Skulle behöva hjälp med Custom rom

Permalänk

Skulle behöva hjälp med Custom rom

Tjena, har en Motorola Moto E som jag är sugen på att installera custom rom på. Men undrar om det bara är att ladda ner rom-zipfilen och gapps filen till telefonen och starta den i recovery och så är de klart?
Eller måste man in på Motorolas sida och få nå kod eller vad det var som jag har för mig jag läste nånstans..

Anledningarna till varför jag vill köra custom rom är att bli av med bloatapps, få root, snabbare och bättre batteritid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

"Har för mig att jag" ...
Att köra custom rom per sig ger inte root, man rootar enheten själv.

Du laddar ned rom med tillhörande Gapps (Om sådan finns med såklart, speciellt vid CM) kopierar in det på telefon/minneskort, startar i recovery och flashar.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

"Har för mig att jag" ...
Att köra custom rom per sig ger inte root, man rootar enheten själv.

Du laddar ned rom med tillhörande Gapps (Om sådan finns med såklart, speciellt vid CM) kopierar in det på telefon/minneskort, startar i recovery och flashar.

Kan man köra custom rom utan root då?
Sitter även och läser om att man ska hämta ut någon kod via sdk på datorn med?
http://www.android.gs/unlock-motorola-moto-e-bootloader/

edit: kom på nu att de finns ju cminstaller eller va de heter för cyanogenmod, körde det på en Galaxy S2 och har för mig den fick cyanogen som OS och root. Funkar den på Moto e med?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Du behöver låsa upp din bootloader först. Du lär kunna finna en guide för din telefon specifikt for att installera custom roms. XDA developers har all information och alla roms. Gå dit för information.
Root ordnas i rom:en. Därmed så behöver du inte roota innan du flashar.
Du bör ordna en recovery och göra en säkerhetskopia av telefonen innan du ändrar något
Om du inte har one click installer för din telefon får du ordna en recovery, flasha in kerneln (boot.img i zip filen som du laddar genom recovery) igenom vad för program som finns för din telefon (XDA vet) och sedan ladda in zip filen med den rom du vill ha. Ibland kan du ges en FTF fil. Den måste köras igenom dator med specifikt program för telefonen.

Kolla på XDA developers under forumdelen med din telefon (Sök på sidan för att hitta dit) så finns alla program, kernels, roms och guider som du behöver. Möjligtvis skippar de saker som de tycker är basala. Då är google din vän.

Lycka till!!!!

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Skrivet av Sidju:

Du behöver låsa upp din bootloader först. Du lär kunna finna en guide för din telefon specifikt for att installera custom roms. XDA developers har all information och alla roms. Gå dit för information.
Root ordnas i rom:en. Därmed så behöver du inte roota innan du flashar.
Du bör ordna en recovery och göra en säkerhetskopia av telefonen innan du ändrar något
Om du inte har one click installer för din telefon får du ordna en recovery, flasha in kerneln (boot.img i zip filen som du laddar genom recovery) igenom vad för program som finns för din telefon (XDA vet) och sedan ladda in zip filen med den rom du vill ha. Ibland kan du ges en FTF fil. Den måste köras igenom dator med specifikt program för telefonen.

Kolla på XDA developers under forumdelen med din telefon (Sök på sidan för att hitta dit) så finns alla program, kernels, roms och guider som du behöver. Möjligtvis skippar de saker som de tycker är basala. Då är google din vän.

Lycka till!!!!

Tackar, ska hem och kika på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Har fått tag i en dator äntligen och låst upp Bootloadern.
Hittade denna guide och följt http://www.droidviews.com/root-moto-e-install-twrp-recovery/ men fastnar på 8 då det bara blir så här när jag skriver "adb reboot recovery".

Kommer upp inget kommando.
Ska jag kanske pröva installera CWM istället och hur gör jag det?

Såhär blir det precis när jag skriver reboot recovery kommandot.

Edit: Hur som helst så har jag lyckats fixa in Slimkat rom men jag har inge mobildata. Finns det fix eller någon annan rom som har 3G?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Tjena igen.. Har kört med Android 5.0.2 på Moto E nu men vissa buggar uppstår. Varför uppkommer de och går det att fixa?

Snapchat har funkat jätte bra hela dagen igår och imorse men sen så skulle jag gå in igen och då kom det upp att Playstore tjänsten eller vad det heter slutat funka..

Och när detta uppkom (som det gjorde i början) när jag lekte runt med romen så går det ej att gå in på Play store heller..

Tycker verkligen om den här romen, känns mycket mer smooth och rappar än KitKat stock och andra romar jag testat (men då funkade inte mobildata med custom rom KitKat).. :s

I stort behov av hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Har du flashat gapps?

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Skrivet av sorcgsdf:

Har du flashat gapps?

Japp, annars hade väl inte det fungerat öht?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile