Samsung gör Geforce-grafikprocessor åt Nvidia på 14 nanometer med 3D-transistorer

Permalänk
Melding Plague

Samsung gör Geforce-grafikprocessor åt Nvidia på 14 nanometer med 3D-transistorer

Elektronikjätten Samsung skördar framgångar med sin senaste 14-nanometersteknik. Nu framgår att tekniken står till grund för åtminstone en framtida Geforce-grafikprocessor från Nvidia.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant då det ryktas om att Samsung ska köpa AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Intressant då det ryktas om att Samsung ska köpa AMD

Samsung har ju tidigare tillverkar halva Iphone telefonen, trots att de själva säljer sina egna lurar. Det får det som en "Win/Win" så att säga.

Ang AMD delen är det fortfarande ett rykte, verken bekräftat, eller vidare enkelt genomförbart. Nvidia samarbetet är dock både genomförbart och bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Intressant då det ryktas om att Samsung ska köpa AMD

Monopolskydd, AMD kan knappt gå konkurs då så fort dom gör det balanseras Monopolen igen då det finns bara två stora GPU bolag.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Datavetare
Citat:

När Nvidias första grafikprocessor signerad Samsung kan tänkas hitta ut framgår inte. Möjligt är dock att det blir under 2016 tillsammans med arkitekturen Pascal, men det kan likväl dröja till senare än så.

Att det handlar om Pascal är kanske inte är osannolikt då IBM/Nvidia har ett samarbete kring POWER9 och Nvidia Pascal, denna artikel pratar om Pascal baserade Tesla ihop med POWER9 och teknik som NVLINK. IBM lär ju vara rätt tight med Globalfoundries sedan IBM överfört sin egen kretstillverkning till Globalfoundries.

Borde ju vara lite synergieffekter om NVLINK ska in i POWER9/Pascal systemet om alltihop tillverkas på en kompatibel process.

Edit: fast tittar man på bilder verkar det som NVLINK är mer något som ska gå mellan GPUer medan PCIe fortfarande är gränssnitt mot CPU. Inte så tight integration mellan CPU och GPU trots allt, men kan ju ändå finnas synergi kring att köra på en kompatibel tillverkningsprocess om dessa två företag ska samarbete på systemnivå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Monopolskydd, AMD kan knappt gå konkurs då så fort dom gör det balanseras Monopolen igen då det finns bara två stora GPU bolag.

Nej, det finns inga sådana lagar som säger att det inte får finnas monopol.

Permalänk

Jag tror snarare att AMD kommer kanske använda samma teknik som denna till Zen och Radeon sen när det blir av återstår att se. Det känns däremot bra att TSMC får rejäl konkurrens vilket bara kan bli bättre för oss konsumenter. Har Samsung gått om TSMC egentligen sett till tillverkningsteknik eller hur ser det ut där?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jobbigt för de som sagt "Jag ska aaaaldrig köpa något mer av Samsung!" ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Jobbigt för de som sagt "Jag ska aaaaldrig köpa något mer av Samsung!" ;).

Haha tänkte just det också.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tror snarare att AMD kommer kanske använda samma teknik som denna till Zen och Radeon sen när det blir av återstår att se. Det känns däremot bra att TSMC får rejäl konkurrens vilket bara kan bli bättre för oss konsumenter. Har Samsung gått om TSMC egentligen sett till tillverkningsteknik eller hur ser det ut där?

De är före på 3D transistorn och 14nm iaf. Hur det blir med "nästa" gen vet jag inte.
Det är otroligt bökigt att ens få 14nm att fungera, än mindre 10-12nm. 10nm är liksom våglängden på ljuset man använder för att framkalla kretsen.

Lite vansinnigt egentligen när vi pratat om "komponenter" som är så små så att våglängden på ljus blir problem för att det är för stort.

Permalänk
Medlem

Oj grönt och blått neonljus på kortet, det måste vara jättesnabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Oj grönt och blått neonljus på kortet, det måste vara jättesnabbt!

Ah det kommer det vara
2K MHz klockfrekvenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Jobbigt för de som sagt "Jag ska aaaaldrig köpa något mer av Samsung!" ;).

Är precis som att hålla säga till lokala varor, man gör så gott man kan. Har själv flera produkter som innehåller delar från samling. Jag menar hur mycket tjänar samsung egentligen per grafikkort, några dollar? Det kan jag undvara haha

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Jobbigt för de som sagt "Jag ska aaaaldrig köpa något mer av Samsung!" ;).

Fast det här blir ju lite skillnad i.o.m. att det är någon annan som har designat kretsen. Samsung är bara den som sätter ihop pusselbitarna.
Allt för och efterarbete sker av någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

De är före på 3D transistorn och 14nm iaf. Hur det blir med "nästa" gen vet jag inte.
Det är otroligt bökigt att ens få 14nm att fungera, än mindre 10-12nm. 10nm är liksom våglängden på ljuset man använder för att framkalla kretsen.

Lite vansinnigt egentligen när vi pratat om "komponenter" som är så små så att våglängden på ljus blir problem för att det är för stort.

Var rätt länge sen våglängden på ljuset var mindre än komponenterna, tror tex 65nm noden använde sig av ~200nm ArF UV laser och har något minne av att Intel använde ~120nm våglängd vid sin 28nm nod då det undre frekvensspannet för UV (10-100nm) är rätt besvärligt att få till samtidigt som foton energin i en laser på under ~100nm är tillräcklig för att börja slå ut elektroner från kislet vilket inte är önskvärt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Helllodar:

Monopolskydd, AMD kan knappt gå konkurs då så fort dom gör det balanseras Monopolen igen då det finns bara två stora GPU bolag.

Lagar är till för svenssons, inte politiker, banksters eller multinationella. Tror du t.ex Intel skulle bry sig om AMD gick konken?

Och vad ska Sverige göra åt saken? Hota Intel att om att sluta köpa deras processorer om de inte..eh....

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Fast det här blir ju lite skillnad i.o.m. att det är någon annan som har designat kretsen. Samsung är bara den som sätter ihop pusselbitarna.
Allt för och efterarbete sker av någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Så kan man ju tänka om det känns bättre. Men det är iaf samsung som tillverkar, tjänar pengar och växer som företag iom att du köper produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Nej, det finns inga sådana lagar som säger att det inte får finnas monopol.

Inte? Microsoft var ju nära att tvångssplittras i början av 2000-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Inte? Microsoft var ju nära att tvångssplittras i början av 2000-talet.

Det finns mig veterligen inga generella lagar mot enbart monopol. Däremot så finns det lagar och regler i bland annat EU om att om ett företag skulle vara i monopolställning så får det inte missbruka den ställningen genom att ex. ta oskäligt betalt.

Det var väl det som MS gjorde för att döda browserkonkurrensen genom att bundla IE med Windows vid en tidpunkt då Windows hade 98% av OS marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Så kan man ju tänka om det känns bättre. Men det är iaf samsung som tillverkar, tjänar pengar och växer som företag iom att du köper produkten.

Vad förslår du då? Sluta köpa någonting som Samsung rört? Sluta köpa varor från Kina överhuvudtaget? Världen är inte svartvit, man får göra så gott man kan, något annat är inte praktiskt.

Permalänk
Medlem

Verkar som Samsung kommer köpa upp AMD och Nvidia hade varit awsome. Tänk om Microsoft och Sony hade samarbetat:D

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Verkar som Samsung kommer köpa upp AMD och Nvidia hade varit awsome. Tänk om Microsoft och Sony hade samarbetat:D

Det hade varit total katastrof om Samsung hade ägt båda företagen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Det hade varit total katastrof om Samsung hade ägt båda företagen.

Som sagt, det går helt enkelt inte.

Dominerar Nvidia för mycket eller AMD går i konkurs så kommer Nvidia splittras.

Spelar ingen roll om Samsung äger dom. AMD & Nvidia har båda varit med om AntiTrust problem omkring ca 2005 och fått böta.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Som sagt, det går helt enkelt inte.

Dominerar Nvidia för mycket eller AMD går i konkurs så kommer Nvidia splittras.

Spelar ingen roll om Samsung äger dom. AMD & Nvidia har båda varit med om AntiTrust problem omkring ca 2005 och fått böta.

Kanske ignorant av mig, men är det verkligen så att man splittrar företag som har monopol i nickade marknader? Jag menar, intel har/hade 95% av server marknaden och blev inte splittrade, inte ens MS blev splittrade. Går AMD under så jag inte NVIDIA kommer att splittras, under kvar blir det Intel som står för inbyggda GPUs och NVIDIA med dedikerade GPUs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Kanske ignorant av mig, men är det verkligen så att man splittrar företag som har monopol i nickade marknader? Jag menar, intel har/hade 95% av server marknaden och blev inte splittrade, inte ens MS blev splittrade. Går AMD under så jag inte NVIDIA kommer att splittras, under kvar blir det Intel som står för inbyggda GPUs och NVIDIA med dedikerade GPUs.

MS förlorade sin share över Apple och ett par patent afaik.

Jag skulle tippa på att balansen hittar sig vid Intel, dom ligger ju i patentkrig med AMD gällande x64 och har fått böta 1.3Miljarder(Dollar) pga Antitrust till AMD.

Frågan är väl när då USA sköter ju sånt här i decennier.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

MS förlorade sin share över Apple och ett par patent afaik.

Jag skulle tippa på att balansen hittar sig vid Intel, dom ligger ju i patentkrig med AMD gällande x64 och har fått böta 1.3Miljarder(Dollar) pga Antitrust till AMD.

Frågan är väl när då USA sköter ju sånt här i decennier.

Intel ger mer i bidrag till amd än vad amd själva omsätter var så ett år åtminstånde dom håvar in pengar från x64 från Intel Intel fick böta pga oegentligheter med för låg prissättning på processorer (dumpning) men jag kan ha fel minnas fel. (Fast båda betalar nog patent till varandra)
Sen kul med 14nm blir nog & invänta detta men sen kliar det väl i fingrarna som vanligt & man uppdaterar som vanligt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Kanske ignorant av mig, men är det verkligen så att man splittrar företag som har monopol i nickade marknader? Jag menar, intel har/hade 95% av server marknaden och blev inte splittrade, inte ens MS blev splittrade. Går AMD under så jag inte NVIDIA kommer att splittras, under kvar blir det Intel som står för inbyggda GPUs och NVIDIA med dedikerade GPUs.

Se The-Architect svar, lagarna handlar inte om att företag inte får ha monopol, utan är till för att förhindra att de missbrukar sin marknadsposition. Till exempel granskas google nu, inte för att de i princip har hela sökmotormarkanden utan för de möjligen utnyttjar sökmotorn för att hämna konkurrans i andra områden där de är aktiva (filtrerar bort konkurrenter etc), sånt kan resultera i att de blir tvugna att bryta ut sökmotorverksamheten från resten av företaget. Det gäller även förvärv osv, Intel skulle tex aldrig få köpa AMD. Tror till och med prisdumpning är tveksamt, till exempel så skulle nog intel stoppas om de sålde alla sina processeror med förlust för att konkurrera ut AMD (vilket de säkert skulle ha råd att göra i flera år iom deras enorma plånbok).

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_antitrust_law
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_competition_law

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Se The-Architect svar, lagarna handlar inte om att företag inte får ha monopol, utan är till för att förhindra att de missbrukar sin marknadsposition. Till exempel granskas google nu, inte för att de i princip har hela sökmotormarkanden utan för de möjligen utnyttjar sökmotorn för att hämna konkurrans i andra områden där de är aktiva (filtrerar bort konkurrenter etc), sånt kan resultera i att de blir tvugna att bryta ut sökmotorverksamheten från resten av företaget. Det gäller även förvärv osv, Intel skulle tex aldrig få köpa AMD.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_antitrust_law
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_competition_law

Det stödjer ju vad jag sa, att dessa företag inte lär splittras om AMD går under. Då dessa företag inte hämmar konkurrensen idagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det stödjer ju vad jag sa, att dessa företag inte lär splittras om AMD går under. Då dessa företag inte hämmar konkurrensen idagsläget.

Nej, om AMD går under så ligger dom i en dominant position och förlorar patenten (enligt AntiTrust).

Ett enda företag i en enda bransch (x86 baserad CPU) kan inte ha patent om inte en konkurrent har det.

Resultatet skulle bli att Samsung/Apple osv skulle få åtkomst till x86/x64 arkitekturen helt gratis, svårt att tro att Intel skulle vilja detta.

tl;dr Intel tjänar mera på att ha AMD levande.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Nej, om AMD går under så ligger dom i en dominant position och förlorar patenten (enligt AntiTrust).

Ett enda företag i en enda bransch (x86 baserad CPU) kan inte ha patent om inte en konkurrent har det.

Resultatet skulle bli att Samsung/Apple osv skulle få åtkomst till x86/x64 arkitekturen helt gratis, svårt att tro att Intel skulle vilja detta.

tl;dr Intel tjänar mera på att ha AMD levande.

Självklart kan ett enda företag inom en branch ha patent utan att ha konkurrenter. Skulle jag starta upp ett företag som skapar en ny arkitektur, så behöver jag naturligtvis inte dela med mig utav den, såvida jag inte äger 100% av CPU marknaden. Intel har inte 100% av CPU marknaden, då VIA och mängder av ARM aktörer existerar. Så jag påstår att det inte alls är en självklarhet att Intel skulle behöva splittras om AMD går under, men visst, det är lite av en gråzon.

Referera gärna källan på att anti trust lagar säger att man förlorar patenten om man når en dominant position.