Permalänk
Medlem

Nybyggd dator hittar ej hårddisk!

Hej

Jag har nu köpt en dator i delar och installerat allt. Problemet är när jag skall installera windows så hittar kan jag inte välja hårddisken som jag köpt som ett alternativ. Det går ej alltså att hitta någon form utav hårddisk.

Modekort: MSI Z97 PC Mate
Hårddisk: Samsung SSD EVO 850-Series 120GB
Ramminnen: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION
Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Chassi: Fractal Design Core 3000 USB 3.0 Svart
Nätagg: Corsair CX 750M 80+ Bronze Modulär
CD läsare: Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Bulk

Har försökt googla mig fram sedan igår för att hitta en lösning men kommer inte fram till något.
Finns det någon som vet hur jag kan göra för att felsöka / fixa problemet ?

Mvh
Linus

Permalänk
Medlem

Kan du se disken i BIOS?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Det kan hända ditt moderkort har en bunt sata-portar som används för raid, då måste du ladda drivrutinerna för dessa.
Alternativt kan du flytta hårddisken till dina standardportar så bör det också fungera.

Här är en liten guide:
http://www.eightforums.com/tutorials/9573-sata-driver-load-wi...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Kan du se disken i BIOS?

Hej Johan, Jag har aldrig varit inne i Click BIOS 4 innan och försöker hitta hur jag ska lägga hårddisken här eller ens se om den finns. Men förstår inte riktigt hur jag skall göra "/

Skrivet av WarWolf.667:

Det kan hända ditt moderkort har en bunt sata-portar som används för raid, då måste du ladda drivrutinerna för dessa.
Alternativt kan du flytta hårddisken till dina standardportar så bör det också fungera.

Här är en liten guide:
http://www.eightforums.com/tutorials/9573-sata-driver-load-wi...

Hej WarWolf.667, jag ser guiden du länkat. Jag skulle vilja göra så men jag vet inte riktigt var jag skall hitta rätt drivrutiner som skall få det att fungera. Dock så använder jag Windows 7 skiva men antar att principen är den samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiwih:

Hej WarWolf.667, jag ser guiden du länkat. Jag skulle vilja göra så men jag vet inte riktigt var jag skall hitta rätt drivrutiner som skall få det att fungera. Dock så använder jag Windows 7 skiva men antar att principen är den samma.

Jo principen är den samma, lättast är dock att flytta disken till den andra sata-kedjan om det är det som är felet.
De sata-portar som är inbyggda på ditt moderkort bör ha inbyggt stöd i windows nämligen så då behöver du inte leta efter drivrutiner.

Normalt har portarna olika färg beroende på vilken krets de tillhör, eller sitter på två olika ställen.
Lättast är att kolla moderkortsmanualen.

Men oavsett detta bör hårddisken dyka upp i BIOS/UEFI.
För att komma år BIOS/UEFI så trycker man en viss tangent när datorn startar, esc, del etc (bör stå på skärmen under boot, alternativt kolla moderkortsmanualen)

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Jag startade om datorn en gång med bara ström till SSD disken. Sen startade jag om igen med den inkopplad till moderkortet. Den lyckades hitta den automatiskt Så tack för er tid.

Vänliga Hälsningar
Linus