Eftermarknadskylare till förköpt asus dator.

Permalänk
Medlem

Eftermarknadskylare till förköpt asus dator.

Tråden är exakt kopierad från en annan forum del, men jag fick råd om att posta här också.

Hej,

Det är så att min vän har köpt en förbyggd ASUS dator och han vill nu uppgradera sin cpu-kylare då han tycker att temperaturerna är rätt så höga.

Problemet är bara att det inte står vilka fläktar som fungerar, men han har stått och mätt nu och har fått en ganska så bra bild över utrymmet, men han är inte riktigt säker.

Så vad jag då undrar är om en Hyper 212+ skulle fungera med datorn han har. Han sitter med en dator i Asus G10-serien, alltså en färdigbyggd dator, då alla chassin ser likadana ut i serien enligt honom själv så om det fungerar till en dator, så fungerar det i nästa.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Exakta speccs blir lite svårt, men jag kan på ett ungefär vad han sitter med.

I7 4790
GTX 760 3/4GB
1Tb HDD
550W psu
16GB ram

Permalänk
Medlem

Om han har ett i7 4790 så har han sockel LGA1150 på moderkortet. Alla kylare som har brackets för LGA 1150 funkar bra! Osäker om Hyper 212+ har brackets för just LGA1150 men vet att Hyper 212 EVO har det iaf.

EDIT: Har du något namn på moderkortet? Ska stå på själva moderkortet, typ Maximus VI eller liknande.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Om han har ett i7 4790 så har han sockel LGA1150 på moderkortet. Alla kylare som har brackets för LGA 1150 funkar bra! Osäker om Hyper 212+ har brackets för just LGA1150 men vet att Hyper 212 EVO har det iaf.

Jo, det var en EVO vi tänkte på, men vi visste inte om det fanns tillräckligt med utrymme i chassit bara, så därför tänkte jag att jag kan fråga här åt honom. Det känns liksom lite dumt att köpa någonting och sedan få reda på att det inte passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMod:

Jo, det var en EVO vi tänkte på, men vi visste inte om det fanns tillräckligt med utrymme i chassit bara, så därför tänkte jag att jag kan fråga här åt honom. Det känns liksom lite dumt att köpa någonting och sedan få reda på att det inte passar.

Kylaren ska nog kunna monteras på moderkortet utan problem. Men du måste även mäta chassit och se till att kylaren får plats i den också. Hyper 212 EVO är 159 mm högt. Men från bilden ser det ut att passa (mät ändå för säkerhets skull).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Om han har ett i7 4790 så har han sockel LGA1150 på moderkortet. Alla kylare som har brackets för LGA 1150 funkar bra! Osäker om Hyper 212+ har brackets för just LGA1150 men vet att Hyper 212 EVO har det iaf.

EDIT: Har du något namn på moderkortet? Ska stå på själva moderkortet, typ Maximus VI eller liknande.

Stämmer inte alls. Många OEM moderkort kan köra egna hål/brackets som ej följer standarden. TS gör rätt med att fråga asus.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Stämmer inte alls. Många OEM moderkort kan köra egna hål/brackets som ej följer standarden. TS gör rätt med att fråga asus.

Därav min fråga om vilket moderkort det gällde. Dock ser hålen ut att passa LGA1150 kylare men är självfallet inte helt hundra på detta.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Stämmer inte alls. Många OEM moderkort kan köra egna hål/brackets som ej följer standarden. TS gör rätt med att fråga asus.

Inte varit med om att de inte följer standarden. Har Intel inte speciella regler för sådant?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Inte varit med om att de inte följer standarden. Har Intel inte speciella regler för sådant?

Jag plockade isär en OEM dator vars backplate ej gick att byta ut och gjord för endast den speciella kylaren. Det var LGA 1155 :/

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag plockade isär en OEM dator vars backplate ej gick att byta ut och gjord för endast den speciella kylaren. Det var LGA 1155 :/

Fast det är ju en backplate. Hålen är ju fortfarande de samma?
Var backplaten inte bara fast limmad då?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag är vännen i fråga och jag har kollat upp vilket moderkort som sitter i datorn och det är H97-PRO. Vet inte om det är den senaste modellen eller en äldre.

Edit: h97_pro/G10AJ/DP_MB är det som står på moderkortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperMod:

Tråden är exakt kopierad från en annan forum del, men jag fick råd om att posta här också.

Hej,

Det är så att min vän har köpt en förbyggd ASUS dator och han vill nu uppgradera sin cpu-kylare då han tycker att temperaturerna är rätt så höga.

Problemet är bara att det inte står vilka fläktar som fungerar, men han har stått och mätt nu och har fått en ganska så bra bild över utrymmet, men han är inte riktigt säker.

Så vad jag då undrar är om en Hyper 212+ skulle fungera med datorn han har. Han sitter med en dator i Asus G10-serien, alltså en färdigbyggd dator, då alla chassin ser likadana ut i serien enligt honom själv så om det fungerar till en dator, så fungerar det i nästa.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Exakta speccs blir lite svårt, men jag kan på ett ungefär vad han sitter med.

I7 4790
GTX 760 3/4GB
1Tb HDD
550W psu
16GB ram

http://i.imgur.com/9sxXNYZ.jpg?1

Hej,

Det är standard 1150-fästning på kylaren, och höjden på chassits insida är mer än 15,9cm som Hyper 212 Evo är. Det ska inte vara några problem att byta kylaren. Ha bara inte för mycket kylpasta på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Passa på att byta fläkten som suger ut värmen från chassit. Ser att det finns skruvhål för en störra fläkt där! Likaså finns det skruvhål för en fläkt i fronten för insug.

Edit: Köp tryckluft på burk och blås rent cpu-kylaren du har, så blir det garanterat bättre temps (ser ut att vara rätt igendammad)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"