Server för främst backup- och dropbox liknande funktioner

Permalänk

Server för främst backup- och dropbox liknande funktioner

Hej,

Jag och mina 2 bröder funderar på att köpa/bygga en server/NAS och ställa hos vår mor. Detta för att ffa ha en backup till våra bilder/filmer mm (som skydd mot brand/stöld). Är helt novis i ämnet, men har byggt ihop ett antal datorer tidigare, men aldrig någon server/NAS. Har provat olika molnlösningar men att ladda upp ca. 2 TB tar sin tid och jag tänker då att det går mycket fortare att föra över datan direkt via nätverket än via internet, stämmer det?

Vi vill ha följande funktioner...

- Minst 4 platser för varsin hårddisk på minst 3 TB och en gemensam på minst 3 TB
- Gärna någon dropboxliknande funktion för lite dokument mm.
- Eftersom detta är en backup så tror jag inte vi behöver någon RAID funktionalitet (blir väl lite kaka på kaka)?
- Gärna så billigt som möjligt, men även så stabilt och enkelt som möjligt.

Någon som har något tips på hur vi skulle kunna lösa detta?

Permalänk
Avstängd

Ni är rätt ute!
Frågan är om er backup burk ska stå på 24/7 eller om den ska avstängd till och från?
Det stämmer bra att det är den första backupen som tar tid. Efter det kan man schemalägga backupfunktionen i Windows att göra så kallad "Incremental backup" vilket innebär att den gör backup på bara ändringen och den kan man utan problem köra över nätet. Dock kräver det Pro licens av Windows för att fungera, Home Premium eller motsvarande klarar bara lokal backup mig veterligen.

Om du kan tänka dig FreeNas kan du skapa användare på din backup burk med olika rättigheter så du bara ser din disk exempelvis samt kanske ha en gemensam utdelad disk. För att komma åt din disk behövs möjligen Owncloud (finns mycket info om det i forumet) eller sätta upp en FTP. Är lite osäker på om FreeNas stöder utdelning via internet. Owncloud fungerar som Dropbox men blir liksom din.

Kan du tänka dig Windows så rekommenderar jag att också sätta upp Active Directory så får du samma rättighetskontroller som i FreeNas.

Både Windows och FreeNas stöder Plex Server som låter dig streama din media över nätet. FreeNas är gratis men kräver rätt mycket hårdvara, främst ram. Windows 8 framför allt är väldigt lättdrivet och passar många hårdvarualternativ men då tillkommer en licens förstås.

Permalänk

Japp, det stämmer.

Tanken är att den ska vara igång 24/7, då vi vill kunna köra en backup direkt efter att jag fört över bilderna från min kamera till datorn hemma, vem vet - inbrott kan ju ske dagen efter....

Kör idag FreeFileSync och tror att detta program även kan användas över internet, typ FTP.

De olika alternativen jag idag har vetskap om är...

- Burk med win 8.1 = kostnad för hårdvara + win 8.1
- Burk med FreeNAS = Kostnad för hårdvara, men behöver lite mer pill/kunskap
- Färdig NAS - typ Synology (har en gammal DS207 hemma för internt bruk) = Kostnad för NAS (upplever detta som ganska dyrt alternativ)

Plex är inget vi behöver...

Fler alternativ? För- och nackdelar?

Permalänk
Medlem

Kostnad för UPS för att motverka dataförlust vid strömavbrott.

Hur snabb upplänk har du och dina bröder och hur snabb lina in finns det hos din mor?
Behövs troligtvis konfigureras i brandvägg/router hos din mor för ändamålet.

Spegling via raid är aldrig fel, men det kräver som sagt fler hårddiskar.

Bra programvara för ändamålet för backup bör chrashplan vara.
http://www.code42.com/crashplan/features/backup-destinations/...

Permalänk

UPS - tror inte vi kommer att prioritera detta då vår data ska finnas hemma i original, visst det finn en risk att datan kanske blir korrupt på servern vi tillfället, men detta kan vi säkert ordna senare genom originalen hemma.

Gällande lina, så har vi alla 100 ner och 10 upp. Funkis?

Crashplan - ska kolla upp det!

Någon som har tips på hårdvara?

Permalänk
Medlem

HP Microserver skulle kunna passa. Du kanske kan hitta en Gen7 billigt, inget prestandamonster men duger utmärkt som backupdestination.

Visa signatur

RIPE LIR