Hur delar jag bäst mobilens 4G med stationär PC?

Permalänk
Medlem

Hur delar jag bäst mobilens 4G med stationär PC?

Eftersom min mobiloperatör tvingar på mig ett dubbelt så dyrt abonnemang men med snabbare (och fri) surf funderar jag på att säga upp mitt fasta bredband (100/10, fiber) och använda mig av mobilens istället.
Jag kommer att få 10-40 Mbit i 4G.

Vilken är den bästa lösningen för att kunna dela med mig av mobilens uppkoppling till min stationära dator, utan att flaskhalsa på vägen?
Köper jag en Wi-Fi-USB-adapter och använder "internetdelning" på mobilen, eller finns det någon bättre lösning?
Kan jag helt enkelt koppla in en USB-kabel i mobilen och dela det den vägen? Nackdelen blir ju att mobilen måste vara fysiskt ansluten till datorn hela tiden i så fall...

(En gammal "Inteno x6546" bör knappast kunna ta emot en trådlös anslutning genom internetdelning från mobilen va?
Misstänker för övrigt att BBB vill ha tillbaka routern ifall jag säger upp mitt abonnemang...)

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk

Det bör gå bra att sammanlänka med USB-kabel, yup. Antingen det eller USB->wifi-adapter. I övrigt finns det nog inte så många bra alternativ tror jag.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

Jag använder själv min oneplus one via medföljande usb-kabel och aktiverar tethering, funkar fint och har hastigheter mellan 20-100mb

Går ju också att göra telefonen till surfpunkt och att dela där via om du vill dela till flera datorer, detta har jag också testat och hade 93mb ner på mobilen och 91ner på laptopen hoppas detta är till någon hjälp, skrivet från telefonen så ber om ursäkt ifall stavfel finns

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken operatör erbjuder fri surf på 4g ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Det bör gå bra att sammanlänka med USB-kabel, yup. Antingen det eller USB->wifi-adapter. I övrigt finns det nog inte så många bra alternativ tror jag.

Skrivet av razerpathana:

Jag använder själv min oneplus one via medföljande usb-kabel och aktiverar tethering, funkar fint och har hastigheter mellan 20-100mb

Går ju också att göra telefonen till surfpunkt och att dela där via om du vill dela till flera datorer, detta har jag också testat och hade 93mb ner på mobilen och 91ner på laptopen hoppas detta är till någon hjälp, skrivet från telefonen så ber om ursäkt ifall stavfel finns

Antar att Wi-Fi-adapter som USB blir smidigast..
Spelar det roll vad man köper för någon? Och tex pingen bör inte försämras nämnvärt med Wi-Fi-USB va?

Skrivet av mrqaffe:

Vilken operatör erbjuder fri surf på 4g ?

I dagsläget erbjuder Universal Telecom fri surf i 4G (dock enbart 1 Mbit) för 77:- per månad.
Telenor ändrar abonnemangsform för befintliga kunder med fri surf till något av dessa erbjudanden (beroende på vad man haft innan)

http://www.telenor.se/privat/kundservice/abonnemang/frisurf.h...

http://www.telenor.se/privat/kundservice/abonnemang/frisurfpo...

Finns tråd om det här, men gäller som sagt enbart befintliga kunder.

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1355743-te...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk

Har lägre ping med mitt 4g telefon abonemang än vad jag har på vårt hemma adsl på 10/1
4g har jag ungefär 20-35 ping och hemmanätet 37-39ping

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet kring Wi-Fi-adaptrar från Aliexpress?
Antar att de här bör funka fint med internetdelning från mobilen?
Och blir mottagningen märkbart bättre med antenn? (bor i en etta ändå så)

http://www.aliexpress.com/item/Mini-USB-wi-fi-WiFi-wi-fi-wifi...

http://www.aliexpress.com/item/Mini-USB-150Mbps-802-11n-g-b-w...

http://www.aliexpress.com/item/Mini-USB-WiFi-Wireless-802-11-...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

Eftersom min mobiloperatör tvingar på mig ett dubbelt så dyrt abonnemang men med snabbare (och fri) surf funderar jag på att säga upp mitt fasta bredband (100/10, fiber) och använda mig av mobilens istället.
Jag kommer att få 10-40 Mbit i 4G.

Vilken är den bästa lösningen för att kunna dela med mig av mobilens uppkoppling till min stationära dator, utan att flaskhalsa på vägen?
Köper jag en Wi-Fi-USB-adapter och använder "internetdelning" på mobilen, eller finns det någon bättre lösning?
Kan jag helt enkelt koppla in en USB-kabel i mobilen och dela det den vägen? Nackdelen blir ju att mobilen måste vara fysiskt ansluten till datorn hela tiden i så fall...

(En gammal "Inteno x6546" bör knappast kunna ta emot en trådlös anslutning genom internetdelning från mobilen va?
Misstänker för övrigt att BBB vill ha tillbaka routern ifall jag säger upp mitt abonnemang...)

BBB kommer sannolikt kräva tillbaka sin router.

Enklast är att köra USB-kabel och dela så, men som du säger måste mobil då givetvis vara ansluten till datorn eller annan utrustning när du vill använda det.
Smidigast är nog att köra hotspot och skaffa någon adapter eller nätverkskort som stödjer trådlöst. Då kan du ha flera enheter anslutna samtidigt utan att behöva springa runt med USB-kabel mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken operatör erbjuder fri surf på 4g ?

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1355743-te...

Skrivet av Timilim:

Eftersom min mobiloperatör tvingar på mig ett dubbelt så dyrt abonnemang men med snabbare (och fri) surf funderar jag på att säga upp mitt fasta bredband (100/10, fiber) och använda mig av mobilens istället.
Jag kommer att få 10-40 Mbit i 4G.

Vilken är den bästa lösningen för att kunna dela med mig av mobilens uppkoppling till min stationära dator, utan att flaskhalsa på vägen?
Köper jag en Wi-Fi-USB-adapter och använder "internetdelning" på mobilen, eller finns det någon bättre lösning?
Kan jag helt enkelt koppla in en USB-kabel i mobilen och dela det den vägen? Nackdelen blir ju att mobilen måste vara fysiskt ansluten till datorn hela tiden i så fall...

Bäst är usb-kabel och låta datorn dela till eventuella andra enheter. Köpa en docka till telefonen?
Wifi är ju smidigare som du är inne på, men du kommer ändå behöva ladda om telefonen ska leka modem. Och jag gissar att wifi-delning kan begränsa hastigheten om du har bra täckning.

Jag kommer få samma abonnemang förresten, men skulle inte få för mig att säga upp fibern för det, men bor du ensam i en etta med fåtal anslutna enheter är det såklart en möjlighet att spara några hundralappar i månaden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1355743-te...

Bäst är usb-kabel och låta datorn dela till eventuella andra enheter. Köpa en docka till telefonen?
Wifi är ju smidigare som du är inne på, men du kommer ändå behöva ladda om telefonen ska leka modem. Och jag gissar att wifi-delning kan begränsa hastigheten om du har bra täckning.

Jag kommer få samma abonnemang förresten, men skulle inte få för mig att säga upp fibern för det, men bor du ensam i en etta med fåtal anslutna enheter är det såklart en möjlighet att spara några hundralappar i månaden.

Ja, även om man behöver ha telefonen inkopplad med tanke på hur mycket batteri datadelning drar, är det ju ändå bättre att dela via Wi-Fi eftersom man annars förlorar internetförbindelsen på datorn så fort man tex tar upp den för att svara vid inkommande samtal eller liknande..

Pingen blir inte lidande av Wi-Fi jämfört med USB-kabel va?

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

Ja, även om man behöver ha telefonen inkopplad med tanke på hur mycket batteri datadelning drar, är det ju ändå bättre att dela via Wi-Fi eftersom man annars förlorar internetförbindelsen på datorn så fort man tex tar upp den för att svara vid inkommande samtal eller liknande..

Pingen blir inte lidande av Wi-Fi jämfört med USB-kabel va?

Man kan svara utan att dra ur sladden? Eller ha headset om den sitter i en docka?

Sladd är alltid bäst men tror inte wifi ger någon nämnvärd skillnad i latency om det är någorlunda fritt från störningar.
Jag får mer eller mindre samma resultat via wifi som med nätverkskabel iaf, har inte testat med telefonen som hotspot dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Varför byte du inte bara abonemang? Förstår verkligen inte varför någon skulle vilja säga upp sin fiber-uppkoppling.

Först skriver du att du kommer att få 10 till 40 Mbit/s med 4G, sedan 1 Mbit/s. Vad är det som gäller?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Lånar tråden lite 😁

Kan man göra detta, fast med ett PS4? Min flickvän lånar grannens nät men uppkopplingen är kass. Att teckna eget bredband kostar 1500 att starta upp. Hon har ett 20 gig. Abb. på mobilen om hon funderar på att uppgradera till obergänsat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spaceman81:

Kan man göra detta, fast med ett PS4? Min flickvän lånar grannens nät men uppkopplingen är kass. Att teckna eget bredband kostar 1500 att starta upp. Hon har ett 20 gig. Abb. på mobilen om hon funderar på att uppgradera till obergänsat.

Skickades från m.sweclockers.com

De allra flesta mobiler stödjer "tethering" direkt eller via nån app så sök efter tethering eller hotspot och telefonmodellen så borde det gå att hitta vad som krävs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De allra flesta mobiler stödjer "tethering" direkt eller via nån app så sök efter tethering eller hotspot och telefonmodellen så borde det gå att hitta vad som krävs.

Låter ju bra. Har dock hört att anslutningen bryts om man tar emot samtal.

Sen undrar jag vilken hastighet man får ut på "H" och "H+"? Det bör inte vara några problem att strömma i HD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spaceman81:

Låter ju bra. Har dock hört att anslutningen bryts om man tar emot samtal.

Sen undrar jag vilken hastighet man får ut på "H" och "H+"? Det bör inte vara några problem att strömma i HD?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om det bryter vid samtal men det beror nog på kombination av operatör och telefon, man kan ju hursomhelst inte samtala via 4g nät.
Hastigheten får du nog mäta för uppkopplingens teoretiska max ger dig bara ett "upp till"värde" H och H+ betyder nog att du bara har 3g, HSDPA och HSPA+ men är det bra förhållanden så räcker det för videoströmmning så länge det inte är 4k

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.