Dell XPS 13 med Full HD-skärm

Permalänk
Melding Plague

Dell XPS 13 med Full HD-skärm

Hög upplösning i all ära, men den som väljer Dell XPS 13 med Full HD-skärm ska få betydligt bättre batteritid. Nu är det dags att sätta den nedskalade modellen på prov i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, toppklass.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Snabbläst artikeln (Ja, alla sidor ). Ser ut att vara en super-dator för den som har pengarna till den och inte ska spela. Suveränt att den kommer i en variant med en Linux-dist också!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Verkar vara en riktigt grym dator, blev kär i smala skärmkanterna <3

Permalänk
Medlem

Hm, lite förvirrande, det står att den har pekskärm i specifikationen...

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ostersjo:

Hm, lite förvirrande, det står att den har pekskärm i specifikationen...

Jag kopierade skamlöst tabellen från föregående recension och glömde ändra det. Fixat!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Verkar vara en grym dator! Jag saknar dock hybridläge...(Jag är nog den enda på jordens yta som gör det..)

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Bra genomgång, trevlig dator, ser denna som ett betydligt bättre val än den dyrare med blank touch skärm med hög upplösning.
Inget direkt fel med hög upplösning men touch blank skärm är bara trams att ha på en laptop.
touch är bara vettigt att ha på en renodlad platta.

Denna skulle jag skaffa om jag behöver en 13" laptop

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gud så mysigt! Funderat på om full hd varianten varit bättre, och den mycket tystare fläkten låter ju super! Kan mycket väl bli i/efter sommaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig maskin, hade jag varit i behov av en ny laptop i den klassen hade detta varit mitt val. Finns det något som tyder på att dell skulle göra samma uppgradering med xps 15 modellen? Med skärmkanterna för att få ner storlek & vikt.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Har funderingar på en ny nätt dator och detta låter som en riktigt trevlig sådan.
Sitter med en XPS 12 nu och är grymt nöjd med den. Byggkvaliten och flippskärmen funkar fortfarande fint ändå fast den används flitigt av små snorungar.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Trevligt! En sådan kanske jag köper begagnad på ebay/Tradera om 2-3 år. För dyr att köpa ny.
Kollade lite på begagnade Dell innan jag bestämde mig för en Thinkpad X420, fast den är lite för stor känns det som.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Raffe:

Riktigt trevlig maskin, hade jag varit i behov av en ny laptop i den klassen hade detta varit mitt val. Finns det något som tyder på att dell skulle göra samma uppgradering med xps 15 modellen? Med skärmkanterna för att få ner storlek & vikt.

Fått känslan av att Dell (och även Apple med rMPB) inte tycker det är värt att uppgradera 15" modellerna innan det kommer en efterföljare till Haswell för 4-kärniga CPUer, vilket kanske dröjer till Skylake...

Personligen skulle jag föredra att man skippade 4-kärniga modeller eller i alla fall startade med 28W TDP 2-kärnig (den 4-kärniga har TDP på 37W i XPS15 och 47W i rMBP då den har Iris Pro). Batteritiden i både XPS15 och 15" rMBP är klart sämre än 13" modellerna så fort man lastar CPUn det minsta. De 2-kärniga 28W TDP har rätt mycket högre basklocka och något högre "turbo" än 15W TDP modellerna, så man skulle ändå få lite mer tryck i 15" än 13" med 15W TDP CPUer + varför inte lägga lite mer plats på kylning av dGPU då CPU-delen utvecklar lika mycket? Skulle kanske möjliggöra en GTX860/960 (idag är det GT750 fast med GDDR5 i stället för mer normala DDR3).

Har en XPS15 idag och är jättenöjd, går dock inte att sticka under stolen med att batteritiden är dålig även jämfört med 2014 års XPS13.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Argh... inte blir valet lättare nu direkt! Men tror nog jag siktar på den lite kralligare konfigen med QHD och i7-processor. Skulle svida i själen annars!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon76929:

@ DellCare
Kan man få Dell XPS 13 levererad med Samsung SM951 MZVPV256HDGL-00000 dvs nya SM951 NMVe versionen? Om ja hur beställer jag så jag är säker att få den versionen?
Om nej, när kommer den...

Tar frågan under denna recension oxo

Permalänk
Medlem

Ni borde recensera Lenovo X1 Carbon 2015.

Den skaffade jag. Modellen med 2560x1440 utan touch och är helnöjd.
Dock måste Microsoft verkligen förbättra skalning på windows. Det windows gör idag är bedrövligt. 200% förstoring i windows gör den användbar men det som suger är att den inte gör pixeldubbling utan skalar om element - så program som inte respekterar skalningen blir antingen superskumma (xbmc funkar ej, utan an måste aktivt ändra så den inte skalar programmet, en workaround) eller pyttesmå (2 mm stor text på 14").

Nästan så jag ångrar att jag inte tog 1360x768 skärmen istället, för många GUI element är skumma o matchar dåligt - där är OSX mycket bättre på skalning på retina.

Men använder man Metro/modern så är ju allt perfekt och kvaliten är skitbra men windows som stort är bara fullt med kompromisser på hög dpi skärm.
Enda webläsaren som går att använda utan att man blir tokig är IE11 då chrome/firefox funkar sissådär.

Permalänk
Medlem

Toppklass på sweclockers recensioner!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av boibo:

Ni borde recensera Lenovo X1 Carbon 2015.

Den skaffade jag. Modellen med 2560x1440 utan touch och är helnöjd.
Dock måste Microsoft verkligen förbättra skalning på windows. Det windows gör idag är bedrövligt. 200% förstoring i windows gör den användbar men det som suger är att den inte gör pixeldubbling utan skalar om element - så program som inte respekterar skalningen blir antingen superskumma (xbmc funkar ej, utan an måste aktivt ändra så den inte skalar programmet, en workaround) eller pyttesmå (2 mm stor text på 14").

Nästan så jag ångrar att jag inte tog 1360x768 skärmen istället, för många GUI element är skumma o matchar dåligt - där är OSX mycket bättre på skalning på retina.

Men använder man Metro/modern så är ju allt perfekt och kvaliten är skitbra men windows som stort är bara fullt med kompromisser på hög dpi skärm.
Enda webläsaren som går att använda utan att man blir tokig är IE11 då chrome/firefox funkar sissådär.

Måste bero väldigt mycket på vilka program man kör med, tycker 200% zoom fungerar riktigt bra i Win8.1. De program som är listade "mest använda" är Cygwin, Firefox, VirtualBox, Excel, PowerPoint, Eclipse, Visual Studio, av dessa är det bara Eclipse som överhuvudtaget har något problem (små ikoner, vilket är ett ickeproblem för mig då jag kör kortkommandon). Ser inte vad problemet med vare sig Chrome eller Firefox skulle vara. Chrome hade problem rätt länge, men det är löst ett par version tillbaka.

Det som strular är program som använder icke-standard sätt för att rendera GUI-element, kan mycket väl tänka mig att xbmc hamnar i den kategorin. Man ger ju upp rätt mycket i ergonomi om man skippar HiPPI-skärm, är så skönt att läsa på en skärm med riktigt hög upplösning och bra kontrast.

Håller med om att det skulle vara kul att läsa en recension på Lenovo Carbon X1, känns som X1 och XPS13 är det bästa man hittar just nu på 13" (och även rMBP förutsatt att man tänker köra OSX).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...
Håller med om att det skulle vara kul att läsa en recension på Lenovo Carbon X1, känns som X1 och XPS13 är det bästa man hittar just nu på 13" (och även rMBP förutsatt att man tänker köra OSX).

Du glömde HP Spectre X360

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

i7 varianten av HD-modellen låter den också mindre än QHD-modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Ni borde recensera Lenovo X1 Carbon 2015.

Den skaffade jag. Modellen med 2560x1440 utan touch och är helnöjd.
Dock måste Microsoft verkligen förbättra skalning på windows. Det windows gör idag är bedrövligt. 200% förstoring i windows gör den användbar men det som suger är att den inte gör pixeldubbling utan skalar om element - så program som inte respekterar skalningen blir antingen superskumma (xbmc funkar ej, utan an måste aktivt ändra så den inte skalar programmet, en workaround) eller pyttesmå (2 mm stor text på 14").

Nästan så jag ångrar att jag inte tog 1360x768 skärmen istället, för många GUI element är skumma o matchar dåligt - där är OSX mycket bättre på skalning på retina.

Men använder man Metro/modern så är ju allt perfekt och kvaliten är skitbra men windows som stort är bara fullt med kompromisser på hög dpi skärm.
Enda webläsaren som går att använda utan att man blir tokig är IE11 då chrome/firefox funkar sissådär.

Skrivet av Yoshman:

Måste bero väldigt mycket på vilka program man kör med, tycker 200% zoom fungerar riktigt bra i Win8.1. De program som är listade "mest använda" är Cygwin, Firefox, VirtualBox, Excel, PowerPoint, Eclipse, Visual Studio, av dessa är det bara Eclipse som överhuvudtaget har något problem (små ikoner, vilket är ett ickeproblem för mig då jag kör kortkommandon). Ser inte vad problemet med vare sig Chrome eller Firefox skulle vara. Chrome hade problem rätt länge, men det är löst ett par version tillbaka.

Det som strular är program som använder icke-standard sätt för att rendera GUI-element, kan mycket väl tänka mig att xbmc hamnar i den kategorin. Man ger ju upp rätt mycket i ergonomi om man skippar HiPPI-skärm, är så skönt att läsa på en skärm med riktigt hög upplösning och bra kontrast.

Håller med om att det skulle vara kul att läsa en recension på Lenovo Carbon X1, känns som X1 och XPS13 är det bästa man hittar just nu på 13" (och även rMBP förutsatt att man tänker köra OSX).

Det är definitivt ett problem om man kopplar upp sig mot externa skärmar med. Då fungerar skalningen oerhört dåligt. Har en X1 med 2560x1440 och skalning på 150% som fungerar bra när jag enbart använder interna skärmen, men när jag koppar upp mig mot två externa 1080p skärmar så ser allt extremt uppförstorat med.

Det påstås gå att lösa med att ha följande ruta urkryssad:

Vilket det visserligen gör, men då blir allt på mina externa skärmar suddigt, lite som att det är ur fokus, vilket så klart är oerhört påfrestande för ögonen. Så det finns fortarande en hel del kvar att lösa på den fronten... För att inte tala om när man försöker remote desktopa till en server där programmet man ska använda är av äldre sort och inte alls är anpassat för hög upplösning.. Där har jag stött på en hel del problem med att programmet beter sig underligt och är suddigt, även om jag använder en av mina externa skärmar med 1080p. Hujedamej..

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 3070 - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Ska läsare noggrannare sen så kanske har missat något. Men hur kommer det sig att batteritiden är längre vid videouppspelning än surfning? Är det på grund av de vanligtvis ljusare färgerna på skärmen när man surfar kontra mörkare när man ser film? För det kan väl inte vara mer CPU-krävande?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Det är definitivt ett problem om man kopplar upp sig mot externa skärmar med. Då fungerar skalningen oerhört dåligt. Har en X1 med 2560x1440 och skalning på 150% som fungerar bra när jag enbart använder interna skärmen, men när jag koppar upp mig mot två externa 1080p skärmar så ser allt extremt uppförstorat med.

Det påstås gå att lösa med att ha följande ruta urkryssad:
http://i.imgur.com/YGTFtKH.png

Vilket det visserligen gör, men då blir allt på mina externa skärmar suddigt, lite som att det är ur fokus, vilket så klart är oerhört påfrestande för ögonen. Så det finns fortarande en hel del kvar att lösa på den fronten... För att inte tala om när man försöker remote desktopa till en server där programmet man ska använda är av äldre sort och inte alls är anpassat för hög upplösning.. Där har jag stött på en hel del problem med att programmet beter sig underligt och är suddigt, även om jag använder en av mina externa skärmar med 1080p. Hujedamej..

Jag sitter precis och håller i visa-kortet för att köpa mig en X1 med sagda upplösning, men anledningen till att jag tvekar är precis som du säger att skalningen i windows är horribel. Jag har varit och tittat på flera ASUS-laptops med både HD och QHD, i alla fall så tyckte jag att text i både webbläsare och dokument var suddig. Nu funderar jag på att köpa en X1 och köra linux mint, eller en XPS 13 med ubuntu och QHD.

Har du själv någon erfarenhet av linux/ubuntu på din X1, tex genom live-cd?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag sitter precis och håller i visa-kortet för att köpa mig en X1 med sagda upplösning, men anledningen till att jag tvekar är precis som du säger att skalningen i windows är horribel. Jag har varit och tittat på flera ASUS-laptops med både HD och QHD, i alla fall så tyckte jag att text i både webbläsare och dokument var suddig. Nu funderar jag på att köpa en X1 och köra linux mint, eller en XPS 13 med ubuntu och QHD.

Har du själv någon erfarenhet av linux/ubuntu på din X1, tex genom live-cd?

Nej jag använder den på jobb så har inte möjlighet att köra in linux på den dessvärre. Får hoppas det blir lite bättring i W10. Lite småsugen på att göra en uppdatering till TP..

Edit: Jag kör 125% skalning istället på alla skärmar. Går att läsa på laptopen och inte överdrivet förstorat på de andra skärmarna. Fungerande kompromiss för tillfället.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 3070 - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Konstigt att dom bestämt att dom som vill ha FullHD-varianten inte har någon användning av en 512 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Undrar om det är möjligt att beställa med svensk tangentbord till utlandet... Någon som har provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ska läsare noggrannare sen så kanske har missat något. Men hur kommer det sig att batteritiden är längre vid videouppspelning än surfning? Är det på grund av de vanligtvis ljusare färgerna på skärmen när man surfar kontra mörkare när man ser film? För det kan väl inte vara mer CPU-krävande?

Sannolikt flera anledningar men främst för att video spelas upp via dedikerad hårdvara som knappt drar någon ström, processorn och nätverk kan vila

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

XPS13 är jättefin, har driftsatt en hittills. Den matta kolfibern är supersnygg, det ÄR verkligen praktiskt med 13" i 11,6" chassi. Tangentbordet är bra trots kort slaglängd. Skärmen är super (3200x1800), går att dimma i princip helt steglöst väldigt långt ner i ljusstyrka.

Ska man ansluta med nätverkskabel så glöm inte köpa ett USB-nätverkskort, det följer inte med...
Överhuvudtaget så är bundlen snål. Är bara datorn+laddaren i lådan ingenting annat.
Magnetladdare hade varit nice.
Yttermåtten är samma som macbook air, så man kan t.ex. använda denna:
https://www.dustin.se/product/5010673242/fodral-for-barbar-da...

Det är också bra att Dell inte går på hypen med ultrabooks i aluminium, ett fall i golvet sedan är datorn totalt förstörd.

Permalänk

Kul att Dell också kan få till det! Det är inte precis så att jag varit jätteimponerad av de modeller från dem som jag haft att göra med. Hade varit fint om de vågat ta bort sin skrikiga logga under skärmkanten. Gäller förresten de flesta tillverkare (alla utom Apple?).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag sitter och skriver på XPS 9343 as we speak.

Har gått från 15" Acer till denna underbara maskin. Det finns dock ett par puntker jag vill ta upp:

1. Tangentbordet. Det är allt annat än premium. Vingliga tangenter och en spaceknapp som failar 1 av 10 gånger. Irriterande på en sådan premium-maskin. Ska dock få detta utbytt imorgon då jag fått fel från början. Tydligen så hade de missat att min skulle ha backlitt tangentbord, jag menar hur man man missa en sådan sak?

2. Supporten. Dell har dragit ner på sin svenska verksamhet. Således är supporten bristande och enligt mig svåra att få tag i. Dells hemsida är uppygd utefter att man måste ha en servicetag för att kunna ta kontakt med dem, men i mitt fall funkade inte servicetagen och det tog ganska lång tid att hitta deras nummer.

I övrigt är allt top notch, det bästa är batteritiden, att den är ljudlös (ska mycket till innan fläkten varar upp), och att den är så sval.

Kommer iaf bli en omformatering, inte så jättemycket bloatware, men ändå.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se