Fredagspanelen 92: Prestanda i GTA V, fallerande hårddiskar och Intel Skylake

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 92: Prestanda i GTA V, fallerande hårddiskar och Intel Skylake

Efter lanseringen av GTA V med fullspäckade dagar i testlabbet är det dags för Emil och Jonas att fylla kaffekopparna och diskutera de hetaste händelserna i ett nytt avsnitt av Fredagspanelen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fredagsmys!

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Entusiast

Och... där kan man sätta punkt på fredagen!
Nu behövs bara den där pizzan och en kall...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

oj! tidigt också. har inte ens hunnit hem från jobbet också. Väntar med spänning.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Praktikant ✨

Gällandes Acer XR341CK och Acer XR341CKA så säger jag fel angående vilken modell som är G-Sync respektive Freesync.

Acer XR341CK = Freesync
Acer XR341CKA = G-Sync

Nu vet ni.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonasT:

Gällandes Acer XR341CK och Acer XR341CKA så säger jag fel angående vilken modell som är G-Sync respektive Freesync.

Acer XR341CK = Freesync
Acer XR341CKA = G-Sync

Nu vet ni.

Om möjligt ännu mer ologiskt, innan kunde man KANSKE tolkat A som i AMD. Tycker det är BRA att du sade fel, nu är det lite V.S.B. över hela namn-grejen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Rörande Raid till NAS. Kör Z2, det fungerar kanonbra!

Nu lyssnade jag lite till. Emil, hur lyckades du korrumpera ZFS?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av GLaDER:

Rörande Raid till NAS. Kör Z2, det fungerar kanonbra!

Nu lyssnade jag lite till. Emil, hur lyckades du korrumpera ZFS?

Well, är man trött och råkar radera sitt dataset när man egentligen ska byta namn på det.. Sedan inte lyckas komma på vad fan man gjort innan man redan skrivit över alla tillgängliga überblocks, eftersom det bara finns 30-ish på 4K-diskar. Då lyckas man. Man lär så länge man lever.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Well, är man trött och råkar radera sitt dataset när man egentligen ska byta namn på det.. Sedan inte lyckas komma på vad fan man gjort innan man redan skrivit över alla tillgängliga überblocks, eftersom det bara finns 30-ish på 4K-diskar. Då lyckas man. Man lär så länge man lever.

Ajdå. :/ Verkligen, jätte-ajdå.. Är det FreeNAS som gäller eller?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd

Tack gubbar! Ni räddar mig tillfälligt ur depressionen som vanligt varannan fredag!

Fredagspanelen är min drog..

Permalänk
Medlem

Det där om att man inte ska köra adblock på Sweclockers... Varför inte skapa en modell där man betalar en eller ett par tior i månaden/halvåret för att slippa annonserna? Jag hade gladeligen pyntat för att kunna läsa Sweclockers i lugn och ro utan reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Det där om att man inte ska köra adblock på Sweclockers... Varför inte skapa en modell där man betalar en eller ett par tior i månaden/halvåret för att slippa annonserna? Jag hade gladeligen pyntat för att kunna läsa Sweclockers i lugn och ro utan reklam.

Jag hade betalat 100 SEK för att få en fast reklambanner överst på sidan. Det funkar väl när man sitter hemma och surfar på en snabb dator, men på en seg laptop på en knackig uppkoppling är det helt hopplöst att behöva vänta tills den där idiotiska bannern har puttat ner hela sidan.

[Det finns snart en lösning på problemet -> Better SweClockers (fast v 2.0, som kommer snart) men det borde inte behövas.]

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Får väll hoppas 4k skärmen kommer till occulus rift

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

Yes, Fredagspanel! Kvällen är räddad.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

För den som har problem med cpu-prestanda i GTA 5, starta spelet och tabba sedan ur när det är färdigladdat, gå in på Aktivitetshanteraren/Task Manager, sedan in på Details och högerklicka på Launchern för GTA V och välj låg prioritet, gör sedan samma sak med GTA 5 .exe processen fast välj istället High/Hög eller Realtime om det finns. Detta skall förbättra cpu-prestanda då tydligen tar Launchern mer kraft än vad den behöver, möjligen en bugg.

Permalänk
Medlem

Noooh! Jag missade UT-kvällen! Hade så sjukt gärna varit med på den..
Reklamen på Sweclockers är faktiskt relevant för mig och tillför ett mervärde när jag besöker er site. Så länge det fortsätter vara så så kommer adblock vara avstängt på Swec. Prenumeration skulle nog inte vara något för mig. Jag besöker oftast Swec utloggad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

För den som har problem med cpu-prestanda i GTA 5, starta spelet och tabba sedan ur när det är färdigladdat, gå in på Aktivitetshanteraren/Task Manager, sedan in på Details och högerklicka på Launchern för GTA V och välj låg prioritet, gör sedan samma sak med GTA 5 .exe processen fast välj istället High/Hög eller Realtime om det finns. Detta skall förbättra cpu-prestanda då tydligen tar Launchern mer kraft än vad den behöver, möjligen en bugg.

Såg också snacket om det där på Reddit men när jag spelar tar launchern inte upp någonting?
Jag säger inte att jag har prestanda-problem men det är lite konstigt att vissa har det och andra inte.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

4 titan-x, har lagt bryggan högt alltså! behöver en schyst brygga.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För den som har problem med cpu-prestanda i GTA 5, starta spelet och tabba sedan ur när det är färdigladdat, gå in på Aktivitetshanteraren/Task Manager, sedan in på Details och högerklicka på Launchern för GTA V och välj låg prioritet, gör sedan samma sak med GTA 5 .exe processen fast välj istället High/Hög eller Realtime om det finns. Detta skall förbättra cpu-prestanda då tydligen tar Launchern mer kraft än vad den behöver, möjligen en bugg.

Ska testa det när jag kommer hem från jobbet ikväll, får nämligen en crash då och då.. Err_D3D_GFX_Init. Folk har spekulerat i att det rör sig om nån DirectX 11 bug, endel om att cpun slår i Max m.m. GTA V är annars riktigt bra! Och snyggt, av nån anledning får jag 6gb Vram i inställningarna med mina 780ti Sli, vet inte riktigt vad man ska gå efter ? Siktar väl på att vara under 3GB. Förmodligen släpper rockstar en patch snart där dom fixar lite buggar ang crasher och grafikbuggar.

Permalänk
Medlem

Guinness i fredagspanelen, härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Såg också snacket om det där på Reddit men när jag spelar tar launchern inte upp någonting?
Jag säger inte att jag har prestanda-problem men det är lite konstigt att vissa har det och andra inte.

En del som har problem som inte andra har givetvis. En i klassen som inte kan starta spelet alls då det stå att han behöver en uppdatering som han inte kan ladda ner eller något.

Skrivet av Bryna:

Ska testa det när jag kommer hem från jobbet ikväll, får nämligen en crash då och då.. Err_D3D_GFX_Init. Folk har spekulerat i att det rör sig om nån DirectX 11 bug, endel om att cpun slår i Max m.m. GTA V är annars riktigt bra! Och snyggt, av nån anledning får jag 6gb Vram i inställningarna med mina 780ti Sli, vet inte riktigt vad man ska gå efter ? Siktar väl på att vara under 3GB. Förmodligen släpper rockstar en patch snart där dom fixar lite buggar ang crasher och grafikbuggar.

Dom ska ha fixat buggen med Windows användarnamnen nu i alla fall

Permalänk
Medlem

Bara jag som omöjligen kan spela videon direkt här på Swec, utan måste knata iväg till Youtube och leta upp den där?

Sedan jag både ovänligt och bestämt bad Flash dra åt h-vete och kör 100% html5-video (i Waterfox) så har det aldrig fungerat, så det har givetvis med det att göra, men jag tänkte att jag kanske har missat något sätt att få det att fungera ändå?

Det vore iaf trevligt med en direktlänk till Youtube så jag slapp leta varje gång (inte för att det är jobbigt, men jag är lat, ok?).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bra panel, mysigt att kolla :).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Jag 'micrar' ofta gårdagens kaffe, vad är felet med det?

Visa signatur

[i5 4690K] [R9 270x 2GB] [8GB DDR3]

Permalänk
Medlem

Vad är orsaken till alla göteborgare har huva på sina jackor? Jo därför "stormsäkra" paraplyer inte fungerar Trevlig helg på er.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bara jag som omöjligen kan spela videon direkt här på Swec, utan måste knata iväg till Youtube och leta upp den där?

Sedan jag både ovänligt och bestämt bad Flash dra åt h-vete och kör 100% html5-video (i Waterfox) så har det aldrig fungerat, så det har givetvis med det att göra, men jag tänkte att jag kanske har missat något sätt att få det att fungera ändå?

Det vore iaf trevligt med en direktlänk till Youtube så jag slapp leta varje gång (inte för att det är jobbigt, men jag är lat, ok?).

https://greasyfork.org/en/scripts/9276-sweclockers-youtube-jw...
Jag drog ihop ett skript åt dig. Du kan få testa det åt mig. Använd greasemonkey för att installera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Krökningsradie är egentligen ett väldigt enkelt begrepp. Om något är kurvat så kan man se kurvan som utkanten av en cirkel med en viss radie. Denna radie kallar man krökningsradien. Att beräkna krökningsradien för en punkt på en kurva är något komplicerat, men allt handlar helt enkelt om att kurvor ser ut som utkanter till cirklar.

Permalänk
Medlem

Grym panel as always!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Krökningsradie är egentligen ett väldigt enkelt begrepp. Om något är kurvat så kan man se kurvan som utkanten av en cirkel med en viss radie. Denna radie kallar man krökningsradien. Att beräkna krökningsradien för en punkt på en kurva är något komplicerat, men allt handlar helt enkelt om att kurvor ser ut som utkanter till cirklar.

Ja, jag tyckte inte heller det verkar så svår matte:) Men bra att du förklarar, misstänkte det borde vara så "enkelt" som cirkelskanten dom räknar.

Bra panel i alla fall, trots missen med skärmen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMondia:

Jag 'micrar' ofta gårdagens kaffe, vad är felet med det?

Mja. det är inte så gott att micra några timmars gammalt kaffe direkt.

Men att micra gårdagens kaffe, och dessutom göra det ofta.
Då är man inte direkt kräsen, om man säger som så

Varför gör du det?

Så lång tid tar det ju inte att fixa färskt kaffe, som ska smaka som det skall göra.

Lite som att micra gårdagens pommes

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]