Ska jag stanna kvar med Bahnhof eller inte?

Permalänk
Avstängd

Ska jag stanna kvar med Bahnhof eller inte?

Jag har haft bredbandsbolaget innan och det funkade ganska bra. Hade 3 ms i svarstid. Dock när det väl var problem så var deras kundtjänst åt skogen. Dom la på luren mitt i örat på mig

Jag orkade inte mera med deras bemötande så jag sa upp mig.

Jag har open universe, fibernät, så jag får välja vilken tjänst jag vill.

Jag bestämde mig för Bahnhof, eftersom jag har hört att det funkar riktigt bra.

Hastigheten är utmärkt, dock är jag inte nöjd med svarstiden jag får. Jag får 22 ms i svarstid och min ping är högre när jag spelar onlinespel än vad den var när jag hade bredbandsbolaget.

Finns det något jag kan göra för att få bättre svarstid? Något Bahnhof kan göra? Vill verkligen vara kund eftersom jag får bra internet till billigt pris, men just detta med svarstiden gör att jag nu velar.

Spelar det någon roll vad jag väljer för bredbandsleverantör? Kommer jag få samma svarstid? Med tanke på att det är samma fiber port oavsett vad jag väljer för leverantör..

Någon??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Jag har haft bredbandsbolaget innan och det funkade ganska bra. Hade 3 ms i svarstid. Dock när det väl var problem så var deras kundtjänst åt skogen. Dom la på luren mitt i örat på mig

Jag orkade inte mera med deras bemötande så jag sa upp mig.

Jag har open universe, fibernät, så jag får välja vilken tjänst jag vill.

Jag bestämde mig för Bahnhof, eftersom jag har hört att det funkar riktigt bra.

Hastigheten är utmärkt, dock är jag inte nöjd med svarstiden jag får. Jag får 22 ms i svarstid och min ping är högre när jag spelar onlinespel än vad den var när jag hade bredbandsbolaget.

Finns det något jag kan göra för att få bättre svarstid? Något Bahnhof kan göra? Vill verkligen vara kund eftersom jag får bra internet till billigt pris, men just detta med svarstiden gör att jag nu velar.

Spelar det någon roll vad jag väljer för bredbandsleverantör? Kommer jag få samma svarstid? Med tanke på att det är samma fiber port?

Någon??

Till vad är svarstiden 22 ms?

Det är ganska sannolikt att du kommer få olika ping (svarstider) med olika leverantörer om du pingar något utanför ditt "nätverk" (open univers) där du har fibern.
Det är nämligen inte säkert att leverantörerna har samma routing inom Sverige eller ut mot övriga världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Till vad är svarstiden 22 ms?

Det är ganska sannolikt att du kommer få olika ping (svarstider) med olika leverantörer om du pingar något utanför ditt "nätverk" (open univers) där du har fibern.
Det är nämligen inte säkert att leverantörerna har samma routing inom Sverige eller ut mot övriga världen.

Jag gör testet på bredbandskollen och det står svarstid 22 ms

Så nu om jag tar bort Bahnhof och väljer istället tyfon, eller all tele t.e.x , kommer jag få annan svarstid trots att det är samma fiber uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Jag gör testet på bredbandskollen och det står svarstid 22 ms

Så nu om jag tar bort Bahnhof och väljer istället tyfon, eller all tele t.e.x , kommer jag få annan svarstid trots att det är samma fiber uttag?

Om du menar det uttaget du har i väggen som "samma fiberuttag" så ja, men det är dock inte säkert eftersom dom kan använda samma routing.
Sen kan jag väl inte påstå att jag hade bytt Bahnhof mot någon av dom två du nämner.

Häng sen inte upp dig för mycket på vad bredbandskollen visar, testa mot dom sakerna du använder istället, kan ju vara ett tillfälligt dropp Bahnhof har mot bredbandskollen.
T.ex. om du spelar så kolla vad du får för ping där.

Kolla även om du har fått en äkte eller "privat" (nat444) ip av Bahnhof, är den "privat" så kontakta dom och be om en äkta.
Kan läsa mer här
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Om du menar det uttaget du har i väggen som "samma fiberuttag" så ja, men det är dock inte säkert eftersom dom kan använda samma routing.
Sen kan jag väl inte påstå att jag hade bytt Bahnhof mot någon av dom två du nämner.

Häng sen inte upp dig för mycket på vad bredbandskollen visar, testa mot dom sakerna du använder istället, kan ju vara ett tillfälligt dropp Bahnhof har mot bredbandskollen.
T.ex. om du spelar så kolla vad du får för ping där.

Kolla även om du har fått en äkte eller "privat" (nat444) ip av Bahnhof, är den "privat" så kontakta dom och be om en äkta.
Kan läsa mer här
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Ja, samma uttag.

Jag märker ju att pingen är högre än vad den var när jag hade BBB, och det är på samma server jag spelar..

Ska jag ringa dem och be om en äkta ip eller vadå? hänger inte riktigt med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Hastigheten är utmärkt, dock är jag inte nöjd med svarstiden jag får. Jag får 22 ms i svarstid och min ping är högre när jag spelar onlinespel än vad den var när jag hade bredbandsbolaget.

Ping beror på distans, jag mätte precis med Zitius/Bahnhof och fick 4ms ping enligt bredbandskollen, så ditt problem beror troligtvis inte på Bahnhof och kan mycket väl vara Openuniverse. Bahnhof använder även routing via Telia inom EU sist jag kollade och Telia klassas som att ha den bästa på den fronten där BBB troligtvis använder Telenor.

Sedan så haka inte upp dig så mycket på ping för om skillnaden är 20ms så kommer du troligtvis inte märka så mycket skillnad. De allra flesta kommer aldrig ha en reaktions förmåga på 20ms skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Ping beror på distans, jag mätte precis med Zitius/Bahnhof och fick 4ms ping enligt bredbandskollen, så ditt problem beror troligtvis inte på Bahnhof och kan mycket väl vara Openuniverse. Bahnhof använder även routing via Telia inom EU sist jag kollade och Telia klassas som att ha den bästa på den fronten där BBB troligtvis använder Telenor.

Sedan så haka inte upp dig så mycket på ping för om skillnaden är 20ms så kommer du troligtvis inte märka så mycket skillnad. De allra flesta kommer aldrig ha en reaktions förmåga på 20ms skillnad.

Jag väljer metserver Stockholm som ligger ifrån 5 timmar var jag bor. Jag bor i Trollhättan och har knappt en timma till Göteborg och när jag mäter med deras mätserver så får jag högre svarstid. Varför då? Jag bor mycket närmare Göteborg än Stockholm.

Så det är Open Universe som ger mig svarstiden, och inte Bahnhof?

Permalänk
Medlem

Sitter uppe i Hudiksvall med Bahnhof har ping på 1 - 5 ms
granne under mig har samma bolag med ping på 15 - 30 ms

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

jag har Bahnhof och får 2 ms svarstid bor i Stockholm. 100/10 och får ut 96,47 / 10,13

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Jag väljer metserver Stockholm som ligger ifrån 5 timmar var jag bor. Jag bor i Trollhättan och har knappt en timma till Göteborg och när jag mäter med deras mätserver så får jag högre svarstid. Varför då? Jag bor mycket närmare Göteborg än Stockholm.

Så det är Open Universe som ger mig svarstiden, och inte Bahnhof?

Testade mot Göteborg och jag fick 12ms ping, men då bor jag ca 2timmar från Stockholm. Som sagt så beror ping på hur lång ifrån oftast men kan även vara andra faktorer.

Nära Göteborg skriver du? Går du genom ITUX? Jag vet att Bahnhof har kapacitets problem till Göteborg/ITUX på en av deras fiber linor, skulle väl kanske vara det som är problemet, info om det finns säkert kvar på Bahnhofs driftstörnings sida. Men det är väl någonting de kommer åtgärda i framtiden.

Jag spelar inte längre men jag låg på runt 34ms när jag spelade LoL i flera år och har haft Zitius/Bahnhof i över 6år nu.

Permalänk
Medlem

det kan mycket väl skillja mellan olika levrantörer.

det lättaste är väll att fråga om isp:n kan pinga ett antal olika ip nummer från ditt lokala nät så du kan gemföra dem och se villken som är bäst.

skulle föreslå att du pingar ping.sunet.se och ftp.portlane.com för att se villken fördröjning du har till svenska server och sedan ber du evuntuella framtida leverantörer att även de ska utföra dessa tester

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Ping beror på distans, jag mätte precis med Zitius/Bahnhof och fick 4ms ping enligt bredbandskollen, så ditt problem beror troligtvis inte på Bahnhof och kan mycket väl vara Openuniverse. Bahnhof använder även routing via Telia inom EU sist jag kollade och Telia klassas som att ha den bästa på den fronten där BBB troligtvis använder Telenor.

Sedan så haka inte upp dig så mycket på ping för om skillnaden är 20ms så kommer du troligtvis inte märka så mycket skillnad. De allra flesta kommer aldrig ha en reaktions förmåga på 20ms skillnad.

Om det skiljer mellan olika leverantörer är det ju inte open universe som skapar den högre pingen.

Skrivet av ilerk22:

Jag väljer metserver Stockholm som ligger ifrån 5 timmar var jag bor. Jag bor i Trollhättan och har knappt en timma till Göteborg och när jag mäter med deras mätserver så får jag högre svarstid. Varför då? Jag bor mycket närmare Göteborg än Stockholm.

Så det är Open Universe som ger mig svarstiden, och inte Bahnhof?

Svarstiden beror på din leverantör och inte open universe eftersom du får olika med olika leverantörer.

Tänk så här, open universe fungerar som ett lan där alla är sammankopplade med fiber, för att sedan få internet behöver du en leverantör som förmedlar signalen ut från ditt lan till internet.
Vissa leverantörer använder sig av samma routing (vilken väg signalerna går) och andra har en annan routing.
Ex. Du kan sitta i Sthlm och pinga bredbanskollen i Sthlm, men den ena leverantören går signalen via Malmö - tillbaka till Sthlm och sedan samma väg tillbaka till din dator. Med en annan leverantör går signalen via Gbg och den tredje går direkt till mätservern.
Allt beror på vilken routing leverantören har på signalen, sträckan till mätservern (fågelvägen) har ingen betydelse.

Har du inte redan en äkta ip tycker jag du skall ringa Bahnhof och be om en sådan, det kan hjälpa något men jag är inte helt säker, dock är det bra ur andra synvinklar att ha en äkta ip.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Om det skiljer mellan olika leverantörer är det ju inte open universe som skapar den högre pingen.

Svarstiden beror på din leverantör och inte open universe eftersom du får olika med olika leverantörer.

Tänk så här, open universe fungerar som ett lan där alla är sammankopplade med fiber, för att sedan få internet behöver du en leverantör som förmedlar signalen ut från ditt lan till internet.
Vissa leverantörer använder sig av samma routing (vilken väg signalerna går) och andra har en annan routing.
Ex. Du kan sitta i Sthlm och pinga bredbanskollen i Sthlm, men den ena leverantören går signalen via Malmö - tillbaka till Sthlm och sedan samma väg tillbaka till din dator. Med en annan leverantör går signalen via Gbg och den tredje går direkt till mätservern.
Allt beror på vilken routing leverantören har på signalen, sträckan till mätservern (fågelvägen) har ingen betydelse.

Har du inte redan en äkta ip tycker jag du skall ringa Bahnhof och be om en sådan, det kan hjälpa något men jag är inte helt säker, dock är det bra ur andra synvinklar att ha en äkta ip.

Jag vill så hemskt gärna byta operatör för att testa om jag får bättre svarstid. Jag har väl 14 dagars ångerrätt va?

Okej, tack! Nu förstår jag lite mera.

Permalänk
Avstängd

Universal är det något o ha? eller kanske bredband2? Jag tänker fan i mej bestämma mig efter jag sett vilken leverantör ger mig bäst svarstid. Tänk om alla är likadana. Då är det väl något fel på porten va?

Jag vet att vi har haft comhem i flera år. Är det kanske den som ligger och spökar? För hon från Com Hem sa att det är dem som levererar till oss, men ändå när jag tar testet på bredbandskollen så står det Bahnhof, jag har även ringt till Bahnhof och han kunde se att jag var aktiv. Så hon från Com Hem ljög för mig? Konstigt att jag inte behövde ringa och säga upp mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Universal är det något o ha? eller kanske bredband2? Jag tänker fan i mej bestämma mig efter jag sett vilken leverantör ger mig bäst svarstid. Tänk om alla är likadana. Då är det väl något fel på porten va?

Alltele/Universal är samma bolag, har för mig de har avtal med Telia precis som Bahnhof. Sedan på andra sidan så har du T3/Bredband2/Ownit/BBB som har avtal med Telenor, Openuniverse är även Telenors öppna nät. Om du vill ha bäst ping så är det troligtvis Telia men osäker om det finns i ett Telenor nät som alternativ.

Leverantörer har egen infrastruktur i Sverige, men om vi kolla utanför, som spel servrar i kanske Tyskland så är frågan egentligen om du vill ha Telenor eller Telia. Men skillnaden borde vara väldigt liten inom Sverige så det kommer inte göra någon skillnad egentligen. Som jag sa innan så hakar du nog upp dig för mycket på ping värden.

Om du använder Netflix så kanske T3 skulle vara nåt eftersom de har gjort ett avtal med netflix om att köra ett datacenter för Netflix inom sitt egna nät så den trafiken inte går över internet och bara internt på deras egna nät. Men osäker på om det är klart och uppsätt än men kommer iaf i framtiden.

Tänk på att det är helg och att det kan vara så att problemen ligger hos spel servrarna, vad det nu är för online spel du spelar och om du bytte leverantör och fick det igår (Fredag). Bara för att du för högre ping eller spikar i pingen behöver inte betyda att problemet är hos din internet leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Alltele/Universal är samma bolag, har för mig de har avtal med Telia precis som Bahnhof. Sedan på andra sidan så har du T3/Bredband2/Ownit/BBB som har avtal med Telenor, Openuniverse är även Telenors öppna nät. Om du vill ha bäst ping så är det troligtvis Telia men osäker om det finns i ett Telenor nät som alternativ.

Det här är förvirrat.

Alla operatörer i öppna stadsnät har avtal med Telia för deras Öppen Fiber (tror jag det heter) och Telenor för deras OpenUniverse. Du får det att låta som att vissa operatörer bara har avtal med den ena eller den andra.

Permalänk
Medlem

2ms med bredband2 100/100 mot stockholm.Bor 8 mil ifrån

bredband2 har väl en av dom bättre svarstider har jag läst någonstanns

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Det här är förvirrat.

Alla operatörer i öppna stadsnät har avtal med Telia för deras Öppen Fiber (tror jag det heter) och Telenor för deras OpenUniverse. Du får det att låta som att vissa operatörer bara har avtal med den ena eller den andra.

Jag pratar mest om trafik utanför Sverige, och till viss del trafik inom Sverige. Du tror väl inte att mindre leverantörer som Bredband2 eller T3 har egen fiber från Sverige till tyskland? I stort sett när trafiken når till leverantören så överlämnar de över till antingen Telia eller Telenor oftast, det kan även gälla inom Sverige. Kanske det är förvirrande för någon som inte förstår.

Sedan så var jag in på Openuniverse och kollade och hittade inte Telia som val av ISP när jag kollade lite snabbt. Och Telias öppna fiber är motsvarigheten till Openuniverse, deras öppna nät går inte överallt i Sverige men bor du typ i större städer eller anknytnings punkter så finns det kanske en möjlighet att få Telias öppna fiber nät ist för andra.

När det gäller routing eller transit trafik så är det väldigt förenklat, men mindre leverantörer har avtal med större leverantörer som har bättre och större nät infrastruktur för det är billigare än att investera i egen infrastruktur. Så oavsett om du har BBB/T3/BB2/Ownit så kommer trafiken troligtvis gå en väldigt snarlik väg eftersom Telenor antingen äger eller har avtal med dem.

Permalänk

Testa med pingplotter istället

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Avstängd

Universal (statsnätet) är beställt. Blev billigare än Bahnhof. Hoppas nu svarstiden blir bra, annars går jag galen...

Permalänk
Skrivet av ilerk22:

Universal (statsnätet) är beställt. Blev billigare än Bahnhof. Hoppas nu svarstiden blir bra, annars går jag galen...

Erbjuder dom fast IP-adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jag pratar mest om trafik utanför Sverige, och till viss del trafik inom Sverige. Du tror väl inte att mindre leverantörer som Bredband2 eller T3 har egen fiber från Sverige till tyskland? I stort sett när trafiken når till leverantören så överlämnar de över till antingen Telia eller Telenor oftast, det kan även gälla inom Sverige. Kanske det är förvirrande för någon som inte förstår.

Sedan så var jag in på Openuniverse och kollade och hittade inte Telia som val av ISP när jag kollade lite snabbt. Och Telias öppna fiber är motsvarigheten till Openuniverse, deras öppna nät går inte överallt i Sverige men bor du typ i större städer eller anknytnings punkter så finns det kanske en möjlighet att få Telias öppna fiber nät ist för andra.

När det gäller routing eller transit trafik så är det väldigt förenklat, men mindre leverantörer har avtal med större leverantörer som har bättre och större nät infrastruktur för det är billigare än att investera i egen infrastruktur. Så oavsett om du har BBB/T3/BB2/Ownit så kommer trafiken troligtvis gå en väldigt snarlik väg eftersom Telenor antingen äger eller har avtal med dem.

Du pratar otroligt mycket men säger lite. Bredband2 t.ex. har inga som helst transitavtal med Telenor. Var får du denna information från?

Permalänk
Skrivet av ilerk22:

Universal (statsnätet) är beställt. Blev billigare än Bahnhof. Hoppas nu svarstiden blir bra, annars går jag galen...

Nu vet jag inte hur relevant det här är, men kanske lite lugnande(?).

Jag får 98 Mbit/s ner och 93 Mbit/s upp med en svarstid på 12 ms.
Ifrån Degerfors till Stockholm (c:a 23 mil) med Universal via Bredbandskollen (Mätmetod "Auto").

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS