Permalänk
Medlem

Define R4 vibrationer

Jag har varit rätt nöjd med hur tyst min R4 låda har varit. Jag har haft två SSD och fyra vanliga hårddiskar. SSD på baksidan och två diskar i övre buren och två i den nedre. Men nu har jag satt i tre diskar till så jag har fyra i den övre buren och tre i den nedre. Samtidigt så skaffade jag ytterligare en chassifläkt, en Dynamic GP-14.
Men efter detta så har dörren börjat vibrera vilket ger ett irriterande ljud. Jag har datorn i mitt sovrum så jag vill kunna ha den igång även på natten.
Men vad kan ha fått dörren till att börja vibrera?

Permalänk
Medlem

Kontrollera att skruvarna inte sitter för hårt i vaggorna. Prova skruva ut lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kontrollera att skruvarna inte sitter för hårt i vaggorna. Prova skruva ut lite.

Har du fäst diskarna med gummiringarna i vaggorna?

Permalänk
Medlem

Tack för förslag. Jag skriver en kort resumé om hur det har gått.
Jag har nu kontrollerat alla sju hårddiskar och de var fastskruvade på korrekt sätt. Här vill jag jämföra med mitt tidigare chassi, ett Antec Sonata http://www.sweclockers.com/recension/6027-antec-sonata-plus-5.... Det hade mycket bättre lösning med sina silikon brickor som dämpade hårddiskvibrationer. Fraktal Design borde ta efter. Jag har även kontrollerat ramen som de främre fläktarna sitter i. Här har jag den fläkt som kom med lådan samt den ny variant som kommer med F5 lådan. Det går att känna att den nya går mer vibrationsfritt, så det var en bra fläkt.
Trotts att jag egentligen inte hittat något fel så har datorn blivit tystare, vibrationerna har blivit mindre. Kanske har ramen för fläktarna inte varit insatt på exakt rätt sätt?
Men jag undrar lite över varför det hårddiskarna hörs mer nu än tidigare. När jag skaffade F4 lådan satte jag i de gamla diskarna och datorn var i princip mycket tyst. Sedan köpte jag fyra WD Green 4TB och satte i istället. Datorn var fortfarande mycket tyst. Jag hade två diskar i den övre buren och två i den nedre. Nu däremot skaffade jag mig ett uttag för fler SATA enheter och satte i tre av de gamla diskarna igen, WD Green 2 TB, WD Black 2 TB och Segate 2 TB. Nu hörs diskarna mer. Jag tycker de fortfarande borde höras mycket lite men de kanske hörs mer bara för att de är fler.
När och om jag får råd skall jag ersätta det hela med en rejäl NAS som kan stå på annat håll i lägenheten men tills nu får jag nog vara nöjd med det jag har.
Jag använder ju inte alla diskarna samtidigt så jag har ställt in att de skall stanna efter en viss tid. Då blir datorn tyst. Enda nackdelen är att om jag då efterfrågar en fil på en disk som står still tar det ett litet tag.