AMD Radeon 300-serien lanseras under årets tredje kvartal – avtäcks på Computex

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon 300-serien lanseras under årets tredje kvartal – avtäcks på Computex

AMD:s vd Lisa Su berättar under senaste kvartalsrapporten att nya grafikprodukter släpps under årets andra hälft, men att de redan senaste detta kvartal ska delge mer information.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bränna pengar på en go semester eller spara och köpa 390 + freesync skärm efter sommaren, det är frågan! Decisions decisions....

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Så AMD släpper en pappersdrake på Computex och levererar framåt hösten och Nvidia kommer säkert släppa 980ti skarpt på computex bara för att de kan... suck stackars AMD...

Permalänk
Medlem

Kommer att bli riktigt kul att se hur 390X presterar

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

Bränna pengar på en go semester eller spara och köpa 390 + freesync skärm efter sommaren, det är frågan! Decisions decisions....

Hårdvara går alltid före vardagligt banalt trams så som semesterresor!

Skrivet av Fluff3:

Så AMD släpper en pappersdrake på Computex och levererar framåt hösten och Nvidia kommer säkert släppa 980ti skarpt på computex bara för att de kan... suck stackars AMD...

Jag misstänker att Nvidia väntar tills de vet slutliga specifikationer på 390X, så de kan dröja båda två. Nvidia gillar ju sandlådelekar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Snart blir de lika efter på gpu som cpu. Om de tappar såhär mycket varje generation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

http://www.nordichardware.se/Grafik/klyftan-pa-grafikkortsmar...

En bra artikel ifrån nordichardware.se

"Grafikkortstillverkarna AMD och Nvidia har varit kombatanter på PC-marknaden under flera decenium och har under långa perioder närmast delat på grafikkortsanvändarnas gunst. Det senaste årtioendet har dock Nvidia haft överhanden och i en grafisk jämförelse av tillverkarnas utveckling står det tydligt att Nvidias dominans aldrig varit så stor som nu."

390X är nog (början till) slutet för AMD/ATi .

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluff3:

Så AMD släpper en pappersdrake på Computex och levererar framåt hösten och Nvidia kommer säkert släppa 980ti skarpt på computex bara för att de kan... suck stackars AMD...

Pappersdrake?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Så AMD släpper en pappersdrake på Computex och levererar framåt hösten och Nvidia kommer säkert släppa 980ti skarpt på computex bara för att de kan... suck stackars AMD...

Tror inte Nvidia släpper sin 980ti innan AMD, då jag misstänker dom vill se prestandatester så att dom ev ska kunna tweaka inställningar så att deras kort blir "bäst".
Tror inte Nvidia vill låta AMD få möjlighet att justera sina kort så att AMD får försprång. Om nu korten ligger så pass nära varandra i prestanda att småjusteringar kan tippa bägaren åt ena eller andra hållet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Pappersdrake?

390X ska tydligen vara väldigt svår att få en bra yield på.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slaktardej:

Så kan det vara. Men det är väl inte synonymt med pappersdrake?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Så kan det vara. Men det är väl inte synonymt med pappersdrake?

Fått uppfattningen att pappersdrake är något som är vasst på pappret men inte riktigt hjälper företaget i verkligheten(pg.a att de är så få).

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

Bränna pengar på en go semester eller spara och köpa 390 + freesync skärm efter sommaren, det är frågan! Decisions decisions....

Ta ut all semester och köp hårdvara för semesterersättningen du får i slutet av sommaren!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slaktardej:

Fått uppfattningen att pappersdrake är något som är vasst på pappret men inte riktigt hjälper företaget i verkligheten(pg.a att de är så få).

Aha. Ja det låter ju rimligt. Lägger uttrycket på minnet.
Uttrycket kändes ändå lite malplace i första inlägget för enligt artikeln kommer ju inte AMD släppa något grafikkort under computex.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

Bränna pengar på en go semester eller spara och köpa 390 + freesync skärm efter sommaren, det är frågan! Decisions decisions....

Visst, semester ger bilder, upplevelser och minnen. Det kan ett grafikkort göra också. Men jag står helt på din sida i det här fallet
Lägger hellre pengar på hårdvara då det ger betydligt mer underhållning per krona

Vill jag ha semester tar jag bara fram cykelnyckeln och drar ut på någon längre utflykt. Billigt, man får motion och kan lägga mer på gpu!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

Bränna pengar på en go semester eller spara och köpa 390 + freesync skärm efter sommaren, det är frågan! Decisions decisions....

Vi är alla olika, men jag som är 30 ser en tydlig trend. När jag ser tillbaka på mina resor så värderar jag de minnena mycket mer än när jag bränt pengar på hårdvara.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

AMD måste bli bättre när det gäller kommunity och drivers samt släppa Crossfire profiler snabbare osv. Titta på nVidia de har geforce.com där de gör guider för spel och de släpper nästan alltid dagen på release SLI profiler och nya drivers för storspel.

AMD måste göra samma för att komma ifatt, minst...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

390X kommer dominera allt vad Nvidia har. Spelar ingen roll hur Nvidia än "tweakar" när AMD kommer ha den minnesbandbredden som 390X har. Nvidias kommer antagligen vara dyrare och prestera sämre. Enda som kan hända är att AMD inte får ut dom i tid. Det har ju hänt förr. Så Nvidia kan vinna pga att det inte finns några 390X att köpa.

Permalänk
Inaktiv

Själv ser jag mest fram emot en IPS Freesync skärm (nära nu!) då jag tänkte försöka hoppa över 300-serien och uppgradera från 290 till 490.

Likväl ser jag såklart fram emot att se hur första generationen HBM fungerar och kretsen i övrigt. Spännande när det händer saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Vi är alla olika, men jag som är 30 ser en tydlig trend. När jag ser tillbaka på mina resor så värderar jag de minnena mycket mer än när jag bränt pengar på hårdvara.

Man behöver inte vara 30 för tycka likadant, dryga 20 räcker.

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att det är bättre än allting som nVidia kommer ha att erbjuda. Men är det inte typ, exakt ett år för sent vid det laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Man behöver inte vara 30 för tycka likadant, dryga 20 räcker.

...och när ni blir 40 så blir hårdvara king igen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

390X kommer dominera allt vad Nvidia har. Spelar ingen roll hur Nvidia än "tweakar" när AMD kommer ha den minnesbandbredden som 390X har. Nvidias kommer antagligen vara dyrare och prestera sämre. Enda som kan hända är att AMD inte får ut dom i tid. Det har ju hänt förr. Så Nvidia kan vinna pga att det inte finns några 390X att köpa.

Mycket snack och lite substans, det enda du har att gå på är läckor. Förvisso förväntar jag mig att AMDs kort presterar bättre eftersom de haft 1 år på sig att komma med ett ordentligt svar. Och helt ärligt så är det ju en katastrof om de inte gör det? AMD har tyvärr hamnat på efter Nvidia, nästan med en hel generation eftersom Nvidia planerar att lansera Pascal nästa år och vad jag förstått är det kring Q1-2 som gäller.

"Pascal kommer att dominera allt vad AMD har" och jag har absolut noll att gå på med detta uttalandet -.-

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Man får ju förstå lite varför de har svårt att få ut saker i tid. De förväntas göra lika bra saker men med mycket mindre budget. Som vi såg på NHW-artikeln så säljer ju inte AMD bra trots bra produkter. 5870 var vida överlägset 280X, men AMD sålde inte bättre för det. För många som inte kan så mycket så är grafikkort och GeForce lite synonymt. Många köper nVidia för att de inte har koll på annat. 280X och 290 är extremt konkurrenskraftiga kort. AMD ger väldigt mycket prestanda för pengarna i de flesta segment, ändå säljer de inte. Folk brydde sig inte om värme när 280, 480 eller 580 var nVidias toppkort. Men 7970/280X var varmare än nVidias motsvarande och samma med 290X. Då är det genast en dealbreaker när det inte var det innan. Samtidigt har folk missat totalt att AMD fortfarande haft prestanda/Watt-kronan i alla segmenten under dessa fram till det att Maxwell kom, ändå har folk köpt motsvarande nVidia-kort till högre pris. Det är förbannat tråkigt att folk ska köra konkurrensen i botten på det viset. Hade AMD sålt motsvarande produkt lika mycket som nVidia hade AMD haft mer resurser till utveckling.

Skrivet av Haibane:

Mycket snack och lite substans, det enda du har att gå på är läckor. Förvisso förväntar jag mig att AMDs kort presterar bättre eftersom de haft 1 år på sig att komma med ett ordentligt svar. Och helt ärligt så är det ju en katastrof om de inte gör det? AMD har tyvärr hamnat på efter Nvidia, nästan med en hel generation eftersom Nvidia planerar att lansera Pascal nästa år och vad jag förstått är det kring Q1-2 som gäller.

Det funkar inte så, om 390X var menad att lanseras Q1, men blivit försenad pga yields så har de inte riktigt haft mer utvecklingstid. De har inte heller någon fördel på nod. Det är precis lika stor chans att det är snabbare när det kommer Q3 som om det kommit redan förra året.

Skrivet av Haibane:

"Pascal kommer att dominera allt vad AMD har" och jag har absolut noll att gå på med detta uttalandet -.-

Finns inte direkt något som talar för att nVidia skulle vara före AMD över till 14nm. Att AMD kommit efter med denna generationen har nog mest med att göra att det är ett extremt stort chip för 28nm, inte själva kretsdesignen som sådan. De kan vara precis lika långt i utvecklingen av sin 14nm produkt för det. Det funkar inte riktigt så att de bara gör en sak åt gången och att det automatiskt blir bättre om något blir försenat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Det är uppenbart att det är bättre än allting som nVidia kommer ha att erbjuda. Men är det inte typ, exakt ett år för sent vid det laget?

Ett år försenat, om man nu anser att det bör komma en ny serie per år. Likt hur det ser ut att gå nästan två år mellan 290-serien och 390-serien så var det nästan två år mellan HD 7970 och 290. I och med 28nm har AMD blivit betydligt långsammare att få ut nya serier. Samtidigt håller korten riktigt bra med. HD7970, ett nästan fyra år gammalt kort, ligger ju fortfarande rätt bra till med dagens kort vilket syntes i exempelvis GTA V artikeln förra veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Vi är alla olika, men jag som är 30 ser en tydlig trend. När jag ser tillbaka på mina resor så värderar jag de minnena mycket mer än när jag bränt pengar på hårdvara.

Så är det absolut! Det är lätt att tänka på semesterresor som bortkastade då de inte är kvar (som hårdvara är) när man kommit hem. Men de är kvar i minnet och livet bygger på minnen.

Det ska ändå bli spännande med AMD's nya kort, har nog råd med både semester och nytt kort, så det löser sig...

Skrivet av Fonus:

...och när ni blir 40 så blir hårdvara king igen....

Ja för då har man råd med båda ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ett år försenat, om man nu anser att det bör komma en ny serie per år. Likt hur det ser ut att gå nästan två år mellan 290-serien och 390-serien så var det nästan två år mellan HD 7970 och 290. I och med 28nm har AMD blivit betydligt långsammare att få ut nya serier. Samtidigt håller korten riktigt bra med. HD7970, ett nästan fyra år gammalt kort, ligger ju fortfarande rätt bra till med dagens kort vilket syntes i exempelvis GTA V artikeln förra veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, AMDs kort är lite mer långlivade. 7970GHz är ju nuförtiden närmare Titan i prestanda än GTX 680. Många som missat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, AMDs kort är lite mer långlivade. 7970GHz är ju nuförtiden närmare Titan i prestanda än GTX 680. Många som missat det.

+1. Först nu jag börjar hitta något o byta ut mina 7950s med(Ghetto 7990), och då spelar jag ändå i 1440.
Inte lyckats klocka/klanta sönder ett enda AMD kort men både ett Nvidia 280 och 460 har dött, då switcha jag till AMD..
Gav 3 lax totalt för båda korten, begagnade, svårt o motivera 12 lax för Titan X då... >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det funkar inte så, om 390X var menad att lanseras Q1, men blivit försenad pga yields så har de inte riktigt haft mer utvecklingstid. De har inte heller någon fördel på nod. Det är precis lika stor chans att det är snabbare när det kommer Q3 som om det kommit redan förra året.

Det är klart att AMD använder vad Nvidia har att komma med som "input". De kanske hade släppt sin 300 serie med en mindre kretsvariant som topp-kort? Detta har vi sett innan i t.ex 680 från Nvidias sida . Nu har AMD uppenbart sett att Nvidias kort presterar bra och att de måste ha hela kretsen för att kunna slå dem. Även mindre arkitektoniska ändringar är möjligt att göra om en produkt blir försenad. Titta på Nvidias 400-500 serie som kom med 6 månaders mellanrum, ett tidsspan som rymms i AMDs försening av 300-serien.

Skrivet av Aleshi:

Finns inte direkt något som talar för att nVidia skulle vara före AMD över till 14nm. Att AMD kommit efter med denna generationen har nog mest med att göra att det är ett extremt stort chip för 28nm, inte själva kretsdesignen som sådan. De kan vara precis lika långt i utvecklingen av sin 14nm produkt för det. Det funkar inte riktigt så att de bara gör en sak åt gången och att det automatiskt blir bättre om något blir försenat.

Nej det är sant och mitt exempel med 400-500 serien är väll ett bevis på att vissa generationer av grafikkort blir kortlivade. Är det dock inte troligare att Nvidia blir först än en gång baserat på hur läget ser ut?

Edit: Tabbade mig med citat -.-

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Nu kommer jag ju inte uppdatera min dator på år och dagar igen, men jag hoppas det finns ett alternativ till nVidia när jag väl gör det, så jag håller tummarna för att AMD:s finanser stabiliseras i och med grafik- och processorsläpp. Konkurrens är alltid bra i slutändan.