ASUS DSL-N55U eller ASUS DSL-N55U Nordic? Eller något annat?

Permalänk
Medlem

ASUS DSL-N55U eller ASUS DSL-N55U Nordic? Eller något annat?

Hej!

Vi här hemma har länge haft behov av en ny router då den vi har just nu snart packar ihop för gott, som är en Technicolor TG799vn v2 från Telia.
Problemet är att vi har fortfarande som många andra fortfarande ADSL, vilket gör att urvalet till en router blir betydligt mindre i jämförelse med en vanlig router som har WAN-port istället. Frågan är då om det är smartast att införskaffa en ADSL-router eller en "vanlig" och brygga våran Technicolor som modem.
Det känns onödigt att ha två enheter istället för en samt så kan väl ändå vara bottleneck i modem-delen också? Det kan väl vara den delen som blir överbelastad vilket gör att nätet blir extremt långsamt.

Jag har i förstahand kollat på ASUS DSL-N55U. Någon som vet vad det är för skillnad mellan ASUS DSL-N55U och ASUS DSL-N55U Nordic? Och om det inte är det, vilket skulle man då skaffa? Hittar ingen information om den som är bemärkt med Nordic.

Sedan även TP-Link Archer D7 och deras D5. Vad jag kan se så är det bra specifikationer på dessa. Men hur är dom i verkligheten? Jag har kollat bilder på gränssnittet på Google och vad jag har sett så är inte den lika bra, och i mina ögon ganska rörigt om man jämför med t.ex. ASUS. Som ska se ut så här, enligt vad jag har hittat:

(Lånad bild)

Läste omdömena på den första ASUS DSL-N55U routern, och då är det en som har problem med sin Chromecast. Är det någon annan som har det, eller har detta blivit patchat i en ny uppdatering av firmware?

Mvh, Davvarn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

DSL-N55U och DSL-N55U Nordic är samma.
Gränsnitten är vanesak, jag har inte sett Archers, men tidigare TP-link ser lite "billigare" ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

DSL-N55U och DSL-N55U Nordic är samma.
Gränsnitten är vanesak, jag har inte sett Archers, men tidigare TP-link ser lite "billigare" ut.

Okej, kollade Recensioner på Netonnet gällande DSL-N55U Nordic och då så skriver en att anslutningskontakten till det svenska telenätet inte passade. Räcker det med att använda den splittern vi har hemma då eller? Du kanske inte har någon erfarenhet angående Nordic? i såna fall så kan någon annan svara på den biten.

Samt återigen en fråga till alla; Vilken är bäst gällande den trådlösa sträckan samt prestanda och mest funktionalitet? ASUS DSL-N55U/ASUS DSL-N55U, TP-Link Archer D5 eller TP-Link Archer D7?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Brygga ditt modem från telia och köp en router utan DSL-modem. Det är inget fel på modemdelen i TG799vn.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack än så länge för svar, men mer svar uppskattas för att bli mer säker på vad som är bäst.
Både vilken router som är bäst samt om man ska brygga den gamla routern som modem eller inte.
Eventuellt att jag gör en omröstning för att få en klarare bild. Ska beställas så snart som möjligt, antingen ikväll eller imorgon.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Brygga ditt modem från telia och köp en router utan DSL-modem. Det är inget fel på modemdelen i TG799vn.

^^ This.
Problem med Telia skräpet löses nästan alltid med bryggning och en annan router.