Få in 280 rad i fronten på Enthoo Pro

Permalänk
Medlem

Få in 280 rad i fronten på Enthoo Pro

Tog för givet att en 280 rad gick in då 2st 140mm fläktar får plats. Nu har jag inte köpt rad, men har redan bra 140mm fläktar monterade.
Jag har planer på att plocka ur HDD burarna då jag skaffat brackets för montering på annan plats i chassit, så "inåt" i chassit kommer det finnas gott om plats.
Enligt manualen till chassit går det in 120 eller 240 rad i fronten utan HDD burarna, men antingen 2st 140mm shrouds eller fläktar monterade i chassit så bör man väl kunna få in en 280 tycker man...såvida inte det är utrymme på höjden som begränsar.

Är det någon som monterat en 280 i fronten på ett Enthoo Pro?
På bilden sitter den medföljande 200mm fläkten monterad samt HDD burarna.

Manualens radiator del

Lånad bild på fronten

Utan att, ännu, orkat ha isär datorn och mätt så ser det ut att kunna vara på höjden det skulle vara ont om plats för en 280 rad?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Att det går in två st 140mm fläktar innebär inte att en 280 rad går in, tänk på att en 280 rad är längre än 280mm, så bara mäta du behöver nog ca 310-320mm utrymme för att en 280rad ska gå in.

Varför inte sätta rad i taket? vilket är ett för det mesta lämpligare ställe också, dock tjocka sådana kan slå emot komponenter på moderkortet förstås.
Men finns 6cm tjocka 240 rad du kan ha i fronten, vilket blir mer yta än en 4cm 280 rad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Att det går in två st 140mm fläktar innebär inte att en 280 rad går in, tänk på att en 280 rad är längre än 280mm, så bara mäta du behöver nog ca 310-320mm utrymme för att en 280rad ska gå in.

Japp, tror det är 5,25" bay:erna som är ivägen, ev även för nära botten av chassit...

Då jag som sagt redan har bra 140mm fläktar så skulle jag vilja använda dem då de är så gott som nya.

En fundering jag hade var om det finns någon form av shroud/adapter så man kan köra 140mm fläktarna i pull men en 240 rad.

Har redan två så gott som oanvända fläktar av bra kvalitet som ligger...en Phanteks PH-F140SP och en PH-F200SP.
Vill inte behöva köpa 2st 120mm fläktar och sedan även ha två så gott som nya Phobya Nano-G14 Silent Waterproof PWM 140mm liggandes.
Har visserligen tänkt montera fläktar på hundarnas bur i bilen och sno 12V från cigg-tändaren, men det känns som onödigt dyra/bra fläktar för det haha

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Japp, tror det är 5,25" bay:erna som är ivägen, ev även för nära botten av chassit...

Då jag som sagt redan har bra 140mm fläktar så skulle jag vilja använda dem då de är så gott som nya.

En fundering jag hade var om det finns någon form av shroud/adapter så man kan köra 140mm fläktarna i pull men en 240 rad.

Har redan två så gott som oanvända fläktar av bra kvalitet som ligger...en Phanteks PH-F140SP och en PH-F200SP.
Vill inte behöva köpa 2st 120mm fläktar och sedan även ha två så gott som nya Phobya Nano-G14 Silent Waterproof PWM 140mm liggandes.
Har visserligen tänkt montera fläktar på hundarnas bur i bilen och sno 12V från cigg-tändaren, men det känns som onödigt dyra/bra fläktar för det haha

Kanske låta dremelen gå och modifiera lite på 5.25 platserna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kanske låta dremelen gå och modifiera lite på 5.25 platserna

Tanken har slagit mig (AJ! ) men behöver ha iaf 2st intakta för att montera 3.5" lagringsdiskar. 2.5" diskar hittade jag en smidig lösning för, 2st monteras i bracket som skruvas fast på baksidan vid tom plats för expansionskort. Samt såklart Phanteks egna SSD brackets som finns som både single och dual och det finns 2 färdiga platser att montera dessa.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.