Sharp utvecklar 5,5-tumspanel med 4K-upplösning för telefoner

Permalänk
Melding Plague

Sharp utvecklar 5,5-tumspanel med 4K-upplösning för telefoner

Jakten på fler pixlar fortsätter och nästa anhalt är 4K UHD även i telefoner. Nu presenterar Sharp en ny högupplöst 5,5-tumspanel med IGZO-teknik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

IGZO är väl en bättre IPS teknik, varför inte OLED eller AMOLED?

Fattar heller inte poängen med DPI över 500.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Kanoners nu börjar det komma paneler som duger för VR
I mobilen så kan jag leva med lite mindre.

Permalänk
Medlem

*suck* enligt mig totalt poänglöst och onödigt. Satsa istället på att utveckla bättre batterier istället för rekordhöga paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu ska man väl egentligen inte klaga på att utvecklingen går framåt, men känns för en telefon lite overkill, redan 1440p är tungt nog att driva på en telefon.

Däremot kan det nog vara bra i vissa andra tillämpningar, som VR och liknade, där 4K tillsammans med små paneler kan behövas, dock svårt att driva runt för VR spel, men för foto och film OK.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

IGZO är väl en bättre IPS teknik, varför inte OLED eller AMOLED?

Fattar heller inte poängen med DPI över 500.

Inte i nuläget, men i takt med att vårt användande förändras kommer tekniken säkert kunna glänsa. Skulle VR lösningar med mobilen slå igenom är 4k mycket uppskattat.

Tycker alltid att det är kul när det går framåt, även om man inte direkt kan se användningen. När användningsområdet väl kommer är det skönt om man slipper vänta på att tekniken ska komma ikapp. Har man inget behov av upplösningen behöver man inte modeller med den, valmöjligheter har vi gott om så det är bara positivt.

Edit: Man kan lätt tycka att "dom" borde satsa på andra saker såsom bättre batteri osv. Men varför skulle Sharp, som tillverker paneler och gärna vill göra framsteg inom sitt egna område, helt plötsligt börja satsa på batterier? Vill man ha bättre batteri ska man klaga på batteritillverkaren, inte dom som gör panelen.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

IGZO är väl en bättre IPS teknik, varför inte OLED eller AMOLED?

Fattar heller inte poängen med DPI över 500.

Skrivet av Adam West:

*suck* enligt mig totalt poänglöst och onödigt. Satsa istället på att utveckla bättre batterier istället för rekordhöga paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan hålla med om att det är rätt wasted på en telefon, men en liten 4k panel är fantastiskt för VR headseten som tex oculus rift!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

*suck* enligt mig totalt poänglöst och onödigt.
Skickades från m.sweclockers.com

Vilken tur att din åsikt inte är i närheten av sanningen då

Permalänk
Medlem

Där ja! ge dessa till Palmer Luckey och HTC GENAST!

mobiltelefoner kanske inte kommer att ha något större "nytta" av dessa, men visst varför inte. Kommer aldrig gnälla på högre upplösningar! Men tänk er VR förbättringen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Vilken tur att din åsikt inte är i närheten av sanningen då

Säg mig; till vilken nytta skulle det vara en användning för 4K i något så löjligt litet som 5,5 tum? Vad är poängen? Det finns absolut inget användningsområde för det om man inte siktar på att dränera batteritiden på snabbast möjliga sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Säg mig; till vilken nytta skulle det vara en användning för 4K i något så löjligt litet som 5,5 tum? Vad är poängen? Det finns absolut inget användningsområde för det om man inte siktar på att dränera batteritiden på snabbast möjliga sätt.

I just mobiltelefoner är det väl rätt meningslöst, men tekniken har ju fler användningsområden än så

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

YES! Äntligen någon som fattat grejen! Vi har haft 4K-skärmar hur länge som helst men ändå har mobilerna släpat efter. Det är på tiden.

Hoppas bara det går fortare på mobilsidan när 8K börjar rullas ut på bred front.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fina grejer för VR :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Säg mig; till vilken nytta skulle det vara en användning för 4K i något så löjligt litet som 5,5 tum? Vad är poängen? Det finns absolut inget användningsområde för det om man inte siktar på att dränera batteritiden på snabbast möjliga sätt.

Framsteg inom ett område ger framsteg inom andra områden, oavsett om framstegen är meningslösa för det från början tänkta området.

Permalänk
Medlem


varför är bilden till vänster på den "lågupplösta" blomma dassigare i färgerna än den i 4K?

Blir det bättre färg av 4K nu också?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:


varför är bilden till vänster på den "lågupplösta" blomma dassigare i färgerna än den i 4K?

Blir det bättre färg av 4K nu också?!

Kanske inte bättre men "mer exakta" då quantization error" minskar med högre upplösning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kanske inte bättre men "mer exakta" då quantization error" minskar med högre upplösning.

eller så är det bara ett marknadsföringstrick

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Är inte den bilden för att visa fördelarna med IGZO-tekniken och inte upplösningen?

Permalänk
Medlem

Okej kanske för VR-hjälmarna, annars så tycker jag 720 räcker i mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Okej kanske för VR-hjälmarna, annars så tycker jag 720 räcker i mobiler.

Det börjar dyka upp fler och fler VR-hjälmar som använder sig av telefonen, så på den fronten så är det ju även en fördel. Dock så tycker jag att 4K för telefonbruk är jävligt overkill.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

*suck* enligt mig totalt poänglöst och onödigt. Satsa istället på att utveckla bättre batterier istället för rekordhöga paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm det är ju samma ingenjörer som jobbar med skärmar och batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Mm det är ju samma ingenjörer som jobbar med skärmar och batterier.

Vad har det med saken att göra? Samma bolag fast dom kanske lägger mer pengar på just skärmar är lite det jag syftade på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Mm det är ju samma ingenjörer som jobbar med skärmar och batterier.

H*n menar nog att man ska lägga pengarna på annat, inte personal.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Säg mig; till vilken nytta skulle det vara en användning för 4K i något så löjligt litet som 5,5 tum?

VR såklart.

Permalänk
Medlem

Själva grejen med små skärmar är att dom får ut fler skärmar när dom gör små till tel & dyligt istället för att göra stora
(antal per matris då) så mer vinst med små skärmar än att göra få stora.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Vilken tur att din åsikt inte är i närheten av sanningen då

Till vilken nytta skulle 4K om än i framtiden 8K på 5" vara nödvändigt? Vart gränsen går för gemene man huruvida man uppfattar pixlar är individuellt, men för mig räcker 1080p fullt ut. Att det kan användas i ex vr och sånt är en annan sak, men för mobiler så är det nog för dom allra flesta tämligen meningslöst. Bara ett säljargument, om 3-4 år: Samsung: The new Galaxy S***! The worlds first 8K mobile phone!

Så du kanske kan berätta vad som är sanningen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

4K på såna här småttepaneler är ju användbart till VR, men tyvärr är väl just den här panelen inte klockren för det: det är ju en LCD snarare än en AMOLED skärm såvitt jag förstår?

Om det stämmer så lär responstiden troligen vara lite för långsam för att vara en klockren VR-skärm

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Det vi alla väntat på! Vi behöver 8k på 5,5"

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

*suck* enligt mig totalt poänglöst och onödigt. Satsa istället på att utveckla bättre batterier istället för rekordhöga paneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har aldrig hört talas om Gear VR va? Den här teknologin öppnar upp många portar för VR!

Skrivet av Roger W:

4K på såna här småttepaneler är ju användbart till VR, men tyvärr är väl just den här panelen inte klockren för det: det är ju en LCD snarare än en AMOLED skärm såvitt jag förstår?

Om det stämmer så lär responstiden troligen vara lite för långsam för att vara en klockren VR-skärm

jag ser det som en början till något fantastiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stoppa in det där i Oculus/vive eller liknande så blir jag glad. Antar det inte är någon horribel pentile-arrangement på displayen?