Hög fläktaktivitet Linux Mint 17.1

Permalänk
Medlem

Hög fläktaktivitet Linux Mint 17.1

Sökte i tråden men hittade inget. På min ena dator, en stationär med Linux Mint 17.1 går fläkten upp ibland och "fastnar" i ett läge där burken låter mer än den smakar så att säga. Har kollat temp och processor, moderkort, SSD och GPU ligger stadigt alltid runt +30-35° C

Finns det något program där jag kan "Auto-ställa" fläktarna som det gick att göra från Windows (Via någon ASUS-applikation) ASUS Z87 moderkort och ASUS Nvidia GTX 660 med senaste proprietära drivisarna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Sökte i tråden men hittade inget. På min ena dator, en stationär med Linux Mint 17.1 går fläkten upp ibland och "fastnar" i ett läge där burken låter mer än den smakar så att säga. Har kollat temp och processor, moderkort, SSD och GPU ligger stadigt alltid runt +30-35° C

Finns det något program där jag kan "Auto-ställa" fläktarna som det gick att göra från Windows (Via någon ASUS-applikation) ASUS Z87 moderkort och ASUS Nvidia GTX 660 med senaste proprietära drivisarna.

Vilken fläkt talar vi om? Är det GPUn eller systemfläktarna?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vilken fläkt talar vi om? Är det GPUn eller systemfläktarna?

Det vet jag inte. Mer än att det låter ur burken. Har fyra fläktar allt som allt. Den är inte full av damm heller. Blåser rent en gång i månaden. Senast 13 mars.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det vet jag inte. Mer än att det låter ur burken. Har fyra fläktar allt som allt. Den är inte full av damm heller. Blåser rent en gång i månaden. Senast 13 mars.

...Öppna och kolla då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

...Öppna och kolla då?

Visst kan jag göra det, men vad gör det för skillnad vilken fläkt det är?
I en nystartad session är allt lugnt och tyst. Sedan drar jag igång Youtube, eler lirar lite Wow och fläktarna drar igång på full sprutt efter 10 minuter eller så. Fortfarande är tempen kvar runt 30-35° kanske det peakar på 39° men ändå väldigt svalt. Sedan stänger jag Youtube, eller Wow och går och äter någon timma och kommer tillbaka till ett system där inga applikationer är igång, då är fläktarna fortfarande uppe på högt varv. Tempen runt 25° på alla sensorer i burken.

Så om jag öppnar, vad hjälper det om jag möjligtvis kan se vilken av fläktarna det är?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Visst kan jag göra det, men vad gör det för skillnad vilken fläkt det är?
I en nystartad session är allt lugnt och tyst. Sedan drar jag igång Youtube, eler lirar lite Wow och fläktarna drar igång på full sprutt efter 10 minuter eller så. Fortfarande är tempen kvar runt 30-35° kanske det peakar på 39° men ändå väldigt svalt. Sedan stänger jag Youtube, eller Wow och går och äter någon timma och kommer tillbaka till ett system där inga applikationer är igång, då är fläktarna fortfarande uppe på högt varv. Tempen runt 25° på alla sensorer i burken.

Så om jag öppnar, vad hjälper det om jag möjligtvis kan se vilken av fläktarna det är?

Ja då kan du ju kolla hur den/de fläktarna som går på högvarv är inkopplade (till vilka kontakter) och hur de är inställda i bios, och om det är så att CPU-fläkten är boven kan man kanske börja fundera på om det är dålig kontakt mellan CPU och kylare. Till exempel.

Var kollar du upp temperaturen?

Tillägg:
En googling av "linux mint high fan speed" gav detta:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=47&t=174664
Kan kanske vara värt för dig att kika på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja då kan du ju kolla hur den/de fläktarna som går på högvarv är inkopplade (till vilka kontakter) och hur de är inställda i bios, och om det är så att CPU-fläkten är boven kan man kanske börja fundera på om det är dålig kontakt mellan CPU och kylare. Till exempel.

Var kollar du upp temperaturen?

Tillägg:
En googling av "linux mint high fan speed" gav detta:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=47&t=174664
Kan kanske vara värt för dig att kika på.

Nejdå, det funkade fint i Windows. Det är inget hårdvarufel alltså. Det jag undrar är hur jag ställer fläktvarv i Mint. Antingen någon auto eller manuellt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju ofta låta moderkortet styra direkt efter temp i stället för att använda programvara i oset eller så har man en bra fläktkontroller om man vill ha alla möjligheter till kontroll.
En sådan lösning fungerar ju helt oberoende av vilket os och mjukvara man kör, win eller linux spelar då ingen roll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju ofta låta moderkortet styra direkt efter temp i stället för att använda programvara i oset eller så har man en bra fläktkontroller om man vill ha alla möjligheter till kontroll.
En sådan lösning fungerar ju helt oberoende av vilket os och mjukvara man kör, win eller linux spelar då ingen roll.

Asus har rätt bra bios har jag för mig. Skall kolla där först. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Tillägg:
En googling av "linux mint high fan speed" gav detta:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=47&t=174664
Kan kanske vara värt för dig att kika på.

Det där var inte samma eller ens liknande problem. Laptop dessutom. Inte riktigt tillämpbart. Mitt system är svalt som en svensk midsommar. Det är alltså ingen överhettning eller liknande. Det är bara fläkten/arna som inte går ner i varv efter jag kört något som kräver lite kräm. Men jag skall kolla bios nästa omstart, till jul eller vad det nu blir

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det där var inte samma eller ens liknande problem. Laptop dessutom. Inte riktigt tillämpbart. Mitt system är svalt som en svensk midsommar. Det är alltså ingen överhettning eller liknande. Det är bara fläkten/arna som inte går ner i varv efter jag kört något som kräver lite kräm. Men jag skall kolla bios nästa omstart, till jul eller vad det nu blir

Personen har en dator där fläktarna inte beter sig som de ska på Linux Mint.
Lycka till.