Permalänk

Jordningsfel - lösning?

Tja,

Jag blev tvungen att fixa till datorn i helgen.. (stopp i vattenkylningen...kanske borde bytt vatten efter mindre än 2 år ;P).
Iaf, jag har haft isär min dator då och har nu plockat ihop den och körde igång den för att kolla så allt är tätt. Då märker jag plötsligt att jag får stötar om jag rör chassit och diskbänken samtidigt, aj aj. Mätte med multimetern och det är 110V (men det lär väl inte va nån A eftersom jag inte typ dog). Det går från nätagget via skruvarna till chassit.

Googlade snabbt och det verkar va ett "jordningsfel", vilket även bekräftas av att problemet försvinner om jag sätter datorn i ett jordat uttag (då får jag 0.0V). Men, grejen är att vi bara har ett jordat uttag i hela lägenheten (50-tals-hus), och det sitter ovanför spisen i köket, så jag kan inte använda det.

Så frågorna blir;
- Är detta ett fel på något i datorn eller nätagget?
- Är det farligt för mig eller datorn?
- Om man inte har tillgång till jordat uttag, vilket jag alltså inte haft tidigare heller, är det lugnt att köra vidare på det?
- På vissa forum snackas det om att jordfel kan uppstå för att nån granne har något fel som går via vattenledningarna så det kanske inte ens är ditt fel. Finns det något sätt att ta reda på det, dvs kan jag mäta mot något annat eller kolla typ diskbänken mot jorden i väggkontakten eller nåt? Både grannarna ovanför och under har nämligen totalrenoverat lägenheterna senaste 2-3 månaderna så det är ju inte troligt.

Tacksam för alla förslap och tips.

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

- Är detta ett fel på något i datorn eller nätagget?

Nae, det är en tråkig bieffekt av hur nätaggregatet är hopsnickrat.

Citat:

- Är det farligt för mig eller datorn?

Inte vid användning i ett hus med OK elinstallation. Du har redan testat vad som händer om du placerar dig själv mellan jord-ur-nätaggregatets-synvinkel och jord-ur-diskbänkens-synvinkel.

Citat:

- Om man inte har tillgång till jordat uttag, vilket jag alltså inte haft tidigare heller, är det lugnt att köra vidare på det?

Ja, om elinstallationen i övrigt är OK. Du kan dock gärna vara lite extra försiktig när du fixar med datorns anslutningar till t ex husets antennuttag, ljud till förstärkare och liknande. Slå av enheterna innan i/urkoppling.

Citat:

- På vissa forum snackas det om att jordfel kan uppstå för att nån granne har något fel som går via vattenledningarna så det kanske inte ens är ditt fel. Finns det något sätt att ta reda på det, dvs kan jag mäta mot något annat eller kolla typ diskbänken mot jorden i väggkontakten eller nåt?

Den typen av fel märker du (tyvärr) först när grannens fuljordade inkopplade pryl kortsluter mot t ex elementen i huset.

Citat:

Både grannarna ovanför och under har nämligen totalrenoverat lägenheterna senaste 2-3 månaderna så det är ju inte troligt.

Låter rimligt. Om de bytt ut el så måste de nog uppgradera rubbet till jordat, vilket gör det svårare för dem att elektrifiera dig.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Nae, det är en tråkig bieffekt av hur nätaggregatet är hopsnickrat.

Inte vid användning i ett hus med OK elinstallation. Du har redan testat vad som händer om du placerar dig själv mellan jord-ur-nätaggregatets-synvinkel och jord-ur-diskbänkens-synvinkel.

Ja, om elinstallationen i övrigt är OK. Du kan dock gärna vara lite extra försiktig när du fixar med datorns anslutningar till t ex husets antennuttag, ljud till förstärkare och liknande. Slå av enheterna innan i/urkoppling.

Den typen av fel märker du (tyvärr) först när grannens fuljordade inkopplade pryl kortsluter mot t ex elementen i huset.

Låter rimligt. Om de bytt ut el så måste de nog uppgradera rubbet till jordat, vilket gör det svårare för dem att elektrifiera dig.

Tack för ett blixtsnabbt och uttömmande svar!

Permalänk

110v inte ok

Nätagget ska transformera 230V/110V till 12V 5V osv.
Måste komma från PSUns jord allt annat är transformerat till lägre spänningar.
"Jag tog bort andra dumma förslag" se kommentarer nedan:)

De flesta utan jord får en jordutjämning med många prylar kopplade till samma jordade skarvuttag kopplat mot ojordat vägguttag.
Samma potensial.

Ps. Stäng av datorn innan du gör omändringarna

Permalänk
Medlem

jordningsfel kan man nog inte kalla det, eftersom du inte använder ett jordat uttag. Eftersom du inte har jorden inkopplad på uttaget.

När du sedan rör diskbänken eller ett element blir det att du får en stöt. Använder du ett jordad uttag försvinner detta.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Skrivet av rickedicke:

Nätagget ska transformera 230V/110V till 12V 5V osv.

Ja. Och jord.

Citat:

Måste komma från PSUns hölje allt annat är transformerat till lägre spänningar.

Nej. Den virtuella jord som nätaggregatet lämnar hamnar ungefär halvvägs mellan primärsidans fas och nolla. Jordstiften på nätaggregatets alla interna kontakter kommer att ha samma jord som datorns hölje.

Citat:

Prova att använda små gummi/plast brickor mot psuns infästningar mot insidan av chassit så du får en distans mellan PSU och chassi.

Det här tipset är direkt felaktigt. Alla saker som spänningsmatas från nätaggregatet är redan jordade mot nätaggregatets virtuella jord.
Och vad var egentligen idén? Att sätta en bricka mellan datorchassit och nätaggregatet och sedan skruva ihop dem? Med en metallskruv? Vad hade detta tjänat till?

Citat:

Det går även att snabbjorda mot ett element med en enkel lampsladd. Skala upp ändarna och snurra runt ren metall i elementet.
Fäst andra änden i runt en skruv i chassit och spänn åt.

Det här är livsfarligt. Om en annan elpryl som är ansluten till ett ojordat uttag blir strömförande och TS (eller någon annan, såklart) rör både den elementjordade datorn och den strömförande prylen så blir det dåligt. Antingen jordar man alla uttag i ett rum eller inga.

Och aldrig i ett element.

Permalänk
Skrivet av rickedicke:

Nätagget ska transformera 230V/110V till 12V 5V osv.
Måste komma från PSUns hölje allt annat är transformerat till lägre spänningar.
Prova att använda små gummi/plast brickor mot psuns infästningar mot insidan av chassit så du får en distans mellan PSU och chassi.

De flesta utan jord får en jordutjämning med många prylar kopplade till samma jordade skarvuttag kopplat mot ojordat vägguttag.

Mät igen.

Ps. Stäng av datorn innan du gör omändringarna

att man kan hitta 110V i chassit är helt normalt om inte jordat uttag används är en del av spänningsfiltreringen i nätagrregatet som orsakar detta. dock med väldigt låg ström och där med "ofarligt".

dock är ju att föredra att höra med hyresvärd om det inte går att dra i en jordkabel och byta uttagen iaf i det rum du tänkt använda datorn.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det här är livsfarligt. Om en annan elpryl som är ansluten till ett ojordat uttag blir strömförande och TS (eller någon annan, såklart) rör både den elementjordade datorn och den strömförande prylen så blir det dåligt. Antingen jordar man alla uttag i ett rum eller inga.

Och aldrig i ett element.

Håller med här... att ge råd att jorda genom ett element borde innebära halshuggning då det blir en dödsfälla vid elfel och osäker på att äns en JF brytare kommer kunna hjälpa vid en sån situation.

minnet sviker är 11 år sen man gick ut gymnasiet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Spänningen uppstår pga hur nätfiltret är konstruerat, det blir en spänningsdelning mot skyddsjord via ett par kondensatorer, det är ingen personfara men det kan kännas lite obehagligt att röra delarna, man bör dessutom alltid dra ur nätkablarna när man kopplar så att signalkablarna inte ska behöva göra nån snabb potentialutjämnnig som riskerar att förstöra i/o interface.
Så här kan ett nätfilter se ut och det är alltså de små kondingarna som är boven om apparaten saknar skyddsjord, då stannar spänningen i lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Roliga ilskna kommentarer och jag ändrade mig angående elementet ganska snabbt. Jaja jag skulle hängas ..jag vet:)
Elementet leder vatten så inte så kul när man duschar sen...
Kom på mig själv:) Innan ni skrev och ändrade.

Ibland slungas tankarna ut för snabbt angående det med brickorna och glömde skruvarna var av metall

Om man vill ha mer personskydd så kan man koppla en jordfelsbrytare i ojordat uttag för att få skydd genom "Felfall 4" se pdf.
http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/br...
Diskuteras en del på nätet om detta

Jag fick en stöt en gång av en mikro som stod på en diskbänk. 50v mellan hölje och diskbänk.

Koppling mellan olika potensialer ojordat :http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Och en gammal tråd:http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Och en kul sång:https://www.youtube.com/watch?v=efQLSyQQEOM:)

Permalänk
Medlem

Otroligt vilka vansinniga idéer en del har! Jag har själv råkat ut för att chassit blir strömförande både i ojordade och jordade uttag så det är ALLTID felmontering av komponenter det handlar om.

Det vanligaste är att moderkortet inte är tillräckligt fast i distanserna eller att distanserna är på fel ställe eller fel antal vilket kortsluter moderkortet. Även dålig isolering på moderkortet kan göra distanserna strömförande. I/O-plåten är en annan vanlig källa till elfel då den inte är tillräckligt fast i chassit eller får dålig kontakt med kontakter eller kontakt på fel ställen.

Nätaggregatets kablar, speciellt modulära, har en tendens att skapa kortslutning när dom inte är tillräckligt fasta i nätaggregatets ände. Tröga ATX24, CPUPower och PCI-E är kablar som verkar vara anslutna men lätt orsakar kortslutning eller andra konstiga resultat. Även tunga grafikkort som inte fäster ordentligt i chassisidan kan orsaka problem med kortslutning eller skumma resultat.

Korsade kablar eller dåligt monterat minne eller minne som kommer i kontakt med chassit kan orsaka problem beroende på dess kvalitet och kan störa datakablar eller ge konstiga resultat som elfel eller att minnet uppför sig konstigt.

Det lättaste sätet att hitta problemet att att montera om datorn med mista möjliga komponenter där ALLT tas bort förutom det som MÅSTE vara i för att få bild i BIOS. Alltså i princip bara moderkort med CPU, RAM och grafikkort om det inte är integrerat. Alla andra kablar och enheter kopplar du bort och endast tangentbordet anslutet. Får du en BIOS-bild med ett chassi som inte är strömförande så montera in en komponent i taget och testa varje för sig. Då upptäcker du lätt om någon orsakar kortslutning. Får du problem genast så kan du misstänka moderkortet eller nätaggregatet eller någon av kablarna.

Tänk på att du aldrig kan jorda en dator eller annan utrustning mot ett element eller diskbänk. Däremot kan du innan du bygger om i datorn ladda ur din värsta statiska elektricitet genom att ta i ett element eller en diskbänk, ett jordstift i väggen fungerar också, men rekommenderas inte eftersom du kommer få en rejäl kyss av uttaget om det är felaktigt eller om din granne har gjort samma vansinnighet som du tänkte här, det vill säga har jordat datorn i diskbänken eller i elementet...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Samma potensial

Samma potensial brukar man väl föredra vid statisk elektricitet?
Elementet ger en annan potensial än det man ska pilla på.

En annan tråd:http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Otroligt vilka vansinniga idéer en del har! Jag har själv råkat ut för att chassit blir strömförande både i ojordade och jordade uttag så det är ALLTID felmontering av komponenter det handlar om.

Det vanligaste är att moderkortet inte är tillräckligt fast i distanserna eller att distanserna är på fel ställe eller fel antal vilket kortsluter moderkortet. Även dålig isolering på moderkortet kan göra distanserna strömförande. I/O-plåten är en annan vanlig källa till elfel då den inte är tillräckligt fast i chassit eller får dålig kontakt med kontakter eller kontakt på fel ställen.

Nätaggregatets kablar, speciellt modulära, har en tendens att skapa kortslutning när dom inte är tillräckligt fasta i nätaggregatets ände. Tröga ATX24, CPUPower och PCI-E är kablar som verkar vara anslutna men lätt orsakar kortslutning eller andra konstiga resultat. Även tunga grafikkort som inte fäster ordentligt i chassisidan kan orsaka problem med kortslutning eller skumma resultat.

Korsade kablar eller dåligt monterat minne eller minne som kommer i kontakt med chassit kan orsaka problem beroende på dess kvalitet och kan störa datakablar eller ge konstiga resultat som elfel eller att minnet uppför sig konstigt.

Det lättaste sätet att hitta problemet att att montera om datorn med mista möjliga komponenter där ALLT tas bort förutom det som MÅSTE vara i för att få bild i BIOS. Alltså i princip bara moderkort med CPU, RAM och grafikkort om det inte är integrerat. Alla andra kablar och enheter kopplar du bort och endast tangentbordet anslutet. Får du en BIOS-bild med ett chassi som inte är strömförande så montera in en komponent i taget och testa varje för sig. Då upptäcker du lätt om någon orsakar kortslutning. Får du problem genast så kan du misstänka moderkortet eller nätaggregatet eller någon av kablarna.

Tänk på att du aldrig kan jorda en dator eller annan utrustning mot ett element eller diskbänk. Däremot kan du innan du bygger om i datorn ladda ur din värsta statiska elektricitet genom att ta i ett element eller en diskbänk, ett jordstift i väggen fungerar också, men rekommenderas inte eftersom du kommer få en rejäl kyss av uttaget om det är felaktigt eller om din granne har gjort samma vansinnighet som du tänkte här, det vill säga har jordat datorn i diskbänken eller i elementet...

men hallå, vad pratar du om?

om modulära kablar inte sitter riktigt fast utan glappar är det inte kortslutning. Det blir högre belasning på dem eftersom dem inte får ren kontakt vilket gör att det blir en förhöjd värmeutveckling och är det riktigt illa löser överhettningskyddet/värmesäkringarna ut.
korslutning är om du på något sätt skulle lyckas trycka in en helt fel kontakt så plus får kontakt med minus. Eller fas och nolla på primärsidan.

Chassit har små mängder ström i sig om inte jordat uttag används... du kan montera bort dina komponenter hur många gånger du vill men det kommer fortfarande leda små mängder ström.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

men hallå, vad pratar du om?

om modulära kablar inte sitter riktigt fast utan glappar är det inte kortslutning. Det blir högre belasning på dem eftersom dem inte får ren kontakt vilket gör att det blir en förhöjd värmeutveckling och är det riktigt illa löser överhettningskyddet/värmesäkringarna ut.
korslutning är om du på något sätt skulle lyckas trycka in en helt fel kontakt så plus får kontakt med minus. Eller fas och nolla på primärsidan.

Chassit har små mängder ström i sig om inte jordat uttag används... du kan montera bort dina komponenter hur många gånger du vill men det kommer fortfarande leda små mängder ström.

Jag påstod inte att dom enbart orsakade kortslutning, det var en av många olika fenomen som kunde uppstå, när den lossnar t ex. Så det beror självklart helt på hur fel kabeln sitter, samt vilka delar som orsakar vad, men det ansåg jag var underförstått, fast man vet ju aldrig...

Dessutom, jag har en bärbar dator i ett ojordat uttag just nu så enligt dig så borde den vara strömförande om jag tar i ett element eller en diskbänk även andra jag känner som jag har byggt datorer åt har ojordade uttag som inte kittlas när man tar i ett element vilket skulle inträffa enligt dig, hur ska man tolka det?

Jag kan passa på att förtydliga det här med att jorda i diskbänken eller i elementet när jag ändå är igång. Idén är nämligen att om du t ex tar av dig en ylletröja en kall dag så är det risk för att du blir högt uppladdad på någon sida och då är det bättre att först lada ur sig i en diskbänk eller ett element i stället för chassit som kan behålla onödigt mycket av fel laddning från dig, speciellt om du redan har komponenter i chassit. Sedan kan du, när du laddat ur det värsta använda chassit som jordning när du monterar om eftersom det då klarar dom små laddningar som eventuellt finns kvar eller uppstår under ombyggnad.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

...Tänk på att du aldrig kan jorda en dator eller annan utrustning mot ett element eller diskbänk. Däremot kan du innan du bygger om i datorn ladda ur din värsta statiska elektricitet genom att ta i ett element eller en diskbänk, ett jordstift i väggen fungerar också, men rekommenderas inte eftersom du kommer få en rejäl kyss av uttaget om det är felaktigt eller om din granne har gjort samma vansinnighet som du tänkte här, det vill säga har jordat datorn i diskbänken eller i elementet...

Nu föreslog jag aldrig att jorda via diskbänk eller element, utan nämnde det just som något dumt andra kan ha gjort...
F.ö. har det inget med kontakter eller övriga komponenter att göra eftersom den enda sladd som var kopplat från nätagget var en molex till vattenpumpen. Sen va nätagget "tjuvstartat" med en brygga på PS_ON. Men iaf, som andra förklarat är det jordningen som är problemet, när jag kopplar in den i det enda jordade uttaget vi har i lägenheten så försvinner problemet helt.

En intressant notis när jag läser övrigt skrivet är ju att vi har ett jordat uttag i köket då, ovanför spisen. Men samtidigt har vi 3 ojordade uttag på andra ställen i köket. Appropå "allt jordat eller inget jordat i rummet". Tyvärr bor vi i bostadsrätt, så det lär bli vi som får pynta ev. omdragning av ledningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldComputer:

Dessutom, jag har en bärbar dator i ett ojordat uttag just nu så enligt dig så borde den vara strömförande om jag tar i ett element eller en diskbänk även andra jag känner som jag har byggt datorer åt har ojordade uttag som inte kittlas när man tar i ett element vilket skulle inträffa enligt dig, hur ska man tolka det?

En bärbar dator har troligen ingen anslutning till skyddsjord utan matas med likspänning från nätdelen/laddaren och nätfiltren ser inte likadana ut på alla nätdelar, om de inte har kondensatorer till skyddsjord så leder de inte nån spänning till lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

F.ö. har det inget med kontakter eller övriga komponenter att göra

Låter rimligt.

Citat:

En intressant notis när jag läser övrigt skrivet är ju att vi har ett jordat uttag i köket då, ovanför spisen. Men samtidigt har vi 3 ojordade uttag på andra ställen i köket. Appropå "allt jordat eller inget jordat i rummet".

Eeh, ja, jo, det måste ju finnas ett undantag för att det ska vara en riktig regel... Innan mitten på nittiotalet skulle uttag som placerades på utsatta ställen (nära en vattenkran, utomhus, tex) vara jordade, även om det fick till följd att man bröt mot FÖRSTA BUDORDET.