Snabb dator för programmering, samt 1440p eller 4k skärm. Budget <17k

Permalänk
Medlem

Snabb dator för programmering, samt 1440p eller 4k skärm. Budget <17k

Hej!

Varför ny dator?
Jag har gått för länge utan en stationär och behöver uppgradera mig. Det jag vill är främst att ha mycket plats att arbeta på samt att datorn ska vara snabb i alla "normala" lägen för mig. Jag vill egentligen inte spela spel, brukar bli kortare intensiva perioder då jag spelar lite mer med långa perioder där imellan. När jag spelar, spelar jag mest Tetris, sc2, Hearthstone, Dota2 och kanske CSGO. Men skulle inte ha något emot att kunna köra något nyare spel ibland. Men som sagt, det är sekundärt.

Saker som jag vill kunna göra:

  • Inte behöva tänka på hur många flikar i chrome/firefox jag har uppe. (har 8Gb på laptopen och de tar slut då och då)

  • Vill kunna ha diverse IDEer uppe som Visual Studio eller något av Jetbrains och kompilera m.m. (alltså CPU krävande grejer)

  • Kolla twitch/netflix samtidigt som jag gör annat.

  • Kunna köra ett VM samtidigt som jag har annat uppe. (händer inte så ofta dock)

  • Kunna se mycket kod även om jag använder VS som jag nämnt tidigare eller emacs, vill samtidigt kunna ha uppe en flik till stackoverflow eller dylikt och bara flytta på ögonen/huvudet. = Mycket real estate på skärmen är alltså väldigt viktigt och anledningen till att jag vill köpa nytt

  • I framtiden kanske jag vill ha dubbla skärmar med hög upplösning ifall jag känner att det skulle vara till någon nytta.

Nu är det inte så att jag vill göra allt ovan samtidigt, men mycket av det kan hända på samma gång och vill inte att jag ska tvingas stänga av saker av och till och vill att allt bara ska flyta på.

Det jag tänkt fram nu är följande:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7903681/progdator2015

Varför jag valde det jag valde
Såhär tänkte jag kring det jag valt. Kom gärna med input på ifall jag tänker fel så att säga

  1. i7 4790k: i7 pga multitasking (kanske onödigt bra för mig ändå?), 4790 för den verkar populär och prisvärd(?), k för framtiden. (borde jag köpa kylare nu på en gång även om jag låter den gå på stock-hastighet tills en början?)

  2. Z97-A: Har bara socket 1150, är det ett problem? Har inte så bra koll.

  3. 250 GB 850EVO: 850evo verkar bra, 250gb räcker tills vidare, behöver inte köpa vanlig HD.

  4. Chassi: Hörde av kompis att R4 var bra. Bryr mig inte om utseendet eller så alls, vill bara ha stabil och rymlig låda som inte är hopplös att montera grejer i.

  5. 16Gb ram: Tror 16Gb räcker.

  6. R9 290: Om jag vill kunna spela något nytt spel någon gång så vill jag att det ska se okej/bra ut på nya skärmen. Men detta kanske är alldeles för bra för mina behov. Hur blir det om jag vill ha två bra skärmar framöver, är det fortfarande overkill?

  7. Nätagg: Kan inget om detta, vill ha en stabil och bra grej här.

  8. Skärmen: XG270HU är onödigt bra ifall jag bara ska koda, men jag känner nog att jag kan lägga +1000kr för att kunna spela ifall jag känner för det, Freesync ska funka med mitt valda grafikkort. Eller funkar en vanlig 60Hz skärm i dessa storlekar lika bra ändå? Funderar även på U28D590D tex som är en 4K skärm men är lite osäker på ifall det blir onödigt hög upplösning (=för liten text) och att jag ändå måste skala ner allt så att jag i praktiken ändå inte får plats med mer på skärmen så att säga.

Budget:
Jag har valt vad jag tror jag behöver och satt en budget efter det just nu. Förslag för hur det kan bli billigare tas tacksamt emot. Har inga preferenser på märken förutom möjligen Intel CPUer.

Permalänk

Jag vet inte riktigt vad de olika programmen du räknar upp har för systemkrav eller hur de nyttjar hårdvaran men kan försöka svara på några av era frågor.

1. En i7:a är ett bra val om du har nytta av Hyperthreading. i7:an har även lite mer cache och något högre clock speed. Jag skulle väl säga att den är lite mer "framtidssäker" än en i5:a. K-modellen är att föredra då den tillåter överklockning om det skulle behövas. Stock-kylaren fungerar skapligt under normal användning, men för att få ner ljudnivån och undvika att processorn "throttlar" så skulle jag satsa på en enklare eftermarknadskylare på en gång. Ex. en http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

2. Jag vet inte vad du menar med att moderkortet "Har bara socket 1150". Det är socket 1150 på processorn du valt, och socket 1150 på moderkortet, således är de kompatibla med varandra. ASUS Z97-A är ett bra moderkort.

3. Jag anser att Samsung 850 EVO är en prisvärd och bra SSD.

4. Lägg till en hundring så får du den senaste versionen R5.

5. 16 GB RAM räcker och blir över för de flesta.

6. Ett R9 290 är ett mycket kompetent kort. Dock sägs det att versionen från ASUS med Direct II kylaren fungerar sådär och kortet kan bli rätt varmt. Du får undersöka det och ev. byta till något annat märke om du vill. Om du vill "gå ner ett snäpp" så skulle jag rekommendera ett R9 280X, eller ett GTX 960.

7. Jag skulle hellre valt ett http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-...
Det kostar ett par hundra till, men är ett mycket bra och stabilt nätagg.

8. Skärmen kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Lite som ovanstående talar är jag inte helt 100% säker på vad programmen har för krav.

Jag tycker du har gjort ett bra paket i grunden. Det jag skulle justera är

Nätagg: Evga Supernova G2 750W - Ett av de nätagg idag som har fått bäst recensioner av seriösa sidor. Fick 99% av Jhonnyguru vilket är en av de stora erkända testsidorna för nätagg. Bra nätagg = Jämnare ström = Dina delar får inte strömspikar och löper mindre risk att gå sönder.

Skärm - Skärmen du valt har fått lite sisådär bra betyg om jag inte minns fel. Jag hade hellre kikat in http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2981197 som har fått riktigt bra kritik. Den är även justerbar i höjd, + du kan snurra runt den och sätta den på högkant etc. Sjukt smidigt när man arbetar med program som är långa listor och inte fungerar på bredden. Jag har 2x1080p varianten och är hur nöjd som helst.

Finns även i 25" format för 3k istället för 5k. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400 Har du bara en skärm hade jag nästan hellre satsat på 2st 25" skärmar istället för en 27". Har kört 2 skärmar senaste 4 åren och aldrig varit så nöjd. Sjukt smidigt att ha spotify/chrome eller vad som helst på den ena samtidigt som man arbetar på den andra.