Tio års kamp mellan AMD och Nvidia visualiseras i lättöverskådligt diagram

Permalänk
Melding Plague

Tio års kamp mellan AMD och Nvidia visualiseras i lättöverskådligt diagram

Tre av fyra grafikkort är numera ett Geforce, men det har inte alltid varit på det viset. En forumanvändare gör jättejobbet att visualisera kampen om marknadsandelarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd, vi får hoppas att AMD kommer tillbaks snart igen.

Permalänk
Inaktiv

Bra jobbat Nvidia!

Permalänk
Medlem

Hur har NVIDIA kunnat ta marknadsandelar så snabbt på sistonde? AMD har presterat ganska så bra i mina ögon. Vad har hänt?

Är det möjligtvis energieffektiviteten som gett dem fördelar i laptop markanden?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Kampen va så hård att båda tappa räkningen

Egentligen skulle radeon 8000serien samt GTX 800 SERIEN EXISTERA!

Dold text
Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Hur har NVIDIA kunnat ta marknadsandelar så snabbt på sistonde? AMD har presterat ganska så bra i mina ögon. Vad har hänt?

Är det möjligtvis energieffektiviteten som gett dem fördelar i laptop markanden?

Marknadsföring och tillgänglighet. Jag själv skulle ex ha ett 290x kort på inet men de fanns inte i lager så gick ut med ett gtx 970 istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Börjar nog närma oss ett läge där det kan bli så att nvidia kommer finansiera utveckling hos amd för att undvika monopolställning och problemen som kommer med det. Nuvarande läge är också extremt illa för konsumenter då det absolut inte kommer lika mycket inovation ifrån rådande läge. Hoppas på en brytpunkt snart så det kan bli lite roligt på ritkigt igen snart

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ambitiöst

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir 50/50 senare då. Bättre konkurrens = bättre priser för oss!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Kampen va så hård att båda tappa räkningen

Egentligen skulle radeon 8000serien samt GTX 800 SERIEN EXISTERA!

Dold text

Det gör dom, men båda är omdöpta kretsar för OEM.

Försäljningsknep.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Moderator
Skrivet av inquam:

Börjar nog närma oss ett läge där det kan bli så att nvidia kommer finansiera utveckling hos amd för att undvika monopolställning och problemen som kommer med det. Nuvarande läge är också extremt illa för konsumenter då det absolut inte kommer lika mycket inovation ifrån rådande läge. Hoppas på en brytpunkt snart så det kan bli lite roligt på ritkigt igen snart

Till att börja med får vi helt enkelt hoppas på att deras kommande 3XX blir så bra som vissa rykten säger.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

AMD - - - snart ett minne blott. Så känns det nu. Zen och 300 blir er sista chans!

Permalänk
Medlem

Tragiskt att det skall se ut såhär, inte bra för någon i slutändan. Lite "moment 22" över AMDs position just nu. För att ta igen behöver de göra en lyckad lansering och för att göra en bra lansering behöver de marknadsandelar (pengar).

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Entusiast

Nvidia har ju riktigt bra marknadsföring och rykte, samt bra kort. AMD har väl det sista, vilket gjort att många valt Nvidia. Tråkigt för konsumenterna. Väldigt mycket Nvidia fanboys också.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd

ja när det inte finns en enda vettig laptop med en AMD grafikdel så är det inte svårt. AMD är bättre prisprestanda och har alltid varit det, speciellt på med grafikkort. så länge det finns ett okej alternativ, det behöver inte vara en monster dator, men så man kan spela i runt 60 FPS på bra grafik så blir det inget mer Intel och aldrig Nvidia.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det går så bra!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Så länge det inte kommer en tredje part som konkurrerar ut AMD så kommer AMD att finnas kvar. Det finns många problem med att ha ett monopol och det hade inte varit första gången som nvidia hjälper amd att hålla sig flytande.

Jag tror att det största problemet AMD har är att deras kretsar ofta känns som utdaterade och överklockade till bristningsgränsen. Visst, dem är billiga och väldigt bra för pengen, men det räcker inte alltid.

I kontrast till Nvidias dyra produkter som inte riktigt presterar så bra som de kan (dålig stock kylare tex och fulknep med minneshantering).

Jag är ett Nvidia fanboy, men det betyder inte att jag skulle säga nej till ett AMD kort om det är bättre än ett lika dyrt Nvidia kort.
Bara för att man gillar ett märke så ska man inte låsa sig till att allt dem gör är gudasänt.

Hoppas att AMD får lite flyt med nya kretsar och banbrytande innovationer!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Lite svårt att ta andelar om man väljer att "packa om" gamla produkter under tre (är en gissning på att det blir mycket ompack denna) generation(er) med.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Nvidia lever gött på sitt rykte.

Sen tycker jag personligen att Nvidia har gjort mer kvalitativa kort på senare år, sett till helheten då. En riktigt bra kylare på senare år, mer mjukvara med extrafunktioner som fungerar direkt ur samma paket osv (shadow-play, geforce experience som exempel). Amd har bang-for-buck men det räcker inte så värst långt. Folk köper hellre en bra helhetsupplevelse som är enkel än en billig lösning som de kanske måste lägga ner lite jobb på (menar inget specifikt här, snarare att det är såhär rykten går kring AMD-kort)

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thorsama:

Nvidia lever gött på sitt rykte.

Sen tycker jag personligen att Nvidia har gjort mer kvalitativa kort på senare år, sett till helheten då. En riktigt bra kylare på senare år, mer mjukvara med extrafunktioner som fungerar direkt ur samma paket osv (shadow-play, geforce experience som exempel). Amd har bang-for-buck men det räcker inte så värst långt. Folk köper hellre en bra helhetsupplevelse som är enkel än en billig lösning som de kanske måste lägga ner lite jobb på (menar inget specifikt här, snarare att det är såhär rykten går kring AMD-kort)

Deras drivrutinspaket jag dras med på min laptop är dock bland det värsta jag varit med om, krashar stup i ett, så jag orkar inte ens uppdatera längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Hur har NVIDIA kunnat ta marknadsandelar så snabbt på sistonde? AMD har presterat ganska så bra i mina ögon. Vad har hänt?

Är det möjligtvis energieffektiviteten som gett dem fördelar i laptop markanden?

Ja, känns som att det är nvidia kretsar i princip allt färdbyggt nu för tiden (förutom imac då kanske). Mycket fokus här på high end kort, men frågan är om de inte måste komma med bättre låg TDP-produkter för att komma igen, 300W kort är väl ändå en rätt nischad marknad. Skulle tippa på att mobila kepler och maxwell kretsar har gått riktigt bra. Hade vart kul att se exakt hur marknaden är uppdelad i % i de olika segmenten, och hur försäljningen av kretsar ser ut när det kommer till OEM-byggen, laptops osv mot försäljningen av lösa kort för entusiaster.

Permalänk
Avstängd

Anledningen till att det ser ut som det gör är att Nvidia tveklöst har presterat bättre kort. Hade AMD gång på gång släppt de bättre korten hade de haft mycket bättre siffror.

Amd´s kort går varma och till en följd av det snurrar fläktarna på AMD´s reference modeller på hög hastighet och låter nått fruktansvärt mycket.

Det finns inte något läge då jag skulle gå och köpa mig ett AMD kort igen, det sista AMD kortet jag ägde var ett 4870X2 och det var något av det värsta jag vart med om i oljud. Även på original farter så fick man artifacts fel på skärmen (små lila/gröna sträck).
Jag bytte ut kortet 3 ggr tills jag fick ett som fungerade som det skulle.

Efter detta blev det aldrig och kommer aldrig mer bli något AMD kort för min del.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Avstängd

AMD är åt helvete. Ser inte hur de ska vända det på CPU- eller GPU-fronten. Någon måste pumpa in pengar i AMD så att de kan börja konkurrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Anledningen till att det ser ut som det gör är att Nvidia tveklöst har presterat bättre kort. Hade AMD gång på gång släppt de bättre korten hade de haft mycket bättre siffror.

Amd´s kort går varma och till en följd av det snurrar fläktarna på AMD´s reference modeller på hög hastighet och låter nått fruktansvärt mycket.

Men så har det inte alltid varit.
AMDs 4000 och 5000-serier var betydligt mer energieffektiva än Nvidias motsvarigheter och var mycket bättre köp enligt mig då dom dessutom gav mer fps per krona.
Sedan var det väldigt jämnt ett litet tag men på sistone har Nvidia varit helt överlägsna på allt.

Permalänk
Medlem

Den bästa reklamen man kan få som företag är att en kund rekommenderar deras produkter för sina vänner. En teori om varför Nvidia tagit så stora marknadsandelar är att deras marknadsföring träffar "rätt" personer, precis som Apple lyckats med.

Dvs de personerna som slaviskt hypar allt Nvidia gör, nonchalerar deras misstag och spenderar majoriteten av sin fritid att bajskasta deras konkurrenters produkter på olika internetforum oavsett om konkurrenternas produkter i fråga kan vara bättre i förhållande till prissättning.

Som tur så är dessa personer en raritet här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men så har det inte alltid varit.
AMDs 4000 och 5000-serier var betydligt mer energieffektiva än Nvidias motsvarigheter och var mycket bättre köp enligt mig då dom dessutom gav mer fps per krona.
Sedan var det väldigt jämnt ett litet tag men på sistone har Nvidia varit helt överlägsna på allt.

Förutom prestanda/kr då 280X/290/290X har varit de överlägset bästa grafikkortsköpen sen AMD börja prisdumpa efter lanseringen av 900-serien. Tror dock inte detta gäller hela världen, kollade lite amerikanska priser för ett tag sen och där var tex 960 betydligt bättre prissatt mot 280X än här. Kan ju vara en liten anledning att de säljer så dåligt fast deras produkter ser väldigt bra ut från ett svenskt perspektiv, alltså att de inte alls är lika rabatterade internationellt.

Permalänk
Medlem

Jag har säkert bara haft tur/otur, men där Nvidia nästan alltid har fungerat felfritt för mig både hårdvarumässigt samt drivrutinmässigt så har det mer eller mindre alltid varit en massa problem med de AMD grafikkort jag ägt och har erfarenhet av. Så jag kan inte annat än föredra Nvidia

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Är inte det där diagrammet fullständigt felaktigt ?
Ena grafen borde väl representera Nvidia med sina kort och den andra AMD med sina.
Som det ser ut blandas Nvidia och AMD kort friskt på båda graferna.

Har för övrigt haft både Nvidia och AMD kort. Har utan tvekan haft mycket mer strul med Nvidias kort.
Lite synd att marknaden blivit så skev till Nvidias fördel den senaste tiden. Skarpare konkurrens är ju bra för oss konsumenter.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Är inte det där diagrammet fullständigt felaktigt ?
Ena grafen borde väl representera Nvidia med sina kort och den andra AMD med sina.
Som det ser ut blandas Nvidia och AMD kort friskt på båda graferna.

Textrutorna visar vilka kort som var aktuella i precis den tidpunkten som pilen pekar på, inte vilka kort varje tillverkare hade då. Jag antar att det inte fick plats annars.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på ett väldigt bidragande faktor till det här att AMD-kort inte sett så bra ut vid lansering, CGN-korten är ju betydligt bättre produkter nu än vid lansering vilket jag tror många konsumenter missar. De läser recensioner vid släpp utan att tänka på drivrutinsförbättringar och prissänkningar, och många känner säkert att de vill köpa "nya" kort vilket gör att de väljer bort äldre kort som 280X på grund av detta, trots att det har varit/är ett av de bästa köpen man kan göra. AMD måste börja göra bättre lanseringar så de slipper grejer som referenskylarfjaskot med 290/290X. Tittar man på senaste prestandaindexet här på sweclockers så ser man tydligt vilken grym krets Tahiti var/är, men det är inget folk talar om. Den gått långt om 680 i prestanda och har varit relevant i flera år både när det kommer till pris och prestanda. Syns detta i tex steam harware survey? Nopp, den är fylld av instegskort/mellanklass från nvidia.