Få högre ljud än windows max?

Permalänk
Medlem

Få högre ljud än windows max?

Tja!

Håller på o förbereder en fest atm och har en dator då som jag ska spela musik med.
Men, problemet är att jag vill ha högre ljud fast volymen är på max både på datorn och förstärkaren.
Det jag undrar är om det typ finns något program eller så som jag kan använda för att öka max ljudet så i sin tur gör att det låter mer?

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en bättre förstärkare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Mer än max?

VLC Player har en kompressor-plugin som kan höja medelnivån. Och gröta till ljudet, orsaka underliga pumpläten eller helt enkelt inte ge någon effekt alls, om produktionen redan är hårt komprimerad.

Permalänk
Medlem

haha jo jag har inte riktigt tillgång till en bättre förstärkare just nu och känns lite bortkastat att köpa en för just detta ändamål.
Jag spelar på spotify.
Och ja mer än max låter väl kanske konstigt men tja vad ska man säka lixxom :,)

Permalänk
Skrivet av sattez:

Jag spelar på spotify.

Hmm, det finns någon "jämna till ljudnivån mellan låtar"-inställning i Spotifyklienten som kanske kan hjälpa (eller hindra, beroende på hur den funkar).
Om inte så kanske någon del av uppspelningsutrustningen har motsvarande funktion. I PulseAudio under Linux finns t ex stöd för att göra alla sorters åverkan på ljud innan det hamnar på ljudkortet. För Windowsmaskiner är du nog hänvisad till drivrutiner och utilities för ljudkortet, om sådana finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hmm, det finns någon "jämna till ljudnivån mellan låtar"-inställning i Spotifyklienten som kanske kan hjälpa (eller hindra, beroende på hur den funkar).
Om inte så kanske någon del av uppspelningsutrustningen har motsvarande funktion. I PulseAudio under Linux finns t ex stöd för att göra alla sorters åverkan på ljud innan det hamnar på ljudkortet. För Windowsmaskiner är du nog hänvisad till drivrutiner och utilities för ljudkortet, om sådana finns.

hmm okej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av sattez:

Tja!

Håller på o förbereder en fest atm och har en dator då som jag ska spela musik med.
Men, problemet är att jag vill ha högre ljud fast volymen är på max både på datorn och förstärkaren.
Det jag undrar är om det typ finns något program eller så som jag kan använda för att öka max ljudet så i sin tur gör att det låter mer?

Tack på förhand

kanske finns någon polare som har bättre grejer som du kan låna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hmm, det finns någon "jämna till ljudnivån mellan låtar"-inställning i Spotifyklienten som kanske kan hjälpa (eller hindra, beroende på hur den funkar).
Om inte så kanske någon del av uppspelningsutrustningen har motsvarande funktion. I PulseAudio under Linux finns t ex stöd för att göra alla sorters åverkan på ljud innan det hamnar på ljudkortet. För Windowsmaskiner är du nog hänvisad till drivrutiner och utilities för ljudkortet, om sådana finns.

Du kan annars höja volymen över 100% i pulse audio volume control.

Skrivet av sattez:

hmm okej tack

Jag har inte tittat på Windows delen för dessa så som tidigare talare så lär du nog behöva hitta någon utility som kan manipulera med ljudservern för Windows, vet att det går att hitta equalizers och dylikt.

Hittar du inget och orkar inte leta, ladda ner valfri distro, boota live usb/cd och kolla om deras ljud widget/program stödjer volume overdrive, ibland kan det krävas att man tar titt i options på widgeten/programmet för att enabla det.

Hittar du inget kan du alltid installera Pulse Audio Volume Control (pauvcontrol) och höja volymen över 100%

Spotify går att spela via webbläsare så du behöver inte installera deras client så detta borde vara relativt snabbt. Men ta en titt först om du hittar något för ditt ljudkort på Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Om du redan skruvat upp förstärkaren till Max så tycker jag du skall tänka om.

Eller du är inte rädd om högtalare osv ? Lär ju knappast låta väl heller.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Om du redan skruvat upp förstärkaren till Max så tycker jag du skall tänka om.

Eller du är inte rädd om högtalare osv ? Lär ju knappast låta väl heller.

Var det ja tänkte också...

När ja hår över 60 på min förstärkare så börjar de låta riktigt illa skrapljud och hörs verkligen att högtalarna inte orkar med mer... tror det går att dra på ända upp till 100 om ja inte mins fel...

Gissar attndu kör riktigt klen stärkare eller tungdrivna högtalare så att de knappt orkar arbeta om du kan ha på max utan att bli döv...

Ända lösningen är nog antingen mer lättdrivna högtalare eller starkare förstärkare.

Men utan ordentlig information kan vi ju givetvis bara spekulera vi är trots allt inte tankeläsare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

det löste sig nu. var en felinställning på förstärkaren.. tack för den hjälp jag fick iaf <3

Permalänk

Kanon! Annars tänkte jag tipsa om att hyra grejor istället. En enkel partyrigg borde inte kosta mycket.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Hahaha..

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

haha måste vara nån gammal släkting lol