

Permalänk
Medlem

Då frågar jag om det går att brygga den själv?
Och kommer ip telefoni och tv fungera om den bryggas?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CyriQ:

FG500 är både tjänstfördelare och router. Ownit tillåter brygga dessa enligt äldre trådar på swec, däremot när det gäller netatonce tvärvägrar denna leverantör bryggning. TS kan med andra ord inte göra något såvida han inte kan byta ut utrustningen.

Går det att köra DMZ funktionen i den då och låta den peka på en dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Då frågar jag om det går att brygga den själv?
Och kommer ip telefoni och tv fungera om den bryggas?

Skrivet av mrqaffe:

Går det att köra DMZ funktionen i den då och låta den peka på en dator ?

Jag har inte FG500 själv, utan detta är som sagt baserat på äldre trådar på swec/flashback. Jag skulle gissa att inget av dessa går tyvärr baserat på mina erfarenheter av låsta routrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyriQ:

Jag har inte FG500 själv, utan detta är som sagt baserat på äldre trådar på swec/flashback. Jag skulle gissa att inget av dessa går tyvärr baserat på mina erfarenheter av låsta routrar.

Så mitt enda val är att skaffa en annan?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

är nog enklare att byta isp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

är nog enklare att byta isp.

Hahaha!
Tror du inte jag tänkt samma?
Finns ingen annan än Netatonce

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Så mitt enda val är att skaffa en annan?

Det finns en guide på att få fram adminlösen för att kunna göra vad man vill men vem vet om den fungerar... risken finns att netatonce säger upp avtalet antar jag.

Edit: Den risken finns nog även om du byter ut hårdvaran såklart.

Permalänk
Medlem

Har du fiber eller vanligt TP-kabel på WAN-sidan?

Har du en vanlig TP-kabel borde du kunna koppla in din egen router i stället för din FG500. I alla fall så länge du inte har TV eller Voip.

Permalänk
Medlem

Har snokat lite, och kommit fram till att det är en "fiber" kabel som går rakt in i modemet.
Så det verkar som det är kört, satt i 1 timme och försökte göra port forwarding för MC servrarna, utan framgång.
Det fungerade galat när jag hade vanligt adsl och bryggat modem ihop med min Netgear, men nu vägrar det
som en sur 5 åring.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maho:

Har snokat lite, och kommit fram till att det är en "fiber" kabel som går rakt in i modemet.
Så det verkar som det är kört, satt i 1 timme och försökte göra port forwarding för MC servrarna, utan framgång.
Det fungerade galat när jag hade vanligt adsl och bryggat modem ihop med min Netgear, men nu vägrar det
som en sur 5 åring.

Då tar vi det igen... Du har inget modem !
Det verkar ju som du får kontakta ispn om det inte fungerar att brygga själv, men du kan ju som sagt prova om du kan konfa DMZ mot datorn i stället för att brygga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.