Vilket grafikkort borde jag köpa?

Permalänk

Vilket grafikkort borde jag köpa?

Majoriteten av de spel jag kommer att spela är RPG Open World spel och skulle vilja veta vilket grafikkort som bäst passar till just dem spelen?

Jag väger mellan antingen ett GTX 980 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2615326

Vilket av de grafikkorten passar bäst för mig och kommer det kortet även kunna vara dugligt ifall jag väljer att spela andra typer av spel?

Tack för hjälpen!

Spes: i5 3570K 4.0GHz överklockad
16 GB RAM
250 GB SSD
AX860 nätagg

Permalänk
Medlem

295x2 krossar gtx 980... Det är däremot CFX vilket kan innebära vissa problem i vissa titlar. Du får däremot även om du stänger av CFX cirka 90% av prestandan på ett gtx 980. Med CFX aktiverat så tittar vi på cirka 90% högre prestanda gentemot gtx 980.

Du behöver däremot nog inte ett sådant monster kort utan ett r9 290 med tri-x kylare räcker nog. Går för runt 2500kr ibland.

Edit: Tänk även på att 295x2 kräver ett redigt nätaggregat.

EDIT2: Ett gtx 980 har ungefär 14% högre prestanda än ett r9 290 och ett r9 290 kostar bra mycket mindre. Tänk bara på att 290=/=290x. Samt tri-x är namnet på en kylare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Nej. TS kommer bli missnöjd med det kortet. Kylningen är fruktansvärd. Bättre att satsa på tri-x med vapor om man vill betala mycket.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

295x2 krossar gtx 980... Det är däremot CFX vilket kan innebära vissa problem i vissa titlar. Du får däremot även om du stänger av CFX cirka 90% av prestandan på ett gtx 980. Med CFX aktiverat så tittar vi på cirka 90% högre prestanda gentemot gtx 980.

Du behöver däremot nog inte ett sådant monster kort utan ett r9 290 med tri-x kylare räcker nog. Går för runt 2500kr ibland.

Edit: Tänk även på att 295x2 kräver ett redigt nätaggregat.

Jag har varit fast i Skyrimmoddning dem senaste månaderna och skulle vilja söndermodda spelet med bra grafiska och visuella texturer. Mitt nuvarande GTX 670 har problem med att nå upp till den nivån och jag behöver ett bra garfikkort för att nå upp dit. Pengar är inget problem, fast jag vill inte heller lägga 10 000 på ett grafikkort. Så att borde jag köpa 295x2 för 7 000 eller GTX 980 för 6 000?

Permalänk

Ett moddat skyrim äter väl mest vram om jag förstår det rätt.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Ett moddat skyrim äter väl mest vram om jag förstår det rätt.

Aa exakt, fast med höga resolutionstexturer så behövs väl även ett bra grafikkort? Jag har 16GB RAM, det borde väl räcka gott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Aa exakt, fast med höga resolutionstexturer så behövs väl även ett bra grafikkort? Jag har 16GB RAM, det borde väl räcka gott?

VRAM =/= RAM. VRAM är grafikkortets RAM. Både 290, 290x, gtx 980 och 295x2 (i praktiken på denna) har 4GB VRAM. VRAM är t.ex. det du behöver när du ska lira 4k texturer och sådant trevligt. Jag tror däremot fortfarande ett 290 är det som räcker för dig. Vill du däremot ha en riktigt mängd med kraft så säger jag 295x2. Finns däremot för 6500kr på netonnet.

EDIT: Det finns 8GB versioner utav 290x även. Där har du en jävla massor VRAM minst sagt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

VRAM =/= RAM. VRAM är grafikkortets RAM. Både 290, 290x, gtx 980 och 295x2 (i praktiken på denna) har 4GB VRAM. VRAM är t.ex. det du behöver när du ska lira 4k texturer och sådant trevligt. Jag tror däremot fortfarande ett 290 är det som räcker för dig. Vill du däremot ha en riktigt mängd med kraft så säger jag 295x2. Finns däremot för 6500kr på netonnet.

EDIT: Det finns 8GB versioner utav 290x även. Där har du en jävla massor VRAM minst sagt.

Ju mer desto bättre! Det känns även som om att 6500 kr för ett R9 295X2 är gnaska prisvärt. Det du sa om att det kan uppstå lite problem eftersom det är CFX, vilka typer av problem kan uppstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Ju mer desto bättre! Det känns även som om att 6500 kr för ett R9 295X2 är gnaska prisvärt. Det du sa om att det kan uppstå lite problem eftersom det är CFX, vilka typer av problem kan uppstå?

Inte alla spel är kombitabla med flera grafikkort, men nästan alla dagens titlar är det.
Tänk dock på att 295x2 spyr ut värme i ganska stora mängder Ett singelkort räcker nog ganska bra för dig ändå. Eftersom du vill ha VRAM är min spontana tanke 290x med 8GB.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3003026

Jag säger inte att det är det rätta, men det ska kanske övervägas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Ju mer desto bättre! Det känns även som om att 6500 kr för ett R9 295X2 är gnaska prisvärt. Det du sa om att det kan uppstå lite problem eftersom det är CFX, vilka typer av problem kan uppstå?

Vissa titlar stödjer inte CFX så bra och då kan det bli små rykningar etc. I extremt få fall även blinkande texturer.

295x2 är extremt prisvärt kort, inget prat om den saken. Dem enda mer prisvärda kortet är väll r9 280 för 1690kr och 290 för 2500kr. Finns minst sagt en anledning varför jag själv valde ett 295x2.

Men som sagt, även i dem titlarna som inte stödjer CFX alls och om du då måste stänga av det så sitter du fortfarande på 90% av prestandan av ett 980 som kostar lika mycket. Dem flesta större och tyngre titlarna stödjer CFX riktigt bra så inga problem där. CFX fungerar däremot INTE i windowed eller borderless windowed. Då stängs det automatiskt av.

Som sagt, tänk bara på att 295x2 kräver ett biffigt nätaggregat och stirra inte blint på watt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Inte alla spel är kombitabla med flera grafikkort, men nästan alla dagens titlar är det.
Tänk dock på att 295x2 spyr ut värme i ganska stora mängder Ett singelkort räcker nog ganska bra för dig ändå. Eftersom du vill ha VRAM är min spontana tanke 290x med 8GB.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3003026

Jag säger inte att det är det rätta, men det ska kanske övervägas.

Såg just att kortet även är vattenkylningsbaserat, och jag har inget kylningssystem för det. Så att det får antingen bli ett GTX 980 eller R9 290X. Jag kanske inte behöver så mcyekt VRAM heller. Jag ska fråga runt lite på Skyrim forums och se vad dem säger. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Tänk dock på att 295x2 spyr ut värme i ganska stora mängder

Den hanterar däremot värmen väldigt bra då om den är korrekt monterad spyr ut all värme utanför chassit.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Såg just att kortet även är vattenkylningsbaserat, och jag har inget kylningssystem för det. Så att det får antingen bli ett GTX 980 eller R9 290X. Jag kanske inte behöver så mcyekt VRAM heller. Jag ska fråga runt lite på Skyrim forums och se vad dem säger. Tack för hjälpen!

Vattenkylningen är "sluten", alltså du behöver ingen egen utrustning utan allting är integrerat i den. Du monterar bara radiatorn på en fläkt plats så är det klart.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Vissa titlar stödjer inte CFX så bra och då kan det bli små rykningar etc. I extremt få fall även blinkande texturer.

295x2 är extremt prisvärt kort, inget prat om den saken. Dem enda mer prisvärda kortet är väll r9 280 för 1690kr och 290 för 2500kr. Finns minst sagt en anledning varför jag själv valde ett 295x2.

Men som sagt, även i dem titlarna som inte stödjer CFX alls och om du då måste stänga av det så sitter du fortfarande på 90% av prestandan av ett 980 som kostar lika mycket. Dem flesta större och tyngre titlarna stödjer CFX riktigt bra så inga problem där. CFX fungerar däremot INTE i windowed eller borderless windowed. Då stängs det automatiskt av.

Som sagt, tänk bara på att 295x2 kräver ett biffigt nätaggregat och stirra inte blint på watt.

Haha för varje sak som sägs om det kortet så går det emot mina behov. Det är ett extremt bra kort, men den är inte för mig. Det får bli ett GTX 980 eller R9 290X. Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Vattenkylningen är "sluten", alltså du behöver ingen egen utrustning utan allting är integrerat i den. Du monterar bara radiatorn på en fläkt plats så är det klart.

Aha, låter bra! Fast det där med 2 grafikkort i ett är kanske inte den bästa ideén för mig som inte är så värst kunnig i datorer. Jag tror verkligen att ett singelkort är bäst för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Haha för varje sak som sägs om det kortet så går det emot mina behov. Det är ett extremt bra kort, men den är inte för mig. Det får bli ett GTX 980 eller R9 290X. Tack för hjälpen!

Satsa isf på 290/290x. Mycket mer för pengarna. Gtx 980 är imo inte värd det. 290x är nästan lika stark och kostar hälften. Vad du än gör bara, tag inte asus för 290/290x.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Satsa isf på 290/290x. Mycket mer för pengarna. Gtx 980 är imo inte värd det. 290x är nästan lika stark och kostar hälften. Vad du än gör bara, tag inte asus för 290/290x.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2825221 Det kommer nog bli det här kortet tillslut! Några extra tusenlappar får jag leva med. Har alltid gillat GeForce också Tack så mycket för hjälpen. Uppskattar verkligen det!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att vänta till juli's computex då AMD lanserar 390/390x. Dem lär krossa gtx 980/290x och ligga i prestanda klass (om inte över) gtx titan x för en bättre prislapp.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Ett alternativ är att vänta till juli's computex då AMD lanserar 390/390x. Dem lär krossa gtx 980/290x och ligga i prestanda klass (om inte över) gtx titan x för en bättre prislapp.

Det är lugnt, för lång tid dit. Om jag även väntar tills dess så kommer det bara vara några månader tills nästa kort kommer ut som slår det kortet.

Jag måste bara klargöra det här en sista gång, så att jag inte går och stressar över ett felköp. Att inte köpa R9 295X2 känns som ett misstag just nu. GTX 980 kostar exakt lika mycket. Är R9 295X2 jobbig att hantera eller är det precis som ett vanligt grafikkort, bara att sätta in och börja att använda?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Ett alternativ är att vänta till juli's computex då AMD lanserar 390/390x. Dem lär krossa gtx 980/290x och ligga i prestanda klass (om inte över) gtx titan x för en bättre prislapp.

Kollade just upp hur mycket Watt kortet kräver och den kräver otroligt mycket. Det får nog bli ett GTX 980 istället

Permalänk

Okej, så att 390X kommer att ligga runt 6 000/7 000. Fast hur mycket bättre än GTX 980 är den? Jag förnyar mina kort var annat år, så att det känns som om att GTX 980 kommer klara det den behöver under dem två åren

Permalänk
Medlem

Hade lätt valt ett 295x2 framför gtx 980 med tanke på priserna just nu.

Permalänk
Skrivet av burto:

Hade lätt valt ett 295x2 framför gtx 980 med tanke på priserna just nu.

Har inte råd med hur mycket den förbrukar. Mitt 860W nätagg är för svagt.

Permalänk
Skrivet av burto:

Hade lätt valt ett 295x2 framför gtx 980 med tanke på priserna just nu.

http://gyazo.com/f4b703e5be116a90e114a1c80afd3fff

Vågar jag använda så här mycket med ett 860W nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

http://gyazo.com/f4b703e5be116a90e114a1c80afd3fff

Vågar jag använda så här mycket med ett 860W nätagg?

Lita inte på sådana sidor, titta istället på riktiga tester. Där kan du se att kortet drar mindre, dra sedan av 100 W som är skillnaden mellan din processor och den i testet så ser du att du har god marginal.

Dold text

Personligen hade jag inte rekommenderat ett 295x2 om du bara spelar i 1920x1080. Finns betydligt billigare kort som ger tillräckligt med prestanda ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Inte alla spel är kombitabla med flera grafikkort, men nästan alla dagens titlar är det.
Tänk dock på att 295x2 spyr ut värme i ganska stora mängder Ett singelkort räcker nog ganska bra för dig ändå. Eftersom du vill ha VRAM är min spontana tanke 290x med 8GB.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3003026

Jag säger inte att det är det rätta, men det ska kanske övervägas.

Verkar som det kommer nya AMD kort ganska så snart, om några månader.

"Radeon R9 390X väntas dyka upp framåt sommarmånaderna, troligtvis i samband med mässan Computex i juni."
http://www.sweclockers.com/nyhet/20208-radeon-r9-390x-mejslas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

Jag har varit fast i Skyrimmoddning dem senaste månaderna och skulle vilja söndermodda spelet med bra grafiska och visuella texturer. Mitt nuvarande GTX 670 har problem med att nå upp till den nivån och jag behöver ett bra garfikkort för att nå upp dit. Pengar är inget problem, fast jag vill inte heller lägga 10 000 på ett grafikkort. Så att borde jag köpa 295x2 för 7 000 eller GTX 980 för 6 000?

Orkar ej läsa hela f tråden. Men 295x2 är ju bara så jekla coolt! Och överlägset 980 till det priset.

Om du väljer mellan 980 för 6k och 295x2 för 7k så är ju 295x för 7k så värt de extra 1000kr det kostar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMormor:

http://gyazo.com/f4b703e5be116a90e114a1c80afd3fff

Vågar jag använda så här mycket med ett 860W nätagg?

W är inte så jätte relevant för just 295x2. Men i watt räcker 860W. Vad som däremot krävs är rätt ampere på linorna, så skriv vilket nätaggregat det gäller. Är det EVGA SuperNOVA G2 850W som du länkade du överväger? Ej kollat men tror det fungerar.

EDIT: insåg nu att EVGA g2 var reklam. Dum man känner sig

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.