CPU-användning i Dota 2

Permalänk

CPU-användning i Dota 2

Edit/OBS!: Vill för ny läsare av denna tråd observera att problemet jag upplever troligen är någon form av input lag och/eller annat strul mellan GPU och skärm. Jag upplever en viss seghet/delay i varje action jag gör vilket är minimalt i början av varje match och förvärras något vartefter matchen fortgår. Teorin är för övrigt inte längre att det är något fel på min CPU, utan snarare något av följande:
1. Min GPU är eventuellt för klen för att driva Dota 2 i 144 hz på högre grafikinställningar
2. Ett drivrutinsproblem
3. Andra mjukvaruproblem, t ex störande sekundära processer (mindre troligt då nyligen gjort clean reinstall av Windows)

Original post:
Hej Sweclockare,

Tänkte höra bland er andra som spelar Dota 2, hur ser er användning av CPU ut?
Anledningen att jag frågar är för att Dota 2 i mitt fall drar över 50 % av min CPU när jag spelar, vilket känns väldigt högt!
Nu har jag fått lära mig att alla Source-spel drar mycket CPU, men ett flertal av mina vänner som sitter på enklare desktop-datorer eller gaming laptops ligger på 15-20 % CPU-användning i Dota 2. Min CPU belastas alltså mer än dubbelt så mycket.

Min nuvarande config ser du i min signatur (ASUS z97-A med i5-4690k, ej överklockad för tillfället).

Kan det vara någon inställning jag pillat på? Har testet att ändra runt med grafikinställningar i spelet vilket - som väntat - bara påverkade hur mycket som krävdes av mitt grafikkort men inte min CPU.

A: Varför ens utreda detta?
Q: För att jag upplever att spelet segar ned sig efter några minuters spelande. I början av varje match flyter spelet bra, för att sedan gradvis sega ned sig. Note: Samma mönster oavsett om grafikinställningar är på minimum eller maximum

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Hej Sweclockare,

Tänkte höra bland er andra som spelar Dota 2, hur ser er användning av CPU ut?
Anledningen att jag frågar är för att Dota 2 i mitt fall drar över 50 % av min CPU när jag spelar, vilket känns väldigt högt!
Nu har jag fått lära mig att alla Source-spel drar mycket CPU, men ett flertal av mina vänner som sitter på enklare desktop-datorer eller gaming laptops ligger på 15-20 % CPU-användning i Dota 2. Min CPU belastas alltså mer än dubbelt så mycket.

Min nuvarande config ser du i min signatur (ASUS z97-A med i5-4690k, ej överklockad för tillfället).

Kan det vara någon inställning jag pillat på? Har testet att ändra runt med grafikinställningar i spelet vilket - som väntat - bara påverkade hur mycket som krävdes av mitt grafikkort men inte min CPU.

A: Varför ens utreda detta?
Q: För att jag upplever att spelet segar ned sig efter några minuters spelande. I början av varje match flyter spelet bra, för att sedan gradvis sega ned sig. Note: Samma mönster oavsett om grafikinställningar är på minimum eller maximum

Tack på förhand!

Kolla så att alla energibesparingsinställningar är av, hjälper inte det så dra upp resursöverevakaren och ta en titt på vad som försiggår i din maskin.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Kolla så att alla energibesparingsinställningar är av, hjälper inte det så dra upp resursöverevakaren och ta en titt på vad som försiggår i din maskin.

Check! Ingen energibesparing är på.
Resursövervakaren säger just det: Att Dota 2 sitter och drar över 50 % av CPU medan andra program drar enstaka procent. Google Chrome kan väl dra 5 % eller så om jag har en del fönster uppe, men annars är det lugnt. Ska testa lite andra spel, men senast jag hade t ex Tomb Raider uppe så drog det inte alls lika mycket.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Q: För att jag upplever att spelet segar ned sig efter några minuters spelande. I början av varje match flyter spelet bra, för att sedan gradvis sega ned sig. Note: Samma mönster oavsett om grafikinställningar är på minimum eller maximum

hade liknande problem i BF4, fpsdrops ner till 20-30 i några sekunder sen åkte det upp till normal nivå igen till o från var 15:e minut ungefär. lösningen för mig var att stänga av Raptr som man får med AMDs drivrutiner.

Mvh

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Skrivet av heeet:

hade liknande problem i BF4, fpsdrops ner till 20-30 i några sekunder sen åkte det upp till normal nivå igen till o från var 15:e minut ungefär. lösningen för mig var att stänga av Raptr som man får med AMDs drivrutiner.

Mvh

Hej Heet, tack för ditt svar.
Har hört liknande saker om Raptr, så jag har undvikt det som pesten i alla år. Har endast grafikdrivrutiner + Catalyst Control Center.
I den "Net Graph" som finns i Dota 2 så sjunker min FPS aldrig under ~125, men känslan är att spelet markant segar ned sig efter några minuters spelande. CPU'n ligger då på >50 % användning. Temperaturerna ser dock helt normala ut, max 50° på alla kärnor.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Hej Heet, tack för ditt svar.
Har hört liknande saker om Raptr, så jag har undvikt det som pesten i alla år. Har endast grafikdrivrutiner + Catalyst Control Center.
I den "Net Graph" som finns i Dota 2 så sjunker min FPS aldrig under ~125, men känslan är att spelet markant segar ned sig efter några minuters spelande. CPU'n ligger då på >50 % användning. Temperaturerna ser dock helt normala ut, max 50° på alla kärnor.

Dra på afterburner och kolla in graferna för FPS och tiden det tar att rendera varje frame medans du spelar.

Hur segar det ner sig? Dålig FPS? Sega inputs? Kass ping?

Var har du inkopplat i datorn och var för du för nätverksanslutning?

Permalänk
Skrivet av Racka:

Dra på afterburner och kolla in graferna för FPS och tiden det tar att rendera varje frame medans du spelar.

Hur segar det ner sig? Dålig FPS? Sega inputs? Kass ping?

Var har du inkopplat i datorn och var för du för nätverksanslutning?

Hej Racka, tack för bra svar!
Bra förslag, ska kolla!
FPSen tycks vara stabil enligt den Net Graph som finns inbyggd i spelet. Bör jag ta fram annat verktyg för att dubbelkolla?
Skulle snarare beskriva det som sega inputs.
Pingen sen bra ut (stabil runt 30-45).

Nätverksanslutning är fiber 100/100, BBB.
Inkopplat i datorn? Tänker du på perifer utrustning? Annars står allt i min signatur

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Hej Racka, tack för bra svar!
Bra förslag, ska kolla!
FPSen tycks vara stabil enligt den Net Graph som finns inbyggd i spelet. Bör jag ta fram annat verktyg för att dubbelkolla?
Skulle snarare beskriva det som sega inputs.
Pingen sen bra ut (stabil runt 30-45).

Nätverksanslutning är fiber 100/100, BBB.
Inkopplat i datorn? Tänker du på perifer utrustning? Annars står allt i min signatur

MSI Afterburner kan kolla din FPS osv, men är det sega inputs och NetGraph visar bra fps borde det ju inte vara det.

Har du V-Sync på? Började problemen plötsligt?

Tänkte mer om du körde kabel eller trådlöst till datorn.

Precis, USB osv, har aldrig hört talas om det men jag antar att något eventuellt skulle kunna ta prioritet över user inputs, sorterar den här förklaringen under långsökt.

Permalänk
Skrivet av Racka:

MSI Afterburner kan kolla din FPS osv, men är det sega inputs och NetGraph visar bra fps borde det ju inte vara det.

Har du V-Sync på? Började problemen plötsligt?

Tänkte mer om du körde kabel eller trådlöst till datorn.

Precis, USB osv, har aldrig hört talas om det men jag antar att något eventuellt skulle kunna ta prioritet över user inputs, sorterar den här förklaringen under långsökt.

Hej igen Racka,
Jag installerar just nu, återkommer om FPS!
Jag har inte V-sync på.
Angående problemen; svårt att säga! Jag hade tidigare problem med fel fps (alla Source-spel är per default cappade till 120 fps och det var först härom veckan jag fick reda på detta och ändrade "fps_max" till 144 i spelets konsol (via autoexec-fil). Efter detta trodde jag att alla problem skulle vara lösta och spelet kändes spontant mycket mer "smooth", men alltså bara i några minuter per match innan denna seghet smög sig på. Mina misstankar gick då direkt till min CPU då den låg på över 50 % belastning; men det är ju inte otänkbart att det är något annat som strular!
Vore jätteintressant att höra från andra Dota-spelare vad ni har för CPU-belastning när ni spelar Dota 2.

Men tillbaka till din fråga:
Jag har bara mus+tangentbord+USB-sladd till en skrivare inkopplat. Jo, och en sändare till ett trådlöst tangentbord som jag använder från soffan 5 meter bort. Kan något sådant påverka?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Master of Overkill

15 % usage dock har jag 8 core cpu

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Hej igen!
FPS ser normalt ut när jag mäter med MSI Afterburner.
Det vore jätteintressant att se CPU-värden från fler användare
Ps. Kan det vara så att mitt grafikkort är för svagt för att driva Dota 2 i 144 hz och att det snarare är det som orsakar känslan av seghet? (Borde det då inte synas fps-drops?)

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

om dina vänner har bara 15-25% cpu användning i ett sånt här spel så måste dom ha 8kärning cpu eller nåt annars är det ju fan omöjligt, man har sån låg användning bara i windows lite efter att ha öppnat några program så vettefan om det dära stämmer..

Permalänk

Uppdatering: Har följt GPU-användning I MSI Afterburner och noterat att det ligger kring 90 % när jag spelar Dota 2.
Känner spontant att det är ganska högt för det kort jag har, men är bara en känsla. Kanske är det så pass krävande att spela saker i 144 fps. Problemen kvarstår, men det tycks inte som att CPUn är orsaken.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ska kolla ikväll. Har en i5:a själv, men ett 770. Postar resultat efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Uppdatering: Har följt GPU-användning I MSI Afterburner och noterat att det ligger kring 90 % när jag spelar Dota 2.
Känner spontant att det är ganska högt för det kort jag har, men är bara en känsla. Kanske är det så pass krävande att spela saker i 144 fps. Problemen kvarstår, men det tycks inte som att CPUn är orsaken.

Startade ett game mot bottar för dig. Jag har ett Asus 280x DC2 samt 4770k. Ligger på 22-27% ibland spikar det till 35% på dota. GPU usage på 20-30%

1080@60 btw

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Startade ett game mot bottar för dig. Jag har ett Asus 280x DC2 samt 4770k. Ligger på 22-27% ibland spikar det till 35% på dota. GPU usage på 20-30%

1080@60 btw

Hej Hzup, tack för ditt post!
Dina värden ser rimliga och fina ut; ungefär sådana värden jag hade förväntat mig att min egen dator skulle ligga på.
Jag har just nu även en URL="http://www.teamliquid.net/forum/tech-support/481669-possible-..."]löpande tråd på teamliquid.net[/URL] där jag fått god hjälp med tänkbara förklaringsmodeller.

Nuvarande teori är att CPU och GPU drivs upp i sådan hög procentuell belastning på grund av att jag spelar i 144 hz. Jag visste att 144 hz krävde mer av hårdvaran (förstås), men att skillnaden skulle vara så stor hade jag inte insett. Det tycks nätt och jämnt som att mitt grafikkort (Sapphire Radeon r9 280x) klarar av att driva Dota 2 i 144 hz på högre grafikinställningar (över 90 % belastning på GPU i snitt när mätt med MSI Afterburner; i kombination med 50-55 % CPU-belastning).
Detta tycks dock inte kunna förklara mina besvär (microsuttering) helt, så min felsökning löper vidare. Jag försöker hålla denna tråd uppdaterad vartefter jag närmar mig en klarare bild

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Hög belastning av CPU och GPU i spel är normalt och förväntat om man inte kör med någon form av FPS-begränsning (vsync). Jag tycker inte att du har gett en speciellt bra problembeskrivning. Först säger du att spelet "segar ned sig", och nu säger du att det är micro-stuttering.

Jag tror på mjukvarufel. Testa lite olika drivrutiner och stäng ner allting som körs i bakgrunden i felsökningssyfte.

Permalänk
Medlem

Borde vara normalt då det är ett krävande spel, speciellt jämfört med andra spel i genren så som LoL.

Inte helt säker men tror jag ligger ganska jämnt med cpu användning i Dota 2 med min 4790K, kanske lite lägre. Angående microstuttering så har jag också fått det, men inget som händer hela tiden. Samt tearing när jag stänger av v-sync.

Permalänk
Skrivet av widL:

Hög belastning av CPU och GPU i spel är normalt och förväntat om man inte kör med någon form av FPS-begränsning (vsync). Jag tycker inte att du har gett en speciellt bra problembeskrivning. Först säger du att spelet "segar ned sig", och nu säger du att det är micro-stuttering.

Jag tror på mjukvarufel. Testa lite olika drivrutiner och stäng ner allting som körs i bakgrunden i felsökningssyfte.

Hej widL, det är okej, jag håller med om att min problembeskrivning brister. Som jag tror att jag nämnt så har jag svårt att exakt beskriva känslan och har svårigheter att hålla isär termer. För mig tillhör microstuttering familjen "sega ned sig", men jag inser från ditt post att detta är långt ifrån säkert (om ens sant!).

Edit: Hittade detta videoklipp från någon som har grövre microstuttering. Detta är inte det jag upplever. Då kanske termen "input lag" ligger närmre till hands för att beskriva mitt problem (svårt detta med exakta termer för att beskriva ett något diffust problem). Jag upplever ett visst delay i varje action jag gör.
- Det är bra att du kritiserar min problemformulering; viktigt att jag uttrycker mig så korrekt som möjligt för att få bra hjälp! Jag har redigerat mitt original-post för att förtydliga det hela något samt ge en liten uppdatering för nya läsare.

Jag gjorde senast häromdagen en clean reinstall av Win8, men jag kan absolut testa att manuellt söka upp bakgrundsprocesser och se vad som händer. Får bli dagens projekt efter jobbet.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är just input lag som du upplever.
Tex en trådlös mus eller trådlöst TB?
Är alla USB- sladdar kopplade direkt i datorn eller går de via någon typ av USB-router?

Om du har något av detta så testa att koppla mus och tb direkt i burken.

Visa signatur

Keep your Cool.

Permalänk
Medlem

Tillbaka igen. Provade nyss, och då har jag stadiga 20-30% CPU användning under ett game.

Permalänk
Skrivet av Vovons:

Det är inte så att det är just input lag som du upplever.
Tex en trådlös mus eller trådlöst TB?
Är alla USB- sladdar kopplade direkt i datorn eller går de via någon typ av USB-router?

Om du har något av detta så testa att koppla mus och tb direkt i burken.

Hej Vovons,
Jag använder en Razer Deathadder (2013 ed) och ett mekaniskt tangentbord (CM Storm quickfire xt).
Alla sladdar är inkopplade direkt till datorn.

Just nu knegar jag på med det jag har; det fungerar men är inte perfekt. Har ett par andra forum-trådar igång och tar mig sakteliga fram.
Kort och gott: Ger inte upp på detta projekt, men har lite stilltje just nu.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Har du gtx 970? Inte hittat om du skrivit det någonstans, dota2+gtx 970=microstutters, har det själv. Dota 2 drar riktigt mycket cpu, vet dock inte om dina värden är över medel.
Skriv in -high i set launch options i steam dota 2.
Angående input lag, så kan jag ge dig lite tips. Skriv cl_interp 0 och cl_interp_ratio 1 i console, om du får packet loss av detta så skriv cl_cmdrate 60 & cl_updaterate 60 (de är 30 ursprungligen), men som sagt BARA om du får packet loss, så spelet skippar på tok för mycket. Skriv också engine_no_focus_sleep 0. Det är främst interpen som kommer göra att ditt spel känns mycket snabbare.

Ändra också i nvidia inställnigar till enskärmsläge, finns lite fler grejer som du kan optimera, är på mobilen nu så minns inte allt.

Alla proffs använder de här så det är inga probs

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är någon bra idé att använda cl_interp_ratio 1. Att proffsen skulle använda det är mycket möjligt men då är det troligtvis när dom spelar på LAN. Spelar man på nätet tror jag det är bättre med cl interp_ratio 2 och cl_interp 0.
Det blir alltid små variationer i hur mycket fördröjning man har i nätverket och sätter man sin interpolering för snävt och nätverkspaketet från servern är lite försenad kommer datorn göra en så kallad extrapolate och själv gissa vad som ska hända i spelet.

Permalänk

Tror man måste ha interp_ratio på 1 annars får man inte lägsta möjliga lerp value. Jag har kört me dessa settings i ett år och varenda gång jag lirar hos polare eller ngt innan jag kommit på o ändra så känna det som man kör på us east

Permalänk
Medlem

Ja precis med cl_interp_ratio 1 får man lägre lerp (mindre fördröjning). Vad jag menar är att sätter man för låg cl_interp_ratio kan man få sämre prestanda när man spelar på nätet på grund av dom variationer i fördröjning man har på internet.

Lerp:en är en slags buffert för att få spelet att flyta mjukare över nätverket. Om bufferten är ställd till att vara väldigt liten och nätverkspaketet kommer lite sent tar bufferten slut och spelet fungerar inte längre optimalt.

Permalänk

Japp det förstår jag, men man månste ha interp_ratio 1 för att få lerpen på 33,3 ms. Sätter man den på 2 så får man 66,6 ms på lerp. Har man problem med interp 0 och interp_ratio 1 så är det mycket bättre att finjustera med update och cmdrate, då kommer du kunna spela med låg input delay utan att få packetloss.

Permalänk
Inaktiv

Fps

Jag tror dota har 120 som max fps och om din skärm är 144hz kan det bli strul, om du inte har höj max fps till 144. Annars se till att vsync och sånt inte är på.

Permalänk
Medlem

Har du Dota installerat på SSD? Annars kan du testa det.
Helt säker på att du har "hög prestanda" på i energi sparalternativ eller egenprofil med alla energispar avstängda.

Vore även bra om en kompis också testa o se om de upplever samma sak eller om du bara inbillar dig som du eventuellt trodde i din andra tråd.

Avinstallerade tyvärr dota för att få plats med GTA igår så kan inte kolla CPU själv.