Permalänk
Medlem

Hur ska jag rensa hårddiskarna?

Hej,
Som titeln lyder så undrar jag hur jag ska rensa mina två hårddiskar. Detta kan låta simpelt, men dem sätten jag testat fungerar ej. Jag kan inte använda mig av Windows disken eftersom så fort jag stoppar in den så startar setup'en normalt osv, men för att gå vidare så måste jag frigöra 20GB på min C-disk. Vilket är omöjligt då det är en väldigt liten SSD disk (64GB), och Windows tar upp allting, (jag hade 14 GB ledigt när jag köpte datorn).
Jag kan inte heller återställa datorn helt, eftersom då står det: There was a problem resetting your PC.
Finns det någon som vet hur jag skall lösa detta? Finns det något alternativt sätt?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du provat att boota om med windows skivan i cd-läsaren? Och välja cd-läsaren som första boot i bios?. Och sedan formatera från setupen. :).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvinG00:

Hej,
Som titeln lyder så undrar jag hur jag ska rensa mina två hårddiskar. Detta kan låta simpelt, men dem sätten jag testat fungerar ej. Jag kan inte använda mig av Windows disken eftersom så fort jag stoppar in den så startar setup'en normalt osv, men för att gå vidare så måste jag frigöra 20GB på min C-disk. Vilket är omöjligt då det är en väldigt liten SSD disk (64GB), och Windows tar upp allting, (jag hade 14 GB ledigt när jag köpte datorn).
Jag kan inte heller återställa datorn helt, eftersom då står det: There was a problem resetting your PC.
Finns det någon som vet hur jag skall lösa detta? Finns det något alternativt sätt?
Tack på förhand.

Lite osammanhängande om du frågar mig. Vilken version försöker du installera och hur, med skiva/USB?
Startar man installationen från Skiva/USB så har du verktyg att ta bort befintliga partitioner i installationsverktyget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Har du provat att boota om med windows skivan i cd-läsaren? Och välja cd-läsaren som första boot i bios?. Och sedan formatera från setupen. :).

Skrivet av Dr.Mabuse:

Lite osammanhängande om du frågar mig. Vilken version försöker du installera och hur, med skiva/USB?
Startar man installationen från Skiva/USB så har du verktyg att ta bort befintliga partitioner i installationsverktyget.

Jag använder Windows8, en skiva. Hur startar jag från skivan?

Permalänk
Medlem

Listade ut hur jag bootar från cd skivan, nu har jag rensat/formatterat hårddiskarna, men jag kan ej installera Win8 igen?

Permalänk
Medlem

Vi behöver mer info om vad du får för fel eller vart det stannar under installationen.

Jag hittar inget bättre, så gå efter den här och säg vart det blir problem. http://www.buildeasypc.com/sw/windows_8/install_windows_8.htm

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Medlem

Du borde kunna boota med cd-skivan och sedan kunna välja att du vilja installera win8 på hdd. Får du upp det om du bootar med cdskivan?.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvinG00:

Listade ut hur jag bootar från cd skivan, nu har jag rensat/formatterat hårddiskarna, men jag kan ej installera Win8 igen?

1: Lägg i CD skivan
2: Stäng snabbt av datorn
3: Starta datorn igen
4: Nu bör du få alternativet att installera W8

Om du får errors beskriv vad som hänt eller ta ett foto :U