Permalänk
Medlem

Sänka ljudnivån

Hej Swec,

Som titeln antyder letar jag efter lite tips för att sänka ljudnivån på min dator (specs i signatur + Noctua NH-D14, originalfläktar till chassi/kylare). Jag har anpassat fläktkurvorna så gott jag kan få till det, men jag upplever ändå att datorn låter som ett mindre jetplan. Kylning och ljuddämpning är inte min starkaste sida, så jag vänder mig till er för att få tips. De idéer jag främst har övervägt är som följande, kommentera gärna om ni har någon input eller kanske någon idé jag inte har tänkt på själv.

1. Nya fläktar. Borde bli billigt, men vet inte hur skillnad det faktiskt kommer bli.

2. Som alt. 1 + nytt chassi. Jag antar att det finns flera chassin på marknaden som dels har bättre ljuddämpande egenskaper out of the box, men också möjlighet till flera fläktar med lägre RPM. Tips på chassin?

3. Som alt. 2 + vattenkylning. Det är nog det här alternativet jag främst lutar mot. Om jag kyler både processor och grafikkort, och har hyfsat stor radiatoryta borde jag kunna köra fläktarna på ganska låg RPM. Rent spontant tror jag att det här alternativet har mest potential.

Kylningsmässigt måste det inte vara bättre (men åtminstone likvärdig!) än min nuvarande kylning, jag känner mig nöjd med min nuvarande överklockning och har inget behov av att pressa den högre. Med den här uppgraderingen är ljudnivån det enda jag vill åtgärda.

Vad tycker ni jag borde köra på? Jag har inte någon direkt budget, men jag vill ju ha en lösning som ändå är hyfsat prismedveten. Inga fantasisummor alltså

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Vet du vad som gör ljud? Öppna chassit och sätt in örat. Du borde höra var ljuden kommer ifrån.

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natrude:

Vet du vad som gör ljud? Öppna chassit och sätt in örat. Du borde höra var ljuden kommer ifrån.

Främst grafikkort och chassifläktar, nätagg till en viss del. Processorkylaren har jag fått ner på så låga nivåer att jag inte upplever den i sig som överdrivet störande. Men jag misstänker att en del av problemet ligger i att mitt chassi (Raven 02) är helt öppet uppåt (dvs. inte bakåt mot väggen), så att alla fläktljud 'läcker ut' i rummet så att säga. Så även om jag kan byta ut chassifläktar och ev. grafikkortkylare, får jag känslan av att mitt chassi liksom inte är byggt för att vara tyst.

Men jag kanske hänger upp mig för mycket på chassit och egentligen borde fokusera på fläktar och kylare?

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk

Det finns chassin som dämpar ljud betydligt bättre, men om du har högljudda komponenter så kommer det inte bli nån stor skillnad. Lokalisera vad som låter, enklast är att stoppa fläktarna försiktigt med händer (bättre om du startar utan att koppla in fläktar).

Ser att du har tre hårddiskar, det är inte osannolikt att de låter mest i datorn. Starta om datorn med huvudet i datorn, hör du diskarna spinna upp och brumma så är det antagligen där felet ligger. Överväg gummiupphänging/skosnören/liknande isåfall. Alt köp 4 tb hdd, ut med gamla.

Permalänk
Medlem

Noja inte över chassit. Självklart påverkar det, men bygget jag gjorde åt en vän för en månad sedan var knäpptyst med öppen chassisida. Då använde vi en Phanteks (motsvarar ungefär D14) för kylning av CPU, en GTX980 Strix (har fläktarna av automatiskt om de inte behövs, låter i princip ingenting ens när de körs) samt en PSU från Be Quiet.

Det bygget var alltså helt ljudlöst, ett svagt ljudswoosh hördes om man böjde sig ned med örat mot öppningen. Chassi kommer sekundärt, komponenterna är det viktigaste.

Koppla ur dina chassifläktar och boota för att enkelt märka om de är boven. Jag gissar på PSUn.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Som Nanae skrev.. Kopplar ur fläktar och sätt in en i taget. Ibland fortplantar sig fläktar i chassit och det låter väldigt mycket. Men kan ju lika gärna vara HDD eller PSU..

Testa också att flytta chassit upp på skrivbordet så att toppen av chassit hamnar ovanför öronen och se om det blir någon skillnad i upplevd ljudnivå.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

*text*

Ser att du har tre hårddiskar, det är inte osannolikt att de låter mest i datorn. Starta om datorn med huvudet i datorn, hör du diskarna spinna upp och brumma så är det antagligen där felet ligger. Överväg gummiupphänging/skosnören/liknande isåfall. Alt köp 4 tb hdd, ut med gamla.

Skrivet av Nanae:
Skrivet av Nizr:

Tack för era tips, jag ska titta lite närmare på vilka fläktar det är som låter i morgon. Jag återkommer då om jag behöver mer input.

Ang. hårddiskarna tror jag inte det är därifrån ljuden kommer. Dels har jag gummiupphängning på alla diskar, men främst så hör jag att det är fläktljud som håller på att väsnas. Jag borde nog ha sagt sagt det i mitt ursprungliga inlägg. Men jag ska självklart ta en mer nogrann titt på diskarna också, jag kan ju alltid ha fel

Jag ska prova det Nizr föreslog också (att flytta upp datorn). Som det ser ut nu sitter jag ju bara en halvmeter från utblåset som blåser mig rakt upp i örat!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit en närmare titt på vad det är som låter, och det verkar vara de tre stora chassifläktarna och nätaggregatet som står för det mesta av ljudet. Även chassits utformning (dvs. att utblåset är riktat upp mot mig) verkar öka ljudnivån. Jag lutar därmed mot att köpa ett nytt högpresterande nätaggregat som förhoppningsvis kommer kunna köras fanless största delen med mitt nuvarande system, och på hyfsat låg fläktnivå när jag köper ett till grafikkort (vilket kommer bli min nästa stora uppgradering). Jag lutar mot ett Seasonic X-1050.

Vidare vill jag inhandla ett nytt chassi. Jag har inte avskrivit tanken på vattenkylning ännu, så jag vill ha ett chassi som lämpar sig för detta. Jag har främst siktat in mig på Corsair Obsidian 750D.

Åsikter? Dra er inte för att säga till om jag tänker helt fel, det klarar jag av

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Nu har jag tagit en närmare titt på vad det är som låter, och det verkar vara de tre stora chassifläktarna och nätaggregatet som står för det mesta av ljudet. Även chassits utformning (dvs. att utblåset är riktat upp mot mig) verkar öka ljudnivån. Jag lutar därmed mot att köpa ett nytt högpresterande nätaggregat som förhoppningsvis kommer kunna köras fanless största delen med mitt nuvarande system, och på hyfsat låg fläktnivå när jag köper ett till grafikkort (vilket kommer bli min nästa stora uppgradering). Jag lutar mot ett Seasonic X-1050.

Vidare vill jag inhandla ett nytt chassi. Jag har inte avskrivit tanken på vattenkylning ännu, så jag vill ha ett chassi som lämpar sig för detta. Jag har främst siktat in mig på Corsair Obsidian 750D.

Åsikter? Dra er inte för att säga till om jag tänker helt fel, det klarar jag av

Vad har du för budget?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Vad har du för budget?

Max 4000:- är vad jag kan motivera att spendera på den här uppgraderingen, och det är då ljudnivån som är prio ett. Men med nytt chassi och nätaggregat är jag ju också framtidssäkrad för framtida byggen och uppgraderingar samtidigt som jag borde få ned ljudnivån, så det bli två flugor i en smäll så att säga. Det blir lite lättare att motivera kostnaden då

Men om det finns bättre sätt (prestandamässigt eller ekonomiskt) att uppnå lägre temperaturer vore jag väldigt tacksam för tips!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har tänkt om angående chassit, jag lutar nu mot NZXT H440. Välkonstruerat, snyggt och tyst. Kylprestandan med luft verkar god och det finns plats för vattenkylning (även om det kommer bli lite tajtare än Carbide 750D). Om jag är nöjd med ljudnivån och temperaturerna kanske jag lägger ned tanken på vattenkylning helt.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Jag är inne på samma spår som dig, att det är ditt nätagg som låter mest, tillsammans med att chassit kanske har lite konstig kyllösning.
jag skulle tipsa om att köpa en fläktkontroller. När du kikar på nätagg tycker jag att du går lite fel väg, du tar ett ännu större nätagg, jag skulle säga att du klarar dig på ett mindre. T ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603 EVGA Supernova G2 750 W är ett välansett och tyst nätagg. Det är oftast bättre att ha ett system som är välbalanserat (i detta fall betyder det att ditt nätagg bör arbeta närmare sin topp vid load).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag är inne på samma spår som dig, att det är ditt nätagg som låter mest, tillsammans med att chassit kanske har lite konstig kyllösning.
jag skulle tipsa om att köpa en fläktkontroller. När du kikar på nätagg tycker jag att du går lite fel väg, du tar ett ännu större nätagg, jag skulle säga att du klarar dig på ett mindre. T ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603 EVGA Supernova G2 750 W är ett välansett och tyst nätagg. Det är oftast bättre att ha ett system som är välbalanserat (i detta fall betyder det att ditt nätagg bör arbeta närmare sin topp vid load).

Jag tänkte att nätagget jag länkade borde vara knäpptyst med mitt nuvarande system då det är semipassivt (samma som det du rekommenderar, inga skillnader där alltså). Jag är medveten om att det inte kommer jobba vid sin maximala verkningsgrad eftersom lasten kommer bli väldigt låg men det borde väl åtminstone vara tyst?

Mitt främsta bekymmer med agget du länkade är väl att det ligger på 750W, så när jag kör på ett till grafikkort i framtiden kommer det få jobba väldigt hårt (om jag ens vågar köra med överklockad processor + GTX 780 x2 på 750W). Jag tänker att med 1050W kommer jag ha tillräcklig marginal för att agget ska vara relativt tyst även med ett till grafikkort.

Men visst, Supernova G2 är ju bara hälften så dyrt... Det kanske är rimligare att köra på det lite mindre agget och bara köpa ett nytt singelkort när jag behöver lite mer prestanda i framtiden? Då slipper jag ju krångla med de problem som SLI dras med också.

EDIT: Om jag kör med singelkort i framtiden också borde inte heller den begränsade radiatorytan i H440 vara ett problem om jag vill vattenkyla. Jag lutar nog mot den lösningen.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Nu har jag tagit en närmare titt på vad det är som låter, och det verkar vara de tre stora chassifläktarna och nätaggregatet som står för det mesta av ljudet. Även chassits utformning (dvs. att utblåset är riktat upp mot mig) verkar öka ljudnivån. Jag lutar därmed mot att köpa ett nytt högpresterande nätaggregat som förhoppningsvis kommer kunna köras fanless största delen med mitt nuvarande system, och på hyfsat låg fläktnivå när jag köper ett till grafikkort (vilket kommer bli min nästa stora uppgradering). Jag lutar mot ett Seasonic X-1050.

Vidare vill jag inhandla ett nytt chassi. Jag har inte avskrivit tanken på vattenkylning ännu, så jag vill ha ett chassi som lämpar sig för detta. Jag har främst siktat in mig på Corsair Obsidian 750D.

Åsikter? Dra er inte för att säga till om jag tänker helt fel, det klarar jag av

Sitter lite tajt till tidmässigt nu så skriver lite kort vad jag tycker vore en bra uppgradering.

Byt Chassi till t.ex NZXT H440, ett av de tysta chassina som också stödjer det mesta du kan behöva inom vattenkylning. Utblåsen i topp sitter längst med topplocket på vänster sida. För mig som har datorn till vänster (så att utblåset riktas bort) är det perfekt, men om du har den på skrivbordet till höger är det kanske inte rekommenderat.

Tryck in 3 riktigt tysta fläktar med Low voltage adapter (se de kör på lägsta nivå) i toppen för mycket luftflöde samtidigt som de knappt kommer låta alls. Här finns det massa alternativ, Noctua är nice, men sjukt fula. Andra bra alternativ kan vara Aerocool 140mm DS, Fractal R3 Silent (finns säkert 15 bra alternativ)

För kylningen av processorn så ifall du kan hitta en Cooler Master 280L eller Corsair 110i GTX. Skicka på detta i fronten på Chassit så det drar in luft. Kör absolut inte med fläktarna som följer med utan byt ut dessa mot t.ex Noctua. För bästa kylning kör 2 fläktar på varje sida med PWM styrning så att fläktarna anpassar sig efter CPU temperaturen. Med 4 fläktar kommer du få sjukt bra temp på låga varvtal.

Inköp: NZXT H440 - 1300:-
Toppfläktar x3 t.ex FD silent R3 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084112 90x3=270:-
Cooler Master 280L: 1000:-
2/4 st Noctua NF-A14 PWM 140mm - 200 kr st = 400/800 kr.

Totalt pris: ca 3000-3400:-

Nu borde du ha en dator med sjukt bra ljudvolym, även om den inte är knäpptyst. Du har även grym kylning och kör du 4 fläktar på CPU radiatorn kan du nog klocka lite till utan problem.

Permalänk
Medlem

Personligen ska jag inom kort göra ovanstående uppgradering men kommer invänta Fractal Designs Venturi serie http://www.fractal-design.com/home/product/casefans/venturi-s...

4 HP-14 på radiatorn och 3 st HF-14 i toppen. Alla ställda för absolut lägsta hastighet.

(PS: Kanske till och med att jag kör 4 HF-14 på radiatorn, vet inte riktigt hur det kommer fungera så vågar inte rekommendera det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tack så mycket för din input

Jag har nog bestämt mig för H440. Att köpa nytt nätagg har jag nog också bestämt mig för. Jag börjar med det och kör vidare på min nuvarande kylare (NH-D14). Kanske försöker pressa fläktkurvorna ännu lite mer. Om jag fortfarande inte är nöjd ska jag överväga en AIO eller custom loop.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Jag tänkte att nätagget jag länkade borde vara knäpptyst med mitt nuvarande system då det är semipassivt (samma som det du rekommenderar, inga skillnader där alltså). Jag är medveten om att det inte kommer jobba vid sin maximala verkningsgrad eftersom lasten kommer bli väldigt låg men det borde väl åtminstone vara tyst?

Mitt främsta bekymmer med agget du länkade är väl att det ligger på 750W, så när jag kör på ett till grafikkort i framtiden kommer det få jobba väldigt hårt (om jag ens vågar köra med överklockad processor + GTX 780 x2 på 750W). Jag tänker att med 1050W kommer jag ha tillräcklig marginal för att agget ska vara relativt tyst även med ett till grafikkort.

Men visst, Supernova G2 är ju bara hälften så dyrt... Det kanske är rimligare att köra på det lite mindre agget och bara köpa ett nytt singelkort när jag behöver lite mer prestanda i framtiden? Då slipper jag ju krångla med de problem som SLI dras med också.

EDIT: Om jag kör med singelkort i framtiden också borde inte heller den begränsade radiatorytan i H440 vara ett problem om jag vill vattenkyla. Jag lutar nog mot den lösningen.

Här är jag beredd att argumentera lite granna. Ja, som du säger är 750 W lite tajt på SLI 780, men ta ett 850 W i sådana fall. Det du länkade är passivt, det betyder dock endast och enbart att just DEN fläkten inte kör, det är inte speciellt användbart, då den värmen ändå tar sig in i chassit, då kan du lika gärna låta din fläkt till nätagget fungera som "chassifläkt". Dvs. ett nätagg med tyst fläkt är att föredra, tror dock att det agget du länkade också är väldigt tyst, men det är väldigt (väldigt) dyrt. Tycker det lät vettigare med först ett nytt chassi med ett par bra chassifläktar sen om det fortfarande behövs så ett nytt nätagg (se till att testa rengöra det gamla innan, det kan göra stor skillnad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Här är jag beredd att argumentera lite granna. Ja, som du säger är 750 W lite tajt på SLI 780, men ta ett 850 W i sådana fall. Det du länkade är passivt, det betyder dock endast och enbart att just DEN fläkten inte kör, det är inte speciellt användbart, då den värmen ändå tar sig in i chassit, då kan du lika gärna låta din fläkt till nätagget fungera som "chassifläkt". Dvs. ett nätagg med tyst fläkt är att föredra, tror dock att det agget du länkade också är väldigt tyst, men det är väldigt (väldigt) dyrt. Tycker det lät vettigare med först ett nytt chassi med ett par bra chassifläktar sen om det fortfarande behövs så ett nytt nätagg (se till att testa rengöra det gamla innan, det kan göra stor skillnad).

Okej, tack för tips.

Jag kör nog på NZXT H440 med lite vettiga chassifläktar då, och om det behövs ett Supernova G2 850W. Mitt nuvarande nätagg är redan rensat så där ligger nog inte problemet. Men jag ska ge det en ordentlig genomblåsning senare i eftermiddag för att vara på den säkra sidan

Om jag vill ha ännu bättre ljudnivåer eller kylning efter det ska jag nog överväga en AIO-lösning som Chrisism8 rekommenderade eller en custom loop.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Kolla t ex denna sidan som gjort ett test på hur mycket en 780 SLI slukar ..
http://www.tweaktown.com/tweakipedia/39/gtx-780-sli-vs-r9-290...

Ditt TX850M agg kommer funka fint.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan bygga ljudfällor runt ventilationsöppningarna om man vill, i princip bara att skärma av så att luften måste böja av i stället för att gå rakt fram, man ska inte kunna "se in i lådan" tex göra ett "U" av

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...
Eller använda sig av "kullig skumgummi, i princip bara att montera löst utanpå fläktöppningen eftersom luften kan passera tack vare att "kullarna" agrar distans mot öppningen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetalje...
Man kan även klä lådväggarna med liknade material och bitumenmattor http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... om man har problem med vibrationer eller luftresonanser inut lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmegaCyrus:

Kolla t ex denna sidan som gjort ett test på hur mycket en 780 SLI slukar ..
http://www.tweaktown.com/tweakipedia/39/gtx-780-sli-vs-r9-290...

Ditt TX850M agg kommer funka fint.

Yes, jag kör nog på ett 850W agg i framtiden också. Främsta anledningen att byta hade varit för att sänka ljudnivån, i dagsläget är fläkten på mitt TX850M lite för högljudd för att jag ska vara riktigt nöjd. Men jag ger att endast byta chassi och fläktar ett försök, och om det inte blir tillräckligt låga nivåer införskaffar jag ett Supernova G2 850W.

Skrivet av mrqaffe:

Man kan bygga ljudfällor runt ventilationsöppningarna om man vill, i princip bara att skärma av så att luften måste böja av i stället för att gå rakt fram, man ska inte kunna "se in i lådan" tex göra ett "U" av
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarg...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...
Eller använda sig av "kullig skumgummi, i princip bara att montera löst utanpå fläktöppningen eftersom luften kan passera tack vare att "kullarna" agrar distans mot öppningen.
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlar...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetalje...
Man kan även klä lådväggarna med liknade material och bitumenmattor http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... om man har problem med vibrationer eller luftresonanser inut lådan.

Jag ska överväga det... Skumgummin kan nog bli ganska diskret. Risken är väl att sambon inte står ut med åsynen av massa ljuddämpande material i datorn (chassifönstret är riktat ut mot vardagsrummet)

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fille625:

chassifönstret är riktat ut mot vardagsrummet

Då är det perfekt att klistra över det så att du får en svart sida i stället

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då är det perfekt att klistra över det så att du får en svart sida i stället

Ha, visst är det! Till en början nöjer jag mig nog med den inbyggda dämpningen, men vi får se vad jag känner efter chassibytet. Så jag kommer nog inte försöka mig på något sådant projekt till att börja med. Men tack så mycket för tipset!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Skrivet av Fille625:

Okej, tack för tips.

Jag kör nog på NZXT H440 med lite vettiga chassifläktar då, och om det behövs ett Supernova G2 850W. Mitt nuvarande nätagg är redan rensat så där ligger nog inte problemet. Men jag ska ge det en ordentlig genomblåsning senare i eftermiddag för att vara på den säkra sidan

Om jag vill ha ännu bättre ljudnivåer eller kylning efter det ska jag nog överväga en AIO-lösning som Chrisism8 rekommenderade eller en custom loop.

Har både chassit och nätagget du är ute efter o är super nöjd. Tänk bara på att chassit inte har någon inbyggd fläktkontroller så fläktarna kör på ganska höga varvtal från start, så rekommendationen är att samtidigt skaffa en fläktkontroller som du kan fästa i en hårdiskbur ifall du köper det chassit.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Har både chassit och nätagget du är ute efter o är super nöjd. Tänk bara på att chassit inte har någon inbyggd fläktkontroller så fläktarna kör på ganska höga varvtal från start, så rekommendationen är att samtidigt skaffa en fläktkontroller som du kan fästa i en hårdiskbur ifall du köper det chassit.

Okej, det låter ju perfekt. Jag ska tänka på att inhandla en fläktkontroller då alltså. Har du några tredjepartafläktar du kan rekommendera eller kör du på stock?

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Skrivet av Fille625:

Okej, det låter ju perfekt. Jag ska tänka på att inhandla en fläktkontroller då alltså. Har du några tredjepartafläktar du kan rekommendera eller kör du på stock?

Kör på stock just nu pga jag har den vita lådan med vita fläktar och är nöjd, är själv rätt ljudkänslig och det enda som sticker ut ljudmässigt är min cpu kylare corsair h110 där man hör pumpen. Ska byta fläktar på den i framtiden. Så slutsatsen är att chassit är väldigt tyst om man har fläktstyrning och smart med när det gäller kabeldragning. Nätagget är inne i en låda där man kan gömma långa kablar.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Om du har kortet i signaturen så tror jag det blir rätt meningslös uppgradering om du ska spela och kortet går varmt. ACX-fläktarna låter rätt mycket när de går för fulla muggar. Har ett 750D med fläktkontroller, kan varmt rekommendera att skaffa en sådan men dock inte den sunkiga NZXT SENTRY LX (https://www.inet.se/produkt/6909650/nzxt-sentry-lx-aluminum-d...).

Den är snygg och gör det den ska, men när spänningen faller så tror den att fläktarna stannat och ger ifrån sig ett högt tjut från motsvarande pc-speakers. Detta går inte att stänga av och händer helt random oavsett vad man gör eller inte gör med datorn. Jättekul när man ligger och sover och den tutar högt två gånger klockan 03:15 mitt i natten...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Använder denna: https://www.inet.se/produkt/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktko...
Och tycker att den är både billig och bra + att du kan gömma den inne i lådan. Du kan fästa den i hårddiskburen.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Använder denna: https://www.inet.se/produkt/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktko...
Och tycker att den är både billig och bra + att du kan gömma den inne i lådan. Du kan fästa den i hårddiskburen.

Tack för tipset!

---

Så, nu har jag nog bestämt mig för inköpslistan.

Till en början blir det bara chassit (H440) + en fläktkontroller. Jag tar nog den carlosxbox82 rekommenderade. Sneglat lite på NZXT Grid+ men det kostar nog mer än det smakar.

Sedan tar jag och utvärderar ljudnivån och införskaffar mig ett EVGA Supernova G2 850W och/eller nya chassifläktar (lutar mot Noctuas FLX - serie men jag kanske avvaktar Fractal Designs Venturi - serie som Chrisism8 rekommenderade) om jag känner att behovet finns.

Tack så mycket för alla tips, det har varit en väldigt stor hjälp

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i