Permalänk
Medlem

Simpel dator

Hejsan,

Efterfrågar nu eran expertis till en enklare fråga.

Skall köpa en dator som kommer brukas av en person 70+. Datorn kommer att brukas till surfande, mail, ja ni vet vardagliga saker.

Det enda kravet som finns är att datorn ska vara minst 17" och vara ganska tålig! Om datorn går att köpa in från en lokal elektronikkedja hade detta varit att föredra. Någon speciell budget finns inte direkt men antar att priset inte behöver skena med tanke på det mycket begränsade användningsområdet.

Tackar och bockar!

Permalänk
Medlem

Har ni möjlighet att ta en tur i stan för att klämma och känna på några datorer så hade det ju underlättat. Allt som säljs klarar ju av det som den ska användas för. Rimlig budget borde ligga mellan 4-8000:- och kikar man då t ex på NetOnNet så finns där ett par olika kandidater att välja mellan när man filtrerar 17" eller mer samt max 8000:-

T ex en Acer för 4990:-

Måste den vara bärbar? Just trackpads kan vara ett aber att använda om man är äldre, om man inte stänger av tryckkänslighet och så, lätt att komma åt av misstag när man ska skriva eller scrolla eller... osv. Extern mus kan vara bra att ta med i inköpet. Det är mina erfarenheter av just styrplattor på pc-datorer, framförallt i det billigare segmentet.

Men det jag var ute efter att en liten stationär dator kanske hade varit bättre, det måste inte ta mer plats på skrivbordet bara för att den är stationär så att säga. Men är behovet att kunna ta med sig datorn i huset så är det ju bärbart som gäller.

En surfplatta kan också vara ett alternativ och kan vara betydligt enklare att handa för en äldre, ofta går det att förstora skärmen för läsa text på ett enkelt sätt på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Har ni möjlighet att ta en tur i stan för att klämma och känna på några datorer så hade det ju underlättat. Allt som säljs klarar ju av det som den ska användas för. Rimlig budget borde ligga mellan 4-8000:- och kikar man då t ex på NetOnNet så finns där ett par olika kandidater att välja mellan när man filtrerar 17" eller mer samt max 8000:-

T ex en Acer för 4990:-

Måste den vara bärbar? Just trackpads kan vara ett aber att använda om man är äldre, om man inte stänger av tryckkänslighet och så, lätt att komma åt av misstag när man ska skriva eller scrolla eller... osv. Extern mus kan vara bra att ta med i inköpet. Det är mina erfarenheter av just styrplattor på pc-datorer, framförallt i det billigare segmentet.

Men det jag var ute efter att en liten stationär dator kanske hade varit bättre, det måste inte ta mer plats på skrivbordet bara för att den är stationär så att säga. Men är behovet att kunna ta med sig datorn i huset så är det ju bärbart som gäller.

En surfplatta kan också vara ett alternativ och kan vara betydligt enklare att handa för en äldre, ofta går det att förstora skärmen för läsa text på ett enkelt sätt på skärmen.

Tackar för ditt utförliga svar! Tanken är väl att ge oss ut och klämma och känna men vill inte köra något impulsköp..

Den förra bärbara har gått sönder helt enkelt av vardagligt bruk, så att sköta den är inget problem direkt. Stationär finns men bekvämligheten med laptop i t ex soffan är det vi eftersträvar.

Permalänk
Medlem

Ja, det kan ju vara bra att ha någon form av strategi i förväg, bra också att ni tillsammans ger er ut för att klämma och känna. Det som gissningsvis kan vara viktigt är ju en vettig skärm som är lätt att se på, dvs bra återgivning av färger och betraktingsvinklar och inte ha för hög upplösning. Noterade att flera av modellerna på NoN har en upplösning på 1600x900 vilket säkert kan vara lagom. LED-skärm och IPS-panel är att föredra framför äldre svagare TN-paneler.

Sen är det nog svårt att t ex hitta något system som kör Windows 7 tyvärr, utan det är Windows 8/8.1 som gäller, det är ju lite annorlunda i sitt gränssnitt vilket kan vara något att fundera på. Själv har jag kört in Linux Mint till två mer "ovana" användare som skulle byta från Windows XP och det har fungerat över förväntan bra och de tycker att det är lättare att använda. Bara det att de vet att inget kan bli fel, eftersom malware och annat skit inte fungerar utanför Windows-plattformen, i princip. Det gör inget om man klickar fel och lägger man upp favoritprogrammen i snabbstartfältet eller vänsterpanelen på startmenyn så behöver de aldrig in och leta i menyer för att hitta det de behöver.

Sen kan man ju för sakens skull alltid kika på surfplatta, finns ju olika varianter, men kombinerad dator/surfplatta i ett tror jag inte är bra. Antingen ren Android-platta, MS Surface eller iPad.

Permalänk

Tänk om folk kunde sluta rekommendera stationära i var och vareviga tråd. Det har aldrig i historien av detta forum hänt att någon skrivit " DU HAR RÄTT.... jag skiter i att köpa bärbar jag köper en stationär....:)

Webhallen och Inet har 17 tum från 3500kr helt ok med AMD samt I3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjolöken:

Tänk om folk kunde sluta rekommendera stationära i var och vareviga tråd. Det har aldrig i historien av detta forum hänt att någon skrivit " DU HAR RÄTT.... jag skiter i att köpa bärbar jag köper en stationär....:)

Webhallen och Inet har 17 tum från 3500kr helt ok med AMD samt I3

I det här fallet så handlar det om den tänkta målgruppen som ska ha en dator. Tanken med att det bör vara bärbar är kanske god men man har kanske inte tänkt hela vägen, ska datorn ändå vara "stationär" så kan man likväl fundera över alternativet med att faktiskt köpa en stationär dator. Nu framgick det inte hur datorn var tänkt att brukas mer än av en äldre, gärna med stor skärm.

Många tänker sig en traditionell stationär dator som stor och med massor av kablar, men det finns i dagsläget många väl så små och smidiga alternativ som är nog så bra, att man då dessutom kan gå upp i skärmstorlek och bättra kan anpassa det till någon äldre som ser sämre är ju bara bra, om nu stationärt hade varit ett alternativ, vilket det inte visade sig att vara. Nu var dessutom den äldre van vid att hantera en styrplatta, vilket för en äldre som kanske ska göra det för första gången kan vara nog så svårt, speciellt med styrplattor som är väldigt känsliga i beröringen.

Så att i detta fallet nämna om inte stationärt kan vara ett alternativ utifrån den inledande frågeställningen är inte alls dumt eller onödigt. Det handlar om att utforska möjligheter och se saken ur mer än ett perspektiv, för båda parter. Det kunde mycket väl blivit svaret att ja, det har vi inte tänkt på, personen har bara datorn vid skrivbordet och en stor skärm är ju bra, men vi vill slippa den stora lådan så därför tänkte vi att en bärbar dator vore lämplig.

Och nej, i "normalfallet" hade jag inte rekommenderat en stationär dator om någon frågar efter en bärbar dator, men med inledande formulering och krav pga äldre användare så kunde det mycket väl vara ett alternativ bara att de inte har sett saken ur det perspektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Tackar för ditt utförliga svar! Tanken är väl att ge oss ut och klämma och känna men vill inte köra något impulsköp..

Den förra bärbara har gått sönder helt enkelt av vardagligt bruk, så att sköta den är inget problem direkt. Stationär finns men bekvämligheten med laptop i t ex soffan är det vi eftersträvar.

Skrivet av Purjolöken:

Tänk om folk kunde sluta rekommendera stationära i var och vareviga tråd. Det har aldrig i historien av detta forum hänt att någon skrivit " DU HAR RÄTT.... jag skiter i att köpa bärbar jag köper en stationär....:)

Webhallen och Inet har 17 tum från 3500kr helt ok med AMD samt I3

Robin: Eftersom att ni vill ha en bärbar dator, så kolla på enheterna i butikerna ni besöker tillsammans.
Det jag är ute efter, är att datorn skall ta in luft på ena sidan, och blåsa ut den på den andra sidan.
Väldigt många enheter suger in i botten, och skickar ut på sidan. Varför en sådan enhet inte är att föredra, är för att dels så täpps insuget i botten igen av underlag om det inte är hårt material, och dessutom suger den effektivt upp dammet från underlaget.
Så försök hitta en enhet, som suger in på ena sidan, och skickar ut på andra.

Purjolöken: Öh jo det har hänt, flera gånger dessutom, där blandannat jag har berättat fördelarna med en stationär framför bärbar, och dom har ändrat sig till förmån för en stationär istället.
Innan man vet vad trådskaparen eller dennes anhöriga i fråga skall använda sin apparat till, så är det nästan auto att rekommendera stationär istället, då dom kan repareras lättare, har bättre prestanda osv.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Robin: Eftersom att ni vill ha en bärbar dator, så kolla på enheterna i butikerna ni besöker tillsammans.
Det jag är ute efter, är att datorn skall ta in luft på ena sidan, och blåsa ut den på den andra sidan.
Väldigt många enheter suger in i botten, och skickar ut på sidan. Varför en sådan enhet inte är att föredra, är för att dels så täpps insuget i botten igen av underlag om det inte är hårt material, och dessutom suger den effektivt upp dammet från underlaget.
Så försök hitta en enhet, som suger in på ena sidan, och skickar ut på andra.

Purjolöken: Öh jo det har hänt, flera gånger dessutom, där blandannat jag har berättat fördelarna med en stationär framför bärbar, och dom har ändrat sig till förmån för en stationär istället.
Innan man vet vad trådskaparen eller dennes anhöriga i fråga skall använda sin apparat till, så är det nästan auto att rekommendera stationär istället, då dom kan repareras lättare, har bättre prestanda osv.
/Lifooz

Har inte riktigt fått tummen ur men nu är det dags! Då det är begränsat med elektronikkedjor där jag bor har jag enbart kikat på Elgiganten. Blev dock inte mäkta imponerad..

Har ni några alternativ jag kan gå på? Skulle ni kunna specificera upp tre olika förslag med för- och nackdelar så hade jag tackat och bockat. Enda kravet är minst 15" skärm!

Jag kan även få rabatt på Dustinhome, HP, Gigabyte och Lenovo så det hade ju varit att föredra!

Permalänk
Medlem

Något tips?

Skickades från m.sweclockers.com