Köpa från pcpartpicker

Permalänk
Medlem

Köpa från pcpartpicker

Jag har satt ihop en liten data på pcpartpicker och hur gör man när man ska köpa? Köper man del för del och vad är frakten för allt? Där det står hur mycket det kostar står det shipping 2.7$ men är det för alla delar? fattar noll :/

Visa signatur

Mvh Jylckan

Permalänk

Man får gå in på t ex Webhallen och får räkna med att inte exakt alla komponenter finns med. Om vi säger att du har en Z97 på PcPartPicker och sen att den inte finns i sverige så är det bara till att ta ett moderkort med samma socket!

Edit: Du kan i princip inte köpa en hel dator därifrån, då t ex PSU:n och chassit väger mycket. Så det blir mycket dyrare med tanke på tullen.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera det då det är tänkt till amerikanska konsumenter (och några fler). Du kanske kan beställa ändå men förlorar alla svenska garantier etc. Tag det via en svensk återförsäljare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skulle inte rekommendera det då det är tänkt till amerikanska konsumenter (och några fler). Du kanske kan beställa ändå men förlorar alla svenska garantier etc. Tag det via en svensk återförsäljare.

Ok men vilken butik har billigast delar eller borde man köpa från olika?

Visa signatur

Mvh Jylckan

Permalänk

Webhallen, Inet, Komplett

Helst samma (tänker mest på frakten och att kompomenterna kommer i samma tid)

Permalänk
Skrivet av Jylckan:

Ok men vilken butik har billigast delar eller borde man köpa från olika?

Prisjakt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Prisjakt...

Håller med. Skapa en lista på prisjakt där alla dina delar du vill köpa är med, och låt prisjakt prisoptimera listan åt dig. Alternativt välja vilka butiker som skall ingå.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Prisjakt...

Skrivet av seigmenn:

Håller med. Skapa en lista på prisjakt där alla dina delar du vill köpa är med, och låt prisjakt prisoptimera listan åt dig. Alternativt välja vilka butiker som skall ingå.

Ok ska kolla upp hur man gör en lista där tackar

EDIT: Jag kollade priser och det blev ca 2000 kroner dyrare än pcpartpicker

Visa signatur

Mvh Jylckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jylckan:

Ok ska kolla upp hur man gör en lista där tackar

EDIT: Jag kollade priser och det blev ca 2000 kroner dyrare än pcpartpicker

Allt är dyrare i Sverige pga skatter, Sverige är en välfärdsstat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jylckan:

Ok ska kolla upp hur man gör en lista där tackar

EDIT: Jag kollade priser och det blev ca 2000 kroner dyrare än pcpartpicker

Ja, men du lär åka på både tull och moms vid införseln till Sverige om nu inte företaget ligger inom EU. Du förlorar allt gällande konsumentköplagen och distansköplagen om du köper utanför också. Ett visst konsumentskydd finns inom EU, men inte så starkt som det du har i Sverige.

Du avgör själv hur du vill göra, men kollar tullen ditt paket så åker du på moms, på värdet av varorna och tull-avgiften.

Kolla här för att få en hum om vad införseln kan tänkas kunna landa på.
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4....

Permalänk
Medlem

jag ska kolla upp det lite mer och fråga dem angånde tull/frakt osv om man skulle frakta det till sverige

Visa signatur

Mvh Jylckan

Permalänk
Inaktiv

Kan nog garantera dig att det blir dyrare sen efter tull/moms om du köper från pcpartpicker.

Permalänk
Medlem

Pcpartpicker är väl som prisjakt fast dator delar och att du kan köpa genom dom? Alltså bör frakt kostnaden vara peer affär och sen skickas det från dom olika affärerna som det är billigast ifrån?

Räkna med minst 25%+100kr / paket, redan vid 5 affärer är du uppe i minst 500kr som ska betala till frakt bolaget som förtullar här i Sverige. Visst kan du ha nåt paket som slinker igenom tullen men det är inget jag skulle räkna med.

Permalänk
Medlem

Om man fyller i avgiftsguiden på tullverkets hemsida som länkades ovan så går det ju att se om man kommer tjäna något. Grovt räknat kan man väl säga att du kommer få lägga på ca 30% på köpesumman från pcpartspicker. Så det skulle vara lönt att beställa därifrån om du kommer tjäna mer än 30% jämfört med de svenska priserna.

En överslagsräkning på delar för 1500 dollar + uppskattad frakt skulle kosta 17500 SEK efter tull och avgifter.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Man kan i inte köpa via pcpartpicker utan får gå vidare till varje enskild firma och köpa sina grejer och där börjar problemet för oss svenskar, i min lista fanns dessa företag

Newegg (skickar inte till Sverige)
Superbizz (skickar inte till Sverige)
Amazon.com
Outletpc (30$ frakt för 1 hårddisk!!)

Så du måste vara noga med vilka affärer du tar prylarna ifrån du lägger i listan/ byta affär om dom inte skickar till Sverige. Och frakt priserna du ser gäller bara amerikanerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Pcpartpicker är väl som prisjakt fast dator delar och att du kan köpa genom dom? Alltså bör frakt kostnaden vara peer affär och sen skickas det från dom olika affärerna som det är billigast ifrån?

Räkna med minst 25%+100kr / paket, redan vid 5 affärer är du uppe i minst 500kr som ska betala till frakt bolaget som förtullar här i Sverige. Visst kan du ha nåt paket som slinker igenom tullen men det är inget jag skulle räkna med.

Jo det kan nog bli mer än så

Skrivet av seigmenn:

Om man fyller i avgiftsguiden på tullverkets hemsida som länkades ovan så går det ju att se om man kommer tjäna något. Grovt räknat kan man väl säga att du kommer få lägga på ca 30% på köpesumman från pcpartspicker. Så det skulle vara lönt att beställa därifrån om du kommer tjäna mer än 30% jämfört med de svenska priserna.

En överslagsräkning på delar för 1500 dollar + uppskattad frakt skulle kosta 17500 SEK efter tull och avgifter.

Jo det är ju lite mer än vad jag tänkt mig

Skrivet av fax110:

Man kan i inte köpa via pcpartpicker utan får gå vidare till varje enskild firma och köpa sina grejer och där börjar problemet för oss svenskar, i min lista fanns dessa företag

Newegg (skickar inte till Sverige)
Superbizz (skickar inte till Sverige)
Amazon.com
Outletpc (30$ frakt för 1 hårddisk!!)

Så du måste vara noga med vilka affärer du tar prylarna ifrån du lägger i listan/ byta affär om dom inte skickar till Sverige. Och frakt priserna du ser gäller bara amerikanerna.

Då blir det nog inte pcpartpicker

Visa signatur

Mvh Jylckan

Permalänk
Inaktiv

Gör listan på Prisjakt istället.

Permalänk
Medlem

Du skulle inte vilja dela med dig utav vilka delar som det gäller?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Du skulle inte vilja dela med dig utav vilka delar som det gäller?

Jag har tänkt lite och istället för köpa ny data så ska jag uppgradera min nuvarande

Visa signatur

Mvh Jylckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocatfemniofem:

Webhallen, Inet, Komplett

Helst samma (tänker mest på frakten och att kompomenterna kommer i samma tid)

Nja!
Chassi/skärm skickas ju i 99,999% av fallen separat och även om det ej finns nåt på lager/etc så brukar dom ju dela upp ordern i flera paket.
Så att allt kommer samtidigt är inte alltid rätt även om du bara handlat ifrån en butik.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!