tips från er kunniga till en nybörjare. strema hd enkelt.

Permalänk
Medlem

tips från er kunniga till en nybörjare. strema hd enkelt.

Som rubriken lyder.

Vill strema film från datorn till tv:n så smidigt som möjligt. HD kvalite utan problem.

Vilken är den mest kompletta mediaspelaren?

Permalänk
Inaktiv

Folk verkar gilla Chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Folk verkar gilla Chromecast.

Jodå, den funkar bra

Permalänk
Medlem

Om du har en smart tv. Kan du använda t.ex divx player

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

använder hdmi kabel o har TV o datorskärmen i samma funkar skit smidigit för mig men jag bor i en 40kvm etta annars har jag hört gott om chromecast

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

Vill man ha något lite mer mångsidigt kan man köra på en Raspberry Pi. Det finns t.ex. en Kodi-variant (f.d. XBMC) som inte är särsklit svårt att komma igång med.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

jag vill alltså streama trådlöst

Permalänk
Medlem

en liten å enkel bra mediaspelare..

pengar är ingen trång sektor.

Permalänk
Medlem

Jag kör en chromecast nere i hembiorummet, som tar emot sändningen (oftast) från en av datorerna på kontoret. Fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

okej. får kanske bli en chromevast

Permalänk
Medlem

men jag läste något om chromecast att dom gjort någon spärr för att streama nedladdat material. filmer osv

stämmer det?

jag vill alltså streama nedladdat material

Permalänk
Medlem

Plex!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Sjukt bra men kräver ju lite kraft !

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

om du streamar nedladdat kan jag rekommendera att du använder tex raspberry pie med raspBMC.

eller om du inte har något problem med cash kan jag rekommendera min setup jag använder hemma:
boxee & nas server. läggs dock ganska feta summor på det. boxee går inte att få nytt idag, så begagnat på den ~300-500kr. 4bay nas server ~2000-3000kr, 4x xTB hårddiskar ~4800-7200kr (beroende på storlekarna på hårddiskarna du väljer, jag kör 4st 3tb wd red).
sätter man upp det i raid 5 så får du totalt 7.8tb med storage space att ha film på som du lätt får tag på genom din boxee rakt till tvn.
i boxeen sätter du endast upp vad din nas server heter och länkar den till en mapp på nas servern (tex filmer) och sen kan den streama allt från mkv till avi. klarar brödrostkvalitet till 3d 1080p

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Sjukt bra men kräver ju lite kraft !

eftersom pengar inte var något problem borde inte kraft heller vara nåt problem.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

plex är för stor.

vill ha en så liten som möjligt men kunna strema trådlöst bra. hd material.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag en m-ITX windowsburk som agerar HTPC och NAS. På denna kör jag Plex och AirSync (ger datorn samma funktionalitet som en AppleTV).

Funkar bra för mig.

Annars Chromecast eller AppleTV, beroende på vad du kör för telefon.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

plex är för stor.

vill ha en så liten som möjligt men kunna strema trådlöst bra. hd material.

Vad menar du med för stor, plex i sig är inte stort bara filerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om du streamar nedladdat kan jag rekommendera att du använder tex raspberry pie med raspBMC.

Raspbmc kommer inte få några fler uppdateringar iom att Sam Nazarko lägger allt krut på OSMC (vilken fungerar utmärkt på Raspberry Pi, både B & 2)

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Om pengar inte är nått problem och du inte vill bygga själv så https://www.inet.se/produkt/1971564/asrock-vision-x420d-b-cor... + http://kodi.tv/download/ litet o bra system med senaste trådlösa AC

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

plex är för stor.

vill ha en så liten som möjligt men kunna strema trådlöst bra. hd material.

Har du en smart tv? Jag har plex till min samsung och streamar genom nätverket, mycket smidigt och man kan kolla vart som helst i världen med sitt konto!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

En liten och komplett mediaspelare.

Är ute efter en bra och komplett mediaspelare som jag kan lägga över mina filmer på och sedan få det snyggt i menyerna. Gärna att den automatiskt lägger upp filmerna snyggt i menyerna.

Finns de någon bra för för max 2000 kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En htpc med kodi

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

* HTPC med KODI
* http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2814067
* Rpi 2 med openelec

Permalänk
Medlem

The little black box ser intressant ut faktiskt. Några nackdelar me den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

* HTPC med KODI
* http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2814067
* Rpi 2 med openelec

Skrivet av astrom86:

The little black box ser intressant ut faktiskt. Några nackdelar me den?

Skickades från m.sweclockers.com

hade nog valt en box med RK3288 SoC istället för liknade pengar, du får betydligt bättre hårdvara än den där boxen som länkas till, ingår gör också en Air mouse. jag har själv den modellen fast varianten med 4GB RAM och 32GB lagring, hade dock klarat mig utan problem med 2GB/16GB.

http://www.aliexpress.com/store/product/Nagrace-HPH-TV-BOX-of...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrom86:

The little black box ser intressant ut faktiskt. Några nackdelar me den?

Skickades från m.sweclockers.com

Nackdelarna är väl en hel del om du jämför med en "riktig" HTPC, prestandaproblem osv kan förekomma men RPi2 har jag själv ej upplevt några större problem med. Vet att många har problem att spela upp filmer med WiFi beroende på vilket OS de kör, själv har jag det trådat.

Jag använder mig av https://osmc.tv/ som är uppföljaren till raspBMC

Permalänk
Medlem

Som redan sagts.

Raspberry Pi 2 (1GB Ram) med OpenElec/Kodi.

- Liten
- Tyst
- Enkel installation
- Köp till en fjärrkontroll för 43 kr så kan du styra den
- Billig (599 kr)

Kan styra Raspberryn med vanliga fjärrkontrollen(leta i menyer etc)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Som redan sagts.

Raspberry Pi 2 (1GB Ram) med OpenElec/Kodi.

- Liten
- Tyst
- Enkel installation
- Köp till en fjärrkontroll för 43 kr så kan du styra den
- Billig (599 kr)

Kan styra Raspberryn med vanliga fjärrkontrollen(leta i menyer etc)

Vad är opemelec/kodi?

Ursäkta frågorna är helt grön.

vart ka jag köpa denna då?

Skickades från m.sweclockers.com