Fredagspanelen 91: Broadwell för desktop, Geforce GTX 980 Ti och Microsoft Surface 3

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 91: Broadwell för desktop, Geforce GTX 980 Ti och Microsoft Surface 3

Ägg och kycklingar hindrar inte Emil och Jonas att från dyka ned i nyhetsflödet för ett nytt avsnitt av fredagspanelen. På agendan hamnar allt från grafikkort till smarta klockan Pebble Time.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj det var tidigt den panelen kom...
Får väl beställa pizza till lunch idag då och kolla på panelen.
Glad påsk!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Fredagspanel och påsk, kan det bli bättre?

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, ni borde verkligen titta på laddningsbara alternativ

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Najs, får bli lite dagslyssning o fredagsmys

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Kurrasåå Emil, kurrasåå!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Angående laddbara batterier, köp på Ebay! löjligt billigt och håller bra

Permalänk
Medlem

Om 980 TI ryktet stämmer så blir det nog ett köp, det ska bli intressant att se vad det kostar i Sverige, 6999 är ju lite "lågt", och 7999 känns lite högt.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Fin påskvägg dom har!
Nvidia fick ju inte köpa Via utan att via skulle förlora x86 så gissar att det blir samma för samsung om dom ska köpa upp AMD.
Trevligt med en fredagspanel glad påsk alla

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Stämmer det verkligen att ni behöver få en speciell testversion utav 3DMark för DX12?

Jag har testet tillgängligt i min 3DMark Advanced edition jag köpte på steam, den ligger under rubriken "Feature test" i programmet. Har lyckats köra de både i DX11 och DX12, kör testversion av windows 10 också såklart eftersom de verkar krävas.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Påsk? Meh.

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig fredagspanel!
Ser fram emot AMDs 390X prestandasiffror, kanske får man gå över till rött lag igen.

Permalänk
Medlem

Tänk, bara nio kvar till den 100:e fredagspanelen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Angående laddbara batterier. Om det är AA eller AAA ni är ute efter så ta en titta på eneloop. Panasonic köpte upp Sanyo som tidigare gjorde dessa, så det kan stå lite olika tillverkar på dom som finns ute i handeln fortfarande. Men det är samma batterier.

Dom kostar lite mer än vanliga laddbara batterier men dom håller laddningen väldigt länge efter att man laddat dom.
Review: http://thewirecutter.com/reviews/best-rechargeable-batteries/
Datablad: http://eneloop.pl/uploads/BK-3MCC.pdf

Permalänk
Medlem

Tips på bra batterier: Eneloop av panasonic. Används av i stort sätt alla innom fotovärlden, har den till blixtar och batterigrepp etc. Läser man tester förstår man varför folk använder dom, det finns inga som kommer i närheten. dom svarta på 2550mah (AA) är riktigt bra!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

För mig när jag hade en laddare förr så rann det vätska ur batterierna när den var färdigladdad, vätska rann nära mina konsoler.

Tidig panel, grymt! Thump up!

p.s. Bara jag som såg "Bästa pris påNygårda Påskmust PET 0,33l 12-pack?"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Angående x86-licensen så har ju AMD lite starkade läge än andra.
AMD licensierar ju x86-64 till intel (heter från början AMD64 men de flesta tycker det är rörigt och kallar det x86-64), så de är ju beroende av varandra i en kors-licensieringssituation.
Om intel jävlas med x86-licensen, så kan ju AMD jävlas tillbaka med x86-64, så kan ingen göra några processorer Kanske intel itanium då.

Permalänk

Fredagspanelen, en rykande pizza och bästa kompisen, kan de bli bättre?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem

De priser som nämnts på Surface 3 är riktpriser ifrån Microsofts officiella store (som precis som alla officiella butiker ifrån tillverkare, tar normalt ut fullt officiellt pris).

Jämför vi med andra kvalitetsmärken, som tex motsvarande prylar ifrån Apples och Sonys egna butiker, så ser det ut att vara ett fullt rimligt listpris som Microsoft har på sina surfplattor.

http://www.microsoftstore.com/store/...ctID.314948400
Surface 3 - 128 GB, 4 GB RAM
6 790 kr

http://store.apple.com/se/buy-ipad/i...dgr%C3%A5-wifi
iPad Air 2 - 128 GB, 2 GB RAM
6 495 kr

http://www.microsoftstore.com/store/...ctID.314948400
Surface 3 - 64 GB, 2 GB RAM
5 690 kr

http://store.apple.com/se/buy-ipad/i...dgr%C3%A5-wifi
iPad Air 2 - 64 GB, 2 GB RAM
5 595 kr

http://eshop.sonymobile.com/se/buy/s...blet-wifi-32gb
Xperia Z4 Tablet - 32 GB, 3 GB RAM
5 290 kr

Inte så mycket att bråka om eller oja sig över tycker jag. Glad Påsk på er alla!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Som vanligt Fredagspanel i toppklassig underhållning

Har varit nära på boka nattåget ner och sedan bryta sig in och limma fast MechaGodzilla på bordet då han har uteblivit nån gång då och då vilket inte är ok.

Jag slapp göra det denna gång

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klk:

Angående laddbara batterier, köp på Ebay! löjligt billigt och håller bra

Batterier är med på listan över saker man inte bör köpa på eBay. På listan finns även minneskort och USB-minnen. Sannolikheten att då får skit är väldigt stor. Det kan vara rena piratkopior, begagnade celler som plockats från skrotad elektronik och lite vad som helst.

IKEA har fått bra betyg tidigare men de byter tyvärr tillverkare ibland. Vet inte hur det ser ut nu. Eneloop är väldigt populära också men har inte testat själv. Jag har mest kört GP och de har fungerat bra. Köpte ett storpack billiga laddningsbara från Dustin för ett gäng år sedan och nu är nästan alla slängda för de dött. Jag har GP-batterier som är 10 år i juni som fortfarande hänger med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av martinot:

De priser som nämnts på Surface 3 är riktpriser ifrån Microsofts officiella store (som precis som alla officiella butiker ifrån tillverkare, tar normalt ut fullt officiellt pris).

Jämför vi med andra kvalitetsmärken, som tex motsvarande prylar ifrån Apples och Sonys egna butiker, så ser det ut att vara ett fullt rimligt listpris som Microsoft har på sina surfplattor.

http://www.microsoftstore.com/store/...ctID.314948400
Surface 3 - 128 GB, 4 GB RAM
6 790 kr

http://store.apple.com/se/buy-ipad/i...dgr%C3%A5-wifi
iPad Air 2 - 128 GB, 2 GB RAM
6 495 kr

http://www.microsoftstore.com/store/...ctID.314948400
Surface 3 - 64 GB, 2 GB RAM
5 690 kr

http://store.apple.com/se/buy-ipad/i...dgr%C3%A5-wifi
iPad Air 2 - 64 GB, 2 GB RAM
5 595 kr

http://eshop.sonymobile.com/se/buy/s...blet-wifi-32gb
Xperia Z4 Tablet - 32 GB, 3 GB RAM
5 290 kr

Dold text

Inte så mycket att bråka om eller oja sig över tycker jag. Glad Påsk på er alla!

Rimligt och rimligt, det ligger i betraktarens ögon. Visst ligger den i linje med andra dyra och om man så vill "kvalitativa" surfplattor med Android eller Apple Ipad, men jämfört mot utbudet Windows-surfplattor och hybrider har Microsoft Surface 3 en rejäl prispremie (och då ingår inte ens tangentbordet till skillnad från många andra).

Microsofts pris för instegsmodellen (499 USD) ligger i den prisklass där Intel säger att det kommer finnas Core M-baserade surfplattor i framöver. Nöjer man sig med Intel Bay Trail-T eller Cherry Trail (som finns i Surface 3) kommer det finnas andra mycket mer prisvärda alternativ. Med det sagt har jag svårt att se att Surface 3 blir en dålig produkt, frågan är om den är tillräckligt bra för att rättfärdiga priset.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Till Emil/Jonas:
Curaçao tror jag uttalas Kurraså (kʊrəsaʊ)

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Batterier är med på listan över saker man inte bör köpa på eBay. På listan finns även minneskort och USB-minnen. Sannolikheten att då får skit är väldigt stor. Det kan vara rena piratkopior, begagnade celler som plockats från skrotad elektronik och lite vad som helst.

IKEA har fått bra betyg tidigare men de byter tyvärr tillverkare ibland. Vet inte hur det ser ut nu. Eneloop är väldigt populära också men har inte testat själv. Jag har mest kört GP och de har fungerat bra. Köpte ett storpack billiga laddningsbara från Dustin för ett gäng år sedan och nu är nästan alla slängda för de dött. Jag har GP-batterier som är 10 år i juni som fortfarande hänger med.

Jag köpt Panasonic batterier på ebay (får hoppas det är äkta vara betala ju 400kr för ett paket såna där laddpack som ger totalt 7 volt ca):) Men dom få månader jag haft dom fungerar det, får återkomma om något år med svar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Mycket bra panel. Trevlig påsk allihopa!:).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Äckligt bra panel. Lagom tempo härligt käbbel och många skratt! Glad påsk!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

köpte ikeas batterier (AA) och dom håller lika länge som icke uppladdningsbara

Permalänk
Medlem

Ni är grymma! Gillar verkligen att ni börjat med podcast igen också. Enda jag ibland önskar när jag kollar på panelen är att ni skulle nämna mer om saker som händer i forumet. Kanske kunde ni runda av med t.ex. veckans tråd eller något liknande? Glad påsk!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

9:50 ville inte Nvidia köpa VIAs x86 license men fick inte? Tror det var några år sedan. Osäkerpå om denna var en av alla de sidor jag läste på.
http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009/03/04/nvidia-revea...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Rimligt och rimligt, det ligger i betraktarens ögon. Visst ligger den i linje med andra dyra och om man så vill "kvalitativa" surfplattor med Android eller Apple Ipad, men jämfört mot utbudet Windows-surfplattor och hybrider har Microsoft Surface 3 en rejäl prispremie (och då ingår inte ens tangentbordet till skillnad från många andra).

Tangentbord ingår inte heller hos andra premiumplattor ifrån Apple eller Sony.

Visst är Microsoft dyrare än många taiwanesiska och koreanska varumärken, men jämfört med många av de bättre amerikanska och japanska varumärkena så ligger de faktiskt mitt i prick.

Jag tror också att det är en medveten strategi ifrån Microsoft att vara en premiumprodukt på surfplattor. Det finns så många andra tillverkare som gör budgetprodukter, som Microsoft förmodligen inte känner något behov att direkt konkurrera med.

När det gäller telefoner så är det nästan tvärt om i vald strategi och marknadspositionering. Där har Microsoft ett mer klart fokus på budget och mellansegmentet, men där finns ju å andra sidan inte så många tillverkare som konkurrerar med Nokia/Microsoft i att sälja Windows-telefoner.

Så jag tror att Microsoft inte kommer att vilja göra billiga plastiga surfplattor (eller hybrider) som konkurrerar med motsvarande produkter ifrån tex Acer, Toshiba (nuförtiden budgetmärke för att vara japanskt) och Asus.

Sedan att man inte längre kan "översätta" ett riktpris i $ till x10 i SEK, är mycket beroende på att kronan försvagats och dollarn förstärkts det sista halvåret. Även Apple och många andra tillverkare har justerat sina priser i SEK i förhållande som avspeglar den allt starkare dollarn.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/