Lämplig uppgradering?

Permalänk
Medlem

Lämplig uppgradering?

Hejsan!

Nu har köpsuget slagit till igen och jag behöver lite råd

Sitter idag på 2st Gigabyte GTX 670 i SLI. (2GB)
Finns det någon uppgradering idag som är värt, eller borde man istället vänta på något annat, isåfall vad?
Rent spontant tänker jag på exempelvis GTX 780TI / 780TI SLI.

Är det någon som kan säga hur mycket jag vinner procentmässigt ( ungefär ) på ett 780TI.
Två stycken blir nog lite dyrt och får isåfall köpa ett åt gången.

Kommer min i5 2550K på 4.5GHz att flaska ett 780TI ? Om den flaskar vad kan då vara en lämplig uppgradering för processorn? Undrar därmed vad man kan sälja sin 2550K för, samt hur mycket man får betala för processorn som ska uppgraderas till.

Har tänkt att köpa allt begagnat.

Om jag skulle köra på 2st 780TI, klarar jag mig då på ett Corsair RM 850w nätaggregat?

Vill undvika GTX 970 för jag vill inte riskera coilwhine

Tack på förhand, Hoppas jag inte är alltför jobbig med alla mina frågor!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Hejsan!
Kommer min i5 2550K på 4.5GHz att flaska ett 780TI ?

Nej.

Skrivet av imjohannes5670:

Om jag skulle köra på 2st 780TI, klarar jag mig då på ett Corsair RM 850w nätaggregat?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tack för supersnabbt svar!
Då är det bara resten kvar

Vet du om processorn skulle flaska 2st 780TI?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Tack för supersnabbt svar!
Då är det bara resten kvar

Vet du om processorn skulle flaska 2st 780TI?

det är ju knappt nån skillnad i prestanda på 670 sli & 780ti varför uppgraderar du bara en generation om det ny finns nyare 970/980 ?
fast coilwhine är inte specifikt bara 970, det kan finnas på alla grafikkort / nätagg. och sen om du har det på ett kort är det ju bara att byta?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det är ju knappt nån skillnad i prestanda på 670 sli & 780ti varför uppgraderar du bara en generation om det ny finns nyare 970/980 ?

970 vågar jag inte chansa på pga coil whine.

2st 780TI borde jag kunna få till samma pris som ett 980 och mer prestanda?

Om jag hade jag köpt ett 780TI så skulle jag köpa ett till om resten utav mina komponenter tillåter det.

Kan vara fel ute, därför ber jag om råd

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

1 generations sli uppgradering lär inte ge speciellt mycket tyvärr :/

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

970 vågar jag inte chansa på pga coil whine.

2st 780TI borde jag kunna få till samma pris som ett 980 och mer prestanda?

Om jag hade jag köpt ett 780TI så skulle jag köpa ett till om resten utav mina komponenter tillåter det.

Kan vara fel ute, därför ber jag om råd

980 är ungefär lika snabbt som ett 780ti men kräver mindre ström & blir då inte lika mycket värme som ska bort.
ska du nu fläska på med så mycket så kan ja tycka det är märkligt varför du bara hoppar en generation.

sen köper du från en större firma som inet/webhallen så är det ju bara att byta du blir ju knappast nekad.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

980 är ungefär lika snabbt som ett 780ti men kräver mindre ström & blir då inte lika mycket värme som ska bort.
ska du nu fläska på med så mycket så kan ja tycka det är märkligt varför du bara hoppar en generation.

sen köper du från en större firma som inet/webhallen så är det ju bara att byta du blir ju knappast nekad.

Jo men skillnaden är ju att beg. så ligger 780TI för ca 3000kr medans 980 ligger för runt 5000kr.. Om då ett 780TI presterar nästan lika bra som ett 980, varför borde jag då inte köra på 2st 780TI som jag kan komma undan med för ungefär samma summa som ett 980?

Off Topic. Din profilbild, plats och signatur förvirrar mig totalt

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Jo men skillnaden är ju att beg. så ligger 780TI för ca 3000kr medans 980 ligger för runt 5000kr.. Om då ett 780TI presterar nästan lika bra som ett 980, varför borde jag då inte köra på 2st 780TI som jag kan komma undan med för ungefär samma summa som ett 980?

Off Topic. Din profilbild, plats och signatur förvirrar mig totalt

du vet väl att det är väldigt få nya spel som har fungerande Sli stöd ? ska inte Nvidia/AMD släppa nytt snart? r9 390 ?
kollar du på min profil så står det att jag är från Vettet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

980 är ungefär lika snabbt som ett 780ti men kräver mindre ström & blir då inte lika mycket värme som ska bort.
ska du nu fläska på med så mycket så kan ja tycka det är märkligt varför du bara hoppar en generation.

sen köper du från en större firma som inet/webhallen så är det ju bara att byta du blir ju knappast nekad.

980 är ca 13% snabbare än 780Ti enligt Sweclockers:

Sweclockers prestandaindex singelkort

Skrivet av imjohannes5670:

970 vågar jag inte chansa på pga coil whine.

2st 780TI borde jag kunna få till samma pris som ett 980 och mer prestanda?

Om jag hade jag köpt ett 780TI så skulle jag köpa ett till om resten utav mina komponenter tillåter det.

Kan vara fel ute, därför ber jag om råd

Alla kort kan ha coilwhine, fast det kanske är lite vanligare med 970.

Jag tror att 670 SLI kan jämföras med 960 SLI. Alltså får du 1GB extra VRAM och 43% snabbare grafikkort för 6000 kr.

Sweclockers prestandaindex dubbla kort

Bara du kan avgöra om det är värt det. Men att köpa ett är bara dumt om du inte är i akut behov av 3GB VRAM och då kan du istället köpa 290/X för att få 4GB.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du vet väl att det är väldigt få nya spel som har fungerande Sli stöd ? ska inte Nvidia/AMD släppa nytt snart? r9 390 ?
kollar du på min profil så står det att jag är från Vettet

Finns det några uppgifter om detta kortet? När det är tänkt släppas, pris osv?
Ja det står att du är från vettet, men ditt namn passar inte in med resten

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

980 är ca 13% snabbare än 780Ti enligt Sweclockers:

Sweclockers prestandaindex singelkort

Alla kort kan ha coilwhine, fast det kanske är lite vanligare med 970.

Jag tror att 670 SLI kan jämföras med 960 SLI. Alltså får du 1GB extra VRAM och 43% snabbare grafikkort för 6000 kr.

Sweclockers prestandaindex dubbla kort

Bara du kan avgöra om det är värt det. Men att köpa ett är bara dumt om du inte är i akut behov av 3GB VRAM och då kan du istället köpa 290/X för att få 4GB.

Tack för bra svar!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Tack för bra svar!

prestanda är svårt veta då det oftast blir utomstående sidors prestandatester som man kan lita på. både Intel, Nvidia, AMD, tar ju "best case scenario" som aldrig går att översätta i spel.

när det släpps ? http://wccftech.com/amd-talk-graphics-products-quarter/

off topic: är det inte svårt vara utan arbete och samtidigt få ekonomin gå ihop så bra att man kan köpa nytt grafikkort ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

prestanda är svårt veta då det oftast blir utomstående sidors prestandatester som man kan lita på. både Intel, Nvidia, AMD, tar ju "best case scenario" som aldrig går att översätta i spel.

när det släpps ? http://wccftech.com/amd-talk-graphics-products-quarter/

off topic: är det inte svårt vara utan arbete och samtidigt få ekonomin gå ihop så bra att man kan köpa nytt grafikkort ?

Njaa.. Ibland. Får socialbidrag, har 2400kr/mån vilket går till hygienartiklar när det behövs, resten kan jag använda till det jag vill
Ibland blir det lite över från matpengar också. Försöker ju få jobb men svårt utan utbildning, däremot ska jag börja få aktivetetsersättning från försäkringskassan som är betydligt högre, och får genom det hjälp att ta mig ut i arbetslivet.

Men att köpa nytt grafikkort finns inte med på världskartan

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Njaa.. Ibland. Får socialbidrag, har 2400kr/mån vilket går till hygienartiklar när det behövs, resten kan jag använda till det jag vill
Ibland blir det lite över från matpengar också. Försöker ju få jobb men svårt utan utbildning, däremot ska jag börja få aktivetetsersättning från försäkringskassan som är betydligt högre, och får genom det hjälp att ta mig ut i arbetslivet.

Men att köpa nytt grafikkort finns inte med på världskartan

nu vet jag inte hur gammal du är men när jag var runt 20-25ish sökte jobb i flera år.
fixa utbildning först i annat fall blir det moment 22 då kommer du ingenstans

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Njaa.. Ibland. Får socialbidrag, har 2400kr/mån vilket går till hygienartiklar när det behövs, resten kan jag använda till det jag vill
Ibland blir det lite över från matpengar också. Försöker ju få jobb men svårt utan utbildning, däremot ska jag börja få aktivetetsersättning från försäkringskassan som är betydligt högre, och får genom det hjälp att ta mig ut i arbetslivet.

Men att köpa nytt grafikkort finns inte med på världskartan

Skrivet av Grönahunden:

nu vet jag inte hur gammal du är men när jag var runt 20-25ish sökte jobb i flera år.
fixa utbildning först i annat fall blir det moment 22 då kommer du ingenstans

Tyvärr har han rätt, jag har utbildning men inte ens jag har fått jobb. Så utbildning är VÄLDIGT viktigt i detta papperskåta land.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Tyvärr har han rätt, jag har utbildning men inte ens jag har fått jobb. Så utbildning är VÄLDIGT viktigt i detta papperskåta land.
/Lifooz

det finns ju jobb där man får utbildning på arbetsplatsen, och att det är mera om man har talang för det man gör

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

*** uppmaning ***

Jag ber er avsluta sidodiskussionen som inte har med trådens ämne att göra. Tänk på vad som sägs i forumreglerna:

Citat:

§ 1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

Utöver det är det knappast att rekommendera att lägga ut för mycket personliga uppgifter i ett allmänt forum.

*** inlägg raderat ***

Jag har även raderat ett inlägg som bröt mot forumregel § 1.2:

Citat:

§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/KimTjik