Behöver råd, göra barnsäkert: Dator i ojordat uttag

Permalänk
Medlem

Behöver råd, göra barnsäkert: Dator i ojordat uttag

Hej!

Jag har suttit och läst tidigare trådar här på sweclockers men känner mig inte mycket klokare helt än. Jag är extra nogrann efterssom jag har en krypande son på 8 månader här hos mig ibland och vill inte ha strömförande saker här. Jag har heller inte ekonomin till att köpa dyr utrustning såsom UPS. Jag passar såklart honom och har inga intentioner till att låta honom krypa till datorn.

Bor i en etta och det är bara i köket som det finns jordade uttag (såvitt jag vet, alltså uttag med två metallpluppar utöver de två hålen), men datorn skall stå i "rummet" och där finns det bara två ojordade uttag. Min router är ADSL och står i "köket/hallen" i ett jordat uttag samt telefonjacket där.

- Vilket typ av grenuttag skall jag köpa, ojordat eller jordat?
- Funkar en jordfelsbrytare i ojordat uttag? Och var bör den placeras, i "rummet" vid datorn, eller ute vid routern, eller både och?
- Om jag drar en nätverkskabel från min router i hallen, som ju sitter i ett jordat eluttag, till min dator i sovrummet... Blir det problem?
- Jag läste just om oskärmat nätverkskabel och skärmad. Vad är denna? Tycker det är svårt att se http://www.net2world.se/#/nätverkskabel-cat6-(20m)-utp-flat-v...
- Om jag stänger av datorn när sonen är här, finns det fortfarande någon fara?

Tack på förhand. Uppskattar råd!

Permalänk

Det är härligt att du är så omtänksam, men det som inte skadar dig skadar heller inte din son (förutom vassa bordskanter och småsaker som de kan sätta i halsen) så försök att inte överdriva riskerna med plötsliga strömstötar från allt elektriskt.

Plast och målade ytor isolerar från 230V. Nätverkskablar kan inte överföra 230V (oavsett signaljordning). All utrustning som säljs i sverige är CE märkta vilket garanterar elektrisk säkerhet.

Skall du köpa grenuttag så välj den typ som vägguttaget har dit den skall kopplas. Lågt sittande vägguttag som inte används kan du plugga men de flesta uttag är redan petsäkra.

Datorn kan placeras högt (på skrivbordet) så han inte kommer åt den än på något år...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det är härligt att du är så omtänksam, men det som inte skadar dig skadar heller inte din son (förutom vassa bordskanter och småsaker som de kan sätta i halsen) så försök att inte överdriva riskerna med plötsliga strömstötar från allt elektriskt.

Plast och målade ytor isolerar från 230V. Nätverkskablar kan inte överföra 230V (oavsett signaljordning). All utrustning som säljs i sverige är CE märkta vilket garanterar elektrisk säkerhet.

Skall du köpa grenuttag så välj den typ som vägguttaget har dit den skall kopplas. Lågt sittande vägguttag som inte används kan du plugga men de flesta uttag är redan petsäkra.

Datorn kan placeras högt (på skrivbordet) så han inte kommer åt den än på något år...

Tack för svar. Det är rätt typiskt mig att övertänka saker! Han är inte här så ofta, så man kanske försöker kompensera på något sätt. Hos mamma är det mycket mera vardagligt och inte lika högtidligt som när han kommer hit och hälsar på.

Beställer ett ojordat grenuttag ikväll då!

Angående nätverkskabel hade jag läst något om att skärmade kunde vara strömförande. Det är ju så spännande att käka sladdar nu (men det får han inte såklart)

Permalänk

Jag förstår dig ! När han är hos dig så gäller trippel skydd mot allt inklusive meteorit nedfall.
Små barn med ett par framtänder klarar inte att tugga igenom kabelisoleringar. De smakar bara på det...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem

Installera en riktig jordfelsbrytare (vid elcentralen) för de fungerar utmärkt utan skyddsjord och skyddar mot mycket som kan vara farligt för människor. Det kostar troligen nånstans 2-3 000kr att eftermontera en om du behöver betala det själv. Det går ju även att koppla om elen så att allt blir jordat enligt modern standard, du kan ju fråga hyresvärden för det borde inte vara så dyrt om det handlar om en etta, eller så kanske du kan få tillåtelse att bekosta det själv.

Nätverkskablar bör i de flesta fall vara oskärmade om man inte kan jorda allt korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Installera en riktig jordfelsbrytare (vid elcentralen) för de fungerar utmärkt utan skyddsjord och skyddar mot mycket som kan vara farligt för människor. Det kostar troligen nånstans 2-3 000kr att eftermontera en om du behöver betala det själv. Det går ju även att koppla om elen så att allt blir jordat enligt modern standard, du kan ju fråga hyresvärden för det borde inte vara så dyrt om det handlar om en etta, eller så kanske du kan få tillåtelse att bekosta det själv.

Nätverkskablar bör i de flesta fall vara oskärmade om man inte kan jorda allt korrekt.

Tack för svar. Det var en rätt saftig summa för mig just nu, men prata med hyresvärden kommer jag förmodligen göra! Elcentralen antar jag är den gråa låda som sitter uppe i hörnet vid ytterdörren.

Jag tycker det är svårt att se skillnad på skärmad och oskärmad nätverkskabel. Vad är denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkle:

Tack för svar. Det var en rätt saftig summa för mig just nu, men prata med hyresvärden kommer jag förmodligen göra! Elcentralen antar jag är den gråa låda som sitter uppe i hörnet vid ytterdörren.

Jag tycker det är svårt att se skillnad på skärmad och oskärmad nätverkskabel. Vad är denna? http://www.net2world.se/images/custom/ProductTemplate/300883....

Den är en Oskärmad vad jag kan se på bilden. På en skärmad nätverkskabel så är kontakterna i metall och oskärmad i plast. Jag tror även att de flesta routrar idag inte har stöd för skärmad kabel. (alltså honan på routern är oftast i plast och inte metall men jag kan ha fel)

EDIT: Rubriken till kabeln lyder: Nätverkskabel Cat6 (20m) UTP Flat vit
UTP betyder oskärmad och STP är skärmad

Permalänk
Medlem

Det står om det är skärmad eller inte skärmad
Brukar stå typ stp (skärmad) eller utp (oskärmad)
Skärmad brukar man se typ att kontakten har metall runt sig medans oskärmad brukar bara vara plast.
Skärmad kabel känns nog lite styvare också.
Du ska nog ha oskärmad hemma oavsett för att få problemfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Ett tips föe både barnets och datorns skull om det får plats:
Vi fick en gammal spjälsäng gratis som jag skruvade ihop med gångjärn och drog fast mot datorbordet med spännband.
Blev en rätt stadig "hage" som ändå var lätt att ta ned och stuva undan och eftersom jag drog den precis bakom stolen i utdraget läge så försvann inte så mycket mer golvutrymme heller.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|