Köpa billigt ESD-skruvmejselpack för att skruva i datorn

Permalänk
Inaktiv

Köpa billigt ESD-skruvmejselpack för att skruva i datorn

Kan någon rekommendera ett billigt ESD-skruvmejselpack för att skruva i datorn?

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Biltema, Philips kryss-mejsel, med magnetisk spets. Om du är osäker på storleken, ta med en skruv...

Alltså, du behöver inte en "ESD" mejsel för att skruva dator. Däremot är en magnetisk spets i det närmaste läkemagi för själen när man har hållit på ett tag.
ESD mejslar är till nytta i miljöer där du inte kan säkerställa att du och grejerna du jobbar med har samma potential, vilket inte är ett problem när man skruvar dator.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Kan någon rekommendera ett billigt ESD-skruvmejselpack för att skruva i datorn?

Tack på förhand!

Jag skulle tipsa dig om detta. Dels är det 122 delar, och dessutom är mejseln magnetisk, så att du slipper tappa bitsen på alla möjliga ställen i chassit.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Tack men recensionerna var inte så roliga, kan ju förklaras med det billiga priet iof. En skriver "Bra kit, men inget för datorskruvande utan magnetiska bits.", vad menar han med det?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Biltema, Philips kryss-mejsel, med magnetisk spets. Om du är osäker på storleken, ta med en skruv...

Alltså, du behöver inte en "ESD" mejsel för att skruva dator. Däremot är en magnetisk spets i det närmaste läkemagi för själen när man har hållit på ett tag.
ESD mejslar är till nytta i miljöer där du inte kan säkerställa att du och grejerna du jobbar med har samma potential, vilket inte är ett problem när man skruvar dator.
B!

Ah okej så är inte ESD så viktigt. Förstår inte varför man måste ha ESD-band så man skruvar i datorn. Har själv ett sådan och ESD-matta men det kanske är överdrivet? I en av de stora ESD-trådarna så rekommenderar en att jag måste köpa denna jordanslutning (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-098-34&t...) när jag håller på med datorn.

Detta set har jag kollat på (http://www.amazon.de/dp/B00BT0EC0Y/ref=wl_it_dp_o_pC_S_ttl?_e...) men det är ju rätt dyrt förvisso.

Permalänk
Medlem

Något dyrt för att skruva dator med, speciellt eftersom du bara kommer använda största, eller näst största kryssmejslen. 500:- för en skruvmejsel är inget jag hade betalat.

Missförstå mig rätt. ESD är verkligt, och ett problem för elektronik. Men du behöver ingen speciell skruvmejsel för att skruva dator. Du behöver ett ESD armband för ett par tior, och sen kan du använda vilken skruvmejsel du vill. Åtminstone så länge du inte hittar skruvmejslar som bygger på samma teknik som "cold heat" lödkolvar. (Finns inte.) Om du vill använda isolerade mejslar för högspänningsarbeten när du skruvar dator går det också bra, men ta för vana att peta på chassit med skruvmejselspetsen på chassit, även om sannolikheten för att du ska få potensialskillnad mellan arbetsplatsen och den isolerade spetsen är ganska avlägsen.

Om du bara ska ha den till att skruva dator med, så leta reda på en vanlig, bra skruvmejsel, med rätt passform. Magnetisk är i det närmaste självklart. Det finns folk som oroar sig för att magnetfältet skulle påverka något, främst hårddriskar, men jag lovar... Enda sättet för en magnetisk skruvmejsel att påverka data på en hårddisk, är om någon tar en hammare och slår in skruvmejseln genom skalet, och ned i skivorna. Magnetfältet från skruvmejseln är det sista man behöver oroa sig för... Det sitter ett par ganska häftiga magneter i alla mekaniska diskar, en magnetisk skruvmejsel skulle inte påverka fälten runt disken nämnvärt ens under drift.

Alltså, i korthet. Rätt skruvmejsel torde vara från Biltema, eller motsvarande, och kosta 25-30 spänn. Är den inte magnetisk från början, så gör den magnetisk med hjälp av en bra magnet.
Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag använder denna bits/hyls sats från clas http://www.clasohlson.com/se/Bitsskruvmejselsats/40-7323.
Enda nackdelen är att det inte är magnetiska bits men annars fungerar den prima

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Jag använder denna http://www.clasohlson.com/se/Bitsskruvmejsel-Bahco/40-7190?us...
Priset är väl ok, men absolut det bästa multi tool jag har haft

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag köpte http://www.inet.se/produkt/6990053/inet-mejselkit-verktyg#/sp...
när jag skulle skruva i min Ultrabook (Torx 5).

Magnetiska bits iaf. Inget man vill skruva några tyngre grejer med men är förlängningsbar om man skall nå skruven på moderkortet när man har en fet CPU-kylare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin