Hur gjorde han det där? (tkinter)

Permalänk
Medlem

Hur gjorde han det där? (tkinter)

Har just börjat med tkinter och använder youtube en del för att lära mig. Kollade på filmen nedan och 3.47 in så trollar han upp en meny. Han säger att han håller in punkt-knappen, men det funkar inte för mig. Jag får bara en hel rad med punkter.

Någon idé om hur jag ska göra för att få upp listan?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Antagligen så har han installerat något addon som hjälper han med koden. Vet inte om sublime har stöd för det annars tror jag visual studio fungerar bra. Testa skriva "something." sen CTRL + space och se om du får upp något där.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Jag fick faktiskt upp en rullista efter att jag skrev något följt av ctrl+ mellanslag. det fungerar dock inte efter punkt. Jag har inte riktigt hunnit testa det än.

Tack så väldigt för hjälpen

Permalänk
Medlem

Om du ska sitta ett tag och köra python nu så skulle du ju kunna installera eclipse Utvecklingsmiljö och lägga in python i det. Det är inte så hemskt besvärligt och det finns bra guider för det online. Där finns det stöd för sådana funktioner som gör det smidigare.
Den kollar ju även fel även innan man kör scriptet då.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

ooh. coolt.

Det ska jag absolut kolla upp.

Tack

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

§ 8
Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Jag testade att köra koden han gav oss i Windows med den extra kod-snutten mGui.mainloop()
Tyvärr får jag endast upp ett fönster utan vare sig meny eller några knappar endast en grå bakgrund.

import sys from tkinter import * def mhello(): mlabel1 = Label(mGui,text='Text').pack() mGui = Tk() ment = StringVar() mGui.geometry('450x450+600+400') mGui.mainloop() mGui.title('Tkinter saker och grejor') mlabel = Label(mGui,text='Rubrik').pack() mbutton = Button(mGui,text = 'Testar', command = mhello,fg = 'black').pack() mEntry = Entry(mGui,textvariable=ment).pack() #meny menubar=Menu(mGui) filemenu= Menu(menubar) filemenu.add_command(label='Ny..') filemenu.add_command(label='Öppna..') filemenu.add_command(label='Spara..') filemenu.add_command(label='Magi..') filemenu.add_command(label='Stäng') menubar.add_cascade(label='Styr',menu=filemenu) mGui.config(menu=menubar)

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Du måste skippa den extra kod-snutten. Ta bort den så funkar det

import sys from tkinter import * def mhello(): mtext= ment.get() #hämta (get) text(mtext) från ment mlabel2 = Label(mGui, text= mtext).pack() #en ny label med texten vi just skrev i entrybox def mNew(): mlabel3= Label(mGui, text= 'You Clicked New').pack() return mGui = Tk() ment = StringVar() mGui.geometry('450x450') mGui.title('Jockes') mlabel = Label(mGui, text='My label', bg='blue', fg='white').pack() #rutan med texten My label mEntry = Entry(mGui, textvariable= ment).pack() #lagra texten i rutan i ment mbutton = Button(mGui, text ='OK', command =mhello).pack() #skapa meny menubar = Menu(mGui) # i vilket fönster vi ska ha vår meny filemenu = Menu(menubar,tearoff=0) #tearoff gör att det inte går att ta loss menyn. tar bort det steckade filemenu.add_command(label= 'New', command= mNew) #Vad menyn ska innehålla filemenu.add_command(label= 'Open') filemenu.add_command(label= 'Save As..') filemenu.add_command(label= 'Close') menubar.add_cascade(label= 'File', menu= filemenu) #Var vi ska samla allt innehåll #Help menu helpmenu= Menu(menubar, tearoff= 0) #Menu, vi hämtar menyn helpmenu.add_command(label= 'Help Docs') helpmenu.add_command(label= 'About') menubar.add_cascade(label= 'Help', menu= helpmenu) mGui.config(menu= menubar) #Gör att det vi lagt in syns